Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1724967_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Claus Kvist Hansen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
292 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Claus
Kvist Hansen (DF).
Spørgsmål nr. 292:
21-02-2017
J.nr. 2017 - 1417
”Hvad kan ministeren oplyse om andre landes erfaringer med anvendelse af ID-
kort/”sikkerhedskort” til bekæmpelse af social dumping, idet en sådan ordning så
vidt vides anvendes eksempelvis i Norge, Finland, Irland og England?”
Svar:
I forbindelse med aftalen mellem den daværende SRSF-regering og Enhedslisten
om finansloven for 2013 blev det besluttet at gennemføre en analyse af forskellige
modeller for ID-kort for personer, der arbejder på en byggeplads med henblik på at
modvirke social dumping.
En konsulentvirksomhed udarbejdede i 2013 en gennemgang på baggrund af erfa-
ringer med ID-kort i Storbritannien, Irland, Finland og Norge, hvor der eksisterer
ID-kort i forskellige varianter inden for byggeriet såvel med som uden sikkerheds-
uddannelse. Rapporten er vedlagt.
Rapporten viste blandt andet, at et ID-kort kan have forskellige formål i forhold til,
hvilke oplysninger, der kræves, og hvad der ønskes dokumenteret hermed, og for-
skellige modeller for finansiering.
Der kunne ikke på baggrund af rapporten udledes en entydig konklusion om værdi-
en heraf i de omhandlede lande, ligesom rapporten ikke pegede på konkrete model-
ler for indførelse af ID-kort i Danmark.
Jeg kan desuden oplyse, at den daværende SR-regering i juni 2014 indgik en aftale
med Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti om etablering af et obligatorisk sik-
kerhedskort for ansatte i bygge- og anlægsbranchen.
På baggrund af arbejdet i en tværministeriel arbejdsgruppe blev der i foråret 2015
drøftet en konkret model for et obligatorisk sikkerhedskort for ansatte i bygge- og
anlægsbranchen. Der var imidlertid hverken opbakning fra politisk hold eller fra
arbejdsmarkedets parter til den fremlagte model. Aftalekredsen besluttede derfor i
april 2015 at iværksætte yderligere analyser i samarbejde med arbejdsmarkedets
parter.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om at oplyse om andre landes erfaringer med anvendelse af ID-kort/sikkerhedskort til bekæmpelse af social dumping, til beskæftigelsesministeren
I forbindelse med regeringsskiftet i juni 2015 blev det besluttet at indstille det vide-
re arbejde med et obligatorisk sikkerhedskort.
Efterfølgende blev der med finanslovsaftalen for 2016 indgået mellem den davæ-
rende V-regering og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative besluttet
at omprioritere de midler, der tidligere var afsat til et obligatorisk sikkerhedskort i
byggeriet og diverse analyser, til andre initiativer til bekæmpelse af social dum-
ping.
Baggrunden herfor var, at aftaleparterne i tråd med den tidligere SR-regerings erfa-
ringer var enige om, at det er vanskeligt at pege på en hensigtsmæssig model for
implementering af et obligatorisk sikkerhedskort i byggeriet i Danmark.
Jeg vil gerne understrege, at det er en prioritet for regeringen at sikre ordnede for-
hold på det danske arbejdsmarked, hvilket også fremgår af regeringsgrundlaget og
af finanslovsaftalen for 2017 mellem Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Konservative, hvor den fælles myndighedsindsats mod social dumping blev vi-
dereført i 2017 og 2018.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2