Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1737783_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 27. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 291
(alm. del) efter ønske fra Claus Kvist Hansen (DF) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 291:
Hvad er ministerens holdning til, at danske virksomheder ”boltrer sig i illegal
arbejdskraft” (jf. https://www.fagbladet3f.dk/artikel/danske-virksomheder-
boltrer-sig-i-illegal-arbejdskraft ), og hvad agter ministeren helt konkret at foreta-
ge sig for at stoppe disse grove ulovligheder?
Svar:
Det er min klare holdning, at alle arbejdsgivere skal overholde reglerne, når de
ansætter udenlandsk arbejdskraft.
Som Rigsadvokaten også oplyser i nedenstående bidrag følger det af udlændinge-
lovens § 59, stk. 5, at den, som beskæftiger en udlænding uden fornøden arbejds-
tilladelse eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse,
straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. Domstolene har således mulighed for
at idømme fængsel i grove tilfælde og ikke blot bøde. Beregningen af bøden tager,
som det også fremgår nedenfor, udgangspunkt i, hvor længe arbejdsgiveren har
beskæftiget en udlænding ulovligt.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Justitsministeri-
et, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for bidraget til Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet, indhentet et bidrag fra Rigsadvokaten, som har op-
lyst følgende:
”1. Det følger af udlændingelovens § 59, stk. 5, at den, som beskæfti-
ger en udlænding uden fornøden arbejdstilladelse eller i strid med de
betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år. Efter § 59, stk. 6, skal det ved straffens ud-
måling betragtes som en skærpende omstændighed, at overtrædel-
28.marts 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 2450
193071
Side
1/6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministerens holdning til, at danske virksomheder boltrer sig i illegal arbejdskraft", til udlændinge- og integrationsministeren
sen er begået forsætligt, at der ved overtrædelsen er opnået eller til-
sigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, eller
at udlændingen opholder sig ulovligt i Danmark.
Rigsadvokaten har fastsat nærmere retningslinjer for anklagemyn-
dighedens strafpåstande i disse sager i Rigsadvokatmeddelelsen, af-
snittet om udlændingelovens § 59, § 59 a og § 59 b, pkt. 5.4.
Det følger heraf blandt andet, at anklagemyndigheden ved overtræ-
delse af udlændingelovens § 59, stk. 5, som udgangspunkt skal ned-
lægge påstand om en bøde på 10.000 kr. pr. beskæftiget udlænding
pr. påbegyndt måned.
Hvis der foreligger skærpende omstændigheder, jf. udlændingelo-
vens § 59, stk. 6, skal anklagemyndigheden som udgangspunkt ned-
lægge påstand om en bøde på 20.000 kr. pr. beskæftiget udlænding
pr. påbegyndt måned. Det gælder i de tilfælde, hvor én af de skær-
pende omstændigheder, der er nævnt i stk. 6, er til stede. Foreligger
der flere skærpende omstændigheder, skal anklagemyndigheden
som udgangspunkt nedlægge påstand om en skærpet bøde.
Det fremgår endvidere af afsnittet i Rigsadvokatmeddelelsen, at der
ved flere beskæftigede og ved beskæftigelse af en eller flere udlæn-
dinge i længere tid som udgangspunkt foretages en sammenlægning
af de nævnte bødestørrelser uden reduktion (absolut kumulation).
Domstolene kan dog i sådanne sager efter en samlet konkret afvej-
ning fastsætte en skønsmæssig bøde uden absolut kumulation af bø-
derne for hver enkel overtrædelse.
Herudover fremgår det, at anklagemyndigheden i gentagelsestilfælde
og i særligt grove tilfælde, hvor der foreligger en mere langvarig, sy-
stematisk eller på anden måde konsekvent udnyttelse af udenlandsk
arbejdskraft, som udgangspunkt skal nedlægge påstand om friheds-
straf og eventuel tillægsbøde.
2. Efter udlændingelovens § 59, stk. 7, kan en økonomisk fordel i
form af udbytte eller en besparelse, der er opnået ved overtrædelse
af § 59, stk. 5, konfiskeres efter de almindelige konfiskationsregler i
straffelovens kapitel 9. Hvis der ikke kan ske konfiskation, skal der
ved udmåling af bøden tages særligt hensyn til størrelsen af en tilsig-
tet eller opnået økonomisk fordel. Disse regler har til formål at sikre,
at ulovlig beskæftigelse af udenlandsk arbejdskraft ikke kan betale
sig.
Rigsadvokaten har fastsat nærmere retningslinjer for anklagemyn-
dighedens påstande om konfiskation mv. i det ovennævnte afsnit i
Rigsadvokatmeddelelsen. Det bemærkes, at der i praksis er en gli-
Side
2/6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministerens holdning til, at danske virksomheder boltrer sig i illegal arbejdskraft", til udlændinge- og integrationsministeren
dende overgang mellem f.eks. tilfælde, hvor der ikke kan føres bevis
for en økonomisk fordel, og tilfælde, hvor der er opnået en økono-
misk fordel, men hvor det ikke er muligt mere præcist at opgøre stør-
relsen heraf.
Hvis det kan bevises, at tiltalte har opnået en økonomisk fordel ved
overtrædelsen, skal denne således søges inddraget gennem konfiska-
tion eller ved fastsættelse af en forhøjet bøde, jf. udlændingelovens §
59, stk. 7. Hvis den økonomiske fortjeneste/besparelse kan opgøres
relativt præcist, skal der nedlægges påstand om konfiskation ved si-
den af påstand om almindelig straf. Hvis fortjenesten/besparelsen
alene kan opgøres mere skønsmæssigt, nedlægges der påstand om
forhøjet bøde.
Hvis tiltalte alene har tilsigtet, men ikke (beviseligt) har opnået en
økonomisk fordel ved overtrædelsen, kan der ikke ske konfiskation. I
disse tilfælde skal der som hovedregel i stedet fastsættes en bøde,
som klart overstiger den tilsigtede økonomiske fordel. Den tilsigtede
økonomiske fordel kan i almindelighed opgøres til ”underbetalingen”.
Denne hovedregel kan fraviges, hvis det må lægges til grund, at der
rent faktisk ikke er opnået nogen økonomisk fordel eller kun er opnå-
et en ubetydelig fordel, der ikke lader sig opgøre mere præcist. I disse
tilfælde anvendes den ovenfor nævnte bødetakst på 20.000 kr. pr.
beskæftiget udlænding pr. måned. Bødestørrelsen antages her i sig
selv at være udtryk for den skærpelse, som en sådan tilsigtet, men ik-
ke beviseligt opnået økonomisk fordel, kan begrunde.
3. Som eksempler fra retspraksis på domme om ulovlig beskæftigelse
af udlændinge kan jeg blandt andet nævne følgende:
Ved Vestre Landsrets dom afsagt den 16. januar 2006, gengivet i Uge-
skrift for Retsvæsen 2006, side 1323, blev tiltalte for overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 5, idømt en bøde på 50.000 kr. for over
to perioder på i alt knap 5 måneder at have beskæftiget en lettisk
statsborger, der ikke havde arbejdstilladelse i Danmark. Det blev lagt
til grund, at tiltalte havde handlet uagtsomt.
Ved Vestre Landsrets dom afsagt den 23. februar 2012, gengivet i
Tidsskrift for Kriminalret 2012, side 551, blev en landmand idømt en
bøde på 140.000 kr. for beskæftigelse af en ukrainsk statsborger
uden arbejdstilladelse. Retten fandt, at forholdet var begået forsæt-
ligt, samt at der ikke forelå formildende omstændigheder, og bøden
blev derfor udmålt til 20.000 kr. pr. påbegyndt måned.
Ved Vestre Landsrets dom af 3. november 2014, gengivet i Tidsskrift
for Kriminalret 2015, side 114, blev en landmand idømt en tillægsbø-
de på 240.000 kr., svarende til 20.000 kr. pr. påbegyndt måned, samt
Side
3/6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministerens holdning til, at danske virksomheder boltrer sig i illegal arbejdskraft", til udlændinge- og integrationsministeren
konfiskation af 100.000 kr. for over tre perioder på i alt 12 måneder
at have beskæftiget en ukrainsk statsborger i strid med de betingel-
ser, der var fastsat for arbejdstilladelsen, idet udlændingen i disse pe-
rioder ikke modtog den fastsatte månedlige betaling. Landmanden
blev endvidere idømt 20 dages betinget fængsel for overtrædelse af
straffelovens § 161 ved at have afgivet falsk erklæring på tro og love
til Udlændingestyrelsen i forbindelse med ansøgningen om arbejds-
og opholdstilladelse til den ukrainske statsborger.
Vestre Landsrets dom af 16. februar 2015, gengivet i Tidsskrift for
Kriminalret 2015, side 466, drejede sig ligeledes om en landmand,
som var tiltalt for at have beskæftiget en ukrainsk statsborger i strid
med betingelserne for dennes arbejdstilladelse og i den forbindelse
at have afgivet falsk erklæring på tro og love. I denne sag blev land-
manden ligeledes idømt en skærpet bøde på 20.000 kr. pr. påbegyndt
måned, dvs. i alt 280.000 kr. Landsretten fandt imidlertid, at der ikke
var ført bevis for en opnået eller tilsigtet økonomisk fordel for tiltalte,
og anklagemyndighedens påstand om konfiskation blev derfor ikke
taget til følge.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet følgende bidrag fra Rigspo-
litiet:
”Ved finanslovsaftalerne i årene 2012-2017 har der været afsat mid-
ler til politiet, SKAT og Arbejdstilsynet med henblik på at styrke ind-
satsen over for udenlandske virksomheders og arbejdstageres over-
holdelse af dansk lovgivning (indsatsen mod social dumping). For at
styrke det fælles myndighedssamarbejde i forhold til indsatsen indgik
Rigspolitiet, SKAT og Arbejdstilsynet i 2012 en samarbejdsaftale på
området.
Den fælles myndighedsindsats er primært målrettet brancher, hvor
der erfaringsmæssigt anvendes illegal arbejdskraft, og politiet, SKAT
og Arbejdstilsynet gennemfører i den forbindelse årligt en række bå-
de landsdækkende og regionale aktioner.
Politiets opgave i tilknytning hertil består i at yde bistand til SKAT og
Arbejdstilsynets administrative kontrolarbejde, foretage kontrol af
udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt at efterforske formo-
dede strafbare forhold. Politiet har senest for perioden 2015-2018
udarbejdet en national operationsplan til brug for den styrkede ind-
sats mod social dumping. Der kan i det hele henvises til notatet ”Af-
rapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social
dumping) 2012 – 3. kvartal 2016”, BEU (Alm. del), Bilag 109.
Side
4/6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministerens holdning til, at danske virksomheder boltrer sig i illegal arbejdskraft", til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingekontroller – herunder med henblik på at efterforske og
bekæmpe ulovligt arbejde – gennemføres endvidere ved politikred-
senes selvstændige initiativer efter en konkret risikovurdering.
Efter Rigspolitiets opfattelse er der ikke på baggrund af politiets kon-
trolindsats indikationer på, at en større gruppe afviste asylansøgere
ernærer sig ved ulovligt arbejde i Danmark.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelse af 9.
februar 2017 af spørgsmål nr. 382 (Alm. del) fra Udlændinge- og Inte-
grationsudvalget.”
Derudover har jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Styrelsen for International Rekruttering og Integration, der har oplyst følgende om
styrelsens kontrolindsats:
”Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) arbejder målrettet
med kontrol for at forebygge og bekæmpe brud på reglerne for opholdstilladelser
til tredjelandsstatsborgere på erhvervs- og studieområdet. SIRI gennemfører føl-
gende indsatser i forhold til kontrol af illegalt arbejde:
Registersamkøring af SIRI’s sagsbehandlingssystem med eIndkomst, hvorved
der findes udlændinge med registreret indkomst, efter deres opholdsgrund-
lag er ophørt. Det vil typisk være situationer, hvor udlændingen fortsætter
med at arbejde eller opholde sig i Danmark, efter at opholdstilladelsen er ble-
vet inddraget, udløbet, bortfaldet, nægtet forlænget eller ansøgningen er
blevet afvist eller afslået.
Registersamkøring af SIRI’s sagsbehandlingssystem med eIndkomst, hvorved
der findes udlændinge, der arbejder i strid med deres gyldige opholds- og ar-
bejdstilladelse. Det kan fx være studerende, der arbejder flere timer end tilla-
delsen giver ret til.
Kontrol af opholdsgrundlag ved oplysninger fra SKAT om arbejdsgiveres be-
skæftigelse af tredjelandsstatsborgere med administrativt CPR-nummer ud-
stedt af SKAT (skattekortkontrol).
Hvis det i de ovenstående sager vurderes, at betingelserne ikke har været over-
holdt, kan opholdstilladelsen efter omstændighederne inddrages. Hvis der er mis-
tanke om ulovligt ophold eller arbejde, vil det endvidere blive vurderet, om politi-
et skal anmodes om at foretage en nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er
grundlag for strafforfølgning af udlænding og/eller arbejdsgiver.
Hvis der som led i SIRI’s sagsbehandling af ansøgninger om opholdstilladelser fin-
des mistanke om ulovligt ophold/arbejde, vil det blive vurderet om politiet skal
anmodes om at foretage en nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag
for straffeforfølgning af udlænding og/eller arbejdsgiver.
Side
5/6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministerens holdning til, at danske virksomheder boltrer sig i illegal arbejdskraft", til udlændinge- og integrationsministeren
Derudover deltager SIRI i udgående kontrol ved virksomhedsbesøg i samarbejde
med andre myndigheder, primært i regi af social dumping hhv. Fælles Myndig-
hedsindsats. Det er politiet, der har kompetencen til udgående udlændingekon-
trol, og SIRI deltager derfor kun i aktioner, hvor politiet deltager. SIRI bistår politi-
et ved kontrol af antrufne udlændinges grundlag for ophold og arbejde og vejle-
der arbejdsgivere om reglerne herom.”
Inger Støjberg
/
Anne Thorsen
Side
6/6