Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1737781_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del endeligt svar på spørgsmål 382
Offentligt
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Enheden for Internationalt Politisam-
arbejde
9. februar 2017
Enheden for Internationalt
Politisamarbejde
Sagsbeh: Eva Spangsberg Boesen
Sagsnr.: 2017-0032/40-0009
Dok.:
2196615
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 382 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
20. janaur 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dan Jørgensen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministerens holdning til, at danske virksomheder boltrer sig i illegal arbejdskraft", til udlændinge- og integrationsministeren
Spørgsmål nr. 382 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for brugen af afviste asylansøgere
som illegal arbejdskraft på det danske arbejdsmarked i perio-
den fra 2010 – 2016?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Det følger af udlændingelovens § 59, stk. 3, at en udlænding, der
arbejder her i landet uden fornøden tilladelse, straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år. Efter § 59, stk. 4, skal det ved strafudmålingen
betragtes som en skærpende omstændighed, at udlændingen også
opholder sig ulovligt i Danmark, eller at overtrædelsen er begået i
gentagelsestilfælde.
Rigsadvokaten har fastsat nærmere retningslinjer for anklagemyn-
dighedens strafpåstande i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om ud-
lændingelovens § 59, § 59 a og § 59 b, pkt. 5.2. Det følger heraf, at
anklagemyndigheden som udgangspunkt ved overtrædelse af udlæn-
dingelovens § 59, stk. 3, skal nedlægges påstand om bøde på 3.000
kr. stigende med 1.500 kr. for hver måned ud over den første. Hvis
der foreligger skærpende omstændigheder, jf. udlændingelovens §
59, stk. 4, jf. stk. 3, skal anklagemyndigheden som udgangspunkt
nedlægge påstand om en skærpet bøde. I sager, hvor udlændingen
ikke har ret til at opholde sig her i landet, og hvor der samtidig er ta-
le om grove overtrædelser af enten længerevarende, tilbagevendende
eller organiseret karakter, skal anklagemyndigheden som udgangs-
punkt nedlægge påstand om fængselsstraf.
2.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet undersøgt mulighe-
den for ved elektronisk udtræk fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) at tilvejebringe oplysninger om antallet af afviste asylan-
søgere, som i perioden fra 2010 til 2016 er fundet skyldig i overtræ-
delse af udlændingelovens § 59, stk. 3.
POLSAS er et journalisering- og sagsbehandlingssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, der knytter
sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sagens afslutning regi-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministerens holdning til, at danske virksomheder boltrer sig i illegal arbejdskraft", til udlændinge- og integrationsministeren
1737781_0003.png
streres endvidere en afgørelsestype, som angiver straffesagens resul-
tat. POLSAS vil således kunne bruges som et redskab til at oplyse
blandt andet, hvor mange anmeldelser eller afgørelser der vedrører
en given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke uden videre være
muligt at trække data af mere detaljeret karakter.
Når der tilknyttes en person til en sag i POLSAS, skal den pågæl-
dende persons tilhørsforhold registreres. Der kan i den forbindelse
vælges mellem 7 kategorier af personer, herunder ”asylansøger”. Ka-
tegorien ”asylansøger” dækker både over udlændinge med verseren-
de asylsag og udlændinge med afsluttet asylsag, men uden opholds-
tilladelse. Oplysninger om en persons tilhørsforhold registreres ved
sagsbehandlerens manuelle indtastning i POLSAS. Der tages derfor
forbehold for eventuelle indtastningsfejl og øvrige fejlregistreringer.
Jeg kan på denne baggrund oplyse følgende om antal af personer re-
gistreret som asylansøger, der har fået en fældende afgørelse for
overtrædelse af gerningskode 84160 (udlændingeloven – ulovligt ar-
bejde/arbejdstagere) i perioden fra januar 2010 til december 2016:
Tabel 1
Afgørelsestype
Dom
Betinget dom
Delvis betinget
dom
Udeblivelses-
dom
Afgjort
med
bødeforelæg
Tiltalefrafald
Total
2010
2011
1
1
2012
1
2013
2
2014
1
2015
2016
2
1
2
3
11
5
18
12
14
29
6
23
10
41
13
22
5
41
14
14
7
35
2
19
2
23
Bemærkninger: Der er et efterslæb i opdatering af afgørelser på alle sagsområder i
POLSAS, hvorfor data for tidligere år først anses for at være pålidelige 2 måneder
efter årets udgang.
Data er analyseret på baggrund af POLSAS, bearbejdet i QlikView efter anklage-
myndighedens ledelsesinformationssystem. Der tages forbehold for indtastnings-
fejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af indtastningsfejl, for-
sinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Sigtelser, tiltaler og afgørelser er opgjort
efter, hvor mange personer pr. journalnummer, der er blevet sigtet, tiltalt og af-
gjort. Data er opdateret 1. januar 2017.
Det er ikke muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at tilveje-
bringe oplysninger om, hvor mange af de personer, der er fundet
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministerens holdning til, at danske virksomheder boltrer sig i illegal arbejdskraft", til udlændinge- og integrationsministeren
skyldige i overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 3, der har fået
afslag på asyl.
Det bemærkes, at Rigsadvokaten som led i den løbende udvikling af
anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem har ændret den
datamodel, der benyttes i ledelsesinformationssystemet. Politikred-
sene har siden medio marts 2016 bearbejdet data i QlikView efter
anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem med den nye da-
tamodel. Rigsadvokaten benytter som udgangspunkt den nye data-
model. Det er imidlertid endnu ikke muligt efter den nye datamodel
at trække data om en persons tilhørsforhold, og data i tabel 1 er der-
for undtagelsesvist beregnet ud fra den gamle datamodel. Det bety-
der, at data i tabel 1 ikke nødvendigvis er sammenlignelige med data
beregnet ud fra den nye datamodel.”
4