Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Marlene Harpsøe
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
270 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene
Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 270:
13. februar 2017
J.nr. 2017 - 661
”Vil ministeren følge op på den tidligere beskæftigelsesministers hyrdebrev fra for-
året 2016 til kommunerne om blandt andet sanktionsmuligheder, idet der er stor
forskel på, om de enkelte kommuner bruger disse sanktionsmuligheder eller ej, og
er ministeren enig i, at sanktionsmulighederne er et godt værktøj, der kan sikre in-
citament til at tage arbejde fremfor at blive fastholdt i offentlig forsørgelse?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg slå fast, at det er helt afgørende for regeringen, at det kan
betale sig at arbejde. Derfor har vi indført kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen,
ligesom vi netop har fremsat et lovforslag om en jobpræmieordning for langvarigt
ledige.
Jeg er samtidig enig med spørgeren i, at en konsekvent brug af de sanktionsmulig-
heder, der eksisterer i lovgivningen, er med til at sikre, at ledige står til rådighed og
har en tilskyndelse til at deltage i den aktive indsats og søge job.
Beskæftigelsesministeren og den daværende udlændinge-, integrations- og bolig-
minister sendte den 3. maj 2016 et fælles brev til alle landets borgmestre, hvor vig-
tigheden af, at kommunerne efterlever rådigheds- og sanktionsreglerne, blev under-
streget (brevet er vedlagt som bilag).
Som det bl.a. fremgår af brevet, er der efterfølgende gennemført en evaluering af
kommunernes administration af sanktionsreglerne. Evalueringen indeholdt to ana-
lyser af sanktionsområdet (en kvalitativ analyse og en effektanalyse) samt en de-
skriptiv gennemgang af brugen af sanktionsreglerne. Beskæftigelsesudvalget mod-
tog den 21. november 2016 en orientering om undersøgelsernes resultater samt et
eksemplar af hver af de tre undersøgelser (orienteringen og analyserne er vedlagte
som bilag).
Evalueringen viste bl.a. en stor kommunal variation i anvendelsen af sanktioner,
som ikke umiddelbart kan forklares ved de gennemførte analyser, samt at kommu-
ner med et stærkt ledelsesfokus på sanktionsområdet oplever, at de er bedre i stand
til at forstå og bruge sanktioner korrekt og efter intentionerne.