Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1723334_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mattias Tesfaye
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
268 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias
Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 268:
14-02-2017
J.nr. 2017-660
”Ministeren bedes forholde sig til, om ministeren vil være indstillet på at indføre
tiltag, der svarer til de ændringer, der i 2005 blev foretaget i Finlands udstatione-
ringslov? Specifikt henvises der til følgende elementer: 1) Kravet om, at virksom-
heder med udstationerede medarbejdere i Finland skal udpege en repræsentant i
landet, hvis ikke der er tale om permanent drift. 2) Bestemmelserne om, at denne
repræsentant skal kunne repræsentere virksomheden i en retssag og desuden opbe-
vare oplysninger om virksomheden og ansættelsesforhold for de udstationerede i to
år, efter udstationeringen er ophørt. 3) Hovedentreprenørens forpligtelser om at sik-
re, at den udstationerede virksomhed udpeger en repræsentant, og at deres egne
sikkerhedsrepræsentanter informeres om, hvornår udstationeringen begynder, hvor
længe den varer, og hvilket type arbejde der bliver udført.”.
Svar:
Jeg kan oplyse, at der i forbindelse med etablering af RUT-registret i 2008 blev
indført et krav om, at virksomheden skal oplyse, hvem der er kontaktperson for
virksomheden i Danmark. Etablering af RUT er baseret på en aftale mellem rege-
ringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Sociali-
stisk Folkeparti og Det Radikale Venstre, som også er en del af RUT-
forligskredsen.
På daværende tidspunkt blev det vurderet, at det fx kan være en arbejdsleder, som
kan repræsentere virksomheden under udstationeringen og således være den, de
danske myndigheder kan rette kontakt til. Det blev ligeledes vurderet, at der ikke
kan stilles krav om, at virksomheden har en fast repræsentant i Danmark.
På baggrund af en revideret RUT-aftale i 2009 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radi-
kale Venstre blev kravene vedrørende kontaktperson skærpet med hensyn til, hvem
der kan være kontaktperson for den anmeldelsespligtige virksomhed. Det indebar,
at kontaktpersonen skal udpeges blandt de personer, som arbejder i Danmark i for-
bindelse med levering af tjenesteydelsen.
I forhold til målsætningen om at sikre kontrollen med udstationerede arbejdstageres
arbejdsvilkår er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de danske krav vedrø-
rende kontaktperson opfylder formålet.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om indførelse af tiltag, der svarer til de ændringer, der i 2005 blev foretaget i Finlands udstationeringslov, til beskæftigelsesministeren
Derudover kan det oplyses, at kravet om kontaktperson er indført på baggrund af
de foreliggende politiske aftaler om RUT-registret og ud fra EU-Domstolens rets-
praksis og Kommissionens retningslinjer på området. I den forbindelse henvises til
Kommissionens meddelelse fra 2006 om udstationering af lønmodtagere som led i
udveksling af tjenesteydelser, jf. KOM(2006) 159, som er vedlagt svaret. Det kon-
kluderes heri vedrørende kravet om en repræsentant med bopæl i værtsmedlemssta-
ten, at:
”værtsmedlemsstaternes krav om, at virksomheder, der udstationerer arbejdstage-
re på deres område, skal råde over en repræsentant med bopæl i værtsmedlemssta-
ten, ikke står i forhold til målsætningen om at sikre kontrollen med disse arbejds-
tageres arbejdsvilkår. Det må således anses for tilstrækkeligt at udpege en person
blandt de udstationerede arbejdstagere, f.eks. en sjakformand, der kan fungere som
forbindelsesled mellem den udenlandske virksomhed og den kompetente kontrol-
myndighed.”
På den baggrund mener jeg ikke, at der er grundlag for at ændre udstationeringslo-
ven som foreslået af spørgeren.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2