Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1718808_0001.png
Talepapir
Samråd – inddragelse af betalte fridage i statsinstitutioner
5. januar 2017
IO
Indledende bemærkninger
[Det
talte ord gælder]
Jeg er blevet bedt om at forholde mig til fire spørgsmål,
som tager udgangspunkt i konkrete situationer, hvor le-
derne på statslige arbejdspladser har opsagt arbejdsgiverbe-
talte fridage.
Spørgsmålene er blevet rettet til mig som ansvarlig for den
overordnede arbejdsgiverpolitik i staten.
Inden jeg om lidt svarer på de enkelte spørgsmål, vil jeg
gerne komme med nogle betragtninger af mere overordnet
karakter.
Den offentlige sektor er udfordret
Som minister for offentlig innovation arbejder jeg for, at vi
fortsat kan bevare en tryg velfærd i Danmark, også selvom
vi bliver flere ældre og færre på arbejdsmarkedet.
Det er vigtigt, at vi bruger danskernes penge effektivt og
med omhu. Det kræver, at vi i højere grad sætter fokus på
mål, kvalitet og resultater til gavn for borgerne. Kort sagt,
hvordan får vi den offentlige sektor til at køre længere på
literen i en tid, hvor pengene er få.
Så langt vi kan se ind i fremtiden, vil de økonomiske res-
sourcer være knappe. Behovet for en stram udgiftsstyring,
effektiv drift og et skarpt fokus på kerneopgaverne er der-
for et grundvilkår i den offentlige sektor.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om inddragelse af fridag for statsansatte, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 10
Det stiller store krav til, at de offentlige ledere tager ledel-
sesopgaven på sig. Vi har pålagt lederne et stort ansvar for,
at kerneopgaverne løses til gavn for borgerne og samfun-
det.
Det kræver, at vi har nogle ledere, der tør tage ansvar og se
fordomsfrit på alle de muligheder, de har for at forny og
effektivisere den offentlige sektor, så borgerne får mest
muligt for skattekronerne.
Når vi stiller store krav til lederne, skal vi også give dem
frihed til at lede. Vi skal fra politisk hold så vidt muligt
undgå at blande os i den daglige drift af institutionerne.
Ledelsernes ansvar for økonomi og opgaveløsning
Beslutningen om at inddrage arbejdsgiverbetalte fridage
ligger hos den lokale ledelse.
Det er min holdning, at den lokale ledelse skal have frihe-
den til at vælge de værktøjer i den ledelsesmæssige værk-
tøjskasse, der giver bedst mening lokalt.
De ledere, der tager ansvar for og har fokus på, at de øko-
nomiske rammer og opgaveløsning hænger sammen, har
min fulde opbakning.
Det gælder også, selvom det i nogle tilfælde indebærer, at
lederne må træffe upopulære beslutninger, som nogle
medarbejdere og fagforeningerne er utilfredse med.
Vi har generelt nogle dygtige ledere i staten, og jeg er helt
overbevist om, at beslutningerne er truffet efter grundige
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om inddragelse af fridag for statsansatte, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 10
overvejelser om fordele og ulemper. Og naturligvis ikke ud
fra et ønske om at genere medarbejderne.
Og hvis konsekvenserne af ledernes beslutninger viser sig
anderledes end forventet, så må de jo omgøre beslutnin-
gerne eller på anden vis rette op på tingene. Det tror jeg
godt, at lederne kan finde ud af.
Og her nærmer vi os de fire samrådsspørgsmål.
Jeg går ud fra, at anledningen til spørgsmålene er den om-
tale, der har været i medierne af, at det tidligere Social- og
Indenrigsministerium i september 2016 opsagde arbejdsgi-
verbetalte fridage på den 24. og 31. december og den 5.
juni.
Det betyder, at medarbejderne i ministeriet fremover skal
bruge ferie eller afspadsering, når de holder fri de pågæl-
dende dage.
Det er ikke første gang en statslig arbejdsgiver opsiger ar-
bejdsgiverbetalte fridage. Det gjorde ledelsen i politiet alle-
rede i 2005. Og ledelsen i SKAT opsagde arbejdsgiverbe-
talte fridage tilbage i 2013.
Politifolk, skattemedarbejdere – og i øvrigt også fængsels-
betjente – har således ikke arbejdsgiverbetalt fri den 24. og
31. december og den 5. juni.
En stor del af de statsansatte bruger deres ferie eller af-
spadsering, når de holder fri de pågældende dage. Det er i
høj grad embedsmænd i departementer og styrelser, som
har arbejdsgiverbetalt fri den 24. og 31. december og den
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om inddragelse af fridag for statsansatte, til ministeren for offentlig innovation
Side 4 af 10
5. juni. Der er altså ikke tale om en generel ret på tværs af
staten til arbejdsgiverbetalt fri.
Opsigelsen af dagene i SKAT har givet anledning til en
voldgiftssag, der skal afgøre om arbejdsgiverne har ret i, at
fridagene kan opsiges ensidigt. Afgørelsen forventes at fo-
religge i midten af januar 2017.
Nu vil jeg kommentere de 4 spørgsmål enkeltvis, og jeg
forudsætter i min besvarelse, at arbejdsgiverne har ret til at
opsige fridagene.
Samrådsspørgsmål A
Hvordan forholder ministeren som øverste ansvarlig arbejdsgiver sig til,
at repræsentanter for staten ensidigt fjerner betalte fridage? Fridagene
svarer ifølge det oplyste til mellem 1,2 og 1,5 pct. af den enkeltes samlede
aflønning. Hvad mener ministeren om denne adfærd, der har affødt stor
utilfredshed hos de faglige organisationer?
Jeg er enig i, at fridage repræsenterer en værdi for medar-
bejderne. Og jeg forstår derfor også godt, at en inddragelse
af arbejdsgivertalte fridage kan opleves som en forringelse
og skabe utilfredshed blandt nogle medarbejdere og de
faglige organisationer.
Jeg vil for god ordens skyld understrege, at der ikke er tale
om, at medarbejderne går ned i løn. Og de vil naturligvis
fortsat kunne holde fri juleaftensdag, nytårsaftensdag og
grundlovsdag ved at bruge ferie eller afspadsering. På
samme vis som de medarbejdergrupper i staten, der ikke
har betalte fridage.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om inddragelse af fridag for statsansatte, til ministeren for offentlig innovation
Side 5 af 10
I forhold til værdien af fridagene i kroner og ører ved jeg,
at det også er et emne i den voldgiftssag, der handler om
opsigelse af arbejdsgiverbetalte fridage i SKAT. Sagen for-
ventes som tidligere nævnt afgjort i midten af januar, og
jeg vil derfor ikke sige mere om det her.
Jeg vil som minister for offentlig innovation ikke detail-
administrere for arbejdsgiverne. Tildeling og opsigelse af
arbejdsgiverbetalte fridage er en beslutning, der ligger hos
de lokale arbejdsgivere.
Men jeg bakker fuldt ud op om arbejdsgivere, der løbende
analyserer og tager stilling til den bedst mulige anvendelse
af ressourcerne i deres organisationer.
Jeg har tillid til, at vi har nogle dygtige offentlige ledere,
der kan træffe de rigtige – og nogle gange også svære og
upopulære – beslutninger inden for de regler der gælder på
de offentlige arbejdspladser.
Som jeg allerede har været inde på, stilles der stadig større
krav til den offentlige sektor, og vi har alle et ansvar for at
sikre, at ressourcerne bruges effektivt.
Vi må også erkende, at vi ikke lever i en statisk verden.
Rammevilkår ændres med stigende hastighed.
Det, som er besluttet af ledelsen i går, er ikke nødvendigvis
godt for arbejdspladsen i morgen. Det kan også gælde lo-
kalt besluttede medarbejdergoder som fx arbejdsgiverbe-
talte fridage. Heller ikke sådan nogle vilkår er støbt i ce-
ment og uforanderlige.
Det er i den forbindelse naturligt, at statslige arbejdsgivere
– som det er sket i det tidligere Social- og Indenrigsmini-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om inddragelse af fridag for statsansatte, til ministeren for offentlig innovation
Side 6 af 10
sterium – tager ansvar og har fokus på, at de økonomiske
rammer og opgaveløsningen hænger sammen. Ikke mindst
i en tid med faldende bevillinger.
Jeg kan oplyse udvalget om, at jeg den 20. december havde
møde med repræsentanter fra det statslige forhandlingsfæl-
lesskab CFU. Fagforeningerne udtrykte på mødet deres
store utilfredshed med, at nogle arbejdsgivere vælger at
opsige arbejdsgiverbetalte fridage. Som jeg har redegjort
for her overfor udvalget, så har jeg på mødet med fagfor-
eningerne udtrykt forståelse for, at de oplever det som en
forringelse.
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at tildeling og
opsigelse af arbejdsgiverbetalte fridage er en beslutning,
der ligger hos de lokale arbejdsgivere, og jeg vil som mini-
ster for offentlig innovation ikke detailadministrere for ar-
bejdsgiverne.
Samrådsspørgsmål AA
Har staten som arbejdsgiver konkrete planer om at inddrage medarbej-
derenes fridage på flere arbejdspladser i staten, og har ministeren kend-
skab til lignende planer i regioner og kommuner? Vil ministeren frem-
over støtte lignende tiltag uden at der gives individuel eller kollektiv
kompensation?
Alle statslige arbejdspladser arbejder med at håndtere sti-
gende krav til løsningen af deres kerneopgave, og alle har
et ansvar for at sikre en effektiv ressourceanvendelse.
Som jeg har nævnt, er beslutninger om opsigelse af ar-
bejdsgiverbetalte fridage et lokalt anliggende for de enkelte
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om inddragelse af fridag for statsansatte, til ministeren for offentlig innovation
Side 7 af 10
arbejdsgivere. Det er derfor ikke noget, som Finansmini-
steriet beslutter på vegne af de statslige arbejdsgivere.
Men jeg vil gerne igen understrege, at jeg bakker op om
arbejdsgivere, som tager ansvar og ser fordomsfrit på alle
mulighederne, de har til rådighed i deres værktøjskasse for
at anvende ressourcerne i deres organisation mest effektivt
til værdi for borgerne. Også når de nogle gange må træffe
upopulære beslutninger.
Det kan for nogle ledere give mening at se på de arbejds-
givertalte fridage. Og det er den lokale leders opgave at
overveje fordele og ulemper ved forskellige muligheder.
I forhold til kommuners og regioners eventuelle overvejel-
ser på området kan jeg oplyse, at det har jeg ikke kendskab
til.
Samrådsspørgsmål AB
Vil ministeren som øverste ansvarlig arbejdsgiver tage initiativ til at
sikre, at de statslige medarbejdere beholder de fridage uden for
overenskomsten, som de gennem de seneste 20-30 år har haft ret til?
Som sagt er beslutninger om opsigelse af arbejdsgiverbetal-
te fridage et lokalt anliggende.
Som jeg også har nævnt, bakker jeg op om de arbejdsgive-
re, som tager ansvar for, at ressourcerne anvendes mest ef-
fektivt til gavn for borgerne.
Herudover vil jeg henvise til mine tidligere bemærkninger
om, at rammevilkårene hele tiden ændres. De statslige ar-
bejdspladser skal kunne tilpasse sig og udvikles i dette lys.
Heller ikke lokale medarbejdergoder er støbt i cement.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om inddragelse af fridag for statsansatte, til ministeren for offentlig innovation
Side 8 af 10
Ledere skal have friheden til at anvende de værktøjer, de
har til rådighed og som giver bedst mening lokalt på den
enkelte arbejdsplads.
Så nej – jeg har ikke tænkt mig, at jeg fra centralt hold skal
påvirke de statslige arbejdsgivere til at opretholde arbejds-
giverbetalte fridage.
I øvrigt er arbejdsgiverbetalte fridage som nævnt tidligere
ikke en generel ret for statsansatte. Fx har politifolk, skat-
temedarbejdere og fængselsbetjente ikke arbejdsgiverbetalt
fri juleaftensdag, nytårsaftensdag og grundlovsdag.
Samrådsspørgsmål AC
Hvilken betydning forventer ministeren, at det vil have for
samarbejdsklimaet og arbejdsmiljøet, når medarbejdergoder inddrages
ensidigt?
Jeg forstår godt, at det giver anledning til utilfredshed, hvis
medarbejdergoder som arbejdsgiverbetalte fridage opsiges.
Når det sker, forventer jeg, at ledelsen informerer om sine
planer og drøfter det i det lokale samarbejdsudvalg, inden
ledelsen tager endelig stilling.
I den situation tror jeg, at en konstruktiv og tillidsbaseret
dialog mellem ledelse og medarbejdere er med til at fast-
holde et godt samarbejdsklima og arbejdsmiljø på arbejds-
pladsen.
Vi skal naturligvis sikre ordentlige arbejdsforhold i staten.
Men staten ligger ikke i førertrøjen, når det gælder om at
tilbyde medarbejdergoder, og det kommer vi heller ikke til.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om inddragelse af fridag for statsansatte, til ministeren for offentlig innovation
Side 9 af 10
Til gengæld mener jeg, at staten absolut ligger i front, når
det gælder om at tilbyde spændende, meningsfulde og ud-
viklende opgaver og karrieremuligheder. Dét, tror jeg, er
en væsentlig faktor i forhold til at kunne tiltrække og fast-
holde dygtige og motiverede medarbejdere.
Vi har i staten nogle rigtig dygtige medarbejdere, der hver
dag arbejder for, at borgerne får den bedst mulige velfærd.
Lederne har ansvaret for, at kerneopgaven løses bedst mu-
ligt. Enhver leder har derfor den største interesse i at have
motiverede medarbejdere.
Jeg har tillid til, at vores ledere formår at vælge de værktø-
jer, der skal til for at løse kerneopgaverne effektivt, samti-
dig med at medarbejdernes motivation og trivsel bevares.
Og hvis konsekvenserne af ledernes beslutninger viser sig
anderledes end forventet, så må de jo omgøre beslutnin-
gerne eller på anden vis rette op på tingene. Det tror jeg
godt, at lederne kan finde ud af.
Afsluttende bemærkninger
Sammenfattende vil jeg igen fremhæve, at vi er i en tid,
hvor der stilles store krav til de offentlige institutioner om
at levere mere og bedre inden for en stram økonomi. Det
kræver et stærkt fokus på kerneopgaven, og det kræver ny-
tænkning og god ledelse.
Og der vil af og til skulle træffes vanskelige beslutninger -
herunder beslutninger, som medarbejderne ikke vil være
glade for. Det sker naturligvis ikke for at genere medarbej-
derne, men fordi ledelsen vurderer, at det er nødvendigt.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om inddragelse af fridag for statsansatte, til ministeren for offentlig innovation
Side 10 af 10
Vanskelige beslutninger træffes efter grundige og saglige
overvejelser med afsæt i det, som de statslige institutioner
er sat i verden for - at yde den bedst mulige service til bor-
gerne inden for de givne økonomiske rammer.