Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
6. september 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
248 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. :
J.nr. 2017 - 766
”Ministeren
bedes redegøre for, hvor stor en andel af de berørte af efterlønsrefor-
men fra 2011, som er overgået til ordinær beskæftigelse eller anden beskæftigelse.”
Svar:
Danskerne lever længere og bliver sundere. Det er en god og positiv udvikling for
den enkelte og for samfundet.
Udviklingen i levetiden betyder imidlertid, at det ud fra et samfundsøkonomisk
perspektiv er vigtigt, at de der kan bliver lidt længere tid på arbejdsmarkedet.
Derfor er det glædeligt, at vi nu kan se, at tilbagetrækningsreformerne fra 2006 og
2011 virker. Den højere efterlønsalder fastholder i vidt omfang de omfattede per-
soner frem til efterlønsalderen, og har dermed øget beskæftigelses betydeligt blandt
de 60-64-årige.
En af betingelserne for at få efterløn er medlemskab af en a-kasse. I opgørelsen af
andelen af berørte af tilbagetrækningsreformen er der derfor i besvarelsen således
betinget, at personerne i ordinær beskæftigelse var medlemmer af en a-kasse som
59-årige
1
.
A-kassebetingelsen betyder bl.a., at niveauet for beskæftigelsesfrekvenserne er hø-
jere end i normale opgørelser, da a-kassemedlemmer typisk har en tættere tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet end befolkningen under et.
Opgørelsen for de ordinære beskæftigede tager udgangspunkt i lønmodtagere, da
beskæftigelse blandt selvstændige ikke indgår i DREAM-databasen, som den detal-
jerede opgørelse er lavet på baggrund af.
Aftalen om senere tilbagetrækning indebar bl.a., at forhøjelserne af efterløns- og
folkepensionsalderen vedtaget i Velfærdsaftalen i 2006 blev fremrykket med 5 år.
1
A-kassebetingelsen er også anvendt i analyse af tilbagetrækningsreformen fra Danmarks
Statistik fra 2016: http://www.dst.dk/da/Statistik/Analyser/visanalyse?cid=27138