Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1713992_0001.png
TALE
6. januar 2017
Tale til samråd – BEU alm. del samrådsspørgsmål Æ
(Det talte ord gælder)
J.nr. 2016-7387
CAP
Morten Madsen
Trine Vig Houe
Indledning
Allerførst vil jeg godt som en overordnet ramme
for samrådet i dag slå en ting fast: Ingen borgere
skal parkeres permanent på kontanthjælp. Kon-
tanthjælp er – og skal være - en midlertidig ydelse.
Vi har med kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen skabt nogle sundere rammebetingel-
ser end tidligere, hvor det nu i højere grad kan be-
tale sig at arbejde.
Samtidig har kommunerne en klar forpligtelse til
at hjælpe kontanthjælpsmodtagere i job eller ud-
dannelse. Det er i bund og grund det, vi prøver at
understøtte med det satspuljeinitiativ, som er an-
ledningen til samrådet i dag.
Før jeg kommer nærmere ind på det initiativ, vil
jeg godt starte et lidt andet sted.
Jeg har ikke været beskæftigelsesminister i lang
tid, men jeg har allerede haft lejlighed til at be-
skæftige mig med mange af de udfordringer, der er
på beskæftigelsesområdet. Herunder hvordan vi
får flere ind på arbejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10. januar om førtids- og flexjobordningen , til beskæftigelsesministeren
Da jeg tiltrådte som beskæftigelsesminister blev
jeg via medierne bekendt med en indsats, de hav-
de iværksat i Odense Kommune ift. aktivitetspara-
te kontanthjælpsmodtagere.
Jeg ved også, at en række andre kommuner gør en
ekstra indsats for kontanthjælpsmodtagerne.
Jeg planlægger at komme rundt mange steder i
landet og drøfte kommunernes beskæftigelsesind-
sats. Men besøget til Odense Kommune er et af
mine første besøg som beskæftigelsesminister. Og
derfor vil jeg gerne fortælle om det besøg, da
Odense netop har haft fokus på indsatsen for men-
nesker, der hænger fast i kontanthjælpssystemet.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense
Kommune har taget initiativ til at gennemgå en
lang række af sager om aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere, der har været helt friholdt fra en
aktiv beskæftigelsesindsats pga. deres helbred.
På baggrund af kommunens gennemgang vurderer
Odense nu, at langt størstedelen af de borgere fak-
tisk godt kan indgå i en aktiv beskæftigelsesrettet
indsats.
Konkret fandt kommunen i en stikprøve blandt de
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, at det
blandt indvandrerkvinder blot var én ud af ti, der
reelt var så syg, at vedkommende ikke kunne del-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10. januar om førtids- og flexjobordningen , til beskæftigelsesministeren
tage i en aktiv beskæftigelsesindsats. Det var den
stikprøve, der i november fik omtale i medierne.
Tendensen gør sig dog ikke kun gældende for ind-
vandrerkvinder.
Blandt sagerne om aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere – uanset etnicitet – som kommu-
nen netop er ved at gennemgå, vurderer kommu-
nen og socialoverlægen foreløbigt, at ca. 80 til 90
pct. ikke har helbredsmæssige barrierer i en sådan
grad, at de ikke vil kunne indgå i en beskæftigel-
sesrettet indsats med de rette skånehensyn.
Det vil sige, at mange af dem, som i Odense har
været parkeret og overladt til sig selv, faktisk godt
kan have gavn af en indsats, der kan hjælpe dem
tættere på arbejdsmarkedet.
Det, synes jeg, er enormt interessant, og det skal vi
tage ved lære af. Jeg ved ikke, om situationen er
præcist den samme i alle landets kommuner. Det
er den næppe. Men hvis én kommune tilsynela-
dende kan hente så meget ved at se på sagerne
igen, så tror jeg også, det vil gælde i andre kom-
muner.
Tallene viser i hvert fald, at blandt de ca. 27.800
borgere på landsplan, der har været længst i kon-
tanthjælpssystemet, har mere end hver tredje (37
pct.) slet ikke modtaget en aktiv indsats i løbet af
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10. januar om førtids- og flexjobordningen , til beskæftigelsesministeren
de seneste to år, og kun hver fjerde har deltaget i et
forløb på en virksomhed.
Det vidner om, at der er et potentiale med at tage
fat i og igangsætte en ekstra indsats for de langva-
rige kontanthjælpsmodtagere.
Odense Kommune fortalte mig også, at det
ikke
er
lovgivningen, der har stået i vejen for deres ind-
sats. Muligheden har hele tiden været der, men nu
har Odense Kommune så grebet den. Det synes
jeg, at alle kommuner skylder deres borgere at gø-
re, så flere kan få hjælp til at komme tilbage på ar-
bejdsmarkedet og indgå i fællesskabet på arbejds-
markedet.
Derfor blev jeg også glad, da Odense Kommune
fortalte mig, at flere kommuner allerede har ladet
sig inspirere af Odense, og er i dialog med kom-
munen om initiativet.
Samtidig har jeg i går sendt et brev til de øvrige 97
kommuner, hvor jeg opfordrer dem til at se på, om
der også blandt deres borgere på kontanthjælp er
mennesker, der er blevet glemt og overladt til pas-
sivitet, selvom de måske godt kan hjælpes tilbage
på arbejdsmarkedet via en aktiv indsats. Det har
jeg også orienteret udvalget om.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10. januar om førtids- og flexjobordningen , til beskæftigelsesministeren
Jeg synes, at den ekstra indsats først og fremmest
handler om medmenneskelighed, hvor folk kan
blive en del af fællesskabet på arbejdsmarkedet.
Men det er også nødvendigt at understrege, at der
fortsat er for mange i kontanthjælpssystemet.
Indhold i initiativet
Når jeg bruger lidt tid på mit besøg i Odense, er
det fordi, jeg synes, det hænger meget tæt sammen
med tænkningen i det satspuljeinitiativ, som sam-
rådet i dag handler om.
Her har vi afsat penge til en ekstra afklaring og
helhedsorienteret hjælp til aktivitetsparate kon-
tanthjælpsmodtagere, der har været mere end fem
år i systemet.
Med satspuljeinitiativet har et bredt flertal i Folke-
tinget ønsket at gøre en ekstra indsats for langtids-
ledige kontanthjælpsmodtagere, så de kan komme
tilbage på arbejdsmarkedet.
Med initiativet sikres det, at de langvarige kon-
tanthjælpsmodtagere får mulighed for en mere ef-
fektiv hjælp til at komme i job.
Hjælpen skal være virksomhedsrettet og tilrette-
lægges individuelt. For vi ved fra blandt andet
Carsten Koch-udvalgets udredning, at en virksom-
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10. januar om førtids- og flexjobordningen , til beskæftigelsesministeren
hedsrettet indsats har positive beskæftigelseseffek-
ter for udsatte borgere.
I dag er der ikke noget krav om, at kommunerne
skal give kontanthjælpsmodtagere en virksom-
hedsrettet indsats. Men det sikrer vi nu, at alle
kommuner får midler til at prioritere.
Den afklaring, der sker, når man får kontakt med
de kontanthjælpsmodtagere, der i alt for lang tid
har været i systemet, skal samtidig vise, om bor-
gerne hører hjemme i kontanthjælpssystemet. Hvis
arbejdsevnen er nedsat i en grad, så en indsats i
kontanthjælpssystemet ikke kan hjælpe personen
ud på arbejdsmarkedet – ja så skal kommunen
selvfølgelig igangsætte processen i forhold til visi-
tering til fx førtidspension, fleksjob eller ressour-
ceforløb.
Hvorfor hjælper det at gøre den her ekstra
indsats?
Der bliver spurgt til, hvorfor satspuljeinitiativet
hjælper.
Helt overordnet mener jeg, at det har en positiv ef-
fekt at se på borgerens situation på ny, når de har
været længe på offentlig forsørgelse.
Erfaringerne fra Odense Kommune viser os i hvert
fald, at der kan være noget at hente ved ikke bare
at gøre som man plejer ude i kommunerne og fx få
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10. januar om førtids- og flexjobordningen , til beskæftigelsesministeren
set på de mennesker, der har været længe i kon-
tanthjælpssystemet med friske øjne. Og samtidig
give en målrettet hjælp og en tværfaglig indsats.
Så kunne man spørge, om eksemplet fra Odense
kommune ikke bare viser, at kommunerne skal
komme i gang - satspuljemidler eller ej.
Her vil jeg sige, at jo - de skal bare komme i gang.
Og i den ideelle verden gav kommunerne i alle si-
tuationer og til alle tider den perfekte hjælp.
Men her må vi bare erkende, at nogle gange, så
kan det være nødvendigt at skubbe til den udvik-
ling og afsætte særlige midler til en ekstra hjælp.
Derfor vil jeg sammen med satspuljepartierne give
den her saltvandsindsprøjtning til indsatsen for
nogle af de mest udsatte grupper i kontanthjælps-
systemet – og også sende det politiske signal, at
kommunerne skal bruge den virksomhedsrettede
indsats, som vi ved virker godt.
I samrådsspørgsmålet spørges også til, om jeg ikke
mener reglerne skal ændres. Det mener jeg ikke.
For kommunerne har allerede i dag både pligten til
og mulighederne for at hjælpe borgerne videre. Og
det er jeg blot blevet bekræftet i i forbindelse med
besøget i Odense Kommune.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10. januar om førtids- og flexjobordningen , til beskæftigelsesministeren
Med satspuljeinitiativet får alle kommuner nu eks-
tra midler til nu og her at gøre en målrettet indsats
for den gruppe af kontanthjælpsmodtagere, som
har alt for længe har været på offentlig forsørgelse.
God udvikling på arbejdsmarkedet og flere i
småjob
Beskæftigelsen har været stigende siden foråret
2013 og er steget med godt 120.000 personer frem
til september 2016. Det betyder, at der er job at få.
Samtidig har regeringen gennemført et kontant-
hjælpsloft og en 225-timersregel, så det kan betale
sig at arbejde. Det vil øge muligheden for at også
langtidsledige kommer ind på arbejdsmarkedet, og
for at kommunernes ekstra hjælp kan bære frugt.
Ser vi specifikt på tallene for andelen af kontant-
hjælpsmodtagere med småjob, er de allerede steget
markant siden foråret.
Beskæftigelsesministeriet har lige før nytår offent-
liggjort en analyse, der viser, at andelen, der arbej-
der ved siden kontanthjælpen, er steget med om-
kring 25 pct. i perioden fra marts-september 2016.
De forudgående år har andelen af kontanthjælps-
modtagere, der arbejder ved siden af kontanthjæl-
pen, ligget forholdsvis konstant, selvom beskæfti-
gelsen også i den periode var stigende.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10. januar om førtids- og flexjobordningen , til beskæftigelsesministeren
Så det er noget, der indikerer, at der på det seneste
er en positiv udvikling på vej.
Og lad mig så bare slå fast. Det er ikke en endelig
videnskabelig effektanalyse af virkningerne af job-
reformen, hvor jeg nu har bevist, at regeringens
politik virker. Og det har jeg heller ikke hævdet.
Men det viser en meget positiv tendens, hvor kon-
tanthjælpsmodtagere i stigende grad ser ud til at få
foden inden for på arbejdsmarkedet.
Det tror jeg personligt på også kan tilskrives rege-
ringens initiativer på området, og det er det, jeg
har meldt ud i pressen. Og det er det, jeg tror på, at
vi nu kan understøtte yderligere med det satspulje-
initiativ, vi drøfter i dag.
Afslutning
Så for at samle op: Med satspuljeinitiativet gør vi
en helt særlig indsats, hvor vi støtter op om et
stærkere jobfokus for dem, der har været alt for
længe på kontanthjælp.
Eksemplet fra Odense viser, at der kan være noget
at hente ved at tage fat i mennesker, der hænger
fast i kontanthjælpssystemet.
Samtidig understøtter vi også, at alle langvarige
kontanthjælpsmodtagere, der vurderes i målgrup-
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10. januar om førtids- og flexjobordningen , til beskæftigelsesministeren
pen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspen-
sion, får den nødvendige afklaring.
Endelig har vi med jobreformen sikret, at det kan
betale sig at arbejde. Og vi kan se på tallene, at en
større andel nu har småjob og antallet af kontant-
hjælpsmodtagere falder. Det er godt for den enkel-
te og det er godt for samfundet.
Det skal vi fortsat understøtte, når vi kan se, at vi
bevæger os ind i en økonomisk situation, hvor ar-
bejdsmarkedet efterspørger endnu flere, der kan
være med til at understøtte den økonomiske vækst,
der finder sted i det danske samfund.
Tak for ordet.
10