Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
6. februar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
241 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 241:
J.nr. 17/00608
”Vil ministeren oplyse, hvor mange af de unge, der indtil nu har fået et uddannel-
sespålæg, der gennemfører en uddannelse, hvilke uddannelser det drejer sig om,
hvornår evt. frafald fra uddannelsen finder sted, samt forsørgelsesstatus efter fra-
fald/endt uddannelse. Opgørelsen ønskes fordelt på kommuner. Såfremt ministeren
ikke har de fornødne oplysninger, vil ministeren da iværksætte en undersøgelse for
at skaffe oplysningerne, og hvornår kan resultatet i givet fald forventes at forelig-
ge?”
Svar:
Regeringen vil hjælpe flere danskere fra offentlig forsørgelse til selvforsørgelse,
fordi det giver mennesker et bedre liv og flere valgmuligheder.
En effektanalyse af kontanthjælpsreformen fra 2014, hvor uddannelseshjælp og
uddannelsespålæg blev indført for alle unge under 30 år uden erhvervskompeten-
cegivende uddannelse viser, at unge ledige mellem 25-29 år i højere grad afgår til
beskæftigelse og uddannelse, end de ville have gjort i fravær af reformen. Samtidig
viser en analyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at flere unge på-
begynder en uddannelse og at en større andel fastholdes i uddannelse sammenlignet
med før reformen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering oplyser, at der i 2014 var 76.865 per-
soner, som påbegyndte uddannelseshjælp og således vil have fået et uddannelses-
pålæg. Uddannelsespålægget omfatter alle uddannelseshjælpsmodtagere både akti-
vitetsparate og uddannelsesparate og er rammen for den uddannelsesrettede indsats,
der iværksættes for alle unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse i kontanthjælpssystemet.
Uddannelsespålægget består af tre trin. Trin 1: den unge pålægges at komme med
forslag til en kompetencegivende uddannelse, der kan gennemføres på almindelige
vilkår. Trin 2: den unge pålægges at søge optagelse på den valgte uddannelse inden
for en tidsfrist. Trin 3: den unge skal påbegynde og gennemføre en studie- eller er-
hvervskompetencegivende uddannelse. Den unge starter på det trin, der matcher
den unges situation, og indsatsen tilrettelægges individuelt. Først når den unge er
klar til at påbegynde en studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelse, får