Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Bent Bøgsted
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
1.
februar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
BEU 228 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. BEU 228:
J.nr. 2017-376
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange arbejdssøgende der siden 2006 har
taget dansk arbejdsløshedsunderstøttelse med til udlandet, og som ikke efterfølgen-
de er returneret til Danmark senest 1 år efter? Opgørelsen bedes oversendt
i tabelform for hvert af årene og samlet set.”
Svar:
Det er muligt for et medlem af en a-kasse at tage til et andet EU/EØS-land for at
søge arbejde og samtidig modtage arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark (eksport
af EØS-dagpenge) i en periode på op til 3 måneder. Muligheden gælder både dan-
ske og udenlandske statsborgere.
Godt 7.900 a-kassemedlemmer har modtaget danske dagpenge i forbindelse med
jobsøgning i udlandet i perioden fra 1. maj 2010 til udgangen af 2015,
jf. tabel 1.
Heraf er 46 pct. registreret med en udenlandsk bopæl 1 år efter sidste EØS-
dagpengeudbetaling, mens 54 pct. står registreret med en dansk bopæl. Det svarer
til henholdsvis godt 3.600 personer med udenlandsk bopæl og knap 4.300 personer
med dansk bopæl.
Andelen af tidligere EØS-dagpengemodtagere, der har udenlandsk bopæl 1 år efter
sidste EØS-dagpengeudbetaling, varierer i perioden mellem 43 og 49 pct.
Det er ikke muligt at opgøre tallene før 2010,
jf. anmærkning 3 til tabel 1.
Det be-
mærkes, at opgørelsen over EØS-dagpengemodtagere og den efterfølgende bo-
pælsstatus er behæftet med usikkerhed, idet de anvendte CPR-registreringer af-
hænger af de oplysninger om udrejse/flytninger, der er indmeldt til registret.
De 4.300 personer, svarende til 54 pct., der ender med at returnere til Danmark er
altså i et vist omfang et udtryk for, hvor mange det ikke lykkedes for at finde job i
udlandet. Den store andel, der vender hjem, skal ses i sammenhæng med at ledige,
som eksporterer dagpenge til et andet EU/EØS-land, skal tilmelde sig som arbejds-
søgende ved arbejdsformidlingen i det EU/EØS-land, som vedkommende rejser til.
Dermed bliver den ledige omfattet af den kontrol og de betingelser, der er fastsat i
dette lands lovgivning, og er dermed ikke omfattet af de danske regler om rådig-
hed. Selvom selve udbetalingen af danske dagpenge skal ske efter de danske rå-
dighedsregler, er det langt fra sikkert, om den aktive arbejdsmarkedspolitik i et an-
det EU/EØS-land i samme grad understøtter den lediges jobchancer. Derfor vil re-