Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1716457_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesudvalget
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar stillet følgende spørgsmål nr. 223
(alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 223:
30. januar 2017
J.nr. 2017 - 544
”Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af danskere mellem 25-65 år, som
er overuddannet ift. det job, de bestrider? Ministeren bedes samtidig redegøre for
den tilsvarende andel i Sverige, Norge, Finland og Tyskland.”
Svar:
Det er grundlæggende positivt og nødvendigt, at personer er i beskæftigelse frem-
for at være ledige. Når det er sagt, så skal ressourcerne på arbejdsmarkedet selvføl-
gelig udnyttes bedst muligt. Da der er betydelig usikkerhed om det fremtidige be-
hov for bestemte typer af uddannelser, kan et vist niveau af overuddannelse eller
mismatch dog næppe undgås.
I udgangspunktet er det ikke muligt entydigt at definere nogen personer som over-
uddannede til en bestemt stilling. Der kan nemlig på en gang være kvalifikationer
fra ens uddannelse, som man ikke bruger, samtidig med at der kan være kvalifika-
tioner, man mangler for at kunne udføre arbejdsopgaver helt optimalt.
En persons samlede kvalifikationer defineres ikke alene ud fra opnåelse af formel
uddannelse, men også færdigheder opnået gennem erhvervserfaring, it-
færdigheder, efteruddannelse, samarbejdsevne osv. Det er meget vanskeligt at måle
og sammenligne på tværs af så mange forskellige dimensioner af et individs kvali-
fikationer og derfor grundlæggende også svært at vurdere, om en person er overud-
dannet til at varetage et givent job.
Det er heller ikke nødvendigvis entydigt, at de færdigheder, som er nødvendige for
at varetage arbejdsfunktioner i en given stillingskategori, udelukkende kan opnås
gennem formel uddannelse.
Den teknologiske udvikling kan desuden ændre den private og den offentlige sek-
tors behov for bestemte typer af arbejdskraft.
Tidligere studier af overuddannelse har ofte brugt sammenhængen mellem job-
funktioner
1
og højest fuldførte uddannelse til at indikere graden af overuddannelse.
Dog vil det jf. diskussionen ovenfor ikke nødvendigvis give et retvisende billede.
1
DISCO08 i lønstatistikken fra Danmarks Statistik
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om, hvor stor en andel af danskere mellem 25-65 år, som er overuddannet ift. det job, de bestrider, til beskæftigelsesministeren
1716457_0002.png
Sammenhængen mellem jobfunktioner og uddannelse er opgjort,
jf. tabel 1.
Her ses
det, at omkring 90 pct. af alle lønmodtagere med en mellemlang eller lang videre-
gående uddannelse arbejder i en jobfunktion, der mindst forudsætter viden på mel-
lemniveau. Samtidig ses det, at ca. 25 pct. af de ufaglærte arbejder med ledelse el-
ler i en jobfunktion, der forudsætter viden på højeste eller mellemniveau. Det un-
derbygger dermed tesen om, at der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem
formel uddannelse og jobfunktioner.
Tabel 1. Lønmodtagere mellem 25 og 65 år fordelt på arbejdsfunktion og højest fuldførte ud-
dannelse
Kort vi-
deregå-
ende
uddan-
nelse
0,4
6,3
23,9
34,8
13,0
11,0
0,3
4,3
2,3
3,7
0,0
100
Mellem-
lang vi-
deregå-
ende
uddan-
nelse
0,3
5,7
71,5
9,9
4,0
6,0
0,0
0,5
0,5
1,4
0,1
100
Lang vi-
deregå-
ende
uddan-
nelse
1,0
8,0
75,5
8,0
4,2
1,7
0,0
0,2
0,2
1,0
0,0
100
Ufaglært
Militært arbejde
Ledelsesarbejde
Arbejde, der forudsætter viden på
højeste niveau inden for det på-
gældende område
Arbejde der forudsætter viden på
mellemniveau
Almindeligt kontor- og kundeser-
vicearbejde
Service- og salgsarbejde
Arbejde inden for landbrug, skov-
brug og fiskeri, ekskl. medhjælpe-
re
Håndværkspræget arbejde
Operatør- og monteringsarbejde
samt transportarbejde
Andet manuelt arbejde
Uoplyst
Total
1,6
3,5
11,1
10,7
12,6
22,2
0,5
6,0
12,4
19,4
0,1
100
Faglært
0,8
3,7
7,8
15,2
12,6
27,5
0,5
15,2
7,3
9,4
0,0
100
Uoplyst
0,1
2,0
19,9
5,2
6,6
13,1
0,3
7,1
9,7
36,1
0,0
100
Total
0,8
4,8
34,4
12,9
9,2
16,4
0,3
7,1
5,4
8,5
0,1
100
Anm: Bachelor indgår i gruppen med mellemlang videregåede uddannelse. Ph.d. indgår i gruppen med lang videregåen-
de uddannelse.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registre for lønstatistik og uddannelse
Der findes relativt få studier, der sammenligner overuddannelse på tværs af lande.
OECD foretager med jævne mellemrum en spørgeskemaundersøgelse af færdighe-
derne blandt den voksne del af befolkningerne i OECD-landene
2
. I spørgeskemaet
indgår både spørgsmål vedr. den enkeltes færdigheder, samt spørgsmål omkring
hvilke færdigheder den enkelte vurderer, deres job kræver. Disse to faktorer sam-
menstiller OECD og udregner på den baggrund andelen af lønmodtagerne, der for-
ventes at være overkvalificerede til deres job.
Opgørelsen vurderes dog at være behæftet med en vis usikkerhed, da det kun er et
lille udsnit af befolkningen, der har deltaget i undersøgelsen, ligesom det er op til
den enkelte selv at vurdere, om deres færdigheder stemmer overens med de fær-
digheder, deres job kræver. Det skal desuden bemærkes, at undersøgelsen kun an-
giver overkvalifikation ud fra de færdigheder, arbejdstagernes konkrete job kræver
og dermed ikke direkte overuddannelse, som der spørges til.
2
Survey of Adult Skills (PIAAC) (2012)
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om, hvor stor en andel af danskere mellem 25-65 år, som er overuddannet ift. det job, de bestrider, til beskæftigelsesministeren
1716457_0003.png
OECD vurderer i sin seneste undersøgelse fra 2012, at ca. 18 pct. af arbejdstagere-
ne i Danmark selv vurderer at være overkvalificeret til deres job,
jf. tabel 2.
Der-
med ligger Danmark i samme område som de resterende nordiske lande.
Tabel 2. Andel af arbejdstagere, hvis højeste kvalifikation er højere end den kvalifikation, de
finder nødvendige for at få deres job i dag.
Andel overkvalificerede, pct.
Frankrig
Japan
Storbritannien
Rusland
Australien
Irland
Canada
Estland
Tyskland
Gennemsnit
Spanien
Korea
Østrig
Tjekkiet
Norge
USA
Sverige
Danmark
Slovakiet
Finland
Polen
Belgien
Holland
Italien
Kilde:
Survey of Adult Skills (PIAAC) (2012)
31,3
31,1
29,9
28,4
27,8
27,2
26,8
26,5
23,2
21,8
21,7
21,2
21,0
20,6
19,8
19,7
18,7
18,4
18,0
16,8
16,4
15,8
14,8
13,3
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3