Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1717155_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
[email protected]
31. januar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
214 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 214:
J.nr.
”Ministeren bedes redegøre for, hvor meget det vil svare til i realvækst i det offent-
lige forbrug, hvis provenuet fra at nedbringe antallet af kontanthjælpsmodtagere
med henholdsvis 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 og 100 pct. bruges udelukkende
på offentligt forbrug. Redegørelsen ønskes baseret på den forudsætning, at kon-
tanthjælpsmodtagerne overgår til fuldtidsbeskæftigelse på HK-mindsteløn. Mini-
steren bedes antage, at nedbringelsen af antallet af kontanthjælpsmodtagere sker pr.
1. januar 2017, og ministeren bedes redegøre for, hvor stor provenuet er i kroner og
øre, og hvad det svarer til i procentvis ændring, hvis det samlede provenu bruges på
offentligt forbrug.”
Svar:
Der henvises til besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 212 (alm.
del), hvor gevinster forbundet med kontanthjælpsmodtageres overgang til ordinær
fuldtidsbeskæftigelse med HK-mindsteløn fremgår.
En isoleret effekt på den potentielle realvækst i det offentlige forbrug på baggrund
af gevinsten ved at nedbringe antallet af kontanthjælpsmodtagere fremgår af ne-
denstående tabel 1.
Tabel 1. Regneeksempel på isoleret effekt på realvæksten i det offentlige forbrug (pct.-
point), 2017-pl.
Reduktion af den samlede
Potentiel realvækst i det of-
Kontanthjælpsgruppe (pct.)
fentlige forbrug (pct. point.)
10 pct.
0,4
20 pct.
30 pct.
40 pct.
50 pct.
60 pct.
70 pct.
80 pct.
90 pct.
100 pct.
0,8
1,2
1,7
2,1
2,5
2,9
3,3
3,7
4,1
Kilde: Økonomisk Redegørelse, december 2016 og beregninger foretaget af Finansministeriet.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvor meget det vil svare til i realvækst i det offentlige forbrug, hvis provenuet fra at nedbringe antallet af kontanthjælpsmodtagere med henholdsvis 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 og 100 pct. bruges udelukkende på offentligt forbrug, til beskæftigelsesministeren
Det bemærkes, at der er tale om et regneeksempel, der alene afspejler, hvordan
mindreudgifter til indkomstoverførsler isoleret set kan omprioriteres til en øget re-
alvækst i det offentlige forbrug.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2