Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
31. januar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
214 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 214:
J.nr.
”Ministeren bedes redegøre for, hvor meget det vil svare til i realvækst i det offent-
lige forbrug, hvis provenuet fra at nedbringe antallet af kontanthjælpsmodtagere
med henholdsvis 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 og 100 pct. bruges udelukkende
på offentligt forbrug. Redegørelsen ønskes baseret på den forudsætning, at kon-
tanthjælpsmodtagerne overgår til fuldtidsbeskæftigelse på HK-mindsteløn. Mini-
steren bedes antage, at nedbringelsen af antallet af kontanthjælpsmodtagere sker pr.
1. januar 2017, og ministeren bedes redegøre for, hvor stor provenuet er i kroner og
øre, og hvad det svarer til i procentvis ændring, hvis det samlede provenu bruges på
offentligt forbrug.”
Svar:
Der henvises til besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 212 (alm.
del), hvor gevinster forbundet med kontanthjælpsmodtageres overgang til ordinær
fuldtidsbeskæftigelse med HK-mindsteløn fremgår.
En isoleret effekt på den potentielle realvækst i det offentlige forbrug på baggrund
af gevinsten ved at nedbringe antallet af kontanthjælpsmodtagere fremgår af ne-
denstående tabel 1.
Tabel 1. Regneeksempel på isoleret effekt på realvæksten i det offentlige forbrug (pct.-
point), 2017-pl.
Reduktion af den samlede
Potentiel realvækst i det of-
Kontanthjælpsgruppe (pct.)
fentlige forbrug (pct. point.)
10 pct.
0,4
20 pct.
30 pct.
40 pct.
50 pct.
60 pct.
70 pct.
80 pct.
90 pct.
100 pct.
0,8
1,2
1,7
2,1
2,5
2,9
3,3
3,7
4,1
Kilde: Økonomisk Redegørelse, december 2016 og beregninger foretaget af Finansministeriet.