Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1717143_0001.png
Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 540
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 540 (Alm. del) af 20.
september 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for det samlede mindre råderum i 2025 i en situation uden
nye tiltag, hvis man afskaffer integrationsydelsen, og vil ministeren redegøre for,
hvor mange pædagoger beløbet potentielt ville kunne aflønne? Svaret bedes for-
delt på regioner og kommuner.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at
Finansudvalgets spørgsmål nr. 540-543 af 20. septem-
ber 2016
samt
Finansudvalgets spørgsmål nr. 547 af 21. september 2016
besvares under
ét nedenfor, da en række af forslagene, der bedes redegjort for, indgår i alle fem
spørgsmål.
En afskaffelse af integrationsydelsen hvor det antages, at de personer som skøn-
nes at være på integrationsydelse i stedet vil modtage kontanthjælp og uddannel-
seshjælp, vil øge de offentlige udgifter i 2025 med ca. �½ mia. kr. i 2016-pl.
1
Der er med afsæt heri udarbejdet et beregningsteknisk eksempel, der under en
række antagelser og forudsætninger viser, hvad udgifter på �½ mia. kr. svarer til i
antal fuldtidsansatte mv. for de efterspurgte personalegrupper. Regneeksemplerne
fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Regneeksempel for pædagoger, skolelærere, sygeplejesker, SOSU-assistenter eller politibetjente
2016-pl
Pædagoger
2
Skolelærere
3
Samlet udgift
(Mia. kr.)
�½
�½
�½
�½
�½
Årlig lønudgift tillagt overhead
pr. fuldtidsbeskæftigede
1
(kr.)
490.000
590.000
560.000
470.000
630.000
Fuldtidsansatte (1.000
personer)
1
1
1
1
1
Sygeplejersker
4
SOSU-assistenter
5
Politibetjente
6
1
De offentlige merudgifter ved afskaffelse af integrationsydelsen er baseret på den seneste asylprognose fra august 2016.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om, hvor mange flere offentligt ansatte i form af hhv. SOSU-assistenter, pædagoger, folkeskolelærere og politibetjente, staten potentielt ville kunne ansætte i fuldtidsjob under den antagelse, at antallet af kontanthjælpsmodtagere blev nedbragt med henholdsvis 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 og 100 pct., til beskæftigelsesministeren
Side 2 af 2
Anm.: 1) For pædagoger, skolelærere, sygeplejersker og SOSU-assistenter er beregningen baseret på de samlede
lønudgifter opgjort inkl. pension opgjort pba. fuldtidsansatte tjenestemænd og overenskomstansatte (ekskl.
elever, fleksjob og ekstraordinært ansatte) i 2015 i kommuner og regioner. I tilfælde af flere
stillingskategorier, er der lagt et vægtet gennemsnit til grund. Der er foretaget en opregning til 2016-priser og
afrundet til nærmeste 10.000 kr. 2) Omfatter overenskomstområderne pædagogisk personale i
daginstitution/klub/skolefritidsordning samt pædagogisk personale i dagplejeordninger. 3) Omfatter
stillingskategorierne lærere, timelønnede lærere, øvelsesskolelærere og øvrige lærere mv. indenfor
overenskomstområdet lærere m.fl. i folkeskole og specialundervisning. 4) Omfatter stillingskategorierne
ledende og almindelige sygeplejersker. 5) Omfatter overenskomstområdet social- og sundhedspersonale. 6)
Omfatter alle politiuddannede inkl. politistuderende.
Kilde: Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), Justitsministeriet, egne skøn og beregninger.
Det bemærkes, at ovenstående beregninger alene er et udtryk for isolerede regne-
eksempler, hvor det er forudsat, at midlerne til at afskaffe integrationsydelsen ta-
ges en-til-en fra udgifterne til løn og overhead til den pågældende beskæftigelses-
gruppe. Resultaterne kan derfor ikke opfattes som en beregning af konsekvenser-
ne for den offentlige beskæftigelse af at afskaffe integrationsydelsen.
Det er ikke umiddelbart muligt at fordele antallet af ansatte på kommuner og re-
gioner, da det ikke er nærmere angivet i spørgsmålet, hvordan en eventuel bespa-
relse skal udmøntes på de offentlige delsektorer. Det kan dog oplyses, at pædago-
ger typisk er ansat i kommunerne, og politibetjente er ansat under staten.
Regneeksemplet for pædagoger, skolelærere, sygeplejesker og SOSU-assistenter er
baseret på en gennemsnitsbetragtning for en offentlig fuldtidsansat baseret på
overenskomst- og løndata i 2015 i kommuner og regioner. Der foreligger ikke en
opgørelse af overhead for disse personalegrupper. Der er i beregningen antaget et
overhead på 20 pct. af lønudgiften.
Beregningen for politibetjente er foretaget på baggrund af gennemsnitslønnen
inkl. pension for politiuddannede og politistuderende i 2014. Der er tillagt et
overhead på 180.000 kr. baseret på en opgørelse af politiets samlede driftsom-
kostninger mv. i 2014.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister