Folketingets Beskæftigelsesudvalg
udvalget
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
31. januar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
205 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 205:
J.nr.
”Vil ministeren redegøre for, hvad en person, der har været på kontanthjælp i hen-
holdsvis 10, 15 og 20 år, i gennemsnit har kostet den danske statskasse? Beløbet
bedes opgjort efter hhv.:
a) Hvad en person på kontanthjælp i henholdsvis 10, 15 og 20 år i gennemsnit
har kostet i direkte offentlige ydelser.
b) Hvad nettobidraget ville have været, hvis en person, der har været på kon-
tanthjælp i henholdsvis 10, 15 og 20 år, i stedet havde været i fuldtidsbe-
skæftigelse på HK-mindsteløn. ”
Svar:
Der er i besvarelsen taget udgangspunkt i de gennemsnitlige udgifter til kontant-
hjælp, som ligger til grund for finansloven for 2017. Heraf følger det, at den direkte
gennemsnitlige forsørgelsesudgift for en kontanthjælpsmodtager udgør knap
150.000 kr. årligt.
Den faktiske offentlige udgift er dog mindre, da kontanthjælpsmodtagere som alle
andre borgere betaler skat af deres indkomst og afgifter af varer og tjenesteydelser.
I besvarelsen af spørgsmålets del a) er der derfor taget udgangspunkt i forsørgel-
sesudgifterne efter skat og tilbageløb, som for en gennemsnitlig kontanthjælpsmod-
tager er på 80.000 kr. årligt. Heri indgår ikke supplerende ydelser og tilskud, som
fx boligstøtte, særlig støtte, friplads i daginstitution mv., da en række af dem er
indkomstafhængige og ikke nødvendigvis er betinget af kontanthjælp. Supplerende
ydelser og tilskud vil kunne betyde, at den samlede statslige udgift vil være højere
for en kontanthjælpsmodtager.
Den gennemsnitlige forsørgelsesudgift for en kontanthjælpsmodtager i henholdsvis
10, 15 og 20 år fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Den gennemsnitlige forsørgelsesudgift for en kontanthjælpsmodtager
Mio. kr. efter skat og tilbageløb(2017-PL)
10 år
15 år
20 år
Gennemsnitlig forsørgelsesudgift
0,8
1,2
1,6
Når en kontanthjælpsmodtager overgår til ordinær beskæftigelse, er det en økono-
misk gevinst for det offentlige. Dels indebærer det sparede omkostninger til forsør-
gelse og aktivering, og herudover medfører det øgede skatteindtægter i form af en
stigning i afgifter og indkomstskat. Derfor har lønniveauet, som kontanthjælps-