Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1682463_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
2. november 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
2 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 2:
J.nr. 16/15353
”Hvilke oplysninger har ministeren om gruppen i ”selvforsørgelse” ud over, at
de ikke er hverken registrerede med offentlige ydelse i uger, eller har lønindkomst
i den tilsvarende kalendermåned, jf. tabel 1 i BEU alm. del - svar på
spørgsmål 481, folketingsåret 2015-16? Herudover bedes ministeren oplyse,
hvilket niveau for selvforsørgelse efter afsluttet ressourceforløb, som ministeren
finder rimeligt.”
Svar:
Jeg har til besvarelse af spørgsmålet bedt om bidrag fra Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering, som har oplyst følgende:
”Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan oplyse, at personer, som på et
givet tidspunkt er opgjort til hverken at modtage ydelse eller lønindkomst (opgjort
som selvforsørgende) omfatter personer, der bl.a.:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
udøver selvstændig virksomhed, hvor der ikke udbetales lønindkomst til ejeren.
afholder ferie for egen regning.
modtager kompensationsydelse (dvs. afventer seniorjob).
har uoplyst lønindkomst eller lønindkomst fra udenlandsk arbejdsgiver, der ik-
ke beskattes i Danmark.
alene har modtaget b-indkomst (honorarer eller freelance).
modtager private pensioner.
er omfattet af sociale servicelove (pasning af syge, døende mv.) samt andre
mindre ydelsesområder.
ernærer sig af formue/forsørges af ægtefælles indtægt.
STAR har ikke data, der kan vise fordelingen mellem personer, der er omfattet af
de forskellige ovenstående muligheder. Den oplyste andel i gruppen ”selvforsør-
gelse”, som fremgår af tabel 1 i svaret på BEU spørgsmål 481 (alm. del), er opgjort
ud fra borgeres aktuelle arbejdsmarkedsstatus efter afsluttet ressourceforløb i en
given nedslagsuge. Der kan derfor både være perioder før og efter dette nedslags-
punkt, hvor personer, der af tabellen fremgår som selvforsørgede, kan have modta-
get en offentlig ydelse eller lønindkomst.”
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilket niveau for selvforsørgelse efter afsluttet ressourceforløb, som ministeren finder rimeligt, til beskæftogelsesministeren
Jeg kan henholde mig til ovenstående. Jeg kan tilføje, at jeg ikke har en holdning
til, præcis hvor stor andelen, der efter endt ressourceforløb forsørger sig selv uden
at modtage en offentlig forsørgelse eller en lønindkomst, skal være.
Men jeg har som mål, at så mange som muligt kommer tættere på arbejdsmarkedet.
Derfor glæder jeg mig over, at de foreløbige afgangstal fra STAR viser, at mere
end ¼ af forløbene har ført til, at borgeren er kommet i beskæftigelse, uddannelse
eller fleksjobordningen og dermed har genvundet tilknytningen til arbejdsmarke-
det. Det er særlig positivt i lyset af, at målgruppen for ressourceforløb er borgere
med komplekse problemer, der uden en tværfaglig og helhedsorienteret indsats, vil
være i risiko for at ende på førtidspension.
Det blev med reformen af førtidspension og fleksjobordningen forudsat, at når re-
formen er fuldt indfaset i 2032 vil 2 pct. af de personer, der er i eller har været i be-
røring med ordningen, være i beskæftigelse og 2 pct. vil være i fleksjob.
Jeg er glad for, at vi i Danmark ikke opgiver udsatte borgere til varig, passiv for-
sørgelse, men undersøger alle muligheder for, at de kan genvinde fodfæstet på ar-
bejdsmarkedet. Jeg mener, at de foreløbige tal for afgangen fra ressourceforløb in-
dikerer, at det kan betale sig at investere i vores mest udsatte borgere, og at det kan
lykkes at hjælpe personer tilbage på arbejdsmarkedet via en målrettet indsats i et
ressourceforløb.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2