Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1773263_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
Den 27. juni 2017
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 19 (Alm. del) af
11. oktober 2016 stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Spørgsmål
Hvor meget vil de enkelte berørte overførselsindkomster, der er omfattet af de
vedtagne mindrereguleringer af overførsler fra 2016 til 2023 samt af regeringens
forslag om en forlængelse af mindrereguleringen i 2024 og 2025 blive berørt
sammenlignet med et forløb, hvor reguleringerne skete uændret med reglerne
gældende fra før 2016? Der ønskes både beløb og akkumuleret procent for de
enkelte år. Der ønskes endvidere et tal for det samlede provenu for statskassen, år
for år og samlet.
Desuden ønskes en opdatering af tabel B5 i aftalen om skattereformen i 2012 med
den faktiske og den forventede realvækst/negative realvækst forlænget til 2025 og
suppleret med virkningen af den foreslåede obligatoriske pensionsopsparing.
Svar
I fravær af afdæmpet regulering vurderes de satsregulerede indkomstoverførsler i
2025 at udgøre ca. 277 mia. kr. opgjort i 2017-niveau,
jf. tabel 1.
Med skatterefor-
men i 2012 blev det vedtaget en afdæmpet regulering af de skattepligtige satsregu-
lerede overførsler i perioden 2016 til 2023.
1
Ifølge den seneste opgørelse, sænker
ovennævnte minderegulering de satsregulerede overførsler med ca. 7,2 mia. kr.,
mens en fortsat mindreregulering på 0,75 pct.-point i 2024 og 2025 vurderes at
reducere overførslerne med yderligere 2,0 mia. kr.
Det bemærkes, at den procentvise mindreregulering af folkepensionen er betyde-
ligt mindre end for de øvrige overførsler. Det skyldes, at folkepensionister uden
anden betydelig indkomst, fuldt ud kompenseres for den afdæmpede regulering.
For de andre overførselstyper er den procentuelle mindreregulering ligeledes en
smule mindre end de 5,1 pct. og 1,5 pct., som den afdæmpede regulering umid-
delbart ville tilsige. Det skyldes bl.a., at en del af overførslerne indbetales til ATP,
og at disse indbetalinger ikke mindrereguleres.
1
Den afdæmpede regulering udgør 0,3 pct.-point i 2016, 0,4 pct.-point i 2017 og 0,75 pct.-point i 2018 til 2023.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om de overførselsindkomster, der er omfattet af de vedtagne mindrereguleringer af overførsler fra 2016 til 2023, til finansministeren
1773263_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Satsregulerede overførsler i 2025 (uden afdæmpet regulering) samt virkning af vedtagen mindreregulering
fra 2016-2023 samt yderligere mindreregulering i 2024-2025, i 2017-niveau.
Overførsler i
2025 uden
mindreregule-
ring
mia. kr.
A-dagpenge
Barselsdagpenge
Børnetilskud
Efterløn
Feriedagpenge
Fleksydelse
Folkepension
Førtidspension
Kontanthjælp
Ledighedsydelse
Revalidering
Sygedagpenge
Øvrige
1)
I alt
15,0
12,2
2,5
9,9
0,6
0,7
139,6
39,1
29,5
11,9
0,4
11,9
4,1
277,4
Virkning af mindreregulering på de satsregulerede
indkomstoverførsler før skat
2016-2023
mia. kr.
-0,7
-0,6
0,0
-0,5
0,0
0,0
-0,7
-1,8
-1,5
-0,6
0,0
-0,6
-0,1
-7,2
-0,2
-0,2
0,0
-0,1
0,0
0,0
-0,2
-0,5
-0,4
-0,2
0,0
-0,2
0,0
-2,0
2024-2025
2016-2023
pct.
-4,9
-5,0
0,0
-4,9
-5,0
-4,9
-0,5
-4,5
-4,9
-5,0
-4,9
-5,0
-2,4
-2,6
-1,4
-1,4
0,0
-1,4
-1,4
-1,4
-0,1
-1,3
-1,4
-1,4
-1,4
-1,4
-0,7
-0,7
2024-2025
Anm.: Beregningen tager højde for den forventede ændring i befolkningssammensætningen fra år til år.
1)
Kategorien ”øvrige” indeholder bl.a. AMU-godtgørelse
samt en rest-post, som tager højde for afvigelser mel-
lem overførslernes størrelse opgjort på registerdata og de offentliggjorte regnskabstal for 2014.
Kilde: Egne beregninger på registerdata fra 2014.
Den afdæmpede regulering indfases som nævnt over årene 2016-23, og virkningen
af den afdæmpede regulering på de samlede satsregulerede overførsler (før skat) er
dermed gradvist stigende, fra 0,4 mia. kr. i 2016 til 7,2 mia. kr. i 2023,
jf. figur 1.
Ændringer i overførslerne har afledte virkninger på indkomstskatterne og på ud-
gifterne til boligstøtte. Dertil kommer, at lavere disponible indkomster har afledte
virkninger på indtægterne fra moms og afgifter på husholdningernes forbrug. En-
delig vil lavere overførselsindkomster have en positiv arbejdsudbudsvirkning. Ta-
ges der højde for disse forhold opnås et udtryk for virkningen på den strukturelle
saldo af mindrereguleringen.
Den vedtagne mindreregulering fra 2016-2023 vurderes, således, at styrke den
strukturelle saldo (dvs. efter tilbageløb og adfærd) med ca. 0,3 mia. kr. i 2016 sti-
gende til ca. 4,3 mia. kr. i 2025 (i 2017-niveau),
jf. figur 2.
En fortsat mindreregule-
ring på 0,75 pct.-point i 2024 og 2025 vurderes yderligere at styrke den strukturelle
saldo med knap 1,2 mia. kr.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om de overførselsindkomster, der er omfattet af de vedtagne mindrereguleringer af overførsler fra 2016 til 2023, til finansministeren
1773263_0003.png
Side 3 af 4
Figur 1
Virkning af den afdæmpede regulering på de
samlede satsregulerede indkomstoverførsler,
2017-niveau.
Mia. kr.
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Mindrereg. i 2016-2023
Yderligere mindrereg. i 2024-2025
Mia. kr.
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Figur 2
Virkning af den afdæmpede regulering på den
strukturelle saldo, 2017-niveau.
Mia. kr.
10
9
8
7
Mia. kr.
10
9
8
7
6
5
4
3
6
5
4
3
2
1
0
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Mindrereg. i 2016-2023
2
1
0
Yderligere mindrereg. i 2024-2025
Anm.: Beregningerne tager som i tabel 1 højde for den forventede ændring i befolkningssammensætningen fra år til
år. Fsva. figur 2 er virkningen på hhv. personskatter, boligstøtte og arbejdsudbud modelberegnet i 2025.
Virkningerne i de resterende år er herefter beregnet ved skallering.
Kilde: Egne beregninger på registerdata fra 2014, herunder via skatte-, boligstøtte-, time- og forskelsbeløbsmodel.
Tabel 2 angiver lønudviklingen samt væksten i de satsregulerede overførsler, inkl.
den afdæmpede regulering.
2
Tabellen viser, at realvæksten for de satsregulerede
overførsler ventes at være positiv i alle år, med undtagelse af 2018. Dermed ventes
den akkumulerede realvækst fra 2016-2025 også at være positiv, både med den
vedtagne afdæmpede regulering (2,8 pct.), og såfremt den afdæmpede regulering
fortsættes i 2024 og 2025 (1,3 pct.).
Opgørelsen sammenligner udelukkende satsreguleringsprocenten, størrelsen af den afdæmpede regulering og prisudviklin-
gen. Opgørelsen tager dermed ikke højde for, at hovedparten af folkepensionister kompenseres for den afdæmpede regule-
ring, som i tabel 1.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om de overførselsindkomster, der er omfattet af de vedtagne mindrereguleringer af overførsler fra 2016 til 2023, til finansministeren
1773263_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Nominel og real vækst i løn og satsregulerede overførsler ved afdæmpet regulering, 2016-2025
2016
Lønudvikling
Forbrugerpriser
-realvækst
2,2
0,5
1,7
2017
2,5
1,2
1,3
2018
2,7
1,5
1,1
2019
2,9
1,2
1,7
2020
3,0
1,5
1,5
2021
3,0
1,8
1,1
2022
3,0
1,9
1,1
2023
3,0
1,9
1,1
2024
3,0
1,9
1,1
2025 2016-25
3,0
1,9
1,1
32,2
16,4
13,6
Satsregulering
-realvækst
Med afd. reg. fra
1,4
0,9
1,1
2,0
0,8
1,6
0,4
1,6
0,4
2,0
0,4
1,3
-0,3
1,3
-0,3
2,2
1,0
1,5
0,2
1,5
0,2
2,4
0,9
1,7
0,1
1,7
0,1
2,6
0,7
1,9
0,0
1,9
0,0
2,7
0,8
2,0
0,1
2,0
0,1
2,7
0,8
2,0
0,0
2,0
0,0
2,7
0,8
2,7
0,8
2,0
0,1
2,7
0,8
2,7
0,8
2,0
0,1
26,0
8,2
19,8
2,8
18,0
1,3
2016-23
-realvækst
Med afd. reg. fra
1,1
2016-25
-realvækst
0,6
0,6
Anm.: Som deflator er der anvendt nationalregnskabets forbrugerprisindeks fra ADAM.
Kilde: Grundlaget for
Danmarks konvergensprogram 2017.
Endelig spørges der til virkningen af den obligatoriske pensionsopsparing, som
foreslået i Helhedsplanen. Ordningen skulle omfatte både overførselsmodtagere,
lønmodtagere og selvstændige. Konkret blev det for overførselsmodtagere fore-
slået, at 0,25 pct. af overførselsindkomsten i 2018, stigende til 2 pct. i 2025, indbe-
tales på vegne af den enkelte overførselsmodtager. Folkepensionister, SU-
modtagere og førtidspensionister, der indbetaler til Supplerende Arbejdsmarkeds-
pension, er ikke omfattet af det obligatoriske pensionsbidrag.
Det skal understrege, at en sådan pensionsopsparing vil gavne opsparerens rådig-
hedsbeløb som pensionist. Den umiddelbare virkning på rådighedsbeløbet af en
obligatorisk pensionsopsparing kan derfor ikke meningsfuldt sidestilles med virk-
ningen af afdæmpet regulering. Indregnes denne virkning alligevel i scenariet med
afdæmpet regulering fra 2016 til 2025, indebærer det en negativ realvækst på ca.
0,6 pct. set over hele perioden. Som nævnt, tager denne opgørelse ikke højde for,
at den obligatoriske pensionsopsparing øger overførselsmodtagernes fremtidige
pensionsudbetalinger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister