Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
Sundheds‐ og Ældreministeriet 
 
 
Enhed: 
Sagsbeh.: 
Koordineret med: 
Sagsnr.: 
Dok. nr.: 
Dato: 
Sygehuspolitik og Sundhedsdata 
SUMTK 
1608836 
235541 
02. december 2016 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder 
[16. december 2016, kl. 8.30 – 9.45, Christiansborg 1‐133, Beskæftigelsesudvalget og evt. 
medlemmer fra Sundheds‐ og Ældreudvalget] 
Bidrag til tale vedr. samrådsspørgsmål F om BIOS samt
samrådsspørgsmål G (del vedr. regioner)
Samrådsspørgsmål F og G (stillet af Bjarne Laustsen (S).  
 
Samrådsspørgsmål F 
Hvad er ministrenes kommentarer til konsekvenserne af 
ambulanceselskabet Bios’ konkurs, som bl.a. påfører Region 
Syddanmark en ekstraregning på ca. 53 mio. kr., og hvilke 
overvejelser giver sagen ministrene anledning til?  
 
Samrådsspørgsmål G 
Vil ministrene tage initiativ få skabt klare og hensigtsmæssige 
regler i de situationer, hvor private leverandører af 
hjemmepleje, hjemmesygepleje og ambulancekørsel m.m. går 
konkurs, af hensyn til borgere, som har krav på service, 
kommunerne, som har forsyningspligt, samt ansatte i de 
konkursramte virksomheder?  
 
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til sundhedsministeren
 
[Indledning] 
 
Tak for samrådsspørgsmålene.  
 
[Samrådsspørgsmål F] 
 
Hvis jeg skal starte med samrådsspørgsmål F, hvor jeg er blevet 
bedt om at kommentere konsekvenserne af BIOS’ konkurs og 
hvilke overvejelser denne giver anledning til.  
 
*** 
 
Så vil jeg sige, at det er helt afgørende for mig, at borgerne – det 
gælder både i Region Syddanmark og resten af landet ‐ kan være 
trygge ved, at de kan få hurtig hjælp i tilfælde af en ulykke eller 
alvorlig sygdom.  
 
Ambulancen skal rykke ud, når borgerne har brug for det.  
 
Det skal regionerne stå inde for ‐ uanset hvordan de har 
valgt at tilrettelægge deres ambulancekørsel. 
 
Side 2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til sundhedsministeren
 
Det følger af sundhedslovens regler, at det er regionerne, som 
har ansvaret for at stille et ambulanceberedskab til rådighed for 
de borgere, som har behov for det.  
 
Det gælder uanset om ambulanceberedskabet varetages 
af egne ambulancer, kommunale ambulancer eller 
ambulancer fra en privataktør – det være sig Falck, det 
være sig andre selskaber.  
 
Det er naturligvis ærgerligt, når opfyldelsen af denne forpligtelse 
fører en ekstraregning med sig, sådan som det er tilfældet nu for 
Region Syddanmark, hvor Lønmodtagernes Garantifond ikke vil 
dække de ansattes tilgodehavender hos BIOS.  
 
Men som beskæftigelsesministeren har redegjort for, vil det i 
sidste ende bero på en afgørelse fra en domstol, hvordan det 
spørgsmål falder ud.  
 
For Region Syddanmark har det vigtigste været 
forsyningssikkerheden, sådan at borgerne kunne være trygge i 
forvisningen om, at der ville komme en ambulance ved behov. 
 
Side 3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til sundhedsministeren
 
*** 
 
Men uanset risikoen for en ekstraregning, skal regionerne følge 
de regler, der gælder på området.  
 
Det gælder fx udbudsregler, regler for 
virksomhedsoverdragelse og regler for Lønmodtagernes 
Garantifond. 
 
Det kan så jo desværre bevirke, at regionen kommer i en 
situation, som den Region Syddanmark er i nu.  
 
Det er naturligvis beklageligt. Men jeg håber – og går sådan set 
også ud fra – at regionerne sørger for at udlede den nødvendige 
læring fra den her sag. Det tror jeg, vi alle med fordel kan gøre.  
 
Nogle af de ting, der kan overvejes, når man sender en opgave i 
udbud er fx,  
 
hvilke krav, der kan stilles til økonomi m.v. hos en evt. 
entreprenør, og 
 
Side 4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til sundhedsministeren
 
hvordan man sikrer sig, at der er tale om en seriøs aktør 
mv.  
 
Jeg vil også fremhæve, at det er vigtigt – bl.a. af hensyn til at få 
mest muligt for pengene – at overveje, hvordan der generelt kan 
sikres en bedre konkurrence på ambulanceområdet.  
 
Som jeg har fået det oplyst, har regionerne allerede forud 
for sidste udbudsrunde i 2014 ‐ 2016 taget en række 
initiativer til at styrke konkurrencen på 
ambulancemarkedet.  
 
o
Regionerne har blandt andet inddelt udbuddene i 
mindre områder, lavet kontrolberegninger og 
indgået i markedsdialog med potentielle 
leverandører. 
 
Jeg har også noteret mig, at Danske Regioner her i foråret 
har nedsat en arbejdsgruppe, som skal se på, hvilke 
initiativer regionerne skal tage forud for næste 
udbudsrunde for at forbedre konkurrencesituationen.  
 
Side 5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til sundhedsministeren
 
 
*** 
[Samrådsspørgsmål G] 
 
Det leder mig videre til samrådsspørgsmål G, hvor der bliver 
efterspurgt klare og hensigtsmæssige regler i de situationer, 
hvor firmaer, som udfører ambulancekørsel går konkurs.  
 
Beskæftigelsesministeren har allerede svaret på reglerne om 
virksomhedsoverdragelse, herunder de ansattes retsstilling i 
forbindelse med konkurs.  
 
Som jeg var inde på i min besvarelse af samrådsspørgsmål F, er 
det regionernes ansvar, at der sendes en ambulance, når der er 
behov for det.  
 
Det er således regionerne, der har forsyningsansvaret i de 
tilfælde, hvor en privat leverandør går konkurs.   
 
Det betyder så også, at regionen skal tage hånd om 
situationen og sørge for, at der straks er andre til at tage 
over.  
Side 6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til sundhedsministeren
 
 
Opfyldelse af denne forpligtelse til at sikre, at der sendes en 
ambulance ud, vil altid gå forud for hensynet til evt. økonomiske 
mellemværender, som kan opstå ved en betalingsstandsning 
eller en konkursbegæring.  
 
Det ansvar var Region Syddanmark sig meget bevidst om og 
handlede i overensstemmelse med.  
 
*** 
Jeg synes selvfølgeligt, at det er rigtig ærgerligt, at regionen står 
med en ekstraregning som følge af BIOS’ konkurs.  
 
Men det må ikke føre til, at man som offentlig myndighed 
undlader at udbyde en opgave eller spørge til priser. Det skal i 
stedet skærpe opmærksomheden på at lave et godt udbud, hvor 
man sikrer sig så godt som overhovedet muligt i forhold til den 
risiko, der kan være for konkurs.   
 
Side 7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til sundhedsministeren
 
Afslutningsvist vil jeg derfor fremhæve – som det også fremgår 
af regeringsgrundlaget – at regeringen lægger vægt på, at 
sundhedssektoren udviser åbenhed over for brug af private 
løsninger.  
 
Fordi det ikke er afgørende, om det er private eller 
offentlige ansatte, der leverer en ydelser, når en borger 
skal have hjælp betalt af det offentlige. Det er kvaliteten 
af den ydelse, der bliver leveret, som er afgørende.  
 
Og hvis vi kigger på ambulanceområdet, så er der jo 
allerede en række private aktører – fx Falck – som udfører 
ambulanceopgaver. Derfor er det også vigtigt at holde sig 
for øje, at det handler om, hvad der er den bedste service 
for patienten, og hvordan vi sikrer det bedst muligt ‐ og 
ikke hvem der udfører opgaven. 
Tak  
 
 
 
 
Side 8