Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
AELSAM
DEPBHK
SPOLD
1608836
258996
15. december 2016
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[16. december 2016, kl. 8.30 – 9.45, Christiansborg 1-133, Beskæftigelsesudvalget.
Sundheds- og Ældreudvalget er også inviteret]
Tale til samråd den 16. december 2016 om
konkurser i hjemmeplejen
Tak til sundhedsministeren for ordet.
Og tak til spørgeren for invitationen til samrådet her i
dag.
Selvom jeg kun har siddet i ministerstolen i et par uger,
og det er mit første samråd, så har jeg fra sidelinjen
fulgt udviklingen og debatten om konkurser i
hjemmeplejen.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Og jeg ærgrer mig over enhver konkurs og de
gener, det medfører for borgere, medarbejdere og
kommuner.
Vores ældre fortjener en værdig pleje og omsorg, og det
forudsætter, at vi tager udgangspunkt i det enkelte
menneskes behov og giver plads til det frie valg.
Som minister på området er jeg optaget af, at både
regeringen, Folketinget og de øvrige involverede parter
gør, hvad de kan for at forebygge konkurser og sikre
tryghed for borgere og medarbejdere. Det må være i
vores alles fælles interesse.
Når det er sagt, har hverken jeg eller regeringen planer
om at sætte det kommunale selvstyre ud af spil, og vi vil
heller ikke indskrænke borgernes frie valg.
Side 2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Når vi ved, at borgerne er glade for det frie valg,
skal vi selvfølgelig ikke tage det fra dem!
Vi er ikke alle ens, og vi har forskellige ønsker og
behov.
Ældre skal opleve, at deres ønsker og valg har vægt
og tages alvorligt.
Det frie valg styrker muligheden for, at vi kan
fortsætte med at føle os som de originaler, vi alle
er.
Beskæftigelsesministeren har redegjort for reglerne om
virksomhedsoverdragelse, og sundhedsministeren har
besvaret spørgsmål G om regionernes ambulancekørsel.
Jeg vil nu gå videre med at besvare den del af spørgsmål
G, som vedrører private leverandører af hjemmepleje.
Side 3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Ligesom for regionerne gælder det for kommunerne, at
de har ansvaret for at levere den nødvendige hjælp i de
tilfælde, hvor en privat leverandør går konkurs eller
vælger at opsige sin kontrakt.
Det betyder, at kommunen skal sørge for, at
borgerne får den hjælp, som de har behov for.
Kommunernes ansvar for at levere hjælpen er dermed
borgernes
sikkerhed.
Og dét ansvar går forud for de økonomiske
mellemværende, der måtte være ved en konkurs.
Lovgivningen er dermed – set fra mit bord – helt klar på
det område.
Side 4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Og der er heller ikke noget, der siger mig, at
kommunerne ikke er bevidste om deres ansvar.
For mig at se er kommunerne nemlig trådt til og
har løftet deres ansvar.
Og som KL har oplyst i et svar til Folketinget i
januar i år, så er ”kommunerne
rustet til at
håndtere konkurser blandt private leverandører af
serviceydelser og sikre berørte borgere den
fornødne hjælp”.
Det betyder selvfølgelig ikke, at konkurser ikke skaber
problemer for de berørte parter, men den nødvendige
hjælp får borgerne altså.
Fra Christiansborg bør vi være forsigtige med at tro, at vi
kan styre alting.
Side 5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Jeg mener derfor også, at man skal være varsom med at
drage for direkte paralleller mellem de konkurser, der
har været på hjemmehjælpsområdet.
Der er forskel på markedssituationen, på
geografien, på virksomhedernes størrelse og
antallet af berørte borgere – for bare at nævne
nogle forskelle.
Og det leder mig til spørgsmål H.
For det er min overbevisning, at det er kommunerne,
der bedst selv kender markedet i deres område.
Det betyder, at det også er kommunerne, der bedst kan
tage de nødvendige forholdsregler, når de laver udbud
eller godkender leverandører til at levere fx
hjemmehjælp.
Side 6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Og det betyder, at kommunerne er de rette til at
vurdere, hvilke krav de kan stille til de virksomheder,
som skal byde ind på en opgave.
Og den vurdering skal kommunerne selvfølgelig
foretage
hver gang,
de indgår en kontrakt med en
privat leverandør.
Til det formål har de centrale parter: KL, Dansk Erhverv
og Dansk Industri udarbejdet fem anbefalinger til at
undgå konkurser.
Herunder blandt andet, at kommunerne kan stille
krav til leverandørernes økonomi.
Og Kammeradvokaten har, på foranledning af Dansk
Industri, udarbejdet en vejledning til kommunerne
Side 7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Vejledningen indeholder blandt andet en række
konkrete redskaber til, hvordan kommunerne kan
udvælge egnede leverandører.
Vejledningen giver også eksempler på konkrete
krav, som kommunerne kan skrive ind i
kontrakterne med henblik på at sikre kommunen.
På baggrund af vejledningen har KL, Dansk Erhverv,
Ældre Sagen, Dansk Sundhed og Velfærd og Dansk
Industri formuleret 11 pejlemærker for et godt
samarbejde mellem kommuner og private leverandører.
Herunder blandt andet, at der bør udarbejdes en
beredskabsplan i tilfælde af konkurs, og
At der skal være fokus på kvalitet i udbuddene.
Side 8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Og senest har KA Pleje i oktober i år udarbejdet et etisk
regelsæt, for deres medlemmer.
Regelsættet skal tydeliggøre, hvordan man som
privat leverandør agerer professionelt og korrekt i
forhold til blandt andet borgerne og de
kommunale samarbejdspartnere.
Og ét af punkterne heri er eksempelvis, at et medlem
kun skal påtage sig opgaver, som medlemmet har de
nødvendige kvalifikationer og ressourcer til at udføre
fagligt korrekt og ansvarligt i forhold til kontrakten.
Det er derfor min klare fornemmelse, at der bliver
arbejdet seriøst med at forebygge konkurser på
hjemmehjælpsområdet.
Side 9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Og selvom der ikke føres statistikker over
omfanget, så har jeg bemærket, at de seneste tal
fra FOA viser, at væsentligt færre borgere ser ud til
at blive berørt af konkurser i 2016, end det var
tilfældet i 2015.
Det skal understreges, at FOA’s tal er baseret på
nyhedsartikler og behæftet med betydelig
usikkerhed.
Men tallene tyder på en positiv udvikling, og det
kan være et tegn på, at de iværksatte tiltag virker.
Men virkeligheden er selvfølgelig også, at
leverandørerne af hjemmehjælp handler på
markedsvilkår.
Side 10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Dette var den tidligere S-ledede regering da også fuldt
ud bevidste om, da den ændrede reglerne for frit valg i
2013.
Her var forventningen med lovforslaget nemlig, at
kommunerne ville gennemføre flere og større
udbud, der især ville styrke markedet for de store
leverandører i modsætning til de små.
Som nævnt er jeg begejstret for det frie valg, og
regeringen ønsker, at ældre får flere valgmuligheder og
øget indflydelse på eget liv.
Som det står i regeringsgrundlaget, vil vi
igangsætte et analysearbejde med henblik på at
afdække eventuelle barrierer for ældres
muligheder for at kunne vælge selv.
Side 11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om misterenes talepapir frem det åbne samråd om konsekvenserne af ambulanceselskabet Bios' konkurs, til ældreministeren
Jeg vil slutte af med at sige, at det vigtigste for mig er, at
borgerne får den hjælp, som de har behov for.
Og det mener jeg ærlig talt, må være i alles
interesse.
Jeg vil igen opfordre kommunerne til at se sig godt for,
når de indgår kontrakt og at sikre sig på de måder, som
de kan.
Ligesom jeg vil opfordre leverandørerne til at sætte sig
grundigt ind i den opgave, som de står overfor at skulle
løse – og afgive bud derefter.
Tak for ordet.
Side 12