Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1684253_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
8. november 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 18 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 18:
J.nr. 2016-6685/20165200306
”Hvad kan ministeren oplyse om Arbejdstilsynets regler og praksis for påbud
ift. psykisk arbejdsmiljø? Der ønskes herunder belyst sammenhængen mellem
APV og muligheden for påbud, fx om der kan gives påbud, hvis det psykiske
arbejdsmiljø ikke har været en del af APV’en?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Det fremgår af arbejdsmiljølovgivningen, at arbejdet i alle led skal planlægges,
tilrettelægges og udføres, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvar-
ligt. Dette skal ske ud fra en vurdering af fysiske, ergonomiske og psykosociale
forhold, som på kort eller lang sigt kan have indvirkning på den fysiske eller psyki-
ske sundhed.
Psykisk arbejdsmiljø er et højt prioriteret område, og Arbejdstilsynet fører tilsyn
med det psykiske arbejdsmiljø, når tilsynet gennemfører såkaldte risikobaserede
tilsyn og tilsyn på baggrund af klager om psykisk arbejdsmiljø eller i tilfælde af al-
vorlige ulykker vedrørende psykisk arbejdsmiljø, herunder vold.
Konstaterer Arbejdstilsynet i forbindelse med et tilsynsbesøg sikkerheds- og/eller
sundhedsmæssige risici i det psykiske arbejdsmiljø, som ikke er tilstrækkeligt fore-
bygget, vil tilsynet typisk give påbud om, at virksomheden skal sikre, at arbejdet
planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt for-
svarligt, således at påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø ikke forringer de ansat-
tes sundhed på kort eller lang sigt.
Arbejdstilsynet giver typisk påbud i forbindelse med psykisk arbejdsmiljø ved pro-
blemer med stor arbejdsmængde og tidspres, høje følelsesmæssige krav i arbejdet
med mennesker, risiko for vold og trusler, samt ved mobning eller seksuel chikane.
Arbejdstilsynet giver i givet fald påbud om, at virksomheden skal løse det konkrete
problem, som Arbejdstilsynet har konstateret.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om Arbejdstilsynets regler og praksis for påbud ift. psykisk arbejdsmiljø, til beskæftigelsesministeren
Det følger også af arbejdsmiljølovgivningen, at virksomheden skal udarbejde en
skriftlig arbejdspladsvurdering (APV) af sikkerheds- og sundhedsforholdene på ar-
bejdspladsen. APV’en er virksomhedens eget redskab og skal ikke sendes til eller
godkendes af Arbejdstilsynet. Men APV’en skal forefindes i virksomheden og væ-
re til rådighed for virksomhedens ledelse, ansatte og Arbejdstilsynet.
APV’ens indhold afhænger således af de konkrete sikkerheds- og sundhedsforhold
på virksomheden, hvorfor den både kan omhandle fysiske og/eller psykiske for-
hold.
Indholdet i virksomhedens APV har ikke betydning for, om Arbejdstilsynet kan gi-
ve påbud på en virksomhed om psykisk arbejdsmiljø. Påbuddene gives på bag-
grund af de konkrete forhold, som Arbejdstilsynet observerer i forbindelse med til-
synsbesøg og er uafhængig af APV’ens indhold.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2