Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1707483_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mattias Tesfaye
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
2. januar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. december 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 172 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mat-
tias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 172:
J.nr. 16/15293
”Ministeren bedes vurdere omkostningerne for staten, såfremt der foretages en
ændring af boligstøtteloven, hvormed der indsættes en bestemmelse i lovens
§ 6 om, at børns indkomster ikke tæller med i husstandsindkomsten og reglen
i § 8, stk. 4, om fradrag for medregning af børn under 18 års indtægter, samtidig
udgår. Omkostningerne ønskes angivet før og efter tilbageløb. Der henvises
i denne forbindelse på svar på BEU alm. del - spørgsmål 3.”
Svar:
Ændringer af boligstøttelovens § 6 og § 8, stk. 4, vil medføre, at indkomsten for
hjemmeboende børn under 18 år uanset størrelse ikke længere skal indgå i den
samlede husstandsindkomst ved beregningen af boligstøtte.
Det skønnes at medføre årlige offentlige merudgifter til boligstøtte på cirka 15 mio.
kr. før tilbageløb og cirka 11,3 mio. kr. efter tilbageløb. Merudgifterne er beregnet
på baggrund af lovmodelbefolkningen og opgjort i 2017-niveau.
Det bemærkes, at forslaget - udover de årlige merudgifter til boligstøtte - vil med-
føre en engangsudgift til ændringer af IT-systemer hos Udbetaling Danmark.
Jeg kan endelig henvise til mit tidligere svar på BEU 153 (alm. del), hvori bag-
grunden for de nuværende regler er beskrevet, samt hvori det fremgår, at husstande
med børn under 18 år er omfattet af en række begunstigende regler i boligstøttelo-
ven.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen