Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1682672_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
3. november 2016
J.nr.2016-6611/ 20165200320
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 17 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 17:
Hvor mange akutulykker har Arbejdstilsynet undersøgt om året de sidste 10 år?
Hvordan har udviklingen været i denne periode, hvor mange dage er der i gen-
nemsnit gået fra Arbejdstilsynet har modtaget en anmeldelse om en akutulykke,
til Arbejdstilsynet har undersøgt en akutulykke?
Hvor mange akutulykker har over samme periode været undersøgt på baggrund
af en politirapport om året?
Hvilken indflydelse har tiden umiddelbart efter en akutulykke på Arbejdstilsy-
nets dataindsamling omhandlende hændelsesforløbet?
Hvordan er samarbejdet mellem Arbejdstilsynet og politiet systematiseret i for-
hold til kommunikation ved akutulykker?
Svar:
Jeg har bedt Arbejdstilsynet om en udtalelse. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Til spørgsmålet om, hvor mange akutulykker Arbejdstilsynet har undersøgt om
året de sidste 10 år, skal det oplyses, at undersøgte akutulykker kun er blevet regi-
streret særskilt i Arbejdstilsynets sagssystem siden 2011. Før den tid blev der kun
optalt den samlede mængde af undersøgte arbejdsulykker.
Tabel 1 viser hvor mange akutulykker, der er undersøgt ved tilsynsbesøg i perioden
2011-2016 (pr. 11. oktober 2016).
Tabel 1: Antal undersøgte akutulykker 2011-2016 (til og med 11. oktober 2016)
Årstal
2011
2012
2013
2014
2015
Undersøgelser af akutulykker
530
657
1.053
1.116
1.021
2016
721
Ved akutulykker forstås arbejdsulykker, hvor det som udgangspunkt er politiet,
som kontakter Arbejdstilsynet, og hvor Arbejdstilsynet oftest foretager besøg straks
eller snarest muligt. Udover akutulykker undersøges et antal arbejdsulykker, der ud
fra et sæt alvorlighedskriterier udvælges blandt de ca. 41.000 arbejdsulykker, der
årligt (2009-2015) anmeldes til Arbejdstilsynet.
Med hensyn til spørgsmålet om hvor mange dage, der i gennemsnit er gået fra Ar-
bejdstilsynet har modtaget anmeldelse om en akutulykke, til den er blevet under-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvor mange akutulykker har Arbejdstilsynet undersøgt om året de sidste 10 år, til beksæftigelsesministeren
søgt, er proceduren, at akutulykker som udgangspunkt undersøges straks, også
selvom ulykken sker om natten. Siden 2012 er det internt i Arbejdstilsynet ind-
skærpet, at alle akutulykker skal undersøges, med mindre særlige forhold taler
imod. Det kan fx være ved arbejdsulykker i trafikken, hvor skadelidte påkøres bag-
fra af en modpart, og der derfor ikke er et arbejdsmiljømæssigt forebyggelsespoten-
tiale, eller i tilfælde hvor det ikke i den akutte situation er formålstjenstligt, at Ar-
bejdstilsynet indsamler oplysninger fra nærtstående (familie) til fx en selvstændig
landmand, der er kommet alvorligt til skade ved en arbejdsulykke. Arbejdstilsynet
vil besøge en sådan virksomhed på et senere tidspunkt.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvor mange årlige akutulykker, der over samme
periode har været undersøgt på baggrund af en politirapport, kan det oplyses, at
Arbejdstilsynet som hovedregel ved akutulykker bliver rekvireret til ulykkesstedet
af politiet og først modtager politirapport efter, at ulykkesundersøgelsen har fundet
sted. Her kan politirapporten være med til at udbygge Arbejdstilsynets oplysning af
sagen i forbindelse med beskrivelse af hændelsesforløbet og vurdering af, om der
fx skal rejses sigtelse for overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Der findes tilfælde, hvor Arbejdstilsynet først får kendskab til en arbejdsulykke på
baggrund af en modtaget politirapport, men Arbejdstilsynet kan ikke umiddelbart i
sit sagssystem skelne mellem disse sager og sager om arbejdsulykker, der er blevet
undersøgt akut eller efter udvælgelse blandt de anmeldte arbejdsulykker (kvoterede
ulykker).
Med hensyn til spørgsmålet om hvilken indflydelse, tiden umiddelbart efter en
akutulykke har på Arbejdstilsynets dataindsamling vedrørende hændelsesforløbet,
er betydningen af tidspunktet for undersøgelsen afhængig af typen af ulykke og
hvor, den er sket. Hvis der fx er tale om en nedstyrtningsulykke et offentligt til-
gængeligt sted, så har tiden fra ulykken sker og til Arbejdstilsynet undersøgelse
stor betydning for dataindsamlingen. Hvis Arbejdstilsynet først kommer dagen ef-
ter, er der højst sandsynligt ryddet op, og de fleste spor efter ulykken er forsvundet.
Derved er det sværere for Arbejdstilsynet at danne sig et billede af, hvad årsagen til
ulykken var.
Hvis en ansat derimod kommer ud for en arbejdsulykke om aftenen på en virksom-
hed, hvor der er få på arbejde og ingen ledere tilstede, så giver det nogle gange
bedst mening, at Arbejdstilsynet undersøger ulykken dagen efter. Det kan være, at
kollegaen, som overværede ulykken, er taget med på skadestue/traumecenter, så
der ikke er nogen relevante personer tilstede, som kan beskrive forholdene, som ar-
bejdet forgik under på ulykkestidspunktet.
For de alvorlige arbejdsulykker, som Arbejdstilsynet får kendskab til ved fx en til-
sendt politirapport et stykke tid efter, selve ulykken er sket (og det er en ulykke
som Arbejdstilsynet ville have undersøgt med det samme), er dataindsamlingen
vedrørende hændelsesforløbet vanskeligere. Hvis ulykkesundersøgelsen kommer til
at bygge på konkrete detaljer, kan det være svært for den skadelidte/virksomheden
at huske de præcise detaljer efter et par måneder. Derimod er det nemmere, hvis
ulykkesundersøgelsen kommer til at bygge på konstateringer, som fx billeder i en
politirapport.
Med hensyn til spørgsmålet om hvordan samarbejdet mellem Arbejdstilsynet og
politi er systematiseret med hensyn til kommunikation ved akutulykker, skal det
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvor mange akutulykker har Arbejdstilsynet undersøgt om året de sidste 10 år, til beksæftigelsesministeren
oplyses, at dette er beskrevet i Cirkulære om samarbejde mellem politiet og Ar-
bejdstilsynet fra 1958. I cirkulæret står der følgende:
”Politiet foretager anmeldelse til arbejdstilsynet om forhold, der må antages at
stride mod arbejderbeskyttelseslovgivningen, og som måtte komme til dets kund-
skab gennem klager eller ved undersøgelser af stedfundne ulykkestilfælde”
I praksis betyder det, at politiet normalt skal kontakte Arbejdstilsynet ved arbejds-
ulykker på eksempelvis byggepladser, hvor politi og ambulance bliver tilkaldt.
Arbejdstilsynet kan i den forbindelse oplyse, at det på baggrund af samrådet i Be-
skæftigelsesudvalget den 12. maj 2016 er i dialog med Justitsministeriet med hen-
blik på en opdatering af cirkulæret, så det bl.a. tydeliggøres, hvornår Arbejdstilsy-
net ønsker oplysninger om arbejdsulykker i trafikken”.
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynet oplysninger.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3