Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
19. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. december 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 164 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 164:
J.nr. 16/18470/2016-8606
”Folketinget besluttede i finansloven for 2012 at styrke indsatsen for ledige ord-
blinde og læse-skrivesvage med 25 mio. kr. Bevillingen blev fulgt op med en eks-
tra bevilling i 2015. Der ønskes en status for, hvordan de senest bevilligede midler
er brugt og en orientering om, hvordan ministeren ønsker at fortsætte disse initiati-
ver.”
Svar:
Som led i Aftale om finansloven for 2012 mellem den daværende regering og En-
hedslisten blev der i 2012 afsat en bevilling på i alt 25 mio. kr. til en styrket indsats
for ledige, der mangler basale kvalifikationer. Den daværende regering besluttede
efter aftale med Enhedslisten at udmønte bevillingen på følgende syv initiativer:
Let adgang til selvtest på nettet (2 mio. kr.)
Gratis adgang for alle borgere til it-hjælpeværktøjer (8 mio. kr.)
Modernisering af hjemmeside målrettet ordblinde og læse- og skrivesvage (2
mio. kr.)
Undervisning af medarbejdere i a-kasser og jobcentre i bedre hjælp til ordblinde
/ læses-skrive svage (2 mio. kr.)
Opsøgende indsats over for virksomhederne (7 mio. kr.)
Afprøvning af IT-værktøjer for unge ordblinde og læse- og skrivesvage i for-
bindelse med brobygningsprojekter (1 mio. kr.)
Oplysning til borgerne (3 mio. kr.)
Alle syv initiativer er afsluttet, og der er ved at blive udarbejdet en samlet opsam-
ling på aktiviteterne.
Det er dog efterfølgende besluttet at afsætte yderligere 7,2 mio. kr. til forlængelse
af initiativet
Opsøgende indsats overfor virksomhederne.
Der er her tale om at vi-
dereføre det såkaldte LKV-projekt (Læsning og Kommunikation i Virksomheder-
ne) i regi af fagforbundet 3F.
Formålet med projektet er, at flere virksomheder igangsætter læse- og skrive forløb
for medarbejderne samt, at flere virksomheder udvikler deres interne kommunika-
tion med medarbejderne, så også de, der har læse-/skriveproblemer, reelt inddrages.