Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1700724_0001.png
TALE
Beskæftigelsesministerens talepapir til samråd den 6.
december 2016 om Arbejdstilsynets trivselsundersø-
gelse
Spørgsmål W
En trivselsundersøgelse foretaget af Epinion for Beskæftigelsesmini-
steriet blandt tilsynets medarbejdere viser, at der er alvorlige proble-
mer med arbejdsmiljøet i Arbejdstilsynet. 59,5 pct. af medarbejderne
føler "aldrig" eller kun "sjældent", at deres arbejde bliver påskønnet
og anerkendt af Arbejdstilsynets øverste ledelse. Over 50 pct. af med-
arbejderne mener, at Arbejdstilsynets øverste ledelse i "meget ringe
grad" eller i "ringe grad" håndterer omstruktureringer og forandrin-
ger i organisationen på en konstruktiv måde. Desuden svarer over 43
pct. af de 548 medarbejdere i undersøgelsen, at de kun i "meget ringe"
eller "ringe grad" har tillid til de udmeldinger, der kommer fra ledel-
sen.
Ministeren bedes på denne baggrund hurtigst muligt redegøre for føl-
gende spørgsmål:
– Hvad mener ministeren er årsagen til de alvorlige arbejdsmiljømæs-
sige problemer i Arbejdstilsynet?
– Hvad mener ministeren om ledelsens håndtering af dens opgaver?
– Hvilke krav mener ministeren, at Arbejdstilsynet bør stille, hvis de
laver tilsyn i en virksomhed med samme problemer som Arbejdstilsy-
net?
– Hvordan mener ministeren, at personaleflugten fra Arbejdstilsynet
kan stoppes?
– Hvordan mener ministeren, at medarbejdernes tillid til ledelsen kan
genetableres?
– Hvilke initiativer vil ministeren tage for at genetablere forholdene i
Arbejdstilsynet, så de kan løse de opgaver, ministeren og Folketinget
forventer løst?
– Hvor hurtigt mener ministeren, at dette kan ske?
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om Arbejdstilsynets se-
neste trivselsmåling.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om de alvorlige arbejdsmiljømæssige problemer i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at jeg som øverste
ansvarlig for hele Beskæftigelsesministeriet er optaget af, at
det er et veldrevet og velfungerende ministerium med fagligt
dygtige medarbejdere og chefer, der er motiverede for at løse
de vigtige opgaver, vi står overfor. Det gælder også Arbejds-
tilsynet.
Det er derfor vigtigt, at der er god trivsel i alle dele af Be-
skæftigelsesministeriet – både i Arbejdstilsynet og i andre
dele af ministeriet.
Ansvaret for, at der er god trivsel, ligger hos direktøren for
Arbejdstilsynet. Det er hans ansvar at sikre, at Arbejdstilsy-
net er en velfungerende arbejdsplads, hvor medarbejderne
trives.
Jeg har som nytiltrådt minister endnu ikke haft lejlighed til at
mødes med Arbejdstilsynets direktør om denne sag. Men jeg
har bedt om et møde, hvor jeg skal høre om Arbejdstilsynets
opgaver og møde tilsynets ledelse. Her vil jeg selvfølgelig
spørge ind til trivselsundersøgelsen og opfølgningen herpå.
Jeg vil i det følgende besvare spørgsmålene samlet og starte
med kort at redegøre for trivselsundersøgelsen.
Om trivselsundersøgelsen
Der er i efteråret 2016 blevet gennemført en trivselsundersø-
gelse i hele Beskæftigelsesministeriet. Samlet set er otte ud
af ti medarbejdere tilfredse eller meget tilfredse med deres
job. Det er positivt. Overordnet ligger resultaterne stabilt i
forhold til den seneste undersøgelse, som blev gennemført
for tre år siden.
Ser man specifikt på resultaterne for Arbejdstilsynet, er re-
sultaterne mere blandede.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om de alvorlige arbejdsmiljømæssige problemer i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
På den positive side kan det nævnes, at der på tværs af hele
Arbejdstilsynet gives udtryk for, at der er et godt samarbejde
mellem kollegaer, og at tilsynet yder en meget vigtig ar-
bejdsindsats.
90 pct. giver udtryk for, at de meget ofte samarbejder med
kollegaerne om at løse problemer og om at opnå de bedste
resultater. Næsten 7 ud af 10 medarbejdere er tilfredse eller
meget tilfredse med deres arbejde.
På den negative side kan det nævnes, at trivselsundersøgel-
sen viser, at der er udfordringer i forhold til den øverste le-
delse i Arbejdstilsynet.
Set på tværs af Arbejdstilsynet oplever godt 50 pct., at de
forandringer, som tilsynet har været igennem på det seneste,
ikke har været håndteret konstruktivt.
Og næsten 44 pct. har ringe eller meget ringe tillid til udmel-
dinger fra den øverste ledelse. Det er i undersøgelsen tyde-
ligt, at den manglende tillid fylder mest blandt tilsynsførende
i tilsynssystemet.
Arbejdstilsynets ledelse har klart tilkendegivet, at resultater-
ne af undersøgelsen bliver taget meget alvorligt.
Det har blandt andet været fremme, at der skulle være sket
en personaleflugt fra Arbejdstilsynet. Jeg har fået oplyst, at
det ikke kan bekræftes. Når man fratrækker andelen af af-
skedigede medarbejdere, har personaleomsætningen i Ar-
bejdstilsynet de seneste 12 måneder været på 14 pct. Det vil
sige, at Arbejdstilsynets personaleomsætning ligger tæt på
det statslige gennemsnit på 13,3 pct.
Samtidig har det været fremme, at der skulle være et meget
højt sygefravær i Arbejdstilsynet. Det ikke er tilfældet. Syge-
fraværet i Arbejdstilsynet opgjort over de seneste 12 måne-
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om de alvorlige arbejdsmiljømæssige problemer i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
der er 7,4 dage pr. årsværk. Dette er under statens gennem-
snit, der i samme periode var på 8,3 dage pr. årsværk.
Om resultaterne
Arbejdstilsynet har oplyst, at trivselsundersøgelsen ikke vi-
ser noget entydigt om årsagen til de alvorlige arbejdsmiljø-
mæssige problemer. Formentlig er der flere forskellige for-
hold, som spiller ind.
Der er sket en række store forandringer for Arbejdstilsynet i
de senere år. I arbejdsmiljøforligskredsen har vi besluttet, at
tilsynsindsatsen i højere grad skal risikobaseres. Samtidig er
der på finansloven sket udløb af bevillinger til midlertidige
tilsynsindsatser, samtidig med at Arbejdstilsynet er blevet
pålagt effektiviseringer af blandt andet kørselsordningerne.
Det har selvfølgelig medført forandringer i Arbejdstilsynet.
Forandringer, der kan have påvirket trivslen. Det har ledel-
sen ansvaret for at håndtere.
Forandringer er et vilkår i politisk styrede organisationer.
Som offentlig organisation vil der løbende være politiske
krav til omstillinger og tilpasningerne af organisationen. Det
er derfor en ledelsesopgave at tage hånd om forandringerne
på en sådan måde, at de påvirker medarbejdernes trivsel og
arbejdsmiljø mindst muligt.
Det gælder også i Arbejdstilsynet. Det er min klare forvent-
ning, at ledelsen i Arbejdstilsynet håndterer forandringer
målrettet og effektivt – i dialog med medarbejderne.
Ledelsen på den enkelte virksomhed har ansvaret for, at ar-
bejdsmiljøet er i orden. Det gælder alle virksomheder. Uden
undtagelse. Og ligesom jeg forventer, at Arbejdstilsynets le-
delse tager hånd om arbejdsmiljøet i Arbejdstilsynet, så for-
venter jeg også, at ledelsen på alle andre virksomheder tager
ansvar for arbejdsmiljøet på deres virksomheder.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om de alvorlige arbejdsmiljømæssige problemer i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Initiativer til at styrke trivslen
Jeg har fra Arbejdstilsynets direktør fået oplyst, at både han
selv og den øvrige direktion naturligvis tager trivselsunder-
søgelsens resultater meget alvorligt.
Både han og den øvrige direktion er derfor med det samme
gået i gang med at styrke tilliden og trivslen i Arbejdstilsy-
net. Det sker gennem en målrettet indsats på alle niveauer af
organisationen.
Arbejdstilsynet har oplyst, at direktionen umiddelbart efter
trivselsundersøgelsen igangsatte en række initiativer:
Der blev indkaldt til møder med tillidsrepræsentanterne i
tilsynets lokale samarbejdsudvalg,
I slutningen af oktober blev der afholdt møde i Arbejdstil-
synets hovedsamarbejdsudvalg,
I begyndelsen af november blev der på stormøder med di-
rektøren og alle medarbejdere i de enkelte centre i Ar-
bejdstilsynet drøftet, hvad der skal til for at få trivslen for-
bedret
På et seminar den 14. november for alle tillidsrepræsen-
tanter, arbejdsmiljørepræsentanter og chefer blev der ar-
bejdet med konkrete handlinger for at forbedre tillid og
trivsel
Input fra dette seminar blev den 15. november drøftet på
møde i Arbejdstilsynets hovedsamarbejdsudvalg og er
grundlaget for den række af handlinger, som direktionen i
Arbejdstilsynet nu iværksætter.
Konkret vil direktionen blandt andet arbejde på at styrke den
ledelsesmæssige kommunikation og dialogen med medar-
bejderne i forbindelse fastlæggelse af mål og strategi samt
forandringsprocesser. I forandringsprocesserne vil ledelsen
konkret gøre rede for omfanget af medarbejderinddragelse.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om de alvorlige arbejdsmiljømæssige problemer i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynets direktør har oplyst, at det er hans forvent-
ning, at de igangsatte initiativer vil bidrage til at forbedre
medarbejdernes trivsel.
Samtidig har jeg fået oplyst, at Arbejdstilsynet vil følge ud-
viklingen tæt og løbende følge op på, at der sker forbedrin-
ger på de områder, hvor der har været problemer.
Jeg kan forstå, at trivselsproblemerne ikke har medført, at
Arbejdstilsynets opgaver ikke er blevet løst.
Arbejdstilsynet har fx gennemført alle de risikobaserede til-
syn, som vi har aftalt i forligskredsen. Derfor har vi i dag et
Arbejdstilsyn, som arbejder mere målrettet med de virksom-
heder, hvor arbejdsmiljøproblemerne er størst.
Arbejdstilsynet har det seneste år sikret en vellykket imple-
mentering af de 15 initiativer i aftalen om en styrket ar-
bejdsmiljøindsats fra marts 2015, som vi har besluttet i for-
ligskredsen. Det betyder, at der nu bliver gennemført flere
tilsyn med virksomheder med størst risiko for arbejdsmiljø-
problemer samtidig med at virksomheder, som groft over-
træder arbejdsmiljøloven, kan straffes hårdere.
Jeg har derfor tillid til, at Arbejdstilsynet løser de opgaver,
som vi politisk har besluttet.
Afslutningsvis vil jeg gerne gentage, at jeg er meget optaget
af, at der er et godt arbejdsmiljø i Arbejdstilsynet og resten
af Beskæftigelsesministeriet. Det er vigtigt for mig, at vi har
nogle velfungerende institutioner, hvor medarbejderne trives.
Jeg henholder mig til, at ledelsen prioriterer en tæt og konse-
kvent opfølgning på trivselsundersøgelsen.
Som minister vil jeg følge området tæt.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om de alvorlige arbejdsmiljømæssige problemer i Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Tak for ordet.
7