Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1700863_0001.png
TALE
18. november 2016
Samrådspørgsmål Ø - Arbejdstilsynets byggepladsak-
tioner
J.nr. 20165200341
SD, Byggeri og teknik (SBT)
KKA
Samrådsspørgsmål Ø
Om sikkerhedsbrud på byggepladser ifm. Arbejdstilsynets
aktion 26. oktober 2016. I spørgsmålet henvises til Fagbladet
3Fs artikel om aktionen.
http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/b3b4ba786dc3463a801a
53eeace8d700-20161027-aktion-afsloerer-store-
sikkerhedsproblemer-paa-byggepladser
På 49 byggepladser måtte Arbejdstilsynet udstede 144 påbud
og forbud. Det svarer til 3 alvorlige overtrædelser pr. bygge-
plads.
Ministeren bedes på denne baggrund besvare følgende
spørgsmål:
1) Hvad mener ministeren om det høje antal af overtrædelser
af arbejdsmiljøloven?
2) Hvem har efter ministerens mening ansvaret for de mange
overtrædelser af arbejdsmiljøloven?
3) Hvad vil ministeren gøre for, at arbejdsgiveren sikrer, at
der ikke sker overtrædelser af arbejdsmiljøloven?
4) Er det forsvarligt at skære i Arbejdstilsynets bevillinger i
en situation, hvor der sløses så alvorligt med bygningsarbej-
dernes liv og helbred?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om overtrædelser af arbejdsmiljøloven, til beskæftigelsesministeren
Besvarelse:
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd. Sikkerhed i byggeri-
et er et vigtigt emne, som jeg ved, at min forgænger også
tidligere har været i samråd om.
Jeg ved, at den tidligere minister var helt klar i sin hold-
ning om, at det skal være sikkert at gå på arbejde i Dan-
mark. Og jeg vil gerne indlede med at fastslå, at jeg er
fuldstændigt enig i den holdning.
Dårligt arbejdsmiljø må ikke være et konkurrenceparame-
ter, og der skal naturligvis reageres overfor de virksom-
heder, som groft overtræder reglerne med risiko for de
ansatte.
Bygge- og anlægsbranchen er en branche med dobbelt så
mange alvorlige arbejdsulykker som gennemsnittet af alle
brancher. Derfor er det også en branche, som Arbejdstil-
synet følger tæt.
Når det så er sagt, er der også mange virksomheder i byg-
geriet, der arbejder seriøst med sikkerhedskulturen – og
der er et godt samarbejde mellem Arbejdstilsynet og de
forskellige parter i branchen på både arbejdsgiver- og ar-
bejdstagersiden.
[Spørgsmål 1 - Hvad mener ministeren om det høje an-
tal af overtrædelser af arbejdsmiljøloven?
Og Spørgsmål 2 - Hvem har efter ministerens mening
ansvaret for de mange overtrædelser af arbejdsmiljølo-
ven?]
I forhold til det første og andet spørgsmål, om hvad jeg
mener om det høje antal overtrædelser af arbejdsmiljølo-
ven, og hvem der har ansvaret for overtrædelserne af ar-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om overtrædelser af arbejdsmiljøloven, til beskæftigelsesministeren
bejdsmiljøloven, så vil jeg svare samlet på de to spørgs-
mål.
Først vil jeg understrege at, det naturligvis ikke er i orden,
at nogle virksomheder ser stort på deres arbejdsmiljøfor-
pligtigelser.
Reglerne på området er helt klare: Det er arbejdsgiveren,
der har ansvaret for at skabe ordentlige arbejdsmiljøfor-
hold for sine ansatte.
Artiklen i Fagbladet 3F, som der henvises til i samråds-
spørgsmålet, omtaler Arbejdstilsynets byggepladsaktion
den 26. oktober 2016. Artiklen nævner at Arbejdstilsynet
i alt besøgte 49 byggepladser, og at der blev udstedt 144
påbud og forbud.
Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at Arbejdstilsynet
kan finde så mange fejl på byggepladser på en enkel dag.
Derfor fokuserer Arbejdstilsynet også væsentlige tilsyns-
ressourcer i bygge- og anlægsbranchen, og særligt overfor
de virksomheder, hvor der er størst risiko for dårligt ar-
bejdsmiljø. Herudover vil Arbejdstilsynet øge antallet af
byggepladsaktioner i 2017.
Det er vigtigt, at virksomhederne lever op til deres ansvar
og arbejder fokuseret på at skabe gode og sikre rammer
for deres ansatte.
Erfaringerne viser, at der er en gevinst forbundet med at
indtænke sikkerheden allerede i planlægningen af bygge-
processen, både i forhold til kvalitet af arbejdet og i for-
hold til at undgå ulykker.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om overtrædelser af arbejdsmiljøloven, til beskæftigelsesministeren
Så for at konkludere, vil jeg understrege, at det selvfølge-
lig ikke i orden, at der ikke er styr på arbejdsmiljøet på de
byggepladser, som Arbejdstilsynet har besøgt.
[Spørgsmål 3 - Hvad vil ministeren gøre for, at ar-
bejdsgiveren sikrer, at der ikke sker overtrædelser af
arbejdsmiljøloven?]
I forhold til det tredje spørgsmål, om hvad jeg vil gøre
for, at arbejdsgiveren sikrer, at der ikke sker overtrædel-
ser af arbejdsmiljøloven, så vil jeg gerne indledningsvist
slå fast, at det ikke er mig alene, der træffer beslutninger
om initiativer på arbejdsmiljøområdet. Det er noget, vi
når frem til i fællesskab i arbejdsmiljøforligskredsen,
som, udover regeringen, består af Dansk Folkeparti, Soci-
aldemokratiet og Radikale Venstre.
I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve
Aftale om en
styrket arbejdsmiljøindsats
fra marts 2015, hvor det risi-
kobaserede tilsyn blev yderligere målrettet, sådan at Ar-
bejdstilsynet udvælger flere virksomheder til tilsyn på
baggrund af en risikovurdering frem for stikprøve.
Denne risikobasering er omdrejningspunktet for, at Ar-
bejdstilsynet kan fremfinde de virksomheder, der har pro-
blemer med sikkerheden.
Arbejdstilsynet udtager virksomheder til risikobaserede
tilsyn på baggrund af en såkaldt indeksmodel. Indeksmo-
dellen indeholder både brancherettede og virksomhedsret-
tede parametre, som tilsammen skal identificere de virk-
somheder, der forventes at have størst risiko for proble-
mer i arbejdsmiljøet.
I 2015 udgjorde bygge- og anlægsvirksomheder 18 pct. af
de virksomheder, der fik risikobaseret tilsyn på baggrund
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om overtrædelser af arbejdsmiljøloven, til beskæftigelsesministeren
af indeksmodellen. Det er en stor andel taget i betragt-
ning, at bygge- og anlægsvirksomheder udgør knap 10
pct. af alle virksomheder med minimum 1 årsværk ansat.
Arbejdstilsynet foretager også mange tilsyn med fokus på
ordnede forhold i bygge- og anlægsbranchen. Både i for-
bindelse med RUT-anmeldelser og i forbindelse med de-
ciderede aktioner, hvor Arbejdstilsynet går ud på bygge-
pladser sammen med SKAT og politiet.
Et andet element af indsatsen for ordnede forhold er tilsy-
net med større infrastrukturprojekter. Her fører Arbejds-
tilsynet systematisk tilsyn med en række af de helt store
infrastrukturprojekter, som fx metrobyggeriet i Køben-
havn.
I 2016 har Arbejdstilsynet desuden gennemført såkaldte
udvidede risikobaserede tilsyn i bygge-anlægsbranchen.
Det betyder, at der i bygge-anlægsbranchen er blevet gjort
en ekstra grundig og målrettet indsats for at afdække ar-
bejdsmiljøproblemer med bl.a. muskelskelet-besvær, der
også fylder en del i bygge- anlægsbranchen.
Disse forskellige former for tilsyn har til formål at bidrage
til, at der ikke sker overtrædelse af arbejdsmiljøreglerne
på virksomhederne i branchen.
Helt overordnet er der i år afgivet mere end 5000 reaktio-
ner i bygge- og anlægsbranchen. Det er ca. en fjerdedel af
alle de reaktioner, Arbejdstilsynet har afgivet i 2016.
Samtidig er mange reaktioner i bygge- og anlægsbranchen
fulgt op med bøder. I den forbindelse har vi skærpet bø-
deniveauet, med aftalen om en styrket arbejdsmiljøindsats
fra 2015, med effekt fra i år og årene fremover.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om overtrædelser af arbejdsmiljøloven, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet har oplyst, at de forventer, at den gen-
nemsnitlige bøde vil stige for virksomheder, der udsætter
deres ansatte for en alvorlig risiko for at komme til skade.
Fx kan store virksomheder med mere end 100 ansatte få
bøder på over 200.000 kr.
Udover Arbejdstilsynets indsats, arbejder arbejdsmarke-
dets parter også målrettet for at mindske ulykkesrisikoen
og for at skabe sikkerhed i bygge- og anlægsbranchen.
Her vil jeg gerne fremhæve branchens fælles værdigrund-
lag, som blev underskrevet i sommeren 2016. Værdi-
grundlaget har til formål at sikre et forpligtende samar-
bejde for et bedre arbejdsmiljø i branchen. Det bliver for-
håbentlig en byggesten for et fortsat godt samarbejde i
branchen.
Desuden vil jeg nævne det meget gode vejledningsmateri-
ale, der bliver lavet af Branchearbejdsmiljørådet for byg-
ge- og anlægsbranchen.
Så for at konkludere, mener jeg, at den øgede risikobase-
ring af tilsynsarbejdet, sammen med de øvrige tilsynsak-
tiviteter og branchens egne initiativer er centrale for at
sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø i bygge- og anlægs-
branchen.
[Spørgsmål 4 - Er det forsvarligt at skære i Arbejdstil-
synets bevillinger i en situation, hvor der sløses så al-
vorligt med bygningsarbejdernes liv og helbred?]
I forhold til det fjerde spørgsmål om Arbejdstilsynets be-
villiger, vil jeg gerne understrege, at det først og fremmest
er virksomhedernes ansvar at skabe rammerne for et sik-
kert arbejdsmiljø.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om overtrædelser af arbejdsmiljøloven, til beskæftigelsesministeren
Jeg mener, at arbejdsmiljøet for alvor forbedres, når virk-
somhedernes ledelser og arbejdsmiljøorganisationerne
skaber en sikkerhedskultur, hvor de arbejder tæt sammen
om at finde løsninger ude på den enkelte arbejdsplads.
Det ændrer Arbejdstilsynets bevillinger ikke på.
Det er min holdning, at et effektivt kontrolarbejde skal
fokuseres på de virksomheder, der ikke selv kan finde ud
af at løfte denne opgave.
Derfor er jeg også tilfreds med, at Arbejdstilsynets risiko-
baserede tilsyn i endnu højere grad er blevet målrettet de
virksomheder, hvor der er størst risiko for problemer med
arbejdsmiljøet.
I 2015 fandt Arbejdstilsynet næsten dobbelt så mange ar-
bejdsmiljøproblemer på virksomheder, som blev udtaget
til kontrol på baggrund af en risikovurdering i forhold til
tilfældige stikprøver. Det viser, at tilsyn på baggrund af
en risikovurdering er mere effektivt end stikprøvekontrol-
ler.
Dertil kommer, at de nyeste tal for 1. halvår af 2016 viser,
at Arbejdstilsynet efter overgangen til et mere målrettet
risikobaseret tilsyn den 1. januar 2016 finder arbejdsmil-
jøproblemer på flere af de besøgte virksomheder i det ri-
sikobaserede tilsyn end i 2015.
Med hensyn til bevillingerne, har Arbejdstilsynet i en år-
række været begunstiget af at have fået tilført midler til at
udføre en ekstraordinær tilsynsindsats. Det har været
kendt, at der var tale om en særlig indsats og en midlerti-
dig bevilling, som udløb.
Når det er sagt, vil jeg gerne påpege, at der er bred enig-
hed om, at den fælles myndighedsindsats mellem Ar-
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om overtrædelser af arbejdsmiljøloven, til beskæftigelsesministeren
bejdstilsynet, SKAT og politiet for at sikre ordnede for-
hold, er et effektivt redskab til at identificere de virksom-
heder, som ikke overholder reglerne.
Derfor er aftaleparterne for finansloven 2017 enige om at
fastlægge et bevillingsniveau for den fælles myndigheds-
indsats i regi af Arbejdstilsynet og SKAT på 79 mio. i
2017 og 70 mio. kr. i 2018. Det giver mulighed for at
fastholde indsatsen for ordnede forhold på arbejdsmarke-
det de kommende år.
Samlet set er jeg derfor tilfreds med. at Arbejdstilsynet nu
gennemfører et langt mere effektivt tilsyn, så ressourcerne
bruges dér, hvor der er noget at komme efter.
Som ny minister mener jeg, at det er en fornuftig priorite-
ring og den rigtige vej at gå.
Tak for ordet
8