Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1707252_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Att.: Fuldmægtig Anna Sofie Sørensen
Center for Arbejdsliv (CAL)
Ved Stranden 8
1061 København K
Nærværende brev er samtidig sendt som e-mail til [email protected]
16. december 2016
Ref.nr.: ATP-
Redegørelse i forbindelse med ansættelse af ATP's
kommende direktør
Beskæftigelsesministeriet har ved høring af 1. december 2016 stilet til mig som
bestyrelsesformand anmodet ATP om at redegøre for forløbet i forbindelse med
ansættelse af ATP's kommende direktør Christian Hyldahl. Ministeriet har herunder
spurgt til, hvorvidt Nordea Markets aktiviteter i Schweiz i perioden 2006-07 samt
Nordeas samarbejde med advokatfirmaet Mossack Fonseca har været behandlet i
den forbindelse, og hvis det er tilfældet, hvordan dette er foregået.
Jeg kan i den forbindelse oplyse følgende:
Der har fra ATP’s side igennem hele rekrutteringsforløbet været lagt vægt på at
finde en kandidat med såvel faglige som personlige kompetencer, herunder med
dokumenterede ledelseskompetencer, investeringserfaring og dyb forståelse af
finansmarkederne, interessenthåndtering og kommunikation. Dette er bl.a. udtrykt i
den af rekrutteringsbureauet Amrop udarbejdede kandidatprofil fra september 2016
(vedlagt), der er godkendt af ATP's bestyrelse og sendt til potentielle kandidater:
Dokumenteret erfaring fra toplederstilling i en større finansiel eller offentlig o r-
ganisation med mangfoldig medarbejdersammensætning
Omfattende erfaring med investeringer, overordnet risikostyring samt finansiel
styring med et velafbalanceret forretningsmæssigt og samfundsmæssigt sigte
Indsigt i og evne til at tolke politisk udvikling samt globale og nationale makr o-
økonomiske trends og sammenhænge til gavn for en bæredygtig investerings-
strategi
Anselig samfundsmæssig forståelse for arbejdsmarkedets parter og indsigt i
rammerne omkring ATP's rolle og status i samfundet
ATP Koncern
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
Fax: 48 20 48 00
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag-fredag: 8.00-21.00
Med kravet om dokumenteret erfaring fra toplederstilling i en større finansiel eller
offentlig institution følger naturligt muligheden for, at kandidaten enten via sin stil-
ling kan have haft en rolle i sager, der har været undergivet offentlighedens inte-
resse og mediernes bevågenhed, eller at kandidaten har været tilknyttet en institu-
tion, der kan have haft en rolle i sådanne sager.
Sagen om Nordea Markets aktiviteter i Schweiz i perioden 2006-07 (vedrørende
dobbeltbeskatningsoverenskomst om udbytteskat) er et eksempel på den først-
nævnte situation, mens sagen om Nordeas samarbejde med advokatfirmaet Mos-
sack Fonseca (Panama Papers) er et eksempel på den sidstnævnte situation.
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om at redegøre for forløbet omkring ATP´s udnævnelse af Christian Hyldahl som ny direktør for ATP, til beskæftigelsesministeren
1707252_0002.png
Ved den gennemførte rekrutteringsproces, som blev ledet af ATP's forretningsud-
valg med bistand fra det professionelle rekrutteringsbureau Amrop, samt bestyrel-
sens personlige møde med den nye direktør, forud for dennes ansættelse, har der
været lejlighed til – både for forretningsudvalg, bestyrelse og de enkelte bestyrel-
sesmedlemmer – at stille spørgsmål til og drøfte alle relevante forhold med den
indstillede kandidat.
Der er ikke i den dialog, ATP's bestyrelse, forretningsudvalg eller jeg selv som be-
styrelsesformand har haft i rekrutteringsprocessen med ATP's kommende direktør
Christian Hyldahl fremkommet oplysninger, der rokker ved tiltroen til Christian Hyl-
dahl som ATP's kommende direktør.
Det har således hele tiden været – og er fortsat – bestyrelsens overbevisning, at
Christian Hyldahl besidder både evner og moralsk kompas til at udfylde rollen som
ATP's direktør på bedste vis.
Baggrund
Efter ATP-lovens § 32, stk. 2, er ATP's bestyrelse m.fl. under ansvar efter straffelo-
ven forpligtet til at hemmeligholde over for uvedkommende, hvad de gennem deres
virksomhed for ATP bliver vidende om. ATP-lovens krav om fortrolighed omfatter
også bestyrelsens arbejde, herunder overvejelser og drøftelser i forbindelse med
ansættelse af sin direktør.
Endvidere er sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste ikke
omfattet af retten til aktindsigt, jf. offentlighedsloven § 21, stk. 1, der ligeledes fi n-
der anvendelse for institutioner som ATP, jf. samme bestemmelses stk. 6.
Formålet med bestemmelsen er bl.a. at sikre, at der i videst muligt omfang kan
tiltrækkes kvalificerede ansøgere og undgå, at nogen trækker sig pga. offentligh e-
den, samt at beskytte ansøgere mod offentliggørelse af oplysninger om deres pri-
vate forhold.
Ved vurderingen af, om ATP efter princippet om meroffentlighed alligevel bør eller
kan give oplysninger om ansættelsen af sin direktør, må der lægges vægt på, dels
formålet med aktindsigtsreglerne men også de samme hensyn, som ligger bag und-
tagelsen af disse sager i offentlighedsloven. Endvidere skal der lægges vægt på
overholdelsen af fortrolighedspligten i ATP-loven.
Formålet med undtagelsen af ansættelsessager fra aktindsigtsreglerne er både at
sikre, at ATP kan tiltrække kvalificerede ansøgere og beskytte ansøgere mod of-
fentlighedens indsigt i deres ansøgning og behandlingen heraf. For at opfylde fo r-
målet er det vigtigt, at ansøgere kan føle sig betrygget i, at fortroligheden ikke s e-
nere kan brydes, hverken ved at give meroffentlighed, eller ved samtykke fra ansø-
geren selv.
Det kan supplerende bemærkes, at Finanstilsynet påser, om ATP's direktør opfyl-
der krav til egnethed og hæderlighed, jf. ATP-lovens §§ 23a og 27.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om at redegøre for forløbet omkring ATP´s udnævnelse af Christian Hyldahl som ny direktør for ATP, til beskæftigelsesministeren
1707252_0003.png
Henset til ovenstående er det ATP’s vurdering, at ATP hverken bør eller kan udle-
vere oplysninger om de konkrete overvejelser og drøftelser i forbindelse med a n-
sættelse af sin direktør, heller ikke ved evt. samtykke.
Jeg vil afslutningsvis benytte lejligheden til kort at ridse selve rekrutteringsproces-
sen op:
ATP udsendte en pressemeddelelse den 26. august 2016 om direktør Carsten
Stendevads opsigelse.
Jeg orienterede samme dag bestyrelsen om, at forretningsudvalget snarest ville
mødes og iværksætte søgeprocessen af en ny direktør med bistand fra Amrop.
Bestyrelsen ville blive inddraget, så snart der forelå et oplæg til rekrutteringsproces.
Der blev afholdt ekstraordinært forretningsudvalgsmøde den 13. september 2016
med deltagelse af Amrop.
Den 19. september 2016 modtog bestyrelsen en skriftlig indstilling med forslag til
rekrutteringsproces samt kandidatprofil. Den 22. september 2016 blev bestyrelsen
orienteret om, at indstillingen om processen samt kandidatprofilen var godkendt.
På et møde i forretningsudvalget den 30. september 2016 blev det besluttet, hvilke
kandidater der skulle indgå i den videre rekrutteringsproces.
På bestyrelsesmødet den 27. oktober 2016 gennemgik jeg rekrutteringsforløbet og
præsenterede den af forretningsudvalget indstillede kandidat. Præsentationen var
ledsaget af en skriftlig kompetenceprofil inkl. testresultater for kandidaten. Dernæst
fik bestyrelsen lejlighed til at møde kandidaten, herunder til at stille spørgsmål.
Efterfølgende godkendte bestyrelsen ansættelsen af den indstillede kandidat som
ny direktør for ATP.
Venlig hilsen
På vegne af ATP's bestyrelse
Jørgen Søndergaard
Bestyrelsesformand
3