Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1707425_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
29. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. december 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 157 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 157:
J.nr. 16/18229/2016-8537
”I forlængelse af henvendelse fra HK handel på BEU alm. del - bilag 63 bedes mi-
nisteren redegøre for, hvorledes og af hvem tilsynet med løntilskudsjob udføres, og
herunder hvordan det fastslås, at forholdstalskravet om antal fastansatte pr. løntil-
skudsjob overholdes? Hvad er ministerens holdning til at ændre forholdstalskravet
til i stedet at vedrøre antallet af arbejdstimer pr. fastansat set i forhold til løntil-
skudsjob? ”
Svar:
Det er efter reglerne kommunerne (jobcentrene), der træffer afgørelse i sager om
løntilskud og udbetaler tilskuddet til arbejdsgiveren. Det er kommunens ansvar, at
løntilskud altid tildeles og administreres i overensstemmelse med lovgivningen.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre, at jobcenteret har betryggende og
hensigtsmæssige forretningsgange for sagsbehandling og udbetaling af løntilskud.
Ansvaret indebærer, at der er etableret tilsynsrutiner, der kan give jobcenteret til-
strækkelig viden i sagerne for at kunne vurdere, om alle vilkår for bevillingen og
reglerne er opfyldt.
Kommunen kan ikke basere sin administration alene på virksomhedens egne op-
lysninger. For at leve op til tilsynsforpligtelsen må kommunen tilrettelægge et nød-
vendigt og tilstrækkeligt tilsyn, herunder fastlægge retningslinjer for, at virksom-
heden opfylder sin pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for løn-
tilskuddet, og instrukser om dokumentation, vilkår for tildeling m.m., samt rammer
for, hvordan kommunen - fx stikprøvevis - vil kontrollere, at tildelingsvilkårene
overholdes.
I den forbindelse er det jobcentrenes ansvar, både i forbindelse med afgivelse af
bevilling af løntilskud og løbende, forud for udbetaling, at der foreligger tilstræk-
kelig dokumentation for retten til løntilskud. Når det drejer sig om
rimelighedskra-
vet
(forholdstalskravet) kan jobcentret indhente lønsedler fra arbejdsgiveren. Der
skal desuden foreligge skriftlig tilkendegivelse fra arbejdsgiveren og en medarbej-
derrepræsentant om, at repræsentanter for de ansatte er blevet hørt, at de ansatte er
positive overfor at medvirke til at opfylde formålet med ansættelsen, og hvorvidt
der er enighed mellem arbejdsgiver og de ansatte om, at rimelighedskravet og be-
tingelsen om merbeskæftigelse er opfyldt.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om, hvorledes og af hvem tilsynet med løntilskudsjob udføres, til beskæftigelsesministeren
For blandt andet at styrke dokumentationsarbejdet og lette administrationen af de
virksomhedsrettede tilbud har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering etable-
ret en digital løsning (VITAS), som - for både arbejdsgivere og jobcentrene - via
automatisk indhentning af data fra eksisterende registre, forenkler, ensretter og sik-
rer mere valide data i forbindelse med ansøgnings- og bevillingsprocessen for virk-
somhedspraktik og løntilskud. Arbejdsgiver og medarbejderrepræsentant vil ved
brug af det VITAS, som er under implementering, skulle legitimere sig ved hjælp
af NemID.
Der spørges videre til min holdning til at ændre rimelighedskravet til i stedet at
vedrøre antallet af arbejdstimer pr. fastansat set i forhold til løntilskudsjob.
Jeg har ikke aktuelle planer om at iværksætte regelændringer på dette område. Det
vil dog være naturligt at se på rimelighedskravet i forbindelse med den gennem-
skrivning af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som blev aftalt med Beskæfti-
gelsesreformen og aftalen om kommunernes økonomi for 2017.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2