Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1707421_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
29. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. december 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 155 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 155:
J.nr. 2016-8537
”I forlængelse af deputation fra HK handel bedes ministeren kommentere henven-
delsen på BEU alm. del - bilag 63 og herunder redegøre for, om ministeren aner-
kender, at der er et problem og i bekræftende fald redegøre for, hvilke initiativer
ministeren vil tage for at gøre noget ved problemet?”
Svar:
Jeg mener helt overordnet, at løntilskud og virksomhedspraktik er effektive red-
skaber i beskæftigelsesindsatsen, som det er vigtigt, der er opbakning til. Jeg vil
derfor tage en drøftelse med HK om de kritikpunkter, som HK Handel har rejst. Jeg
vil samtidig bede Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) om at ind-
skærpe reglerne på området overfor landets kommuner og deres revisorer, herunder
de kommuner, som er nævnt i materialet fra HK Handel. Det er kommunernes an-
svar, at reglerne i lovgivningen bliver overholdt, og det er vigtigt, at de påtager sig
denne opgave.
Som minister kan jeg ikke gå ind i de konkrete sager/ansættelser, som indgår i HK
Handels materiale.
Jeg kan dog generelt nævne, at ansættelse med løntilskud er et aktivt tilbud i be-
skæftigelsesindsatsen, der for de fleste målgrupper i beskæftigelsesindsatsen gives
med henblik på oplæring og genoptræning af faglige, sociale eller sproglige kom-
petencer hos den ledige borger, så vedkommende hurtigst muligt opnår varig be-
skæftigelse. Hovedformålet med ansættelse med løntilskud er således opkvalifice-
ring, som skal bringe den ledige tættere på et job.
Der er ikke krav om, at arbejdsgiveren efterfølgende skal ansætte personen, der har
været i et løntilskud, i et ordinært job. Samtidig er det ikke et problem i forhold til
reglerne, at en bevilling om løntilskud er en væsentlig forudsætning for en aftale
om ansættelse med et løntilskud. Arbejdsgiveren har forpligtet sig på at ansætte en
person i løntilskud, ikke i et ordinært job, hvorfor løntilskuddet også må være en
forudsætning for ansættelsen.
Herudover kan jeg oplyse, at der i hverken lov eller bekendtgørelse er krav om, at
medarbejderrepræsentanten skal være valgt af medarbejderne, fx en tillidsrepræ-
sentant. Det er imidlertid arbejdsgiverens ansvar at sikre, at den medarbejder, der
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om at kommentere henvendelse fra HK handel, til beskæftigelsesministeren
skriver under i forbindelse med etablering af løntilskuds- og virksomhedspraktik-
forløb, repræsenterer medarbejderne.
For at belyse kommunernes administration af reglerne fik Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering (STAR) i 2015 gennemført en temarevision af områderne
løntilskud og virksomhedspraktik. Temarevisionen viste, at kommunerne generelt
har hensigtsmæssige forretningsgange, der fungerer på betryggende vis, i forbin-
delse med etablering af løntilskuds- og virksomhedspraktikforløb. Revisionen viste
dog også, at dokumentationen i sagerne ofte var mangelfuld. STAR har efterføl-
gende konkret fulgt op over for de kommuner, hvor revisionen gav anledning til
bemærkninger.
For blandt andet at styrke dokumentationsarbejdet og lette administrationen af de
virksomhedsrettede tilbud har STAR etableret en digital løsning (VITAS), som -
for både arbejdsgivere og jobcentrene - via automatisk indhentning af data fra eksi-
sterende registre, forenkler, ensretter og sikrer mere valide data i forbindelse med
ansøgnings- og bevillingsprocessen for virksomhedspraktik og løntilskud.
VITAS er allerede sat i drift i de fleste af landets kommuner, og det forventes, at
alle kommuner vil have idriftsat VITAS medio 2017.
Endelig vil jeg nævne, at arbejdsmarkedets parter har gode muligheder for at følge
med i, hvordan jobcentrene i praksis anvender redskaberne. Jobcenteret skal løben-
de underrette det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR) om, hvor mange borgere
der i hvilke perioder deltager i virksomhedspraktik (herunder nytteindsats) samt er
ansat med løntilskud i forskellige virksomheder. Underretningen sker via et lands-
dækkende it-system og har til hensigt, at blandt andet medlemmerne af de enkelte
RAR - heriblandt repræsentanter fra arbejdsgivere og faglige organisationer - kan
få indsigt i, hvordan ordningerne benyttes. Hvis oplysningerne indikerer en uhen-
sigtsmæssig brug af løntilskuds- og virksomhedspraktikforløb, vil det være natur-
ligt at rejse problemstillingen i det pågældende RAR.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2