Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Torsten Gejl
og
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
20. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 151 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tor-
sten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 151:
J.nr. 2016-8115
”Ifølge aftaleteksten til reform af førtidspension og fleksjob skulle reformen give et
provenu på 1,9 mia. kr. i 2020. Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet har været
fra reformens ikrafttræden den 1. januar 2013 til i dag? Ministeren bedes i den for-
bindelse oplyse, hvor meget af det hidtidige provenu, der kommer fra reform af
førtidspensionen og hvor meget der er kommet fra reformen af fleksjobordningen?
”
Svar:
Reformens økonomi hviler på forskellige beregningstekniske antagelser om vek-
selvirkninger i indkomstoverførselssystemet.
Der er før og efter reformen af førtidspension og fleksjob trådte i kraft i 2013 gen-
nemført en række andre reformer - fx tilbagetrækningsreformen og kontanthjælps-
reformen - som også indebærer omfattende vekselvirkninger i indkomstoverfør-
selssystemet. Det er på basis af tilgængelige regnskabs- og aktivitetsdata ikke mu-
ligt at adskille de enkelte reformers bidrag til udviklingen i aktiviteten og udgifter-
ne på de forskellige indkomstoverførsler. Tilsvarende er det ikke muligt at isolere
disse virkninger fra de løbende ændringer i konjunkturerne, som ligeledes påvirker
udviklingen i forskellige indkomstoverførsler.
Derfor kan der ikke foretages en præcis opgørelse af, om reformens foreløbige
provenuforudsætninger er indfriet. Problemstillingen har tidligere været drøftet i
forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob. Som alternativ til en
præcis opfølgning på reformøkonomien blev det aftalt med forligskredsen, at den
løbende præsenteres for nøgletal for udviklingen i ressourceforløb, fleksjob, ledig-
hedsydelse og førtidspension.
De foreløbige nøgletal viser, at de overordnede intentioner bag reformen er godt på
vej. Således er tilgangen til førtidspension halveret i forhold til niveauet før refor-
men, mens tilgangen af borgere til fleksjob og ressourceforløb er steget tilsvarende.