Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1705005_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
19. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 142 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-
sten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 142:
J.nr. 16/17944
Idet henvises til BEU alm. del - Bilag 56 bedes ministeren besvare følgende
spørgsmål:
a) Finder ministeren, at det er i overensstemmelse med god forvaltningsskik,
at en borger efter 1 år og 7 måneder ikke kan få fulgt op på sin sag?
b) Finder ministeren, at borgerens retssikkerhed beskyttes, når kommunen bryder
indgåede aftaler med borgeren?
c) Finder ministeren det rimeligt, at en kommune afviser at anerkende en arbejds-
evne på 10 timer ugentligt, fordi dokumentationen kommer fra en anden
kommune?
d) Hvilke skridt vil ministeren tage for at afdække omfanget af disse sager?
e) Hvilke initiativer vil ministeren tage for at forhindre, at sager som disse kan fin-
de sted?
Svar:
Jeg har som minister ikke mulighed for at gå ind i konkrete sager, da det er kom-
munerne, der administrerer lovgivningen og træffer afgørelse i konkrete sager om
ydelser og indsatser på beskæftigelsesområdet.
Jeg vil dog gerne kommentere generelt på kommunernes sagsbehandling og afkla-
ring af udsatte borgeres arbejdsevne.
Kommunerne skal i tilstrækkelig grad afklare den enkelte borgers situation, hvilket
skal ske så hurtigt så muligt, så borgeren får mulighed for at blive en del af ar-
bejdsmarkedet på de vilkår, som arbejdsevnen tillader det.
Det er kommunens ansvar at sikre, at der
løbende
følges individuelt op på indsatsen
for borgeren, uanset om den pågældende modtager fx kontanthjælp, sygedagpenge
eller ressourceforløbsydelse. Der stilles samtidig specifikke minimumskrav til hyp-
pigheden af den kontakt. Fx skal en borger i jobafklaringsforløb og ressourceforløb
have mindst seks samtaler årligt.
Den løbende individuelle kontakt skal sikre, at der systematisk med hensynstagen
til den enkelte borgers situation følges op på, om borgeren opnår de fastsatte mål
for indsatsen, fx som den fremgår af rehabiliteringsplanen, hvis borgeren er i gang
med et ressourceforløb. Opfølgningen skal ske i dialog med borgeren.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om det er i overensstemmelse med god forvaltningsskik, at en borger efter 1 år og 7 måneder ikke kan få fulgt op på sin sag, til beskæftigelsesministeren
Kommunen skal samtidig sikre, at borgerens sag er tilstrækkeligt oplyst, når der
træffes en evt. ny afgørelse om, hvilken ydelse og indsats, borgeren skal tilbydes.
Kommunens afgørelse skal altid træffes på baggrund af de samlede oplysninger i
sagen. Oplysninger om borgerens arbejdsevne, der er videregivet fra en anden
kommune, skal derfor indgå som et element i den samlede vurdering.
Borgeren har mulighed for at klage til borgmesteren, der er den øverste ansvarlige
for kommunens administration, hvis borgeren er utilfreds med kommunens
sagsbe-
handling,
herunder manglende opfølgning. Borgerne har endvidere mulighed for at
klage over kommunens
afgørelse
til Ankestyrelsen. Begge klagemuligheder skal
sikre borgerens retssikkerhed.
Jeg forventer generelt, at kommunerne administrerer i overensstemmelse med lov-
givningen.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2