Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1705631_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
20. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 141 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 141:
J.nr. 2016-7912
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. november 2016 fra Rejsear-
bejdere.dk herunder navnlig brevet af 21. november 2016 til beskæftigelsesministe-
ren, jf. BEU alm. del – bilag 51. ”
Svar:
Foreningen Rejsearbejdere.dk har ved henvendelse af 21. november 2016 anmodet
beskæftigelsesministeren om at gennemgå de enkelte punkter i deres henvendelse.
Nedenfor gennemgås de elementer i den tidligere regerings plan
DK2025 – Et
stærkere Danmark,
der hører under Beskæftigelsesministeriets ressort.
Det fremgår af regeringsgrundlaget for den nuværende regering, at regeringen i
foråret 2017 med afsæt i den netop indgåede finanslovsaftale for 2017 og de revi-
derede konjunkturudsigter vil fremlægge en opdateret plan for de finanspolitiske
rammer frem mod 2025. Der er således ikke på nuværende tidspunkt taget stilling
til elementerne i den tidligere regerings 2025-plan.
Ad En måneds dagpengekarens for alle dimitterende
Foreningen Rejsearbejdere.dk kritiserer den tidligere Venstre-regerings forslag i
helhedsplanen
DK2025 – Et stærkere Danmark
om at indføre en måneds dagpen-
gekarens for alle dimittender.
Dimittender har generelt lempelige vilkår i dagpengesystemet sammenlignet med
almindelige lønmodtagere. Hvor overgangen til dagpenge for andre dagpengeledi-
ge typisk er forbundet med en markant indkomstnedgang, så oplever dimittender i
gennemsnit en betydelig indkomstfremgang ved overgang til dagpenge. Det be-
mærkes, at dimittender i de andre nordiske lande ikke har gunstigere dagpengereg-
ler end andre arbejdsløshedsforsikrede.
Ad Hævelse af folkepensionsalderen 1. januar 2025 til 67�½ år samt tilsvarende
hævelse af efterlønsalderen med 6 måneder
Rejsearbejderne kritiserer den tidligere Venstre-regerings forslag i helhedsplanen
DK2025 – Et stærkere Danmark
om at forhøje folkepensionsalderen med 6 måne-
der fra 2025.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om ministerens kommentar på henvendelsen af 22/11 fra Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren
Som det fremgik af helhedsplanen, er reguleringen af aldersgrænserne (folkepensi-
on og efterløn) kommet bagud. Aftalen om levetidsindekseringen fra 2006 (Vel-
færdsaftalen) sigtede på at ramme en forventet pensionsperiode på 14�½ år - målt
med udgangspunkt i den forventede restlevetid for en 60-årig. Men som det ser ud i
dag, kan personer født i 1960 se frem til godt 18 år som folkepensionister, mens
personer født i 1980 har udsigt til godt 16 år.
Det er glædeligt, at danskerne lever længere end forudsat. Men enhver ansvarlig
regering må tage bestik af situationen, når levetiden stiger. Regeringen vil med af-
sæt i udspillet
DK2025 – Et stærkere Danmark
komme med et nyt oplæg om tilba-
getrækning fra arbejdsmarkedet. Vi vil bede dem, der kan, om at blive lidt længere
tid på arbejdsmarkedet. Personer, som er nedslidte, vil fortsat have gode mulighe-
der for at trække sig tilbage
Det er ikke muligt at lave en liste over, hvor mange ufaglærte og faglærte hånd-
værkere der går på folkepension med 67�½ år for nuværende, da folkepensionsalde-
ren i dag er 65 år. Der er derfor ingen, der for nuværende går på folkepension som
67�½ årige. Det skal i øvrigt bemærkes, at en analyse af, i hvilket omgang en ufag-
lært eller faglært håndværker fortsat er på arbejdsmarkedet i samme fag eller i et
andet fag ved opnåelsen af folkepensionsalderen, vil kræve et større analysearbej-
de. Hvis det skal have relevans for nedslidningsspørgsmålet, vil det yderligere
kræve analyser af årsagerne til afgangen og skift i beskæftigelsen frem
mod folkepensionsalderen.
Foreningen Rejsearbejdere.dk kritiserer endvidere den tilsvarende forhøjelse af ef-
terlønsalderen med 6 måneder. Efterlønsalderen foreslås forhøjet tilsvarende med 6
måneder, således at alle generationer opnår den samme efterlønsperiode som under
de gældende regler.
Ad Harmonisering af lønnen under seniorjobordningen med højeste dagpengesats
for nye seniorjob
Foreningen Rejsearbejdere.dk kritiserer den tidligere Venstre-regerings forslag i
helhedsplanen
DK2025 – Et stærkere Danmark
om, at lønnen i seniorjobordningen
fremadrettet harmoniseres med højeste dagpengesats.
Foreningen Rejsearbejdere.dk spørger til, hvorfor regeringen vil foretage indgreb i
de kollektive overenskomster på arbejdsmarkedet. Rejsearbejdere.dk mener, at det
er helt uhørt, når der ikke gribes ind over for underbetalt, udenlandsk arbejdskraft.
Endvidere oplyser Rejsearbejdere.dk, at der sker stor modregning i ægtefællens
folkepension eller førtidspension, således at det bliver en stærkt underbetalt be-
folkningsgruppe i seniorjob.
Jeg kan oplyse, at seniorjobordningen er en særlig ordning for personer, der blandt
andet er medlem af en arbejdsløshedskasse, og som ved fortsat indbetaling til efter-
lønsordningen vil kunne opnå ret til efterløn ved efterlønsalderen.
Seniorjobordningen er fastsat ved lov. Det vil sige, at selvom en person i seniorjob
i dag modtager løn i henhold til den gældende overenskomst på området, vil en
ændring af seniorjobordningen, der medfører, at lønnen i stedet svarer til dagpen-
genes højeste beløb, ikke være et indgreb i de kollektive overenskomster på ar-
bejdsmarkedet, men derimod en lovændring.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om ministerens kommentar på henvendelsen af 22/11 fra Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren
Med forslaget vil personer, der ansættes i et seniorjob, have et forsørgelsesgrund-
lag, der som minimum svarer til det forsørgelsesgrundlag, de har haft umiddelbart
forud for ansættelsen i seniorjob.
Ad Manglende tiltag i Helhedsplanen 2020-2025 vedr. midler til Arbejdstilsynet og
kontrolopgaver for at modvirke social dumping
Til kritikpunktet om midler til at modvirke social dumping kan jeg henvise til, at
det fremgår af regeringsgrundlaget, at udenlandske firmaer skal leve op til dansk
lovgivning og de danske regler, og at udenlandske lønmodtagere skal arbejde under
de løn- og arbejdsvilkår, der gælder i Danmark.
Regeringen har senest med finanslovsaftalen for 2017 sikret en fortsat indsats på
området ved at fastholde bevillingen til den fælles myndighedsindsats til bekæm-
pelse af social dumping.
Ad Manglende tiltag i Helhedsplanen 2020-2025 om krav om medlemskab af en a-
kasse
Foreningen Rejsearbejdere.dk bemærker, at den tidligere V-regering mangler et til-
tag med krav om medlemskab af en a-kasse i deres helhedsplan.
Dagpengekommissionen har analyseret fordele og ulemper ved eventuelt at gøre
den nu frivillige forsikring mod ledighed obligatorisk, jf. Dagpengekommissionens
offentliggjorte arbejdspapir ’Frivillig eller obligatorisk forsikring mod ledighed’.
Dagpengekommissionen har samlet set vurderet, at et obligatorisk dagpengesystem
vil have en række utilsigtede virkninger, der undgås med den nuværende retning af
systemet. Dagpengekommissionen har derfor ikke anbefalet dette. Jeg kan i den
forbindelse i øvrigt henvise til mit svar på BEU-spørgsmål nr. 1 (L 86).
For så vidt angår bemærkningerne fra Rejsearbejdere.dk vedrørende pensionsbonus
med ekstra jobfradrag, afskaffelse af grøn check og nedsættelse af rentefradraget,
skal jeg henvise til Skatteministeriet, som er rette ressortministerium på området.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3