Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1698350_0001.png
TALE
14. november 2016
Samråd om udflytning fra Københavns Kommune pga.
kontanthjælpsloftet
J.nr.
Center for Arbejdsmarkedspolitik
TVH/MRU
Samrådsspørgsmål E
Ministeren bedes redegøre for, hvor folk, der på
grund af kontanthjælpsloftet ikke længere har råd
til at fastholde deres nuværende bolig, forventes at
kunne finde en bolig, og hvad regeringen vil gøre
for at undgå en øget negativ social udvikling som
følge af kontanthjælpsloftet, hvor lavindkomst fa-
milier tvinges ud af storbyerne og ud i yderkom-
munerne. Der henvises til tal fra Københavns
Kommunes socialforvaltning, der viser, at der er
en væsentlig risiko for, at mellem 3.500 og 5.000
borgere i København ikke længere har råd til at
blive boende i deres nuværende bolig.
Svar:
Samrådet i dag handler om kontanthjælpsloftet, og
boligsituationen for de familier, der bliver ramt af
loftet.
Jeg vil starte med kontanthjælpsloftet, som ligger
til grund for spørgsmålet. Udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren vil bagefter tage den del af
svaret, der handler om boliger.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
Baggrunden for jobreformen
Regeringen har indført et kontanthjælpsloft, fordi
det skal kunne betale sig at arbejde til en overens-
komstmæssig mindsteløn – i forhold til at modtage
offentlig forsørgelse.
Det er sund fornuft, og det er ret og rimeligt over
for alle dem, der går på arbejde til en overens-
komstfastsat mindsteløn. De skal mærke, at sam-
fundet anerkender og værdsætter deres indsats –
også på pengepungen. Det kan bare være svært,
hvis der ikke er nævneværdig forskel på en løn-
indkomst i den nedre del af lønskalaen og indkom-
sten som kontanthjælpsmodtager. Kontanthjælps-
loftet er med til at sikre, at der er en – mærkbar –
forskel.
Samtidig ønsker regeringen, at flere danske ledige
kommer i beskæftigelse i hele landet og får del i
jobfremgangen.
Der er i dag knap 14.000 færre ledige, end da rege-
ringen trådte til. Og der er i samme periode skabt
mere end 62.000 private job.
Den stigende beskæftigelse har imidlertid betydet,
at mange virksomheder rekrutterer udenlandsk ar-
bejdskraft.
I indeværende år udgør udenlandske lønmodtagere
44 pct. af jobfremgangen. Mange kommer fra Øst-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
europa, og næsten halvdelen af østeuropæerne, der
arbejder i Danmark, har ufaglærte job. Min pointe
er, at det er job, som ledige danskere også kan va-
retage.
Og med kontanthjælpsloftet sikrer vi nu, at det rent
faktisk kan betale sig at tage et job og komme ud
af offentlig forsørgelse.
Samtidig har vi indrettet kontanthjælpsloftet, så
der er balance mellem et klart incitament til at ar-
bejde og et rimeligt, midlertidigt forsørgelses-
grundlag.
Rimelige rådighedsbeløb efter loftet
Et typisk kontanthjælpspar med to børn vil med
det nye loft modtage ca. 400.000 kr. om året i of-
fentlige ydelser før skat. Det svarer til, at de hver
måned har godt 23.200 kr. efter skat.
Det, mener jeg, er et helt rimeligt niveau. Samtidig
kan man med blot få timers beskæftigelse om ugen
komme fri af virkningerne fra både kontanthjælps-
loftet og 225-timersreglen.
Med seks timers arbejde om ugen kan en typisk
enlig kontanthjælpsmodtager over 30 år med et
barn komme fri af virkningerne fra både kontant-
hjælpsloftet og 225-timers reglen og endnu vigti-
gere – de bliver en del af fællesskabet på en ar-
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
bejdsplads og får 3.700 kroner ekstra efter skat
hver måned.
Jeg er overbevist om, at et job på få timer om ugen
kan være en rigtig god vej tilbage på arbejdsmar-
kedet.
Vi ser det som en kæmpe socialpolitisk landvin-
ding, at mennesker bliver en del af arbejdsfælles-
skabet – også selvom det til en start kun er i et be-
grænset antal timer.
Kontanthjælpsloftet kræver prioriteringer
Jeg anerkender også, at kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen betyder, at der er borgere, som
vil opleve en reduktion i deres ydelse, der klart vil
kunne mærkes i et stramt husholdningsbudget.
Det gælder i særlig grad dem, der bor i dyre lejlig-
heder og derfor også har modtaget mere i bolig-
støtte og særlig støtte.
Det vil naturligvis kræve en prioritering i hverda-
gen at få økonomien til at hænge sammen. Og bo-
ligforbruget kan for nogle borgere indgå i den pri-
oritering.
Men det er og bliver et individuelt valg, hvor me-
get man vil bruge på boligudgifter.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
Hovedsigtet med kontanthjælpsloftet er at få men-
nesker i job. Hvis kontanthjælpsmodtagere så væl-
ger at prioritere deres økonomi på en måde, hvor
de flytter til en billigere bolig for at få mere luft i
økonomien, er det helt fair.
Det samme gælder jo i øvrigt alle andre borgere,
som har brug for at prioritere i deres økonomi og
af den grund vælger at flytte.
Men jeg mener ikke, at det er det samme, som at
kontanthjælpsloftet tvinger familier ud af storby-
erne.
Tværtimod så skal kontanthjælpsloftet i hele lan-
det være med til at gøre op med et system, hvor alt
for mange mennesker hænger fast i langvarig of-
fentlig forsørgelse.
Når børn vokser op med forældre, der går på ar-
bejde i stedet for at være på kontanthjælp, er det
med til at bryde negativ social arv. Og det skaber
bedre integration, når indvandrere, flygtninge og
efterkommere får deres daglige gang på en dansk
arbejdsplads frem for at sidde fast på kontanthjælp
– og i passive programmer.
Vi står i den situation, at 87 procent af ægtepar,
hvor begge er på kontanthjælp, har en ikke-vestlig
baggrund.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
Afrunding
Så samlet set er kontanthjælpsloftet helt afgørende
for at skabe sammenhæng i tingene og sikre, at
kontanthjælpsmodtagere også får kontakt med ar-
bejdsmarkedet.
Kontanthjælpsloftet betyder, at familierne fortsat
har rimelige rådighedsbeløb, og det er udformet på
en sådan måde, at den enkelte selv kan skabe mere
luft i sin økonomi ved blot få timers arbejde.
Jeg vil nu give ordet til udlændinge-, integrations-
og boligministeren.
6