Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1697674_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd i Folketingets Beskæftigelses-
udvalg vedrørende Samrådsspørgsmål
E
Samrådet er berammet til den 23. no-
Hvornår:
vember kl. 11.30 - 12.45.
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål E
Ministeren bedes redegøre for, hvor folk, der på grund af
kontanthjælpsloftet ikke længere har råd til at fastholde
deres nuværende bolig, forventes at kunne finde en bolig,
og hvad regeringen vil gøre for at undgå en øget negativ
social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, hvor
lavindkomst familier tvinges ud af storbyerne og ud i
yderkommunerne. Der henvises til tal fra Københavns
Kommunes socialforvaltning, der viser, at der er en væ-
sentlig risiko for, at mellem 3.500 og 5.000 borgere i
København ikke længere har råd til at blive boende i de-
res nuværende bolig. Samrådsspørgsmålet har tidligere
været stillet i folketingsåret 2015 1, jf. BEU alm. del -
samrådsspm. CG.
16. november 2016
Sags nr.
Akt-id
2016-13006
124179
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Rosen-
krantz-Theil (S).
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
1697674_0002.png
2
Tale:
Mange tak for ordet.
Meningen med regeringens jobreform er som beskæfti-
gelsesministeren lige har fortalt os, at det skal kunne be-
tale sig at arbejde fremfor at modtage offentlig forsørgel-
se. Og så må jeg bare sige, at kontanthjælpsloftet under
alle omstændigheder ligger så højt, at man både kan leve
og bo for det.
Konkret betyder kontanthjælpsloftet, at et typisk ægtepar
med to børn fremover vil have 14.600 kr. til rådighed om
måneden, når skatten og en husleje på 7.400 kr. er betalt.
Der findes rigtig mange lejemål til under 7.000 kr. om
måneden. Der er 481.000 almene familie- og ungdoms-
boliger og mindst 307.000 private udlejningsboliger.
Tæller vi ældre- og handicapboliger med, er der i alt
850.000 boliger med en husleje under 7.000 kr.
Også i de større byer findes der boliger til en overkom-
melig husleje. I Region Hovedstaden for eksempel har
cirka en sjettedel af de almene boliger en husleje på un-
der 4.000 kr. om måneden. Og hver femte af de almene
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
3
boliger, som kommunerne i Region Hovedstaden anviser
boligsøgende til, har en husleje på under 4.000 kr. om
måneden. Derfor venter jeg ikke, at kontanthjælpsloftet
tvinger mennesker ud af storbyerne og ud i yderkommu-
nerne.
Efter min bedste overbevisning får kontanthjælpsloftet
ikke nær den negative sociale effekt, som spørgeren an-
tyder.
Formålet med kontanthjælpsloftet er, at flere skal komme
i arbejde og blive selvforsørgende. Der skal være en
mærkbar forskel imellem det, man har tilbage til sig selv,
når man arbejder på overenskomstmæssig løn, og det,
man har tilbage til sig selv, hvis man er på kontanthjælp.
Og når man tager et arbejde og får løn for det, så har man
også bedre mulighed for at betale sin husleje.
Men ellers må man jo tilpasse sit forbrug efter den lavere
indkomst. Det kan blandt andet ske ved tilpasning af bo-
ligbudgettet. Sådan er det for os alle.
Jeg vil ikke afvise, at det for nogen kan være nødvendigt
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
4
at flytte til en billigere adresse i et andet kvarter eller i en
anden by, men jeg må igen understrege, at der er mange
boliger, som også kontanthjælpsmodtagere kan betale
uden at gå sultne i seng.
Der er i øvrigt ikke nogen automatisk sammenhæng mel-
lem lavere ydelser og at flere ikke kan betale deres husle-
je og derefter bliver sat ud af deres bolig.
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) har
lavet en række undersøgelser om udsættelser af lejere.
En af undersøgelserne har vist, at det kun var meget få
lejere, som kom i risiko for at blive sat ud på grund af det
gamle
kontanthjælpsloft.
Derfor tror jeg heller ikke, at der er grund til at forvente,
at ret mange lejere bliver sat ud på grund af det
nye
kon-
tanthjælpsloft.
SFI har også vist, at der ikke er én enkelt forklaring, når
lejere bliver sat ud af deres bolig. Det skyldes typisk et
sammenfald af uheldige faktorer.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
5
Og en stor del af de lejere, der bliver sat ud, peger faktisk
selv på, at deres manglende evne til at styre deres private
økonomi er en medvirkende årsag.
Til slut kan jeg oplyse, at hvis nogle af de kontant-
hjælpsmodtagere, som berøres af kontanthjælpsloftet,
ønsker at flytte til en bolig med en lavere husleje, så har
kommunen mulighed for at yde hjælp til flytningen og til
et nyt beboerindskudslån.
--
Så altså: Det
skal
kunne betale sig at arbejde. Derfor har
vi lagt loft over kontanthjælpen.
De, der fortsat ikke kommer i arbejde, vil stadig have et
rådighedsbeløb, man både kan leve og bo for,
efter
at ha-
ve betalt 7.000 kr. om måneden i boligudgifter.
Lejeboliger til den husleje, findes der hundredetusindvis
af her i landet.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 23/11-16 om en øget negativ social udvikling som følge af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
6
Derfor deler jeg ikke spørgerens frygt for en negativ so-
cial udvikling. Tværtimod forventer jeg, at flere kommer
i arbejde og oplever glæden og selvrespekten ved det.