Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1691908_0001.png
TALE
11. november 2016
Beskæftigelsesministerens tale til brug for samråd
den 21. november 2016 om arbejdsmiljøcertificering
J.nr. 20165200312
Metoder og Virkemidler (MV)
ADG
Samrådsspørgsmål I
Af svar på BEU alm. del spørgsmål 381 fremgår, at virksomheder med ar-
bejdsmiljøcertifikat har flere anmeldte arbejdsulykker, psykiske sygdomme,
muskelskelet- og hudsygdomme end virksomheder uden arbejdsmiljøcertifi-
kat. Der er også en højere hyppighed af alvorlige ulykker med forventet
fravær over 3 uger i virksomheder med arbejdsmiljøcertifikat. Ministeren
bedes på denne baggrund redegøre for følgende:
- Hvad mener ministeren om de nye oplysninger om virksomheder med mil-
jøcertificering – og dermed også krone-smileyer?
- Finder ministeren, at systemet fungerer tilfredsstillende?
- Giver de i svaret angivne oplysninger anledning til at ændre Arbejdstilsy-
nets opdeling af virksomheder i de 3 kategorier: a) de der hverken kan eller
vil, b) de der ikke kan, men gerne vil, og c) de der både kan og vil?
- Hvordan vil ministeren sikre, at miljøcertificering og krone-smileyer ikke
giver en falsk tryghed og et forkert billede af virksomhedernes arbejdsmiljø-
standard?
Besvarelse
Tak for invitationen til dette samråd om resultaterne af
Arbejdstilsynets analyse om forekomsten af anmeldte ar-
bejdsulykker og erhvervssygdomme på arbejdsmiljøcerti-
ficerede virksomheder.
Som det har fremgået af pressen, blev vi i forligskredsen i
sidste uge enige om aftale om justering af certificerings-
ordningen. Aftalen har fuld opbakning fra arbejdsmarke-
dets parter.
Det er vores forhåbning, at vi med disse justeringer imø-
dekommer den kritik, der er blevet rejst af certificerings-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsmiljøcertivicering, til beskæftigelsesministeren
ordningen.
For jeg mener grundlæggende, at det er en god idé, at
virksomheder, som kan og vil tage ansvar for et godt ar-
bejdsmiljø, har mulighed for at gøre det uden at få risiko-
baserede tilsyn fra Arbejdstilsynet.
Men det er også vigtigt, at certificeringsordningen er tro-
værdig, og at man kan stole på, at de certificerede virk-
somheder lever op til deres ansvar. Og Arbejdstilsynets
analyse peger på, at der er behov for at styrke tilliden til
ordningen.
Før jeg besvarer spørgsmålene, vil jeg starte med kort at
skitsere hovedresultaterne:
Helt overordnet peger analysen på, at man
ikke
kan sige,
at arbejdsmiljøet på de certificerede virksomheder er bedre
end på andre virksomheder.
Analysen peger på, at certificerede virksomheder har høje-
re hyppighed af anmeldte arbejdsulykker og erhvervssyg-
domme end de ikke-certificerede virksomheder.
Det er resultater, som skal tages alvorligt, for en arbejds-
miljøcertificering er netop en anerkendelse af, at virksom-
heden rent faktisk arbejder seriøst med arbejdsmiljøet.
Man skal dog også huske på, at tallene for arbejdsulykker
også kan være udtryk for, at certificerede virksomheder
anmelder flere arbejdsulykker end ikke-certificerede virk-
somheder. Det er netop en del af certificeringsordningen,
at virksomhederne skal sørge for procedurer, der sikrer, at
alle
anmeldepligtige ulykker anmeldes.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsmiljøcertivicering, til beskæftigelsesministeren
Analysen viser også, at der også er højere hyppighed af
anmeldte erhvervssygdomme på de certificerede virksom-
heder.
Det er læger, og ikke virksomhederne selv, der anmelder
erhvervssygdomme. Så her kan forskellen ikke forklares
ved, at virksomhederne er certificerede.
Det er også vigtigt at understrege, at analysen er et øje-
bliksbillede, og ikke siger noget om, hvorvidt arbejdsmil-
jøet bliver bedre over tid i de virksomheder, som vælger at
lade sig certificere.
Tilbage står dog, at analysen samlet set peger på, at ar-
bejdsmiljøet på certificerede virksomheder ikke er bedre
end på de ikke-certificerede virksomheder. Det er ikke til-
fredsstillende.
Det er vigtigt, at vi kan have tillid til, at arbejdsmiljøcerti-
ficeringsordningen sikrer, at arbejdsmiljøet er i orden på
de certificerede virksomheder. Den tillid skal vi have styr-
ket.
Forløbet med Siemens har også vist, at der er behov for at
styrke arbejdsmiljøcertificeringsordningens troværdighed.
Derfor er jeg glad for, at vi i arbejdsmiljøforligskredsen
har indgået en aftale om otte konkrete initiativer, som skal
justere certificeringsordningen.
Formålet med initiativerne er at styrke kvaliteten af ar-
bejdsmiljøcertificeringsordningen – særligt med henblik
på, at virksomheder med et anerkendt arbejdsmiljøcertifi-
kat skal have styr på det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
Initiativerne bygger på et udspil fra et enigt Arbejdsmiljø-
råd.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsmiljøcertivicering, til beskæftigelsesministeren
Det lægger jeg stor vægt på, fordi fælles fodslag fra ar-
bejdsmarkedets parter om ændringer i certificeringsord-
ningen efter min mening er den bedste vej til at få gen-
skabt tilliden til ordningen.
Efter min mening imødekommer initiativerne det behov
for at styrke certificeringsordningen, som de seneste sager
har vist. Initiativerne vil styrke certificeringsordningens
legitimitet, fordi de bl.a. bidrager til at styrke kontrollen
med det materielle arbejdsmiljø på de certificerede virk-
somheder.
Forhåbentlig vil vi fremover ikke stå i den situation, hvor
de certificerede virksomheder har åbenlyse uhåndterede
arbejdsmiljøproblemer, fx i form af mange anmeldte er-
hvervssygdomme på virksomheden.
Initiativerne imødekommer også den kritik, som blev rejst
fra Rigsrevisionen om, at der mangler evalueringer af, om
certificeringsordninger sikrer et godt psykisk arbejdsmiljø.
Endelig imødekommer initiativerne resultaterne af den
undersøgelse, som blev gennemført som led i initiativ 6 i
den politiske aftale om styrket arbejdsmiljøindsats. Under-
søgelsen viste, at certificeringsorganernes kontrol med
virksomhederne kunne forbedres, hvis der var mere tid til
rådighed.
Med initiativerne bliver der nu sat ekstra fokus på, at de
certificerede virksomheder ikke bare skal have styr på de-
res arbejdsmiljøledelsessystemer, men også på deres mate-
rielle arbejdsmiljø.
Det vil mere konkret ske ved, at Arbejdstilsynet over tre år
afdækker arbejdsmiljøet på 500 virksomheder med et an-
erkendt arbejdsmiljøcertifikat. Formålet er at dokumente-
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsmiljøcertivicering, til beskæftigelsesministeren
re, om der er forhold i virksomhedens arbejdsmiljø, der
ville have udløst et påbud fra Arbejdstilsynet. På den måde
vil vi få et bedre grundlag for at vurdere kvaliteten af en
del af certificeringsorganernes arbejde, og om der er be-
hov for yderligere tiltag
Derudover skal certificeringsorganerne fremover styrke
kontrollen med det materielle arbejdsmiljø på de arbejds-
miljøcertificerede virksomheder.
Det synes jeg er fornuftigt, da det vil det øge sikkerheden
for, at der er styr på arbejdsmiljøet på de certificerede
virksomheder.
Endelig er jeg glad for, at Arbejdstilsynet allerede nu har
ændret sin praksis og gennemfører tilsyn med certificerede
virksomheder på baggrund af anmeldte erhvervssygdom-
me.
Det er med til at sikre, at tilsynsindsatsen retter sig mod
virksomheder, hvor der er tegn på problemer. Og det er et
udtryk for risikobasering, hvilket jeg – som I ved – er en
stærk fortaler for.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt der er anledning
til at ændre på Arbejdstilsynets opdeling af virksomheder i
de tre kategorier, vil jeg gerne indlede med at sige, at Ar-
bejdstilsynet ikke længere bruger disse kategorier i til-
synsarbejdet.
Arbejdstilsynet har siden 2012 haft en risikobaseret til-
gang, der blev yderligere skærpet med den politiske aftale
om en styrket arbejdsmiljøindsats fra foråret 2015.
Arbejdstilsynets opdeling af virksomheder
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsmiljøcertivicering, til beskæftigelsesministeren
Risikobaseringen går ud på, at Arbejdstilsynet målretter sit
tilsyn mod de virksomheder, der forventes at have størst
risiko for problemer med arbejdsmiljøet.
Disse virksomheder identificeres på baggrund af en række
virksomhedsrettede og brancherettede parametre.
Den risikobaserede tilgang betyder, at Arbejdstilsynet
gennemfører flere tilsyn med de virksomheder, der forven-
tes at have de største problemer med arbejdsmiljøet, sådan
at fokus rettes mod virksomhedernes reelle arbejdsmiljø.
Jeg er tilfreds med, at vi i dag i højere grad baserer priori-
teringen på solid dokumentation frem for på skøn over,
hvorvidt virksomhederne ’kan og vil’.
Og vi har jo set, at det virker: Ifølge Arbejdstilsynet finder
de flere arbejdsmiljøproblemer på virksomheder, når de er
udtaget på baggrund af risikobasering. Det er derfor mere
effektivt end almindelig stikprøvekontrol.
Når det er sagt, synes jeg også, det er vigtigt, at vi hele ti-
den afsøger, om vi kan gøre det endnu bedre.
Jeg ved, at Arbejdstilsynet – med inddragelse af Arbejds-
miljørådet – er ved at undersøge, om risikobaseringen kan
gøres endnu bedre. Det sker som følge af den politiske af-
tale om styrket arbejdsmiljøindsats fra 2015.
Afslutningsvist vil jeg gerne slå fast, at jeg stadig mener,
at arbejdsmiljøcertificering er en god ordning.
Jeg ved, at det kræver en stor indsats at få og opretholde et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
Arbejdsmiljøcertificeringsordningen understøtter et højt
niveau af systematik og forebyggelse i de certificerede
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsmiljøcertivicering, til beskæftigelsesministeren
virksomheders arbejdsmiljøarbejde. Og jeg tror på, at det
bliver endnu bedre med de otte nye initiativer.
Men det er også vigtigt for mig at understrege, at både Ar-
bejdsmiljørådet og forligskredsen har et vedvarende fokus
på arbejdsmiljøcertificeringsordningen. Derfor vil vi følge
op, hvis det viser sig, at der er behov for at justere yderli-
gere.
Det vil vi bl.a. vurdere, når vi ved noget mere om, hvor-
vidt certificeringsordningen lever op til, at der ikke er væ-
sentlige arbejdsmiljøproblemer på de certificerede virk-
somheder.
Tak for ordet
7