Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1703945_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 132 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 132:
J.nr. 16/17511
”I ministerens svar på BEU alm. del - spørgsmål 35 gør KL rede for en lang række
initiativer, som kommunerne sætter i værk for at undgå, at borgere som berøres af
kontanthjælpsloftet bliver sat ud af deres bolig og i givet fald for at genhuse de på-
gældende i billigere, evt. midlertidige, boliger. Vil ministeren forklare, hvorfor
kommunerne er nødt til at gennemføre disse initiativer i betragtning af at ministe-
ren mener, at kontanthjælpsloft og 225 timers regel vil medføre, at de pågældende
kommer i arbejde og derved frigør sig fra loftet og 225 timers reglen, og i betragt-
ning af, at ministeren mener, der er tilstrækkeligt med billige boliger til kontant-
hjælpsmodtagere som tvinges ud af deres bolig på grund af kontanthjælpsloftet?”
Svar:
Baggrunden for indførelsen af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen er, at det
for alt for mange i kontanthjælpssystemet ikke har kunnet betale sig at arbejde.
Med kontanthjælpsloftet har vi sikret, at der er en bedre balance mellem på den ene
side, at det altid kan betale sig at arbejde og på den anden side, at kontanthjælpen
skal udgøre et rimeligt, midlertidigt forsørgelsesgrundlag. Og med kravet om 225
timers arbejde indenfor de seneste 12 kalendermåneder for at bevare retten til fuld
hjælp har vi sikret, at de modtagere af hjælp, som godt kan arbejde, også reelt står
til rådighed for arbejdsmarkedet.
Indførelsen af kontanthjælpsloftet ændrer ikke på satserne i kontanthjælpssystemet.
Det vil sige, at borgerne stadig modtager den samme forsørgelsesydelse som hidtil.
Desuden vil den enkelte borger – ved at arbejde selv få timer om ugen – kunne
skabe plads under loftet til igen at modtage hele eller dele af den særlige støtte eller
boligstøtte, vedkommende måtte have mistet på grund af loftet. På tilsvarende vis
kan kravet om 225 timers arbejde om året opfyldes ved blot få timers arbejde om
ugen. Endelig er der ved indretningen af reglerne for 225-timersreglen en række
forlængelses- og undtagelsesmuligheder, således at personer, der slet ikke kan ar-
bejde, ikke bliver omfattet.
Efter min opfattelse har modtagere af kontanthjælp m.v. forsat et rimeligt forsør-
gelsesgrundlag, men det er klart, at det kan være relevant for den enkelte at foreta-
ge nye prioriteringer, herunder flytning til en billigere bolig, hvis man bor i en dyr
lejlighed.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om at kontanthjælpsmodtagere tvinges ud af deres bolig på grund af kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
I den sammenhæng vil jeg gerne kvittere for, at KL i sit bidrag til besvarelsen af
spørgsmål nr. 35 (BEU alm. del) redegør for en lang række af de bolig- og social-
politiske redskaber, kommunerne har i forhold til at hjælpe borgerne i den enkelte
kommune, og som jeg forventer kommunerne er bevidste om og anvender i rele-
vant omfang.
Afslutningsvis vil jeg endnu en gang slå fast, at jeg ikke anerkender præmissen i
spørgsmålet om, at kontanthjælpsloftet i sig selv skaber flere udsættelser. Der er
ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem lavere indkomst og risikoen for at bli-
ve sat ud af boligen. Undersøgelser gennemført af SFI viser således, at der som of-
test ikke er tale om én enkelt forklaring på, at lejere sættes ud af deres bolig. Der er
typisk tale om et sammenfald af flere faktorer, som fx manglende evne til at admi-
nistrere egen økonomi, stor gæld, psykiske problemer, misbrug osv.
I de situationer, hvor en borger af forskellige årsager er i fare for at blive sat ud af
sin bolig, har jeg en helt klar forventning om, at kommunerne anvender de mulig-
heder, de har til rådighed i forhold til at hjælpe udsættelsestruede borgere.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2