Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1703936_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 130 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 130:
J.nr.
”I ministerens svar på BEU alm. del - spørgsmål 35 citerer ministeren KL for, at
hurtig afklaring af sygdomsramte og handicappede borgere, der berøres af kontant-
hjælpsloftet ikke altid er en mulighed, da der ofte er brug for flere indsatser over en
længere periode. Vil ministeren bekræfte, at dette medfører, at sygdomsramte og
handicappede borgere i hele afklaringsperioden vil være omfattet af kontanthjælps-
loft og 225 timers regel, medmindre de af kommunen er undtaget fra sidstnævnte,
for nogens vedkommende med alvorlig forringelse af forsørgelsesgrundlaget til
følge, og hvad vil ministeren gøre for at sikre, at disse borgere ikke får forringet
deres forsørgelsesgrundlag imens de afklares?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at personer med handicap er en vigtig res-
source, der kan bidrage på arbejdsmarkedet. Det at have en nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne er ikke det samme som at have en væsentlig begrænset arbejds-
evne.
Samtidig er mange borgere med handicap i dag ledige. Derfor er der i satspuljen
afsat 38,8 mio. kr. i perioden 2017 til 2020 til etablering af virksomhedsrettede for-
løb med fokus på at sikre job-match i forhold til ordinær beskæftigelse for ledige
personer med handicap med udgangspunkt i en systematisk screening.
I forhold til kontanthjælpsloftet er alle modtagere af integrationsydelse, uddannel-
seshjælp og kontanthjælp som udgangspunkt omfattet af kontanthjælpsloftet.
Dog undtages den særlige støtte og boligstøtte fra at indgå i den samlede hjælp un-
der loftet, når en person har en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og som
følge heraf er anvist en særlig bolig, eller når en person får boligstøtte efter regler-
ne for personer, som er stærkt bevægelseshæmmede eller er døgnhjælpsmodtagere.
Såfremt en borger er sygdomsramt eller handicappet i en sådan grad, at vedkom-
mende vurderes ikke at kunne arbejde 225 timer inden for et år på det ordinære ar-
bejdsmarked, undtages borgeren fra 225-timers reglen.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om afklaring omkring kontanthjælpsloftet og 225 timers regelen, til beskæftigelsesministeren
Sygdomsramte og handicappede skal have afklaret deres eventuelle beskæftigel-
sesmuligheder bedst muligt, men det er ikke meningen, at borgere med væsentlig
og varigt begrænset arbejdsevne skal være i kontanthjælpssystemet.
I den sammenhæng er der i satspuljen blevet afsat 262,5 mio. kr. i perioden fra
2017 til 2019 til en afklaring og helhedsorienteret hjælp til kontanthjælpsmodtagere
på langvarig offentlig forsørgelse. Initiativet skal tage hånd om de ca. 27.800 bor-
gere, der har været længst i kontanthjælpssystemet.
Som det fremgår af satspuljeaftalen, skal der med initiativet:
”[T]ages udgangspunkt i det hele menneske og sættes målrettet og intensivt ind
over for langvarigt ledige kontanthjælpsmodtagere med henblik på at afhjælpe de-
res situation.
Først og fremmest skal der ske en hurtig afklaring af det videre forløb i samarbejde
mellem kommune og borger. Aftalepartierne opfordrer i den forbindelse kommu-
nerne til som det første at se på sager, hvor der er formodning om, at langvarig
sygdom er en forhindring for arbejde. Er borgeren i målgruppen for ressourcefor-
løb, fleksjob, førtidspension mv., skal sagen forberedes til rehabiliteringsteamet. Er
borgeren i målgruppen for et revalideringsforløb, kan borgeren visiteres dertil.
For de øvrige borgere, som kommunen vurderer ikke er i målgruppen for ressour-
ceforløb, fleksjob, førtidspension eller et revalideringsforløb mv., skal der igang-
sættes en individuel og helhedsorienteret indsats med fokus på at bringe den enkel-
te borger ud på det ordinære arbejdsmarked i form af ordinære timer eller virksom-
hedspraktik. Der afsættes midler til, at kommunen kan igangsætte relevante tvær-
gående sociale- og/eller sundhedsfaglige indsatser, hvis borgeren har sociale
og/eller sundhedsmæssige udfordringer, der udgør en barriere for job. […]”
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2