Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1703922_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 126 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 126:
J.nr. 16/17511
”Vil ministeren redegøre nærmere for nedenstående punkter i aftale om udmønt-
ning af satspuljen for 2016 på beskæftigelsesområdet, og i den forbindelse oplyse,
hvordan beløbene forventes anvendt, hvilke opgaver der forventes løst for midlerne
på de enkelte områder, hvordan opgaverne forventes løst, hvad den forventede ef-
fekt er, og om midlerne fordeles til kommunerne med henblik på ansættelse af flere
medarbejdere til at løse de beskrevne opgaver, eller om der er tale om projekter i
udvalgte kommuner samt i givet fald, hvor mange midler der tilføres den enkelte
kommune. Det ønskes at redegørelsen omfatter følgende punkter i aftalen: - Særligt
tilrettelagte virksomhedsforløb for de mest udsatte borgere - Udvikling i fleksjob -
Udsatte unge i brobygningsforløb - Bedre ressourceforløb ”
Svar
Jeg har bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om svar på spørgsmålet
om udmøntningen af de nævnte projekter fra satspuljeaftalen for 2016, og Styrelsen
har oplyst følgende:
”Ad. aftalepunkt ’Særligt tilrettelagte virksomhedsforløb for de mest udsatte
borgere’ (STV)
Der er med satspuljen afsat 16 mio. kr. årligt i 2016 og 2017 og 17,7 mio. kr. i
2018 og 28,5 mio. kr. 2019 til initiativet.
Midlerne afsat i 2016 og 2017 er blevet udmeldt i en ansøgningsrundepulje sam-
men med lidt under 24 mio. kr. fra satspuljen ”17.49.20 Særlige indsatser for udsat-
te grupper og personer med handicap” i forbindelse med projektet ’Særligt tilrette-
lagte virksomhedsforløb’, jf. nærmere uddybning nedenfor. Begge puljer har til
formål at hjælpe udsatte borgere med at få og fastholde et arbejde. De afsatte mid-
ler i 2018 og 2019 forventes udmøntet ved en ansøgningspulje i 2018.
Projekt ’Særligt tilrettelagte virksomhedsforløb’
Formålet med projektet er at øge andelen af udsatte borgere, der deltager i en virk-
somhedsrettet indsats eller opnår ordinære timer, for her igennem at opnå varig til-
knytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse.
Målgruppen er personer i ressourceforløb samt aktivitetsparate kontanthjælpsmod-
tagere og aktivitetsparate integrationsydelsesmodtagere, som hverken har et ud-
dannelsespålæg eller er omfattet af integrationsprogrammet.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at redegøre for nogle punkter i aftalen om udmøntning af satspuljen for 2016 på beskæftigelsesområdet, til beskæftigelsesministeren
Puljen har fokus på den interne organisering i jobcenteret, samarbejdet med virk-
somhederne og den konkrete indsats for borgerne.
Den forstærkede virksomhedsrettede indsats sker gennem ansættelse af projektle-
der og virksomhedskonsulenter samt løbende processtøtte og faglig opkvalifice-
ring. Ca. 14.300 borgere forventes at deltage i projekterne.
27 kommuner geografisk fordelt i hele landet har fået tilsagn om deltagelse i STV
ud fra objektive kriterier anført i puljeopslaget. Projektmidlerne anvendes til ansæt-
telse af projektleder og virksomhedskonsulenter samt køb af konsulentvirksomhed
til at understøtte indsatsen.
Der er fastsat følgende succeskriterier for projektets effekt i de deltagende kommu-
ner:
Andelen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og integrationsydelsesmod-
tagere, der deltager i en virksomhedsrettet indsats eller har opnået ordinære ti-
mer, øges med minimum 20 procentpoint.
Andelen af personer i ressourceforløb, der deltager i en virksomhedsrettet ind-
sats eller har opnået ordinære timer, øges med minimum 20 procentpoint.
Der gennemføres en midtvejs- og slutevaluering af projektet.
Ad. aftalepunkt ’Udsatte unge i brobygningsforløb’
Der er med satspuljen afsat 30 mio. kr. i 2016, og 25 mio. kr. årligt i 2017-2019 til
initiativet. De afsatte midler i 2016 er udmeldt 2. kvartal 2016 til en pulje om ud-
bredelse af brobygningsforløb, jf. nærmere uddybning nedenfor.
De afsatte midler i 2017-2019 vil primært blive anvendt til forsøg, der har til for-
mål at afprøve og udvikle en indsats, der kan bringe de mest udsatte unge videre i
ordinær uddannelse. Forsøget igangsættes i 2017.
Projekt ’Udbredelse af brobygningsforløb’
Puljen har til formål at understøtte, at brobygningsforløb etableres og forankres i
endnu flere kommuner, samt at kommunerne anvender brobygning som førstevalg
til uddannelsesparate unge.
Projektet løber fra den 1. oktober 2016 til den 31. december 2017. Der er samlet set
afsat 30 mio. kr. til udbredelsesinitiativerne i 2016, som kan søges af kommuner og
erhvervsskoler i samarbejde.
Intentionen med puljen er at udbrede de gode erfaringer med brobygning fra det
tidligere projekt ’Brobygning til uddannelse’. Der vil derfor blive arbejdet på at
udbrede brugen af brobygningsforløb til flere kommuner, herunder også de kerne-
elementer brobygningsforløb indeholder bl.a., at det foregår på en erhvervsskole,
snusepraktikker på uddannelsessteder, faglig opkvalificering og mentorstøtte.
Midlerne anvendes til frikøb/tilkøb af en tovholder i kommunen og en projektleder
på erhvervsskolen, indretning af undervisningslokaler på erhvervsskolerne mv.
Derudover tilbydes erhvervsskoler og kommuner løbende vejledning og støtte til
opstart og implementering af brobygning. Projekterne får således tilknyttet en eks-
tern proceskonsulent samt en ambassadør med erfaring fra det tidligere projekt
’Brobygning til uddannelse’, som vil følge projektet gennem hele projektperioden.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at redegøre for nogle punkter i aftalen om udmøntning af satspuljen for 2016 på beskæftigelsesområdet, til beskæftigelsesministeren
Der er i alt givet tilsagn til 14 projekter geografisk spredt i hele landet. Projekterne
tæller 34 kommuner. I de 14 projekter vil ca. 2.780 uddannelsesparate uddannel-
seshjælpsmodtagere blive visiteret til et brobygningsforløb, svarende til omkring
25 pct. af målgruppen pr. kommune.
Der er afgivet tilsagn til projekterne for ca. 24,4 mio. kr. De resterende midler er
afsat til processtøtte, kompetenceudvikling, ambassadørbistand og evaluering af
projektet m.v.
Det forventes, at ca. 50 pct. af de unge, der visiteres til et brobygningsforløb, påbe-
gynder ordinær uddannelse senest 6 måneder efter brobygningsforløbet.
Ad. aftalepunkt ’Udvikling i fleksjob’
Der er i forbindelse med aftale om satspuljen for 2016 afsat 5 mio. kr. i 2016 og
16,5 mio. kr. årligt i årene 2017-2019 til initiativer, der skal bidrage til at kommu-
nerne kan arbejde effektivt med at understøtte, at personer ansat i fleksjob på få ti-
mer kan udvikle deres arbejdsevne.
Der er i 2016 anvendt 300.000 kr. til udarbejdelse af guiden ”Fleksjob med pro-
gression” målrettet jobcentre. Der er udmeldt 22 mio. kr. fra bevillingen i 2016 og
2017 til projektet ’Udvikling i fleksjob’ i perioden januar 2017 til juni 2018, der
skal understøtte, at flere kommuner arbejder effektivt med at få ledighedsydelses-
modtagere i job og hjælper personer ansat i fleksjob på ti timer eller derunder med
at udvikle deres arbejdsevne. De afsatte midler i 2018 og 2019 forventes udmeldt
som en ny ansøgningspulje i 2018.
Projekt ’Udvikling i fleksjob’
De deltagende kommuner forpligter sig til at arbejde med en indsatsmodel, der er
baseret på anbefalingerne i guiden ’Fleksjob
med progression’,
herunder fx hyppig
opfølgning, øget inddragelse af virksomhedskonsulenter og fokus på progression.
Puljen er udmøntet som en ansøgningsrunde og kunne søges af kommuner frem til
d. 22. november 2016. Behandlingen af ansøgningerne er endnu ikke afsluttet. Det
forventes, at 10-15 kommuner vil deltage i projektet. Kommunerne kan søge om
tilskud til løn til en projektleder, virksomhedskonsulenter og sagsbehandlere. Der
tilknyttes en ekstern proceskonsulent og evaluator.
Der er fastsat følgende succeskriterier for projektets effekt i de deltagende kommu-
ner:
Andelen af personer på ledighedsydelse falder
Andelen af personer i fleksjob på ti timer eller derunder, som øger deres effek-
tive ugentlige timetal, stiger
Ad. aftalepunkt ’Bedre ressourceforløb’
Der er i forbindelse med aftale om satspuljen for 2016 afsat 20,3 mio. kr. i 2016,
12,5 mio. kr. i 2017, og 8 mio. kr. årligt i 2018 og 2019 til initiativet. De afsatte
midler i 2016 og 2017 udmøntes til projektet ’Bedre ressourceforløb’, som løber i
perioden 2016-2018, jf. nærmere beskrivelse nedenfor. De afsatte midler i 2018 og
2019 forventes udmøntet ved en ansøgningspulje i 2018.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at redegøre for nogle punkter i aftalen om udmøntning af satspuljen for 2016 på beskæftigelsesområdet, til beskæftigelsesministeren
Projekt ’Bedre ressourceforløb’
Formålet med projektet er at sprede en model for borgerinddragelse og virksom-
hedsrettet indsats i ressourceforløb.
Indsatsrammen indeholder en række minimumskrav, bl.a. at virksomhedskonsulen-
ter skal sikre fokus på job- eller uddannelse og sikre det rette match med arbejds-
markedet, samt at kommunerne skal arbejde med måltal for sagsbehandlingstider,
udarbejde og implementere en drejebog for borgerinddragelse mv.
Puljen er udmøntet som en ansøgningsrunde og kan søges af kommuner frem til d.
30. november 2016. Der forventes at blive givet tilsagn for 29,3 mio. kr. til udvalg-
te kommuner. De deltagende kommuner forpligter sig til at implementere en ind-
satsramme, der bl.a. er baseret på Guide til gode ressourceforløb og erfaringerne
fra landsækkende brugerundersøgelse af borgere i ressourceforløb. Herudover an-
vendes midlerne til implementeringsunderstøttende aktiviteter, processtøtte, moni-
torering, faglig opkvalificering, evaluering, sms-tilfredshedsundersøgelse mv.
Der er fastsat følgende succeskriterier for projektets effekt:
En stigning i andelen af borgere der oplever indflydelse, ejerskab og motivation
i forhold til deres ressourceforløb
En stigning i andelen af borgere der kommer i virksomhedspraktik
En stigning i andelen af borgere der opnår ordinære timer.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4