Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1690440_0001.png
TALE
9. november 2016
Samrådstale vedr. spørgsmål T-V
J.nr. 2016-7561
SYD/CAP
MTA/MMA
Samrådsspørgsmål T
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren an-
erkender, at kontanthjælpsloftet kan være med til
at skabe en geografisk social skævvridning af
Danmark?
Samrådsspørgsmål U
Finder ministeren det problematisk, hvis kontant-
hjælpsmodtagere, der som følge af kontanthjælps-
loftet og 225-timersreglen er tvunget til at flytte
bolig, generelt flytter de samme steder hen i Dan-
mark?
Samrådsspørgsmål V
Vil ministeren tage initiativer for at forhindre, at
danske kommuner opfordrer deres egne borgere på
kontanthjælp til at flytte til andre kommuner, jf.
artikel i Lolland Falster Folketidende den 14. ok-
tober 2016: ”Glostrup Kommune: Vi har pligt til at
råde borgere på kontanthjælp til at flytte til Lol-
land”?
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Svar på spørgsmål T og U
Jeg har valgt at besvare spørgsmål T og U sam-
men, da de begge omhandler den situation, hvor
folk flytter bolig og sammenhæng til reglerne om
kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen.
Rimeligt rådighedsbeløb
Jeg vil starte med at slå fast, at kontanthjælpsloftet
skal sikre, at der er en bedre balance mellem på
den ene side, at det altid kan betale sig at arbejde,
og på den anden side, at kontanthjælpen skal udgø-
re et rimeligt, midlertidigt forsørgelsesgrundlag.
Før kontanthjælpsloftet var det fx sådan, at et æg-
tepar med 2 børn, hvor den ene arbejdede fuldtid
og den anden 30 timer om ugen til HK’s mindste-
løn, kun havde en gevinst på ca. 1.000 kr. om må-
neden eller ca. 3 kr. pr. time. Og det er vel at mær-
ke før eventuelle transportudgifter til jobbet, fag-
forening og a-kasse.
Efter kontanthjælpsloftet vil gevinsten være ca.
2.200 kr. eller ca. 8 kr. pr. time. Det er ikke en stor
forskel, men det er udtryk for en mere rimelig ba-
lance.
Der skal altid være en mærkbar økonomisk forskel
på at tage et job til den overenskomstfastsatte
mindsteløn. Og det skal naturligvis også være så-
dan, at kontanthjælpen udgør et rimeligt, midlerti-
digt forsørgelsesgrundlag, og det gør den også.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Med kontanthjælpsloftet vil en typisk enlig forsør-
ger med 3 børn modtage ca. 285.000 kr. i samlede
offentlige ydelser og tilskud før skat og have ca.
13.000 kr. til rådighed hver måned, når skat og
husleje er betalt.
Et ægtepar med 3 børn vil kunne modtage knap
411.000 kr. i samlede ydelser og tilskud og have et
rådighedsbeløb på ca. 15.500 kr. om måneden, når
skat og husleje er betalt.
Det mener jeg er et helt rimeligt niveau. Samtidig
kan man med blot få timers beskæftigelse om ugen
komme fri af virkningerne fra både kontanthjælps-
loftet og 225-timersreglen.
Det kræver prioriteringer
Jeg anerkender også, at de nye regler betyder, at
der er borgere, som vil opleve en reduktion i deres
ydelse. Det er klart, at det vil kunne mærkes i et
stramt husholdningsbudget.
Det gælder i særlig grad dem, der bor i dyre lejlig-
heder og derfor også har modtaget mere i bolig-
støtte og særlig støtte.
Det vil naturligvis kræve en prioritering i hverda-
gen at få økonomien til at hænge sammen. Og bo-
ligforbruget kan for nogle borgere indgå i den pri-
oritering.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Men det er og bliver et individuelt valg, hvor me-
get man vil bruge på boligudgifter.
Hovedsigtet med kontanthjælpsloftet er, at få
mennesker i job. Hvis kontanthjælpsmodtagere så
vælger at prioritere deres økonomi på en måde,
hvor de flytter til en billigere bolig for at få mere
luft i økonomien, er det helt fair.
Det samme gælder jo i øvrigt alle andre borgere,
som har brug for at prioritere i deres økonomi og
af den grund vælger at flytte.
Men jeg mener ikke, at det er det samme, som at
kontanthjælpsloftet indebærer en geografisk social
skævvridning. Tværtimod så skal kontanthjælps-
loftet i hele landet være med til at gøre op med et
system, hvor alt for mange mennesker hænger fast
i langvarig offentlig forsørgelse.
Igen vil jeg gerne understrege, at man jo med blot
få timers arbejde om ugen kan komme fri af kon-
tanthjælpsloftet.
Vækst og job i hele landet
Når det gælder geografisk balance, så er det vig-
tigste, at vi samtidig med at sikre et incitament til
at arbejde understøtter vækst og beskæftigelse i
hele landet. For der er områder i landet, hvor øko-
nomien halter mere end andre.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Det står højt på regeringens dagsorden. Vi beslut-
tede hurtigt efter sidste valg at udflytte knap 3.900
statslige arbejdspladser. Mere end 1.100 arbejds-
pladser er i den forbindelse allerede flyttet ud af
hovedstaden.
Med regeringens 2025-plan ønsker vi at give
Danmark de bedste vilkår for at skabe vækst og
beskæftigelse i hele landet. Vores mål er at øge
vækstgrundlaget, så Danmark frem mod 2025 bli-
ver 65 mia. kr. rigere, end vi ellers ville have væ-
ret. Og det vil komme hele Danmark til gode.
Hvis det skal lykkes, handler det først og fremmest
om at skabe konkurrencedygtige vilkår for vores
private virksomheder. Et stærkt fokus på vækst i
den private sektor i alle dele af landet er forudsæt-
ningen for øget beskæftigelse og velstand.
Der vil selvfølgelig altid være dele af landet, hvor
der er mindre gang i kedlerne. Det betyder imidler-
tid ikke, at mennesker ikke kan finde et job, og at
kommunerne ikke kan hjælpe. For heldigvis stop-
per hverken arbejdsmarkedet eller jobcentrenes
hjælp ved kommunegrænsen.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Ser vi på de beskæftigede i Danmark, var det fak-
tisk sådan, at 213.000 danskere hver dag pendlede
mere end 50 kilometer til arbejde i 2014. Og det er
kun den ene vej vel at mærke. Det svarer til ca. 8
pct. af de beskæftigede.
Derfor er det også helt rimeligt at stille krav om, at
kontanthjælpsmodtagere skal søge og tage job, der
ligger et stykke fra bopælen.
Svar på spørgsmål V
Jeg vil nu besvare det sidste spørgsmål, V, som går
på, om der skal tages initiativer for at forhindre, at
danske kommuner opfordrer deres egne borgere på
kontanthjælp til at flytte til andre kommuner.
Jeg kan oplyse, at reglerne for, hvad kommunerne
må og ikke må i sådanne situationer, primært lig-
ger under Social- og Indenrigsministeriet.
Social- og indenrigsministeren har også allerede
svaret på et § 20 spørgsmål om, hvorvidt en kom-
mune må opfordre sine borgere til at flytte til en
anden kommune.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Her svarer social- og indenrigsministeren, at lov-
givningen - og jeg citerer:
”ikke pålægger kommu-
ner en pligt til at opfordre borgere med kontant-
hjælp til at flytte til en anden kommune – tværti-
mod. Hvis der er eksempler på, at borgere bliver
vejledt på en sådan måde, så har man misforstået
opgaven med at hjælpe borgere i økonomiske eller
sociale problemer.”
Samtidig har social- og indenrigsministeren ligele-
des i et udvalgssvar om samme problemstilling
slået fast, at når kommunerne yder rådgivning til
sine borgere, skal det være i overensstemmelse
med grundsætningen om saglighed i forvaltningen.
Det fremgår af svaret, at det fx vil være sagligt at
rådgive en borger om konsekvenserne af, at borge-
ren måtte vælge at flytte til bestemte boliger inden
for eller uden for kommunen. Det fremgår samti-
dig at det i almindelighed ikke vil være sagligt at
opfordre en borger til at flytte fra kommunen.
Jeg vil henholde mig til social- og indenrigsmini-
sterens svar om problemstillingen. Derudover kan
jeg oplyse, at Glostrup Kommune på baggrund af
social- og indenrigsministerens udmelding, har ju-
steret deres vejledning – og nu ikke længere vil
vejlede borgere med lav indkomst om muligheden
for at søge en bolig uden for kommunen.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil gerne fremhæve – og det har jeg også un-
derstreget flere gange over for borgmestre og
kommuner – at kommunerne har en række vigtige
opgaver i forhold til at hjælpe borgere, der er be-
rørt af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet.
Således fremgår det direkte af lovbemærkningerne
–at ”For personer, der er i risiko for at blive omfat-
tet af 225 timers reglen, skal kommunen desuden
være særlig opmærksom på at støtte borgeren i at
få fodfæste på arbejdsmarked, herunder sikre, at
borgeren får den nødvendige hjælp til at finde mu-
lige arbejdsgivere og søge job. I den forbindelse
kan kommunen give borgeren tilbud om en særlig
jobformidler, mentorstøtte m.v.”
Kommunernes pligt til at hjælpe udsatte borgere
med at finde et job er også fremhævet i vejlednin-
gen om 225 timersreglen. I denne vejledning står
der bl.a. ”Kommunen bør også tidligt i forløbet
vejlede om mulighederne for jobsøgning m.v. samt
overveje, om der er behov for særlige tiltag, der
kan bringe den pågældende i ordinær beskæftigel-
se.”
Jeg kan kun igen slå fast, at kommunerne skal
hjælpe folk med at komme i arbejde og væk fra of-
fentlig passiv forsørgelse.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Det er ikke meningen, at mennesker skal være på
kontanthjælp i årevis uden at få hjælp til at finde
sig et job.
Og i de tilfælde, hvor en borger har modtaget kon-
tanthjælp i en længere periode på grund af kom-
plekse helbredsmæssige problemer, skal kommu-
nen også afklare, om borgeren hører til i kontant-
hjælpssystemet. Det fremgår af lovbemærkninger-
ne at
”Udsatte borgere skal have en indsats og afklaret
deres arbejdsevne og forsørgelsesgrundlag. For
personer på kontanthjælp, som har væsentlige hel-
bredsmæssige problemer, skal kommunerne tage
stilling til, om der er grundlag for at forelægge sa-
gen for rehabiliteringsteamet, med henblik på at
tage stilling til, om der for eksempel bør igangsæt-
tes et ressourceforløb. Kommunernes indsats for
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere vil blive
fulgt, herunder om kommunerne systematisk via
rehabiliteringsteams tager stilling til ressourcefor-
løb, fleksjob og førtidspension.”
Hvis borgerens arbejdsevne er varigt og væsentligt
nedsat, skal kommunen påbegynde en rehabilite-
ringsplan – som er første skridt i forhold til en af-
gørelse om visitation til ressourceforløb, fleksjob
eller førtidspension.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Kontanthjælp er og skal være en midlertidig ydel-
se. Derfor er jeg også glad for, at vi i satspuljeafta-
len er enige om at afsætte 262 mio. kr. til at styrke
indsatsen for de 27.000 kontanthjælpsmodtagere,
der har været mere end 5 år i systemet.
Tak for ordet.
10