MINISTEREN
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. januar 2017
2016-6133
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har den 15. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 111 (alm. del) efter ønske fra Roger Matthisen (ALT), som hermed besvares.
Spørgsmål nr.111:
Kan ministeren redegøre for, hvilke økonomiske forpligtelser landets kom-
muner har over for boligudlejere i forbindelse udsættelse/fraflytning grun-
det manglende betalingsevne fra og med 1. oktober 2016, som følge af kon-
tanthjælpsloftet og 225-timersreglen? Der tænkes herunder især på forplig-
telser til at dække udlejers uerholdelige udgifter til istandsættelse og even-
tuelle garantier for indskudslån mv.
Svar:
Til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, som vedrører beboerind-
skudslån, har Beskæftigelsesministeriet oplyst følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”Der kan i forhold til almene boliger ydes beboerindskudslån efter lov om indi-
viduel boligstøtte. Kommunen yder efter ansøgning lån til betaling af beboer-
indskud, som udbetales direkte til boligorganisationen.
Kommunen har i nogle tilfælde pligt til at yde lån til beboerindskud (de såkald-
te ”pligtlån”), hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. I andre tilfælde kan
kommunen yde beboerindskudslån ud fra retningslinjer, som kommunen selv
har fastsat (de såkaldte ”frivillige lån”).
Ved fraflytning – efter at udlejer evt. har anvendt en del af beboerindskuddet til
betaling af istandsættelse – skal boligorganisationen betale det resterende be-
boerindskud tilbage til kommunen. Herefter er det kommunens opgave at op-
kræve det skyldige beløb hos den hidtidige lejer, da lånet til beboerindskuddet
skal tilbagebetales ved fraflytning.
Når der er tale om pligtlån, stiller staten 2/3 af udgifterne til beboerindskuds-
lån til rådighed, mens kommunen stiller 1/3 af udgifterne til rådighed. Kom-
munen bærer således 1/3 af risikoen for de såkaldte ”pligtlån”, hvis den tidlige-
re lejer ikke har mulighed for at tilbagebetale lånet.