Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1713003_0001.png
MINISTEREN
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. januar 2017
2016-6133
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har den 15. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 111 (alm. del) efter ønske fra Roger Matthisen (ALT), som hermed besvares.
Spørgsmål nr.111:
Kan ministeren redegøre for, hvilke økonomiske forpligtelser landets kom-
muner har over for boligudlejere i forbindelse udsættelse/fraflytning grun-
det manglende betalingsevne fra og med 1. oktober 2016, som følge af kon-
tanthjælpsloftet og 225-timersreglen? Der tænkes herunder især på forplig-
telser til at dække udlejers uerholdelige udgifter til istandsættelse og even-
tuelle garantier for indskudslån mv.
Svar:
Til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, som vedrører beboerind-
skudslån, har Beskæftigelsesministeriet oplyst følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”Der kan i forhold til almene boliger ydes beboerindskudslån efter lov om indi-
viduel boligstøtte. Kommunen yder efter ansøgning lån til betaling af beboer-
indskud, som udbetales direkte til boligorganisationen.
Kommunen har i nogle tilfælde pligt til at yde lån til beboerindskud (de såkald-
te ”pligtlån”), hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. I andre tilfælde kan
kommunen yde beboerindskudslån ud fra retningslinjer, som kommunen selv
har fastsat (de såkaldte ”frivillige lån”).
Ved fraflytning – efter at udlejer evt. har anvendt en del af beboerindskuddet til
betaling af istandsættelse – skal boligorganisationen betale det resterende be-
boerindskud tilbage til kommunen. Herefter er det kommunens opgave at op-
kræve det skyldige beløb hos den hidtidige lejer, da lånet til beboerindskuddet
skal tilbagebetales ved fraflytning.
Når der er tale om pligtlån, stiller staten 2/3 af udgifterne til beboerindskuds-
lån til rådighed, mens kommunen stiller 1/3 af udgifterne til rådighed. Kom-
munen bærer således 1/3 af risikoen for de såkaldte ”pligtlån”, hvis den tidlige-
re lejer ikke har mulighed for at tilbagebetale lånet.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om, hvilke økonomiske forpligtelser landets kommuner har over for boligudlejere i forbindelse udsættelse/fraflytning, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1713003_0002.png
I forhold til de ”frivillige lån” stiller kommunen alle udgifterne til beboerind-
skudslån til rådighed, og kommunen bærer således hele risikoen for de ”frivilli-
ge lån”, i en situation, hvor den tidligere lejer ikke har mulighed for at tilbage-
betale lånet.”.
Herudover kan jeg oplyse, at der i almenboligloven findes regler, som i visse
tilfælde pålægger kommunerne at garantere for udlejeres udgifter til istandsæt-
telse ved lejerens fraflytning. Til brug for en nærmere redegørelse for disse reg-
ler, har jeg indhentet bidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som jeg kan
henholde mig til:
”Det følger af reglerne i almenboligloven, at for så vidt angår almene familiebo-
liger og ungdomsboliger, som anvises af kommunen, skal kommunen garantere
for lejerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for boligorganisa-
tionen til at istandsætte boligen ved fraflytning. Bestemmelsen indebærer, at
kommunen betaler istandsættelsesudgifterne, hvis den fraflyttede lejer ikke
kan betale dem. Kommunen får herefter et krav mod den fraflyttede lejer.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen