Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1682037_0001.png
1. november 2016
J.nr. 16-1498292
Til Folketinget – Beskæftigelsesudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 5. oktober 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at redegøre for, hvilke overvejelser forholdene i rengøringsselskabet Forenede Service giver ministeren anledning til, til skatteministeren
1682037_0002.png
Spørgsmål
Skatteministeren bedes redegøre for, hvilke overvejelser forholdene i rengøringsselskabet
Forenede Service giver ministeren anledning til, herunder i forhold til initiativer til skær-
pet og intensiveret kontrol af selskabet og rengøringsbranchen i øvrigt og evt. lovgiv-
ningsinitiativer? Spørgsmålet er stillet på baggrund af artikel i Politiken den 4. og 5. sep-
tember 2016 (bl.a. i artiklen ”Den snavsede rengøring”).
Svar
Først og fremmest skal det slås fast, at de forhold, der er beskrevet i artiklerne i Politiken
i september, er under al kritik.
Den konkrete sag vedr. Forenede Service kan jeg efter Skatteforvaltningsloven ikke udtale
mig om. Jeg kan derfor heller ikke udtale mig om, hvorvidt de forhold, der er beskrevet i
artiklen, vil have betydning for SKATs indsats over for den konkrete virksomhed.
Jeg kan i stedet henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”SKAT prioriterer i dag indsatsen efter kriterierne væsentlighed og risiko. Rengørings-
branchen indgår derfor i flere af SKATs indsatsprojekter – blandt andet i indsatsen rettet
mod kædesvig og social dumping.
På kædesvigsområdet udgør rengøringsbranchen en stor del af sagerne, og der udføres
både anmeldte og uanmeldte kontroller i branchen. Der indhentes oplysninger til brug for
kontrollen hos de kontrollerede, og hvis det findes nødvendigt også hos tredjemand.
Hvidvaskindberetninger modtaget fra SØIK anvendes tillige i kontrolarbejdet. I indsatsen
er der skærpet opmærksomhed og derved også en skærpet kontrol over for blandt andet
rengøringsbranchen på grund af det store antal sager på området.
I indsatsen mod social dumping er der et tæt myndighedssamarbejde mellem SKAT, Ar-
bejdstilsynet og Politiet. Det fremgår af den fælles myndighedsaftale om indsatsen mod
social dumping, at indsatsen skal omfatte relevante brancher, herunder bl.a. servicebran-
chen som fx rengøring. Myndighederne har derfor fokus på rengøringsbranchen og plan-
lægger og gennemfører målrettede aktioner, herunder primært uanmeldte kontroller, der
som hovedregel medfører en efterfølgende indkaldelse af dokumenter (fx kontrakter,
lønsedler, kontoudtog mv.) til gennemgang.
Desuden foretages der en fremrykket indsats, der også involverer rengøringsbranchen, i
projektet ”Bekæmpelse af fiktive virksomheder”. I projektet har der vist sig en stigning i
antallet af underleverandører inden for rengøringsbranchen. Den fremrykkede indsats
består i, at SKAT afviser at registrere virksomhederne, hvis der er en formodning for, at
der ikke er tale om selvstændig økonomisk virksomhed.
SKAT har herudover – i perioden fra den 1. april 2011 til den 31. september 2016 – vej-
ledt ca. 900 private og offentlige virksomheder, der udliciterer deres rengøring, om, hvor-
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at redegøre for, hvilke overvejelser forholdene i rengøringsselskabet Forenede Service giver ministeren anledning til, til skatteministeren
1682037_0003.png
dan de selv via deres kontrakter med leverandører og underleverandører samt egenkon-
trol kan forebygge brugen af sort og illegal arbejdskraft.
Vejledningen har været medvirkende til, at staten i rammeaftalen på rengøringsområdet,
har indarbejdet bestemmelser med henblik på forebyggelse af risikoen for brug af sort
arbejde. Flere kommuner har ligeledes oplyst, at de har indarbejdet bestemmelserne i
deres kontrakter som følge af vejledningen.”
Endvidere kan jeg orientere om, at Skatteministeriet er opmærksom på de problemstillin-
ger, der berøres i artiklerne i Politiken fra den 4. og 5. september 2016. Skatteministeriet
vurderer løbende, om kontrolbeføjelserne i den gældende skatte- og afgiftslovgivning er
tilstrækkelige til, at SKAT kan gennemføre kontrol af, om der opkræves, angives og af-
regnes skatter og afgifter i overensstemmelse med gældende ret. Der er på den baggrund
ikke aktuelle planer om, at der skal foretages ændringer af lovgivningen i forhold til ren-
gøringsbranchen.
Side 3 af 3