Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1688696_0001.png
Talepapir
4. november 2016
Det talte ord gælder
Samråd om vagtselskabet Alliance Security Services
Indledende bemærkninger
Tak for invitationen til dette samråd om vagtselskabet Alliance Se-
curity Servises i relation til statens vagtaftale.
Jeg har forud for samrådet besvaret udvalgets spørgsmål om sta-
tens anvendelse af vagtselskabet Alliance Security Services.
Der er stillet to samrådsspørgsmål. Jeg tillader mig at besvare
spørgsmålene i sammenhæng.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvordan selskabets overens-
komst med Krifa, som ifølge spørgeren er mindre gunstig end den
mest repræsentative overenskomst på området, lever op til arbejds-
klausulen i statens vagtaftale.
Udvalget har endvidere bedt mig forklare, hvordan væsentligt dår-
ligere løn- og arbejdsforhold på vagtopgaver udført hos Moderni-
seringsstyrelsen af Alliance Security Services stemmer overens med
formålet med arbejdsklausuler.
Hertil er jeg også blevet spurgt, hvad baggrunden er for, at Moder-
niseringsstyrelsen vælger at bidrage til unfair konkurrence mellem
vagtfirmaerne og social dumping.
Jeg vil indledningsvist understrege, at jeg i min egenskab af finans-
minister er ansvarlig for statens indkøbspolitik og Statens Indkøbs-
program, herunder statens vagtaftale. Det er derfor med dette ud-
gangspunkt, at jeg besvarer samrådsspørgsmålene.
Jeg er ikke ansvarlig for reglerne om forholdet mellem arbejdsgive-
re og arbejdstagere i den private sektor og heller ikke for de gene-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om Krifa's overenskomst med Alliance Security System, til finansministeren
relle regler om arbejdsklausuler, der hører under beskæftigelsesmi-
nisteren.
Jeg er heller ikke ansvarlig for de gældende udbudsregler.
Jeg vil derfor på bedste vis forsøge at besvare spørgsmålene hoved-
sageligt relateret til det, jeg er ansvarlig for, og jeg vil henvise til de
relevante ministre, hvis der er spørgsmål, der vedrører andre mini-
sterområder.
Moderniseringsstyrelsens egen vagtaftale
Efter disse indledende bemærkninger vil jeg for overblikkets skyld
først redegøre for sagens fakta.
Jeg vil starte med at kommentere på, at det i spørgsmålene og i
pressen er blevet fremstillet sådan, at Alliance Security Services ud-
fører vagtopgaver for Moderniseringsstyrelsen. Det er ikke korrekt.
Som jeg redegjorde for i det skriftlige svar, er der tale om, at Mo-
derniseringsstyrelsen har udbudt og indgået en fællesstatslig ram-
meaftale for vagtydelser, som trådte i kraft 1. januar 2016, hvor Al-
liance Security Services er én blandt flere leverandører.
De enkelte statslige institutioner indgår selv konkrete aftaler om
levering af vagtydelser. Aftalerne indgås efter såkaldte miniudbud
blandt leverandørerne på rammeaftalen.
Hvad angår Moderniseringsstyrelsens egen vagtordning, er det ikke
Alliance Security System, der er leverandør. Dette skyldes, at Alli-
ance Security Services ikke vandt Moderniseringsstyrelsens mini-
udbud.
Moderniseringsstyrelsens leverandør er virksomheden Sikringsvag-
ten, som leverer vagtydelser til Statens It, Moderniseringsstyrelsen,
Digitaliseringsstyrelsen og Statens Administrations lokationer. G4S
leverer vagtydelser til Finansministeriets departement.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om Krifa's overenskomst med Alliance Security System, til finansministeren
Moderniseringsstyrelsens rammeaftale
Generelt for Moderniseringsstyrelsens fællesstatslige rammeaftaler
gælder en arbejdsklausul og en række andre krav vedrørende ar-
bejdsforhold for ansatte hos leverandører og underleverandører.
Leverandører og underleverandører skal bl.a. overholde regler om
grundlæggende arbejdstagerrettigheder. Det betyder, at de leverede
ydelser ikke må være produceret i strid med bestemmelserne i en
række ILO-konventioner om blandt andet tvangsarbejde og urime-
lig aflønning og arbejdstider.
Rammeaftalen indeholder også bestemmelser om, at gældende lov-
givning for medarbejdere om blandt andet ansættelsesbeviser og
opholds- og arbejdstilladelser skal være overholdt.
Hvis en leverandør ikke opfylder kravene i vagtaftalen, vil det være
en misligholdelse. Hvordan dette konkret håndteres, vil jeg vende
tilbage til.
Arbejdsklausulen og Krifas overenskomst
Jeg vil nu gå videre til spørgsmålet om, hvorvidt løn- og arbejds-
forholdene hos Alliance Security Services, der har indgået overens-
komst med Krifa, lever op til arbejdsklausulen.
Ifølge spørgeren, er Krifas overenskomst tydeligvis mindre gunstig
end det, spørgeren anser for den mest repræsentative overens-
komst på området.
Først vil jeg gerne gøre opmærksom på, at der ikke lovligt kan stil-
les krav om, at leverandører til det offentlige har tegnet en kollektiv
overenskomst.
Det vil være i strid med blandt andet ligebehandlingsprincippet i
udbudsreglerne, som har til formål at sikre en effektiv konkurrence
blandt virksomheder på lige vilkår.
Moderniseringsstyrelsen har derfor ikke stillet krav om, at leveran-
dørerne på vagtaftalen skal have indgået en overenskomst.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om Krifa's overenskomst med Alliance Security System, til finansministeren
I henhold til Beskæftigelsesministeriets cirkulære om arbejdsklausu-
ler, er der i vagtaftalen indsat en arbejdsklausul, der betyder, at an-
satte hos leverandører og underleverandører skal sikres løn, ar-
bejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end
dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til den mest re-
præsentative overenskomst på det pågældende område.
Hvad vil det så sige, at løn- og arbejdsvilkår ikke må være mindre
gunstige end det, der følger af den mest repræsentative overens-
komst?
Der er i denne sag blevet omtalt to overenskomster, hvor Krifas er
den ene af de to. Den anden går jeg ud fra er VSL’s, altså Vagt- og
Sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning.
Der er tale om to forskellige typer overenskomster, og det har be-
tydning for en sammenligning.
Krifas overenskomst er en såkaldt mindstelønsoverenskomst, mens
VSL’s overenskomst er en såkaldt normallønsoverenskomst.
I en mindstelønsoverenskomst er der fastsat et mindsteniveau for
lønnen. Den endelige løn forhandles herefter på det konkrete ar-
bejdssted, eksempelvis på baggrund af erfaring, uddannelse og an-
dre forhold.
VSL’s overenskomst er en normallønsoverenskomst, hvor lønsat-
ser og lønstigninger er aftalt ved de centrale overenskomstforhand-
linger, og arbejdstagerne kender deres løn for overenskomstperio-
den.
Det betyder, at man ikke umiddelbart kan sammenligne forholdene
alene på grundlag af det, der står i overenskomsterne.
Og det er i øvrigt heller ikke afgørende ved vurderingen af, om ar-
bejdsklausulen er opfyldt.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om Krifa's overenskomst med Alliance Security System, til finansministeren
Det afgørende er de konkrete løn- og arbejdsvilkår for de medar-
bejdere, der udfører arbejde i henhold til de kontrakter, der er ind-
gået på grundlag af rammekontrakten.
Det betyder, at vurderingen af virksomhedens opfyldelse af ar-
bejdsklausulen i vagtaftalen skal ske ved at sammenligne faktiske
løn- og arbejdsvilkår hos vagtmedarbejdere, der udfører opgaver på
statens vagtaftale, med vilkårene i den mest repræsentative over-
enskomst.
Bestemmelserne om misligholdelse i vagtaftalerne
Jeg vil derfor bevæge mig videre til spørgsmålet om, hvorvidt Alli-
ance Securitys løn- og arbejdsforhold i forbindelse med vagtopga-
ver under Moderniseringsstyrelsens rammeaftale lever op til ar-
bejdsklausulen, og hvad Moderniseringsstyrelsen gør i den konkre-
te sag.
Først og fremmest må det være forventningen til vores leverandø-
rer, at de lever op til de krav, som de har skrevet under på. Et godt
samarbejde bygger på, at både ordregiver og leverandører overhol-
der deres forpligtigelser.
Men der kan naturligvis opstå behov for at kontrollere dette.
De enkelte institutioner indgår selv konkrete aftaler med en leve-
randør på vagtaftalen inden for vagtaftalens rammer. Disse såkaldte
leveringsaftaler giver de enkelte statslige institutioner mulighed for
at kontrollere leverandørens opfyldelse af de stillede krav, fx ved
kontrol af lønudbetalinger og indberetninger til SKAT.
Kontrollen med, at leverandørerne på vagtaftalen efterlever selve
rammeaftalen varetages af Moderniseringsstyrelsen.
Moderniseringsstyrelsen kan i henhold til rammeaftalen anvende en
række misligholdelsesbestemmelser, hvis aftalen ikke efterleves.
Det kan fx ske i tilfælde af gentagen misligholdelse af leveringsafta-
ler med de enkelte institutioner, der er indgået på grundlag af vagt-
aftalen.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om Krifa's overenskomst med Alliance Security System, til finansministeren
Opfylder en leverandør ikke de stillede krav, kan det ifølge vagtaf-
talen, de konkrete leveringsaftaler og dansk rets almindelige regler
få en række konsekvenser for leverandøren.
På baggrund af en konkret misligholdelse kan leverandørerne blive
opkrævet bod blandt andet ved manglende overholdelse af krav om
løn og arbejdsvilkår.
Endelig kan den enkelte leveringsaftale og i yderste konsekvens
rammeaftalen blive ophævet.
Kontraktens bestemmelser om misligholdelse vedrører alene kon-
krete opgaver i henhold til rammeaftalen og de konkrete leverings-
aftaler – og ikke opgaver hos andre af Alliance Security Services
kunder.
I denne sag kan vurderingen af virksomhedens opfyldelse af ar-
bejdsklausulen altså alene relatere sig til vagtaftalen i Statens Ind-
købsprogram.
Som jeg bemærkede før, skal der ske en
konkret
vurdering af, hvor-
vidt de faktiske løn- og arbejdsvilkår for den
konkrete
opgave lever
op til arbejdsklausulen.
De konkrete forhold hos Alliance Security Systems
Om de konkrete forhold vedrørende Alliance Security Service vil
jeg først nævne, at Moderniseringsstyrelsen ikke har fået henven-
delser fra statslige kunder, der har givet grundlag for en formod-
ning om, at arbejdsklausulen ikke har været overholdt siden afta-
lens ikrafttræden.
Der har imidlertid været omtale i pressen vedrørende den pågæl-
dende virksomhed og dens overholdelse af arbejdsklausulen, og det
er jo det, der er baggrunden for samrådet.
Endvidere har VSL henvendt sig til Moderniseringsstyrelsen om
sagen.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om Krifa's overenskomst med Alliance Security System, til finansministeren
Kristelig Arbejdsgiverforening har ligeledes forud for dette samråd
henvendt sig om sagen.
I omtalen af sagen er det dog ikke klart, hvorvidt de konkrete ek-
sempler på lønudbetalinger vedrører vagtmedarbejdere, der har ud-
ført opgaver på statens vagtaftale.
Og det er som nævnt netop afgørende for, om der er sket brud på
arbejdsklausulen.
Moderniseringsstyrelsen vil derfor indlede en dialog med Alliance
Security Services om deres opfyldelse af arbejdsklausulens krav på
baggrund af de oplysninger, som er kommet frem.
På den baggrund vil Moderniseringsstyrelsen tage stilling til, om
der er grundlag for at foretage yderligere i forhold til Alliance Secu-
rity Services løn- og arbejdsvilkår, som tilbydes for opgaver udført
på vagtaftalen.
Såfremt der måtte være behov for at afklare forholdene hos virk-
somheden nærmere, har Moderniseringsstyrelsen mulighed for at
søge oplysninger hos virksomheden.
Til brug for vurderingen af om arbejdsklausulen er overholdt, kan
Moderniseringsstyrelsen desuden søge rådgivning hos de relevante
arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer.
Afslutning
Afslutningsvis vil jeg gerne opsummere mit svar.
Først synes jeg, vi skal huske på, hvad formålet er med arbejdsklau-
suler. Nemlig at sikre at ansatte, der arbejder i virksomheder, som
udfører arbejde for det offentlige, har rimelige løn- og arbejdsvilkår
i forbindelse med udførelsen af den pågældende opgave.
Men i denne sag, mener jeg ikke, at man kan tale om unfair kon-
kurrence og en manglende overholdelse af arbejdsklausulen, alene
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om Krifa's overenskomst med Alliance Security System, til finansministeren
ud fra den forudsætning, at virksomheden har tegnet overenskomst
med Krifa.
Vurderingen af, hvornår løn- og arbejdsvilkår lever op til den mest
repræsentative overenskomst må ske på baggrund af de konkrete
løn og de arbejdsvilkår, som tilbydes de ansatte, der udfører den
konkrete opgave.
Som nævnt vil Moderniseringsstyrelsen nu vurdere, om der er
grundlag for at slå fast, at virksomheden ikke overholder arbejds-
klausulen i vagtaftalen under Statens Indkøbsprogram.
Og derfor er jeg betrygget i, at Moderniseringsstyrelsen anvender
de håndtag, som er til rådighed i kontrakten
Afslutningsvis vil jeg gerne afvise påstanden om, at Modernise-
ringsstyrelsen bidrager til unfair konkurrence og social dumping.
Det er ingen hemmelighed, at jeg mener, at det er helt afgørende, at
det offentligt køber fornuftigt ind, og at indkøbet skal være effek-
tivt, så vi får mest for skattekronerne.
Men den ambition står ikke i vejen for, at indkøbet foregår på lov-
lige og ordentlige vilkår. Og det gælder selvfølgelig også statens
indkøbsaftaler.
Afsluttende ekstra talepunkt om Alliances opsigelse af Krifa-overenskomst
Jeg vil afslutte med at sige, at jeg netop er blevet oplyst af Krifa,
at Krifa har opsagt sine overenskomster med Kristelig Arbejds-
giverforening fra september 2017.
Det er denne overenskomst, som Alliance Security Services i
dag er dækket af.
De konkrete forhold bag opsigelsen kender jeg ikke, da jeg først
er blevet oplyst herom her til formiddag.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om Krifa's overenskomst med Alliance Security System, til finansministeren
I min besvarelse af spørgsmålet vil jeg dog fortsat ligge til
grund, at Alliance Security Services frem til september 2017 har
overenskomst med Krifa.
Hvad Alliance Security Services herefter vil gøre, ved jeg af go-
de grunde ikke.
Som jeg har nævnt, så vil Moderniseringsstyrelsen undersøge
forholdene omkring Alliance nærmere, og her vil det forhold, at
Krifa har opsagt overenskomsten selvfølgelig indgå.