Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1697238_0001.png
Folketinget, Christiansborg
Att: Beskæftigelsesudvalget
1240 København K
Samråd om de arbejdsmiljømæssige problemer i
Arbejdstilsynet
Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen er dybt bekymrede for det
dårlige arbejdsmiljø i Arbejdstilsynet, som en trivselsundersøgelse, foretaget
af Epinion for Beskæftigelsesministeriet, har vist. Derfor vil foreningerne gerne
kvittere for, at beskæftigelsesudvalget har kaldt beskæftigelsesminister Troels
Lund Poulsen i samråd til en drøftelse af sagen.
Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen vil indledningsvis påpege
det paradoksale i, at det står skidt til med arbejdsmiljøet hos arbejdsmiljøets
vogter. Arbejdstilsynet burde være et forbillede for et godt arbejdsmiljø. Både
for at sikre, at arbejdsopgaverne løses bedst muligt – og fordi det indlysende
går ud over Arbejdstilsynets autoritet som myndighed, der skal rådgive og give
påbud om arbejdsmiljø.
Desværre umuliggøres dette af de besparelser og dertilhørende
arbejdsmiljømæssige udfordringer, tilsynet er ramt af. Det er bestemt ikke
hensigtsmæssigt.
Både Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen har tidligere
kritiseret nedskæringerne i Arbejdstilsynet, da det betyder flere usikre
arbejdspladser og dermed modvirker målet om, at vi skal arbejde længere.
Nu viser det sig så yderligere, at nedskæringerne er med til at skabe et dårligt
arbejdsmiljø i Arbejdstilsynet, hvor de tilsynsførende, altså de egentlige
eksperter, ikke føler at ledelsen lytter til dem, hvor kørselsordningen er
voldsomt forringet, og hvor de ansatte ikke føler sig sikre i deres job.
Kørselsordningen
Man må konstatere at den spareøvelse, der blev udmøntet i en drastisk
forringelse af kørselsordningen for de tilsynsførende har haft stor betydning for
arbejdsmiljøet i Arbejdstilsynet. Læser man de skriftlige kommentarer, der er
givet til spørgsmålet, ”hvor sandsynligt er det, at du vælger at blive i
Beskæftigelsesministeriet de næste to år” i Epinions trivselsundersøgelse i
1/4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Henvendelse af 5/12-16 fra Danske Fysioterapeuters formand Tina Lambrecht og Ergoterapeutforeningens formand Tina Nør Langager vedr. det åbne samråd om de arbejdsmiljømæssige problemer i Arbejdstilsynet.
1697238_0002.png
Arbejdstilsynet, er det påfaldende, hvor mange der nævner den nye
kørselsordning som årsagen til, at man
ikke
regner med at blive. I øvrigt er det
32% (og hele 48% i Tilsynscenter Nord) af de ansatte i Arbejdstilsynet, der
svarer, at de ikke regner med at være der de næste to år. Der er altså risiko
for et meget stort tab af viden, der ikke kan undgå at betyde en yderligere
forringelse af Arbejdstilsynets arbejde.
Danske Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen har tidligere på det
kraftigste advaret mod den nye kørselsordning. Foreningerne finder det fortsat
stærkt kritisabelt, at de nye regler særligt rammer ansatte, der bor i
yderområderne. Det er i modstrid med regeringens ønske om et Danmark i
balance. Hvis der skal genskabes et godt arbejdsmiljø i Arbejdstilsynet, er det
bydende nødvendigt, at der gøres noget ved kørselsordningen.
Store konsekvenser
Arbejdstilsynet skal medvirke til, at det er sikkert at gå på arbejde. Det er
derfor dybt bekymrende at nedskæringer, og (til dels som følge heraf) dårligt
arbejdsmiljø, betyder at forudsætningerne for at udføre dette arbejde optimalt
ikke er til stede. Selvom medarbejderne i Arbejdstilsynet er dygtige og
kompetente folk, som hver dag gør en kæmpe indsats for arbejdsmiljøet i
Danmark, så må man også erkende, at det bedste stykke arbejde leveres, når
rammerne er i orden. Det er de ikke nu.
Det har altså ikke kun konsekvenser internt i Arbejdstilsynet, det har også
konsekvenser for arbejdsmarkedet generelt. Kort og godt betyder det altså
flere usikre arbejdspladser.
Et af målene i aftalen fra 2011, kendt som ”arbejdsmiljøstrategien frem mod
2020”
1
, er at andelen af beskæftigede, der har muskel-skeletoverbelastninger
er reduceret med 20%. Det er et dybt fornuftigt mål. I dag har erhvervsaktive
personer med lænderygsmerter 5,5 mio. flere sygedage end erhvervsaktive
uden lænderygsmerter. Det koster samfundet 1.820 mio. kr. i behandling og
4.840 mio. kr. i tabt produktion om året
2
. Hårdt fysisk og manuelt arbejde med
hårde løft er en af risikofaktorerne for udvikling af rygsmerter
3
.
Der er altså en væsentlig samfundsudgift forbundet med lænderygsmerter, og
det er en helt reel bekymring, at disse udgifter vil stige - nedskæringerne og
det dårlige arbejdsmiljø i Arbejdstilsynet taget i betragtning. Vi har simpelthen
ikke råd til at spare på den forebyggende indsats, som et effektivt tilsyn er, i
forhold til muskel-skeletoverbelastninger. Det koster mange penge andre
steder i systemet.
1
Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti
og Det Radikale Venstre ”En strategi for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020”, marts 2011
2
3
Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015.
Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015.
2/4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Henvendelse af 5/12-16 fra Danske Fysioterapeuters formand Tina Lambrecht og Ergoterapeutforeningens formand Tina Nør Langager vedr. det åbne samråd om de arbejdsmiljømæssige problemer i Arbejdstilsynet.
1697238_0003.png
Hvis nakkesmerter medregnes - hvor stor arbejdsbyrde og forkert
arbejdsstilling er nogle af risikofaktorerne - løber udgifterne for samfundet op i
2.740 mio. kr. i behandling og 6.870 mio. kr. i tabt produktion
4
.
Yderligere må besparelserne anses for at være direkte kontraproduktive i
forhold til de politiske visioner, om at danskerne skal blive længere på
arbejdsmarkedet. En sikker arbejdsplads er således afgørende for et langt
arbejdsliv.
2020-målene
I 2015 var beskæftigelsesministeren også kaldt i samråd. Dengang handlede
det specifikt om nedskæringer i Arbejdstilsynet, og hvordan det hang sammen
med at nå de opstillede mål i arbejdsmiljøstrategien fra 2011.
Dengang svarede ministeren at man i arbejdsmiljøaftalen fra foråret 2015
5
, der
byggede ovenpå aftalen fra 2011, ville iværksætte initiativer, der skal bidrage
til at nå 2020-målene. Med andre ord fortalte ministeren, at man fastholder
2020-målsætningerne på trods af nedskæringerne. Med de seneste
oplysninger om arbejdsvilkårene internt i Arbejdstilsynet in mente ville det
være interessant at vide, om ministeren stadig fastholder, at det er realistisk at
nå 2020-målene?
I den forbindelse skal det nævnes, at man i Arbejdstilsynets årsrapport 2015
kan læse, at der i forhold til muskel- og skeletbesvær estimeres en stigning på
2,3 procent (målet er en reduktion på 4%), i ”anmeldte arbejdsulykker set i
forhold til antal beskæftigede, som skyldes forstuvninger ved akutte fysiske
overbelastninger indenfor brancherne bygge og anlæg, metal og maskiner
samt døgninstitutioner og hjemmepleje… ” Dette understreger relevansen af
ovenstående spørgsmål.
Desværre måles der i 2015 ikke på, om der er sket en reduktion af
eksponeringer inden for ”løft” og ”arbejdsstillinger” i forhold til 2012 indenfor
brancherne bygge og anlæg, metal og maskiner samt døgninstitutioner og
hjemmepleje.
4
5
Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015.
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti ”En styrket arbejdsmiljøindsats – Alle har ret til et sikkert og sundt arbejdsmiljø”,
marts 2015
3/4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Henvendelse af 5/12-16 fra Danske Fysioterapeuters formand Tina Lambrecht og Ergoterapeutforeningens formand Tina Nør Langager vedr. det åbne samråd om de arbejdsmiljømæssige problemer i Arbejdstilsynet.
1697238_0004.png
Det psykiske arbejdsmiljø
En af de særlige indsatser man fra 2013-2015, inden nedskæringerne, havde
fokus på i Arbejdstilsynet, var det psykiske arbejdsmiljø – blandt andet på
hospitaler målrettet sygeplejersker og psykiatri. I indsatsen på hospitalerne
blev der ført tilsyn med 74 virksomheder og givet 105 afgørelser fordelt på 43
forskellige virksomheder
6
. Af de 105 afgørelser skyldtes hele 46 stor
arbejdsmængde og tidspres. Lige netop dette bliver ikke mindre i disse år.
Hvert år ser vi, at hospitalerne er ude i store sparerunder med fyringer og
nednormeringer som følge. Dertil kommer de årlige krav om effektiviseringer.
Så mens Arbejdstilsynet tvinges til at nedprioritere tilsynet med det psykiske
arbejdsmiljø, så stiger arbejdsmængden og tidspresset for rigtig mange
sundhedsprofessionelle på hospitalerne – herunder fysio- og ergoterapeuter.
Det er en yderst uheldig udvikling.
Yderligere kan der i midtvejsevalueringen af målopfyldelsen i 2020-strategien
7
ses en stigning på 4,4% i andelen af lønmodtagere, der udpeges som
overbelastede af indekset for psykisk arbejdsmiljø.
Alt i alt må det siges, at når nedskæringerne på Arbejdstilsynet er med til at
skabe et dårligt arbejdsmiljø internt i Arbejdstilsynet og flere usikre
arbejdspladser generelt, syntes løsningen at ligge ligefor. Der skal tilføres flere
midler til flere indsatser, og som en start, også en ændring af den nye
kørselsordning. Kun på den måde får medarbejderne i Arbejdstilsynet de
nødvendige rammer for at udføre deres yderst vigtige arbejde med at fremme
arbejdsmiljøet i Danmark. At lade stå til er alt for dyrt for samfundet.
Med venlig hilsen
6
7
https://arbejdstilsynet.dk/da/tilsyn/tilsynsformer/saerlige-indsatser-psyk/afsluttende-status-hospitaler
Forskningscenter for Arbejdsmiljø ”Midtvejsevaluering af målopfylden i 2020-strategien”, marts 2015
4/4