Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 337
Offentligt
1787446_0001.png
Bilag
September 2017
Eksempler fra Ankestyrelsens praksisundersøgelse af
førtidspension (2015)
Ankestyrelsen offentliggjorde i 2015 en praksisundersøgelse af 78 afgørelser om
førtidspension efter reformen af førtidspension og fleksjob trådte i kraft. Undersø-
gelsen omfatter sager fra perioden 1. oktober 2013
1. april 2014. I 16 af i alt 49
sager, hvor kommunerne havde tilkendt førtidspension, vurderede Ankestyrelsen,
at sagens oplysning var utilstrækkelig til at danne grundlag for tilkendelserne.
I de sager, hvor Ankestyrelsen ikke var enig i kommunens afgørelse om tilkendelse
af førtidspension, var årsagen, at kommunen ikke havde opfyldt kravet om, at det
skal være dokumenteret i rehabiliteringsplanens forberedende del, at borgeren var
berettiget til førtidspension.
Det er væsentligt at understrege, at Ankestyrelsen ikke udtalte sig om, at borgeren
ikke skulle have haft førtidspension, såfremt sagen var tilstrækkelig dokumenteret.
Sag 1: En borger på 47 år har en række sygdomme og er bl.a. opereret for karpal-
tunnelsyndrom i begge hænder. Borgeren kan derfor ikkebruge sine underarme.
Kommunens afklaring af borgerens arbejdsevne bestod udelukkende af én praktik i
et køkken af en måneds varighed, hvor arbejdsopgaverne var at ordne grøntsager.
Ankestyrelsen vurderede, at arbejdsopgaverne under afklaringsforløbet ikke hav-
de tilgodeset borgerens skånebehov og kan derfor ikke vurdere, om den pågælden-
de er berettiget til førtidspension. Derfor er der behov for en ny afklaring, der kan
give et retvisende indtryk af arbejdsevnen
Ankestyrelsen vurderer afklaringsforløbet på baggrund af det konkrete indhold
sammenholdt med borgerens dokumenterede lidelser. Denne sag drejer sig således
om, at der i forbindelse med afklaringen af arbejdsevnen ikke har været taget de
nødvendige skånebehov.
Sag 2: En borger på 38 år, der bor alene med sine fem børn, lider af PDST og
angst. Har deltaget i behandlingsforløb for sine psykiske lidelser.
Ankestyrelsen vurderer bl.a., at der er behov for en uddybende funktionsbeskrivelse
af pågældendes ressourcer og en beskrivelse af, om og i givet fald hvor meget
hjælp pågældende får til pasning af hjem og børn. Ankestyrelsen vurderede endvi-
dere, at der var behov for en neuropsykologisk undersøgelse.
Der mangler oplysninger om, hvorvidt borgeren får hjælp til pasning af børn mv.
Hvis den pågældende faktisk får hjælp og støtte til at klare hverdagen med de fem
børn, kunne det være medvirkende til at dokumentere den nedsatte arbejdsevne.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
1787446_0002.png
Hvis hun derimod klarer det på egen hånd, er det et udtryk for at hun har nogle
ressourcer, der muligvis kan udvikles og omsættes til arbejdsevne.
Sag 3: En borger på 47 år, der har lidt af angst og depression siden teenageårene,
havde fuldtidsarbejde frem til 2001. Borgeren fik i efteråret 2012 diagnosticeret
paranoid skizofreni. Borgeren har på grund af sine psykiske forhold ikke deltaget i
afklaringsforløb. Desuden har han reelt ikke været i behandling i psykiatrisk regi i
perioden mellem 1998 og 2013.
Efter Ankestyrelsens opfattelse er det ikke dokumenteret, at borgerens arbejdsev-
ne er varigt nedsat. Der er modstridende lægelige oplysninger om, hvorvidt borge-
ren kan blive behandlet yderligere. Derudover er borgeren ikke beskæftigelses-
mæssigt afklaret, hvilket ifølge oplysningerne i sagen skyldes pågældendes aktuelle
helbredstilstand.
Det er vurderingen, at pågældendes fremtidige helbredstilstand er usikker. Anke-
styrelsen mener, at borgeren har problemer, der kræver et helhedsorienteret forløb
med en kombination af sundhedsmæssige og sociale indsatser og indsatser efter
beskæftigelsesindsatsloven. Dette vil kunne tilgodeses ved, at borgeren deltager i et
ressourceforløb, som blandt andet kan indeholde en lægelig udredning og et be-
skæftigelsesmæssigt forløb”
Da de lægelige oplysninger er modstridende, herunder, om der stadig eksisterer
behandlingsmuligheder, er der ikke tilstrækkelig dokumentation for, at arbejdsev-
nen er varigt og væsentlig nedsat i et omfang, der kan dokumentere tilkendelsen af
førtidspension.
2