Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 90
Offentligt
1708225_0001.png
DIIS REPORT 2016: 09
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN
BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
Denne rapport er skrevet af Jakob Peter Witt, MSc., forskningsassistent på DIIS
DIIS · Dansk Institut for Internationale Studier
Østbanegade 117
2100 København
Tlf: +45 32 69 87 87
E-mail: [email protected]
www.diis.dk
Layout: Lone Ravnkilde & Viki Rachlitz
Printet i Danmark af Eurographic
Forsidefoto: Scanpix Denmark, Sofie Amalie Klougart
ISBN 978-87-7605-849-4 (print)
ISBN 978-87-7605-848-7 (pdf)
DIIS publikationer kan downloades gratis eller bestilles fra www.diis.dk
© København 2016, forfatteren og DIIS
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0003.png
Indhold
Introduktion
Indvandringskritikken marcherer mod Borgen
Reaktioner på terror
5
10
16
Ekstraparlamentarisk aktivitet
Truslen fra enkeltpersoner
Højreekstrem vold i Europa
Ideologiske enmandshære eller voldelige tabere
21
29
31
33
Konklusion
Noter
Referencer
37
40
42
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0004.png
4
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0005.png
INTRODUKTION
Truslen fra islamistisk terrorisme fylder meget i den danske – og vestlige – debat og
har, kombineret med et fokus på det øgede antal asylansøgere til Danmark, resulteret
i en spill-over-effekt, der har betydet, at udlændingedebatten til tider får et
sikkerhedspolitisk skær. I denne kontekst er der fra flere sider blevet udtrykt frygt for
en modreaktion; at de mest indvandringskritiske segmenter i samfundet vil røre på
sig, potentielt via voldelig protest eller terrorisme. Omvendt agiteres der – ikke
mindst netop fra det yderste højre – for, at tilstedeværelsen af markante holdninger
fungerer som en ”ventil”, der forhindrer, at frustrationer kommer til et mere voldeligt
udtryk. Indeværende rapport er ikke en kortlægning af den danske højrefløj, men et
øjebliksbillede af hvordan den mest udtalte indvandringsskepsis kommer til udtryk
blandt centrale aktører uden for Christiansborg. Rapporten består af tre dele; først
en undersøgelse af, hvordan de nye, indvandringskritiske partier, der søger at stille
op til Folketinget, benytter både strukturelle og kontekstuelle muligheder til at
markere sig. I del to bevæger vi os uden for det parlamentariske system for at se,
hvilke andre bevægelser der rører på sig på den yderste danske højrefløj. Disse to
dele har til sammen til formål at undersøge, hvordan den mest udlændingekritiske
stemme i Danmark kommer til udtryk og tager udgangspunkt i teorien om politiske
mulighedsstrukturer, der muligvis kan bidrage til en forklaring af den relative
udeblivelse af højreekstremistisk vold. I rapportens sidste del rettes fokus mod
enkeltpersoner uden for organiserede grupper, og det diskuteres, på baggrund af
studier af islamistisk terrorisme og højre-ekstremistisk vold i udlandet, om det giver
mening at vurdere en potentiel voldelig trussel udelukkende baseret på studier af
organiserede grupperinger, eller om truslen i lige så høj grad kan forventes at komme
fra enkeltindivider, der fortolker en specifik diskurs.
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0006.png
Da Anders Breivik i 2011 gik til angreb på det norske samfund, var det med refe-
rence til en indædt modstand mod, særligt muslimsk, indvandring. Fra 2011 og frem
til nu har indvandring kun indtaget en endnu mere markant plads i den offent-
lige debat. Siden billederne af migranter på de danske motorveje tonede frem på
landets tv-skærme, har det øgede antal asylansøgere været centralt i den offentlige
debat i Danmark. Ifølge Udlændingestyrelsen kom der i 2011 3.806 asylansøgere til
Danmark. I 2015 var antallet steget til 21.225.
1
I en undersøgelse foretaget af
Infomedia i maj 2016 finder man, at ”danskerne har foretaget en markant højre-
drejning på flygtningespørgsmålet”, og at 43 % af danskerne mener, at flygtninge-
spørgsmålet er et af de vigtigste emner, som politikerne bør tage sig af (Infomedia
2016: 7).
Hvor der sjældent går en dag, uden at den offentlige debat vender de ”radikaliserede
islamister”, har der dog indtil for nyligt mest af alt været stille omkring truslen fra
højreekstremistiske miljøer, på trods af at eksempelvis Politiets Efterretningstjeneste
betragter truslen som mulig:
CTA [ Center for Terroranalyse ] vurderer, at stigende fokus på flygtninge og
migranter blandt personer med tilknytning til politisk ekstremistiske miljøer
eller med ekstremistiske sympatier kan øge truslen mod asylcentre, flygt-
ninge og migranter samt berørte myndigheder. CTA vurderer, at truslerne kan
have karakter af vold, brandstiftelse eller andre former for angreb. Angreb
eller trusler mod flygtninge og migranter fra højreekstremister kan føre til
modreaktioner fra islamister eller fra personer i det venstreekstremistiske
miljø.
2
At politikere og medier ikke beskæftiger sig med ”truslen fra højre”, har ændret sig i
løbet af sommeren 2016. Centreret omkring ”tonen i debatten” har en række
politikere problematiseret potentialet for, at debatten om indvandring vil polarisere
samfundet. Den hidtidige kulmination kom, da justitsminister Søren Pind i slutningen
af august i et interview gav udtryk for, at ekstremister på begge sider – det vil sige
både islamister og personer på den yderste højrefløj – kunne påvirke psykisk
ustabile personer til at begå terror.
3
Pind uddybede – efter kritik fra støttepartiet
Dansk Folkeparti – at hans udtalelser ikke var møntet på Dansk Folkeparti, men på
6
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0007.png
de, der mener, at Vesten er i krig med Islam (og ikke kun dele af Islam); en holdning,
som Pind ikke mener er repræsenteret i Folketinget (Pind på Facebook, 22-08-2016).
Pind uddybede senere, at han eksempelvis mente formanden for Danskernes Parti,
Daniel Carlsen.
4
På nær én sag om en ung mand, der malede graffiti på et
asylcenter og satte ild til centerets minibus, har sagerne om
racistisk motiveret vold mod asylcentre- og ansøgere været
udeblivende i en dansk kontekst.
Flere af vores nabolande har oplevet afbrændte asylcentre og voldshandlinger. I
Sverige dræbte en ung mand to personer på en skole i Trollhättan, angiveligt med et
racistisk motiv. I Tyskland var der i 2015 75 brandattentater mod asylcentre mod
kun fem året forinden
5
, og i sommeren 2016 begik en ung mand massedrab i
München, angiveligt inspireret af Anders Breivik
6
. Få dage inden ”Brexit”-afstem-
ningen blev labour-politiker og EU-fortaler Jo Cox myrdet af en person, der havde
udvist interesse for nynazisme. Gerningsmanden ytrede angiveligt støtte til ”Britain
First”, et indvandringskritisk parti på den yderste højrefløj, mens han begik sin
ugerning.
7
Men hvor befinder den danske, voldelige højrefløj sig i denne kontekst? På
nær én sag om en ung mand, der malede graffiti på et asylcenter og satte ild til
centerets minibus, har sagerne om racistisk motiveret vold mod asylcentre- og
ansøgere været udeblivende i en dansk kontekst. Senest har der i august 2016
været et tilfælde af racistisk graffiti på en muslimsk efterskole. Hvor opsigtsvækkende
sådanne sager end er, er de det (stadigvæk) i særdeleshed på grund af deres unikke
karakter i en dansk kontekst. I en netop udgivet database over højre-ekstrem vold i
Europa skal vi tilbage til 2005 for at finde Danmark repræsenteret og til 1992 for at
finde en handling med døden til følge (Ravndal 2016). Databasen inkluderer kun de
mest alvorlige hændelser, og dækker således ikke eksempelvis hærværk eller
hatecrime. En anden undersøgelse (Koehler 2016) viser, modsat Ravndal, at højre-
ekstrem vold er i fremgang – dog ikke specifikt i Danmark. Både brug og konstruktion
af databaser er meget afhængigt af, hvad man ønsker at undersøge – og forventer
at finde frem til. Indeværende rapport vil af samme årsag så vidt muligt tage
udgangspunkt i kvalitative undersøgelser frem for kvantitative.
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
7
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0008.png
Tre niveauer
Hvor der tilsyneladende ikke har været en voldelig reaktion på tilstrømningen af
flygtninge og migranter, har der til gengæld været vind i sejlene for partier, der inden
for de parlamentariske rammer fokuserer på udlændingepolitikken. Danskernes
Parti fremlagde d. 9. august 2016 en meningsmåling foretaget af Gallup, der viste,
at 3,4% af de adspurgte vil stemme på partiet, og at yderlige 12,6% vil overveje det.
Partiet, der selv regner med at blive opstillet til Folketinget inden for kort tid, tolkede
dette som et bevis for, at deres muligheder for ikke alene at stille op, men også at
komme ind i Folketinget, er gode. Et andet indvandringskritisk parti, Nye Borgerlige,
nåede i slutningen af september 2016 det fornødne antal vælgererklæringer og er
dermed klar til et kommende Folketingsvalg. I første del af denne rapport undersøges
disse politiske partier i konteksten af et øget fokus på både truslen fra terrorisme og
udlændingedebatten. Er der tale om, at partiernes succes er påvirket af disse
faktorer, og at partierne kanaliserer det mest indvandrerkritiske segment af den
danske befolkning ind i den parlamentariske arena? Denne del roterer omkring
teorien om politiske mulighedsstrukturer og gennemgår, hvordan disse nye partier
benytter deres position som opposition til at kritisere de etablerede partier – i
særdelshed Dansk Folkeparti – og deres respons på terrortruslen og den øgede ind-
vandring. Det centrale for denne undersøgelse er, hvorvidt en sådan parlamentarisk
deltagelse mindsker risikoen for voldelig protest. At dette skulle være tilfældet, er
netop et yndet argument for partier med en hård udlændingepolitisk profil, der
påpeger, at det er et spørgsmål om ytringsfrihed, og at alternativet til en bramfri
debat kan være, at personer med disse holdninger tyer til vold. Eksempelvis udtalte
udlændingeordfører for Dansk Folkeparti, Martin Henriksen, i DR2s ”Debatten” i
september 2016, om netop den tilspidsede tone i udlændingedebatten, følgende:
Hvis folk bliver frustrerede, hvis folk føler, der ikke bliver lyttet til dem, så har vi
hærværk [mod asylcentre] eller andre ting som ikke er i orden.
8
jo desværre set eksempler på, at så forsøger de at komme til orde på ulovlig
vis (…) Det kan være nogen, der føler sig ansporet til eksempelvis at begå
For at undersøge, om eventuelle mulighedsstrukturer, der fordrer fremgang for
udlændingekritiske partier, virkelig kan forklare den relativt lave frekvens af
højreekstrem vold i Danmark, bevæger rapporten sig i anden del uden for den
parlamentariske deltagelse for at undersøge, hvilke grupper der ellers er aktive, og
frem for alt hvordan de er det. De seneste år har vi både oplevet grupper, der ikke
8
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0009.png
mener, at parlamentarisk deltagelse er vejen frem, og deciderede borgerværn, der
reagerer på en opfattelse af, at statens rolle som eneste legitime voldsudøver har
slået fejl. Men er det ensbetydende med ”politisk vold”?
Sidste del fokuserer på enkeltindivider, og stiller – baseret på empiriske eksempler
på både højre-ekstrem og islamistisk vold – spørgsmålet om, hvorvidt vold over-
hovedet bør forventes at udspringe fra mere eller mindre organiserede grupperinger?
Endvidere belyses det, hvordan samfundet har en tendens til at tillægge islamistisk
vold en særlig, politisk betydning og modsat ignorere det politiske aspekt af racistisk
motiveret vold.
Afgrænsninger
En vurdering af det voldelige potentiale fra det yderste højre kan ikke favne alle
aspekter inden for det givne format. Derfor vil indeværende rapport kun i ganske
begrænset omfang beskæftige sig med højreekstremismens historie i Danmark,
ligesom den – relevante – komparative analyse af det danske samfund over for
eksempelvis vores skandinaviske naboer heller ikke vil indgå. Derfor er formålet
med rapporten heller ikke at nå frem til en endelig konklusion eller kausal sammen-
hæng mellem eksempelvis fremkomsten af stærkt indvandringskritiske partier og
en lav frekvens af højreekstremistisk vold. Formålet er, derimod, at belyse nogle af
de mest markante tendenser i det nutidige, danske samfund og vurdere nogle af de
argumenter, der oftest ytres. Fokus er på de partier og grupper, der – endnu – ikke
er repræsenteret i Folketinget.
Fremgangsmåde
Denne rapport er baseret på data fra flere forskellige kilder. Første del er først og
fremmest baseret på interviews med tre ledende skikkelser på den nye, indvandring-
skritiske ”fløj”: partileder fra Danskernes Parti, Daniel Carlsen, formand for Dansk
Samling, Morten Uhrskov, og næstformand for Nye Borgerlige, Peter Seier
Christensen. Derudover har diverse tekster fra partiernes hjemmesider fungeret
som baggrundsmateriale. Endelig er en stor del af eksemplerne på de forskellige
kampagner hentet fra de sociale medier; dels fra partiledernes personlige Facebook-
sider, dels partiernes Facebook-sider. I det omfang, at de ”gamle” medier har
beskæftiget sig med emnet og partierne, er dette også inkluderet i datamængden.
Del to er i høj grad baseret på diverse bevægelsers egne hjemmesider og indgående
arbejde med at følge aktivitet på de sociale medier samt interaktionen imellem
diverse grupper. Sidste del trækker i højere grad på litteratur inden for faget, en
række rapporter og databaser samt tidligere udgivelser fra DIIS.
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
9
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0010.png
INDVANDRINGSKRITIKKEN MARCHERER MOD BORGEN
Indledningsvist vil de mest centrale aktører i det mest indvandringskritiske seg-
ment af dansk politik blive introduceret, inden deres reaktion på den samtidige
kontekst kan analyseres.
Danskernes Parti
Det måske mest velkendte udlændingekritiske parti er Danskernes Parti, som i
særdeleshed er kendt for personen i spidsen – Daniel Carlsen. Partiet blev stiftet i
2011 af Carlsen, der på det tidspunkt var kendt fra sin tid i Dansk Nationalsocialis-
tisk Bevægelse (DNSB). Carlsens fortid har både medvirket til en eksponering men
også en stigmatisering, der betyder, at han konstant skal forholde sig til sin fortid
(Carlsen, foredrag 2016). Danskernes Parti skiller sig ud fra andre ved deres om-
fattende hjemsendelsesprogram. Dette indebærer, at man hjemsender alle ikke-
vestlige udlændinge med en rate på 14.000 om året i 30-40 år (Danskernes Parti
2015; 7). Ikke-vestlige dækker over alle, der ikke har familiær tilknytning (gift eller
børn/forældre) til etniske danskere. Hjemsendelsesprogrammet er helt centralt for
Danskers Parti og ifølge partileder Daniel Carlsen en væsentlig årsag til, at de ikke
samarbejder med andre indvandrerkritiske partier, da man ikke vil gå på kompromis
(samtale m. Daniel Carlsen, 18/4/2016). Danskernes Parti repræsenter det mest
yderliggående indvandringskritiske parti og er relativt isoleret, selv blandt disse
partier. Både samtaler med Daniel Carlsen og ledelsen i henholdsvis Nye Borgerlige
og Dansk Samling bekræfter, at der ingen interesse er fra de andre partier i at blive
associeret med Danskernes Parti, og i alle tilfælde bliver både partiets politik og
formandens fortid nævnt som tungtvejende årsager. Partiet meddelte d. 9. august
2016, at de ”var på vej i Folketinget” og var svært optimistiske på grundlag af den
tidligere omtalte meningsmåling. Samtidig kunne man dog ikke komme med et
præcist tal på, hvor mange vælgererklæringer man havde samlet, men at man havde
19.000 hensigtserklæringer.
Nye Borgerlige
Nye Borgerlige er det seneste skud på stammen af partier, der kører kampagne på
spørgsmålet om indvandring, og partiet offentliggjorde d. 22. september 2016, at
man var nået i mål med indsamlingen af vælgererklæringer og dermed parat til et
kommende folketingsvalg. Partiet – i særdeleshed i skikkelse af formand Pernille
Vermund og næstformand Peter Seir Christensen – har således med en meget
effektiv kampagne overhalet Danskernes Parti, der har været i gang noget længere.
Nye Borgerlige har fokus på værdipolitik, nationalt fællesskab, og liberal økonomisk
10
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0011.png
politik. Sagt med egne ord vil man ”sænke skattetrykket, stramme udlændinge-
politikken og tage et utvetydigt opgør med EU og de konventioner, der begrænser
vores folkestyre.”
9
Dog er det særligt partiets syn på Dansk Folkepartis flygtninge-
og indvandrerpolitik som værende for ”blødsøden” samt kontroversielle forslag som
placeringen af væbnede soldater ved grænsen, der har været centralt i mediernes
dækning af partiets opstillingskampagne.
10
At Nye Borgerlige tager afstand fra
Danskernes Parti, blev tydeligt i slutningen af august 2016, hvor formand Pernille
Vermund kom i stormvejr for at have udtrykt sympati med en barndomsveninde, der
arbejder for at reformere Islam. Mange reagerede med skuffelse på de sociale
medier, hvortil Vermund udtalte til Berlingske: »Når valget er udskrevet, er jeg ikke
herre over, hvem der stemmer på Nye Borgerlige og af hvilke årsager. Men jeg tror,
det kan være meget godt at få sat foden ned og gøre det tydeligt, at vi ikke er
Danskernes Parti. Vi vil bekæmpe Islams indflydelse, ikke tvangsdeportere muslimer.
Det er bedre at gøre klart nu end at sidde i Folketinget, mens en masse forventer, vi
skal levere noget, som aldrig har været vores politik.«
11
Outsiderne
Dansk Samling har eksisteret som parti siden 1936, men dets nuværende værdi-
grundlag er fra 2010. Hvor Nye Borgerlige definerer sig selv som konservative, tager
Dansk Samling afstand fra alle ’ismer’, men kan dog på mange parametre betragtes
som liggende værdimæssigt tæt op ad Nye Borgerlige – om end det fremstår noget
mere reaktionært og ”gammeldags”. På nuværende tidspunkt virker det højst
usandsynligt, at Dansk Samling vil blive opstillet til Folketinget, hvorfor de i mindre
grad vil blive inddraget.
Der er yderligere to politiske grupperinger/partier, der er værd at nævne, hvoraf den
første fremstår klart størst: Stop Islamiseringen Af Danmark (SIAD eller ”Partiet
SIAD”). SIAD kan mest af alt betragtes som en social bevægelse, der forsøger sig
som politisk parti, og som nu samler vælgererklæringer sammen med Frem-
skridtspartiet. Bag SIAD står Anders Gravers Pedersen, der er en ledende skikkelse i
den såkaldte internationale anti-jihad bevægelse. På trods af over 10.000 ’synes
godt om’-tilkendegivelser på Facebook fremgår det fra samme kilde, at man har haft
svært ved at samle 100 personer til en stort opslået demonstration og derfor har
været nødsaget til at aflyse. Fornemmelsen af, at SIAD i høj grad er et fænomen, der
eksisterer på internettet, bekræftes af samtaler med ledelsen af Danskernes Parti,
Nye Borgerlige og Dansk Samling. Ingen af de tre nævnte betragter SIAD som reelle
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
11
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0012.png
konkurrenter, og de var knapt opmærksomme på, at SIAD samler vælgererklæringer.
Senest har SIAD forsøgt at forny sig som et borgerværn, der går under navnet Dansk
Modstand og Selvforsvar.
Som nævnt samler SIAD vælgererklæringer sammen med Fremskridtspartiet, som
historisk set har spillet en stor rolle for kritik af – særligt muslimsk – indvandring til
landet. Dog må man på baggrund af en hjemmeside, der ikke opdateres og en
ikkeeksisterende stemme i mediebilledet, konkludere, at partiet er decimeret og kan
betragtes som en minimal spiller, hvorfor denne rapport ikke vil beskæftige sig
nærmere med Fremskridtspartiet. Folkebevægelsen ”Frit Danmark” indsamler
ligeledes, ifølge deres hjemmeside, vælgererklæringer sammen med Fremskridts-
partiet, om end det er uvist om dette stadig reelt foregår. Frit Danmark vil blive
behandlet yderligere i del 2.
Politiske mulighedsstrukturer
En mulig forklaring på, at vi i Danmark kun har oplevet minimal højreekstremistisk
vold, kan findes i teorien om politiske mulighedsstrukturer. Den centrale tese i
teorien går på, at graden af protester i et samfund hænger sammen med, hvor åbent
eller lukket dette samfund er. I begge ender af spektret vil man opleve, at der kun
finder en begrænset mængde protest sted; i et diktatur er risiciene forbundet med
protest for store, i et helt åbent samfund kanaliseres utilfredsheden ind i det politiske
system. Det er altså i ”midten”, i et samfund, der både besidder elementer af åbenhed
og lukkethed, at man vil opleve protest (Lindekilde og Olesen 2015: 51). Hvis det er
muligt for eksempelvis indvandringskritiske partier at tage del i det politiske system
uden at møde for meget modstand, vil det altså potentielt dæmme op for tilhængere
af denne kurs’ tilbøjelighed til at markere sig ved voldelige protester. Denne tilgang
må nødvendigvis have en opfattelse af protest eller politisk aktivisme som et
nulsumsspil: hvis der er øget aktivitet inden for det parlamentariske system, vil det
resultere i mindre aktivitet – muligvis voldelig – uden for systemet. Denne nulsums-
tese må samtidig betyde, at politisk vold sker i afmagt, som resultatet af, at man
ikke har haft en opfattelse af, at de fredelige kanaler stod til rådighed. I denne rapport
vil ”nulsums-tesen” blive undersøgt, i første omgang ved at vurdere hvorvidt disse
muligheder er til stede i Danmark, og hvordan de kommer til udtryk.
12
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0013.png
Strukturelle muligheder i Danmark
For at blive opstillet til et Folketingsvalg i Danmark skal man seneste femten dage
før dette valg anmelde opstillingen til social- og indenrigsministeriet og samtidig
aflevere vælgererklæringer fra, hvad der svarer til 1/175 af det samlede antal afgivne
stemmer ved forrige valg. Dette svarer i 2016 til omkring 20.000 vælgererklæringer.
På trods af, at der har været en del kritik af systemet, der skal facilitere indsamlingen
og registreringen af disse vælgererklæringer, må systemet alt andet lige betragtes
som gennemsigtigt og ligetil. Der er ingen strukturel delegitimering af partier baseret
på deres holdninger; er et parti lovligt, kan det stille op til Folketingsvalget, forudsat
at en tilstrækkelige andel af den stemmeberettigede befolkning udtrykker opbakning
til, at det stiller op. Dette indtryk understreges af historien om Danskernes Parti.
Ifølge Carlsen har partiet svært ved at få adgang til medierne og bliver som oftest
kun omtalt negativt og ikke som en seriøs, politisk aktør. Formanden for partiet
mener altså, at der i medier og blandt politiske konkurrenter er en tendens til at
forsøge at marginalisere Danskernes Parti. Alligevel er partiet i fuld gang med at
indsamle de nødvendige vælgererklæringer for at blive opstillet til Folketinget. De
strukturelle omstændigheder er altså til stede, og det er nu op til partiet selv at sikre
sæderne i Folketinget.
At det parlamentariske system i Danmark er tilgængeligt for de fleste, er ikke nød-
vendigvis ensbetydende med, at alle er overbevist om, at de strukturelle muligheder
er gunstige. Formand for SIAD, Anders Gravers Pedersen, er en hyppig kritiker af
både ”løgnerpressen” og den ”dansk/muslimske samarbejdsregering”. Gravers og
SIAD er blevet forbudt at benytte en Muhammedtegning, hvilket har ført til, at man
føler, at man har været udsat for en ”skinretssag”
12
. På trods af historier som denne
– af hvilke der uden tvivl er flere – må det objektivt vurderes, at det danske politiske
system er aldeles åbent og tilgængeligt.
Diskursive mulighedsstrukturer
Noget tyder imidlertid på, at det ikke kun er strukturelle muligheder, der byder sig til
for partier som Danskernes Parti, men også mere kontekstuelle, diskursive
muligheder, der taler for, at indvandringskritiske partier opnår større succes
end tidligere. Diskursive mulighedsstrukturer kan mobiliseres – eller udnyttes – til
at fremme en sag (Lindekilde og Olesen 2015: 90-91). Ligesom et åbent samfund
udgør en politisk mulighedsstruktur, der giver indvandringskritiske partier mulighed
for at ytre sig, kan der således være diskursive muligheder – om end muligvis
midlertidige – der giver bedre betingelser for, at partierne vil opnå resonans med
deres budskaber.
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
13
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0014.png
Noget tyder på, at sådanne diskursive muligheder netop nu er til stede, og at de
stærkt indvandringskritiske partier står i en situation, hvor de har mulighed for at
opnå resonans med deres budskaber. Ud over at debatten om indvandring, som
nævnt, fylder meget i den offentlige debat, er der, i lyset af en række terroranslag
begået under i islamismens navn, opstået en mulighed for at gøre debatten om
indvandring til en debat om sikkerhed. Daniel Carlsen siger meget direkte når
adspurgt: ”Terrorisme – er det et indre sikkerhedsspørgsmål, altså forsvars- og
militærpolitisk spørgsmål, eller er det et udlændingepolitisk spørgsmål?” (Carlsen
interview, 2016) Denne sammenkædning mellem udlændingepolitik og sikkerhed er
ivrigt benyttet af de nye, indvandringskritiske partier. Hvor Nye Borgerlige mestendels
benytter den til en fortælling om den generelle utryghed i landet, med fokus på
kriminalitet, er særligt Danskernes Parti fokuseret på usikkerhed i form af terrorisme
og er ikke bleg for at give hele ”det multikulturelle samfund” skylden for specifikke
terrorangreb.
Terrorisme – er det et indre sikkerhedsspørgsmål, altså
forsvars- og militærpolitisk spørgsmål, eller er det et
udlændingepolitisk spørgsmål?
Når terrorangreb begås af flygtninge eller indvandrere, kan de bruges til at bekræfte
de argumenter, som personer som Daniel Carlsen har fremført i flere år, og dette
giver ham samtidig mulighed for at nå nye modtagere. Jo mere synlig et emne er i
den offentlige diskurs, desto større sandsynlighed er der for, at emnet vil sprede sig
yderlige i offentligheden (Koopmans og Olzak 2004: 203). Et parti, der ellers ofte
oplever fordømmelse og stigmatiseres, fremstår mindre skingert, når andre end de
”sædvanlige loonies” (Carlsen interview) italesætter de problemstillinger, som
Danskernes Parti beskæftiger sig med.
Eksempelvis terrorangrebet i november 2015 i Paris, hvor det kom frem, at to af
gerningsmændene var kommet til Europa via Grækenland under dække af at være
flygtning (Europol 2016: 7), får Danskernes Partis fremstilling af flygtningedebatten
til at fremstå mindre grebet ud af luften. Når en højtstående militærchef forklarer,
hvordan IS benytter flygtningeruter til at ’sprede sig som kræft’, kunne Daniel
Carlsen ikke have fundet en bedre formulering selv
13
.
14
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0015.png
Disse diskursive muligheder kan også forstås i lyset af enhver sags behov for at
fremstå empirisk troværdig. Politisk mobilisering vil ikke have nogen effekt, hvis den
fremstår som værende uden nogen form for empirisk troværdighed (Lindekilde og
Olsen 2015: 88). Måske endnu vigtigere så giver disse situationer partier som
Danskernes Parti en mulighed for at distancere sig fra de etablerede partier.
På behørig afstand af Christiansborg-eliten
”Politikerlede” var i år 2015 på en liste over toneangivende ord
14
, og mistilliden til de
folkevalgte politikere er på det laveste niveau i 25 år
15
. Der er, ikke overraskende, rift
om at skille sig ud fra Christiansborg og de her tilhørende karrierepolitikere. Dette er
i særdeleshed tilfældet hos nye partier, der skal retfærdiggøre over for vælgerne, at
der er behov for netop dem i den offentlige debat.
På trods af, at Dansk Folkeparti i den brede befolkning er kendt som partiet med den
stramme udlændingepolitik, er det, i særdeleshed hos Danskernes Parti, netop
Dansk Folkeparti, der bliver fremstillet som den helt store skurk. Daniel Carlsen
mener, at Dansk Folkeparti giver befolkningen en ’falsk beroligelse’, der har til formål
at ”dræne oppositionen eller muligheden for en opposition” (Carlsen interview,
2016). Selv Socialdemokratiet er, ifølge Carlsen, bevidste om, at befolkningen ønsker
en stram udlændingepolitik, og forsøger derfor at skabe et billede af, at man fører en
sådan. Dansk Folkepartis vælgerskare må samtidig betragtes som stedet, hvor
Danskernes Parti skal gøre sig forhåbninger om at hente vælgere, hvilket Daniel
Carlsen anser for at være overvejende sandsynligt grundet en ”dyb utilfredshed i
DFs bagland”(ibid). Ligeledes udtrykker Peter Seier Christensen fra Nye Borgerlige,
at man forventer, at en væsentlig del af fremtidige vælgere skal komme fra netop
Dansk Folkeparti (interview).
Som det har været nævnt, har der de seneste år været et enormt fokus på udlænd-
ingepolitik, og i takt med at flygtningespørgsmålet er strøget til tops i den offentlige
debat, har de fleste partier foretaget en skærpelse af deres udlændingepolitiske
profil. Man kan argumentere for, at Dansk Folkeparti ”angribes” fra to sider. Fra
”venstre” har de to store partier, Socialdemokraterne og Venstre, begge lagt en
hårdere kurs på det udlændingepolitiske område
16
. Samtidig er der de nye partier,
der går til valg på, at Dansk Folkeparti har solgt ud og netop er blevet en del af ”det
etablerede”, som ikke fører en hård nok udlændingepolitik. Denne dobbelte flanke er
muligvis en fordel for de små ny. Hvis der efterspørges en hårdere udlændingepolitik,
og de, der traditionelt har stået for denne, dvs. Dansk Folkeparti, betragtes som ét af
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0016.png
de partier, der er for bløde, giver det plads til ”højre”. Jo strammere Dansk Folkepartis
kurs opfattes, desto mindre plads vil der være til et eller flere partier, der vil stramme
yderligere (Norris 2005: 192-193). Selvom der i virkeligheden nok er tale om, at de
etablerede partier alle har strammet, kan det fremstilles som om, at Dansk Folkeparti
er blevet forbandet af deres egen succes, og at deres indflydelse har lammet deres
evne til at føre en reelt stram udlændingepolitik, idet de ikke skiller sig tilstrækkeligt
ud fra de øvrige partier på Christiansborg.
Dette kommer til udtryk, hvis man betragter, hvordan de nye partier adskiller sig fra
de etablerede Christiansborg-partier – inklusive Dansk Folkeparti – når de reagerer
på terrorangreb.
REAKTIONER PÅ TERROR
I kølvandet på terrorangrebet i København i februar 2015 agiterede Daniel Carlsen
endnu engang for hjemsendelser, udpegede både medier og politikere som skurke
og spillede på frygten for at blive det næste offer:
Vi skal fjerne truslen mod Europa fra europæernes jord. Vi skal have sendt
terrortruslerne ud af vort land og ud fra vort kontinent. Og terrortruslerne kan
ikke screenes ud fra de mange øvrige ikke-vestlige, der heller ikke hører til her.
Vi skal stoppe med at lade os bedrage af skurkene fra pressen, det politiske
etablissement og ”det internationale samfund”, som intet godt vil os. Vi har et
alternativ. Og det må vi gribe. Inden du bliver det næste offer.
17
Terror er altså, ifølge Carlsen, en konsekvens af den førte politik, og terroristen er
umulig at adskille fra den fredelige, ikke-vestlige borger med den konsekvens, at
Danskernes Partis ønskede politik er den eneste, der kan sikre den ”danske
befolkning” i mod truslen fra de udefrakommende.
Kiggede man mod Dansk Folkeparti i håbet om en lignende, konfronterende
retorik, var det forgæves. På årsdagen for angrebet opfordrede Dansk Folkepartis
retsordfører, Peter Skaarup, eksempelvis til mere skydetræning, ordentlige våben
og skudsikre veste til politiet og bedre mulighed for, at efterretningstjenesterne
skal kunne overvåge kommunikation (DF 2016). Ikke et ord om Islam eller
grænsekontrol. Selvom Dansk Folkeparti i andre skriv uddyber deres holdninger og
16
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0017.png
blandt andet foreslår, at man lukker moskeer, der er kendt for at ”radikalisere”, er det
en grundlæggende præmis, at integration kan lykkes, og at det rette antal skal
findes: ”Grundlæggende handler det nemlig også om, hvorvidt vi sikrer en ind-
vandringspolitik, der gør det muligt at integrere dem, der kommer.” (DF 2015a) Altså
benytter Dansk Folkeparti også lejligheden til at belyse problemer ved den førte
udlændingepolitik, men kommer med en væsentligt anderledes løsning, end det er
tilfældet med eksempelvis Danskernes Parti.
Et helt afgørende punkt, hvorpå begge partier – Nye Borgerlige
og Danskernes Parti – og Dansk Folkeparti for alvor er
forskellige, er fordelingen af ansvar; kan man tilskrive andre end
gerningsmændene selv et ansvar for et udført terrorangreb?
Efter angrebet på Krudttønden skrev formand for Dansk Folkeparti, Kristian Thulesen
Dahl: ”Ansvaret for weekendens terror påhviler terroristen alene og så dem, der har
hjulpet ham eller påvirket ham til at begå sin blodige og modbydelige terror.” (DF
2015b). Selvom han senere i samme tekst nævner, at angrebet giver grund til at
diskutere ting som grænsekontrol og integration, er det helt grundlæggende
anderledes end Nye Borgerlige, Dansk Samling og Danskernes Parti, der alle tre
lægger ansvaret hos de regerende partier – i større eller mindre grad.
Ikke overraskende er Danskernes Parti de mest direkte, også når det gælder om at
placere et ansvar for truslen fra terrorisme. Adspurgt om, hvilket ansvar de etablerede
partier har for terrorangreb, anfører Daniel Carlsen, at der ”ikke ville have været et
Bruxelles, et Paris, København, uden den udlændingepolitik vi har ført” (Carlsen
Interview 2016). Han fortsætter:
Og det er et ansvar som udelukkende ligger på dem, der er ansvarlige for, og
man accepterer det her, for det er jo noget, der er så åbenlyst en konsekvens
af, hvad der sker, og selvom man skulle påberåbe sig, at det jo ikke var
intentionen, og det var det helt sikkert heller ikke, det vil jeg aldrig påstå.
accepterer, og ikke gør oprør mod, den udlændingepolitik, der bliver ført. Og
når man er blevet valgt ind i et politisk embede, så har man ikke bare en
underskrift på et stykke papir som ansvar, man har blod på hænderne, når
17
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0018.png
Ikke alene bliver regeringspartier beskyldt for at have blod på hænderne, ærkerival-
erne fra Dansk Folkeparti bliver nævnt – om end implicit – som et parti, der ”ikke gør
oprør”. Således fremstår terrorangreb som en direkte konsekvens af, at Danskernes
Partis politik ikke bliver ført ud i livet. Netop inkluderingen af Dansk Folkeparti i
gruppen af partier, der bærer skyld, er sigende for den position, som særligt
Danskernes Parti har indtaget, og som Dansk Folkeparti modvilligt har sluppet –
oppositionen, der taler dunder mod det etablerede samfund. På trods af, at Dansk
Folkeparti endnu ikke har været i regering, har partiet nu ad to omgange været
parlamentarisk grundlag og således lagt stemmer til beslutninger, heriblandt om
udlændingepolitikken. Dette gør Danskernes Parti i stand til at fremstille Dansk
Folkeparti, ikke alene som havende en for slap udlændingepolitik, men for direkte at
have skyld i de konsekvenser, som man mener, at den førte politik har haft.
Helt så direkte er Nye Borgerlige ikke, selvom Vermund, som beskrevet, mener, at
politikerne ”udsætter danskerne for fare” ved at føre den førte politik. Nye Borgerlige
understreger dog, at denne fare i højere grad skal forstås som generel usikkerhed,
og altså ikke blot truslen fra terrorisme.
Struktur og kontekst udgør gunstig mulighed
Der tegner sig et billede af, at der netop nu er en kombination af både strukturelle og
kontekstuelle faktorer, der gør det muligt for indvandringskritiske partier at opnå
resonans med deres budskaber inden for rammerne af det parlamentariske system.
Overordnet set er der i Danmark nogle strukturelle politiske muligheder, der gør det
muligt at organisere sig politisk, næsten uanset hvilket budskab man ønsker at
sprede. På trods af, at Daniel Carlsen til undertegnede brugte lang tid på at forklare,
hvor besværlig processen omkring indsamling af vælgererklæringer er, ændrer det
ikke på grundpræmissen: det har været muligt for Carlsen, Vermund og Uhrskov at
søge den nødvendige folkelige opbakning, der kræves for at blive opstillet til
Folketinget. Ingen har forsøgt at bremse dem, og i tilfældet Nye Borgerlige er man
ligefrem blevet budt velkommen af en række partier fra Blå Blok, eksempelvis fra
Dansk Folkeparti, der mener, at Nye Borgerlige vil gøre det muligt for DF at føre en
strammere kurs på udlændingeområdet. Formand for Konservative, Søren Pape
Poulsen, satte på sin Facebook-profil netop ord på, at partiets opstilling var et
resultat af demokratiets effektivitet:
18
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0019.png
Det er under alle omstændigheder godt, at vi har et demokrati, hvor der er
konservative ståsted.
plads til mange partier og også til holdninger så som Nye Borgerlige,
Danskernes Parti og Dansk Samling – også selv om det ligger langt fra vores
Selvom Daniel Carlsen, ifølge ham selv, møder en del modstand, stilles der
ikke spørgsmål ved partiets demokratiske ret til at deltage i debatten. Altså må
Danmark på det strukturelle niveau betegnes som et åbent samfund, hvilket bør
fordre, at protester kanaliseres gennem det politiske system. Ud over den strukturelle
mulighed i et åbent samfund, er der nogle mere kortvarige, kontekstuelle betingelser,
der giver en forklaring på, at hele to indvandringskritiske partier muligvis står til at
blive opstillet til Folketinget. Der er muligvis tale om, at der er opstået et diskursivt
vakuum ”til højre” for de etablerede partier – i særdeleshed Dansk Folkeparti – på
flygtninge- og indvandringsområdet, hvilket har betydet, at der er plads til partier
som Danskernes Parti og Nye Borgerlige til at markere sig med deres politikker, ikke
mindst i deres reaktioner på terrorangreb.
Dette tomrum lader imidlertid ikke til at være gået næserne forbi Danmarks næst-
største parti. Særligt efter den blodige juli måned 2016, hvor der forekom en række
hændelser i Frankrig og Tyskland, der blev udråbt som terrorangreb, har Dansk
Folkeparti tilsyneladende – bevidst eller ubevidst – forsøgt at lappe hullet til højre.
Efter ”terrorsommeren 2016”
18
agiterede flere profiler fra DF nu for, at man skulle
indføre et totalt stop for muslimsk indvandring til Danmark i en årrække. Dette er et
markant skift, idet man nu pludselig accepterer tesen om, at færre muslimer i landet
mindsker risikoen for terrorisme – et argument, man tidligere har skullet kigge mod
Daniel Carlsen for at få fremført.
Inden for teorien om politiske mulighedsstrukturer arbejder man med, at et åbent
samfund har mindre risiko for at opleve voldelige protester. Der er både strukturelle
og kontekstuelle argumenter for, at det yderste højre i Danmark får afløb for deres
holdninger gennem parlamentarisk parti-politik, hvilket muligvis betyder, at personer,
der er utilfredse med den førte udlændingepolitik, vil engagere sig ikkevoldeligt.
Dette er baseret på en tese om, at politiske mulighedsstrukturer kan fordre, at
protest kommer til udtryk på én måde frem for andre, alt efter hvordan et samfund
er indrettet. Teorien taler altså for, at der er mindre risiko for, at vi vil opleve vold fra
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
19
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0020.png
det mest indvandringskritiske segment, da der er rig mulighed for at komme til
udtryk med den holdning via det parlamentariske system. Selvom vi – særligt i
forbindelse med terrorangreb – oplever en meget hård retorik fra disse nye partier,
må det bemærkes, at de alle accepterer demokratiets spilleregler. Teorien er dog
ikke underbygget, blot fordi vi har dokumenteret, at der er visse muligheder for
indvandringskritiske partier netop nu, der gør deres forhold særligt gunstige.
Frygten for den fremtidige vold
Som en del af sit skruppelløse bedrageri undlod nationalsocialismen at
pille, og så et øjebliks vente for at se, om den mon havde været for stærk, og
om verdenssamvittigheden kunne tåle endnu en dosis.
afsløre, hvor radikale dens mål var, før verden var hærdet. Den gik med vilje
forsigtigt frem: altid kun en lille dosis, og så en lille pause, altid kun en enkelt
Stefan Zweig, En Verden af i går.
Stefan Zweigs efterrationalisering af, hvordan Nationalsocialismen fik kastet verden
ud i endnu en verdenskrig, illustrerer meget af den frygt, der betyder, at Danskernes
Parti bliver mødt med stor modstand og forargelse. Alene Carlsens fortid vækker
dystre minder, men derudover ligger der i Danskernes Partis program nogle løfter,
som ikke kan indfries uden vold. Tvungne hjemsendelser kan, pr. definition, ikke
foregå på frivillig basis. Selvom denne vold, hvis partiet en dag skulle komme til
magten, ville være sanktioneret af staten, er det netop frygten for, at man ved at
lukke ”radikale” holdninger indenfor, har inviteret en gæst, der vil føle sig mere og
mere hjemme, indtil han til sidst har overtaget hjemmet. Frygten for, at visse
holdninger vil lede til institutionel vold, må imidlertid betragtes som en del af
demokratiets grundlæggende præmisser: hvis frygten for, at nogle personer eller
grupper ikke viser deres sande intentioner, får lov til at styre lovgivningen, tager vi
første skridt mod at underminere demokratiets fundament. Denne type vold, hvor
interessant den end er, vil ikke blive dækket yderligere i denne rapport. Omvendt er
det, ikke mindst baseret på tidligere tilfælde af højre-ekstrem vold, relevant at
vurdere, hvordan disse stærkt indvandringskritiske partier muligvis bliver benyttet
som inspiration af andre. At sådan holdninger, der skaber en fortælling om en
”fremmed”, et ”dem og os”
19
, muligvis kan inspirere andre til at handle voldeligt, vil
danne grundlag for resten af indeværende rapport.
20
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0021.png
EKSTRAPARLAMENTARISK AKTIVITET
At tolke den angivelige succes for partier som Nye Borgerlige og Danskernes Parti
som et tegn på, at vi i Danmark med sikkerhed går fri for højre-ekstrem eller racistisk
motiveret vold, ville både være naivt og overfladisk. Det må tages til efterretning, at
der er en frygt for, at større eksponering af stærkt indvandringskritiske holdninger
muligvis kan medvirke til en spredning eller ligefrem en vækkelse af holdninger, der
i sidste ende kan føre til voldshandlinger. Denne frygt er så at sige baseret på den
modsatte tese end ”nulsumsspillet”. I stedet for gå ud fra, at parlamentarisk del-
tagelse mindsker risikoen for voldelig protest, frygter man, at den øgede eksponering
af ”ekstreme” holdninger kan tilskynde til vold. For at undersøge denne tese vil det
følgende fokusere på de grupper og bevægelser, der ikke har fundet det tilstrækkeligt
– eller muligt – at komme til udtryk gennem det parlamentariske system.
Det må tages til efterretning, at der er en frygt for, at større
eksponering af stærkt indvandringskritiske holdninger muligvis
kan medvirke til en spredning eller ligefrem en vækkelse af
holdninger, der i sidste ende kan føre til voldshandlinger.
Når befolkningen tyr til selvtægt
I september 2016 gennemførte Danskernes Parti en politisk aktion, der havde til
formål at skabe opmærksomhed omkring partiet og dets politik, men som under-
stregede den bekymring, nogle har for partiets intentioner. Medlemmer af partiet gik
på gaden i Haderslev og uddelte såkaldte ”asylsprays” – en symbolsk handling, der
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0022.png
havde til formål at belyse, at partiet ønsker at lovliggøre brugen af pebersprays,
angiveligt mod truslen fra voldelige asylansøgere. Men aktionen belyste i høj grad
også frygten for, at Danskernes Parti og deres holdningsfæller ikke kun er enga-
gerede gennem det parlamentariske system. Opfordringen til, at man aktivt
forbereder sig til selvforsvar, vakte således bekymring
20
, men belyste samtidig en
samfundstendens.
Siden debatten om flygtninge for alvor spidsede til i efteråret 2015 – i takt med, at
antallet af asylansøgere steg – har der været flere forsøg på at oprette selvtægts-
grupper eller borgerværn som reaktion på en opfattelse af, at politiet ikke har kunnet
gøre tilstrækkeligt for at sikre borgernes tryghed. Selvom ingen af disse har været
eksplicitte om, at en øget tilstrømning af flygtninge er årsag til deres dannelse, er det
tydeligt både ud fra timing og diskussioner på sociale medier, at det er dette, der
ligger til grundlag.
Det måske mest interessante ved Soldiers of Odins korte og
tumultariske historie i Danmark virker således til at have været
mediernes relativt overfladiske, omend massive, dækning af
fænomenet.
Måske mest famøst var den finske selvtægtsgruppe Soldiers of Odins indtog i
Danmark i foråret 2016, hvilket opnåede massiv dækning i medierne.
21
Blot få uger
senere kunne man imidlertid annoncere, at gruppen havde besluttet sig for at lukke
ned igen.
22
Soldiers of Odin havde til erklæret formål at holde ro og orden i nattelivet
og mindede på mange måder om en – på papiret – mere hårdhændet udgave af de
gulklædte Natteravne. Den danske udgave af Soldiers of Odin havde efter eget
udsagn intet andet til fælles med den finske modergruppe end navnet, og én af
årsagerne til at man lukkede ned var netop, at man ikke ønskede at blive sat i
forbindelse med de værdier, den finske gruppe står for. Det måske mest interessante
ved Soldiers of Odins korte og tumultariske historie i Danmark virker således til at
have været mediernes relativt overfladiske, omend massive, dækning af fænomenet.
I sensommeren 2016 blev det annonceret, at en gruppe unge mænd på Sydfyn ville
oprette et borgerværn – meget i stil med Soldiers of Odin – De Sydfynske Herrer.
Annonceringen kom i kølvandet på en markant stigning i antallet af anmeldelser af
22
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0023.png
krænkelser på Langelandsfestival og de efterfølgende anholdelser af fem asyl-
ansøgere. På Facebook gør de Sydfynske Herrer meget ud af at understrege, at man
hverken ønsker racistiske ytringer eller uprovokeret vold fra medlemmer. I skrivende
stund er der ingen meldinger om, at gruppen har tyet til handling i den virkelige
verden.
Lidt mere interessant er gruppen ”Danerværn”, en borgerværnsgruppe, der ifølge
egen hjemmeside er ”dannet i erkendelse af, at den danske stat ikke længere lever
op til sin første og vigtigste forpligtelse: At beskytte borgerne.”
23
Danerværn er
således ikke direkte målrettet ikke-vestlig indvandring, men derimod baseret på en
opfattelse af, at statens voldsmonopol er blevet brudt, og dermed også den sociale
kontrakt mellem individ og stat. Dog er det tydeligt, at Danerværns leder, Asger
Gotlieb, i høj grad beskæftiger sig med, hvad han opfatter som truslen fra Islam, og
løsningen på landets problemer fremstilles som en blanding af støtte til Danskernes
Parti og et selvtægts værn, der skal genoprette lov og orden, indtil staten har
muligheden for det. Dog er der ingen tegn på, at Danskernes Parti opildner eller på
anden måde har indflydelse på, at Danerværn mener, at det er nødvendigt at skride
til handling. Samtidig understreges det af Danerværn selv, at gruppen kun er til
fordel for aktive medlemmer – man beskytter hinanden, ikke andre. Danerværn er
som fænomen interessant, men i hvor høj grad, dette fænomen eksisterer uden for
cyberspace, er svært at vurdere – der har ikke været reaktioner på henvendelser fra
DIIS. Danerværn har ca. 550 følgere på Facebook. I september 2016 udførte gruppen
en aktion, ”sikker bro”, der havde til formål at beskytte en motorvejsbro imod
stenkast. Operationen lader til at være foregået aldeles roligt, og ifølge en video fra
Danerværn om ”operationen” har en del af formålet været at få omtale. Hændelsen
skal således muligvis betragtes som et udtryk for, at gruppen forsøger at nå ud til
nye, potentielle medlemmer.
Senest meldte også SIAD sig på banen som aktivt borgerværn. Det blev meldt ud, at
man ville påbegynde patruljering ved grænsen, idet man anser politiets grænsekontrol
som ineffektiv. Terrortruslen blev i denne forbindelse fremhævet som primær årsag:
”SIAD er meget utilfredse med den lemfældige grænsekontrol, når terrorbomberne
eksploderer rundt omkring i Europa.”
24
Den nyetablerede grænsekontrol, der opnåede
en del opmærksomhed i medierne, blev ikke bemærket af politiet efter deres første
mission
25
.
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
23
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0024.png
Danmarks Nationale Front og Frit Danmark
Selvom flere medlemmer af Dansk Nationalsocialistisk Bevægelse (DNSB) fulgte
med Daniel Carlsen til det dengang nystartede Danskernes Parti, har andre holdt
fast i at organisere sig i bevægelser. Danmarks Nationale Front beskriver sig selv
som en ”aktivistisk organisation for alle nationalister” og er én af få bevægelser, der
med jævne mellemrum udviser aktivitet på deres hjemmeside og på Facebook.
Danmarks Nationale Front er ikke udelukkende fokuseret på indvandring, men
beskæftiger sig også med den mere klassiske nynazisme, navnligt den ”zionistiske”
konspiration. Eksempelvis linkes der på gruppens hjemmeside til David Duke, en
prominent skikkelse inden for anti-zionistiske bevægelser og tidligere højtstående
medlem af Ku-Klux Klan. Mere interessant er det, at Fronten til deres sommerfest,
ifølge dem selv, havde besøg fra udlandet. Dette besøg var fra den skandinaviske
fraktion af gruppen Blood & Honour – Combat Division 18 (18 repræsenterer det
første og det ottende bogstav i alfabetet, og udgør således Adolf Hitlers initialer) –
ifølge Blood & Honours egen hjemmeside.
26
Blood & Honour er en britisk-startet
bevægelse, der tidligere har haft en afdeling i Danmark. Gruppen står ved sin
nynazisme og hylder eventuelle personer, der er ”modige nok” til at begå vold imod
ZOG (Zionist Occupational Government). I et dokument, der er frit tilgængeligt på
Blood & Honours internationale hjemmeside, kan man således læse, hvordan
”Pacifism is for foolish dreamers and genetic wimps” og at, hvis man tager den
meget risikable vej ud i aktiv – frem for teoretisk – væbnet modstand, skal man for
alt i verden undgå at have kontakt med de dele af bevægelsen, der arbejder med den
lovlige del af kampen, så man ikke risikerer at sætte gruppens politiske arbejde på
spil ved at ”forbinde disse organisationer til undertrykkende vold og hvad der
muligvis vil blive kaldt terrorisme.”(Blood & Honour, Field Manual). Betyder det, at
Danmarks Nationale Front er fortalere for væbnet oprør, endsige selv går med
sådanne tanker? Ikke nødvendigvis, men det tyder på, at der er nogle, der ikke får
afløb for deres politiske holdninger ved at debattere med Nye Borgerlige på Facebook
eller sætte kryds ud for Daniel Carlsens navn ved et valg. Hvor mange, der går med
sådanne sympatier, er svært at sige – fællesbilledet fra sommerens fest rummer 30
personer.
Frit Danmark
Frit Danmark er, som nævnt, officielt et parti, der samler vælgererklæringer for
Fremskridtspartiet. På deres hjemmeside kan man erfare, at de ved kommunalvalget
2013 fik 2710 stemmer. Mere interessant er Frit Danmark dog som internetfænomen.
Hvor de nye, indvandringskritiske partiers hyldest af den frie debat muligvis giver
plads til nogle krænkende ytringer, hverken opfordrer de til eller bifalder direkte
24
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0025.png
voldshandlinger. Frit Danmark, som i august 2016 har knap 5000 følgere, har flere
eksempler på mere eller mindre direkte opfordringer til vold, enten fra dem selv eller
i debattråde på deres side.
I et opslag kan man således læse:
Den eneste løsning på terrorisme er at fjerne årsagen, og deportere afviste
forsvare dem selv og andre….
migranter – samtidig bliver borgerne nødt til at blive våbenføre – parate til at
Frit Danmark i et opslag på deres egen Facebook væg,
3. august 2016.
Dette citat spiller på et meget benyttet narrativ i sådanne grupper: at samfundet står
over for en borgerkrig, hvor ”danskere” må være beredt til at kæmpe for deres land
og rettigheder. Lignende frygt har også været at finde hos Danerværn. Det er
ligeledes undertonen, når Daniel Carlsen påpeger, at ”den første sten er kastet”, og at
det kan blive ”meget, meget grimt”, selvom han håber på en politisk løsning (interview
m. Daniel Carlsen). Interessant er det, at det ikke altid er opfordringer til at begå
vold mod indvandrere, men i mindst ligeså høj grad imod de, der tillader indvan-
dringen. Det er det samme, når ”Væmmeligboerne” fremhæves af Pernille Vermund,
eller når Morten Uhrskov i interview påpeger, at han godt kan forstå, at folk gerne vil
migrere til Danmark: vreden er ofte ikke rettet mod de, der forsøger at få et bedre liv,
men imod de ”danske” politikere, der tillader indvandringen. Denne vrede, rettet mod
staten, illustreres af et andet opslag på Frit Danmarks Facebook-væg.
Under et opslag, der omhandler opblomstringen af et tysk borgerværn, kommenteres
der fra en følger: ”Forståeligt nok. Der er intet andet valg. Staten er blevet folkets
fjende og skal elimineres først. Knus ”slangens hoved”.” (Frit Danmark på Facebook,
9.maj 2016) Efter at en række personer stemmer i og melder sig klar, og efter-
lyser hvornår sådan et tiltag vil være at finde i Danmark, kommenterer Frit Danmark
selv: ”Alle I der er klar – find sammen – og dan netværk til når dagen kommer
”.
Det er svært at vurdere alvoren i et sådant sprogbrug. Frit Danmark er ikke en
organisation, der repræsenterer mange mennesker eller er kendt i den bredere
befolkning. Men det er et symptom på, at der til højre for de partier, der accepterer
de parlamentariske spilleregler, befinder sig nogle bevægelser og personer, der
mener, at disse spilleregler har spillet fallit, og at man skal indstille sig på at gribe til
handling på en anden måde.
:-)
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
25
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0026.png
Ekstraparlamentarisk aktivitet og voldsomt sprog er ikke
ensbetydende med fysisk vold
Der er – ikke overraskende – grupper, der beskæftiger sig med kritik af indvandring,
og som ikke er engageret i partipolitisk arbejde. Der er eksempler på, at man har
forsøgt at skabe borgerværn, og fra eksempelvis Frit Danmark er borgerkrigs-
diskursen tilstede. Danmarks Nationale Fronts flirten med en gruppe som Blood &
Honour er det stærkeste tegn på en sympati for voldshandlinger. Der er altså en
række grupper, der kombinerer deres støtte til partier som Danskernes Parti med en
mere aktivistisk tilgang til deres politiske mærkesager. Dog er det ikke tydeligt, at
den forstærkede parlamentariske deltagelse af indvandringskritiske partier som Nye
Borgerlige og Danskernes Parti påvirker disse grupper i en mere voldelig retning.
Hos de grupper, der benytter et aggressivt og til tider voldeligt sprog, kan man
særligt spore en vrede rettet mod systemet. Det er således ikke kun et umiddelbart
had rettet mod ”de fremmede”, men i høj grad også rettet mod de politikere, som
man mener har været skyld i, at samfundet har taget en forkert drejning. Hadet
har dog, tilsyneladende, ikke resulteret i organiseret vold fra en eneste af disse
grupperinger.
Opsummering
Det er indtil nu blevet vurderet, at der er en række grupper, der både inden for og
uden for det parlamentariske system er engageret i politisk aktivitet med fokus på
hård kritik af ikke-vestlig indvandring til Vesten og politikernes håndtering af denne.
Disse grupper nyder netop nu gode muligheder for at nå bredt ud med deres
holdninger. At en stor del af disse grupper er aktive inden for systemet. bør, jf. teorien
om politiske mulighedsstrukturer, betyde, at der er mindre tilbøjelighed til voldelig
protest. Denne tese bekræftes umiddelbart af det faktum, at vi ikke har oplevet
politisk vold fra det yderste højre i Danmark i forbindelse med den nuværende debat
om flygtninge. Omvendt er eksistensen af ekstra-parlamentariske grupper samtidig
et levende bevis på, at parlamentarisk deltagelse ikke er svaret for alle. En række
borgerværn og Danskernes Partis egen aktion med ”asylspray” peger netop på, at
deltagelse i det parlamentariske system ikke stiller alle tilfredse. At antyde at visse
politiske partiers holdninger og handlinger skulle lede til vold, er ikke intentionen
med indeværende rapport, men omvendt må man forholde sig kritisk til tesen om,
at en livlig politisk debat nødvendigvis eliminerer risikoen for vold. Selvom den
aktive partipolitiske aktivitet hos de indvandringskritiske partier muligvis er en del af
forklaringen på den, tilsyneladende, udeblivende højreekstreme vold i Danmark, kan
der ikke etableres nogen kausal sammenhæng, og nulsumsspillet må betragtes om
en kraftig forsimpling af virkeligheden.
26
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0027.png
Frygten for, at en øget platform for partier som Danskernes Parti vil øge risikoen for
vold, idet de har fået et mere effektivt talerør, bekræftes ikke umiddelbart af at rette
fokus på de, mere eller mindre, organiserede grupperinger, der er aktive i Danmark.
Men grupperne er ikke nødvendigvis det eneste – eller mest relevante – sted at lede
efter risikoen for politisk vold.
En vurdering af, hvorvidt der er potentiale til vold – eller terror – fra det yderste højre,
bør således ikke kun fokusere på organiserede grupper. Hverken ved tidligere
eksempler på politisk vold – eller terror – fra højre eller fra erklærede islamister har
det været de organiserede grupper, der står for majoriteten af angreb, men derimod
netop enkeltpersoner, der muligvis har ladet sig inspirere af den offentlige diskurs.
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
27
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0028.png
28
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0029.png
TRUSLEN FRA ENKELTPERSONER
Den samtidige kontekst af terrorangreb og et intensiveret fokus på udlændingepolitik
har altså medført, at en række partier, der opererer inden for det parlamentariske
system, oplever øgede muligheder for at skabe resonans med deres budskaber.
Samtidig har nogle grupper, inklusive borgerværn, reageret på den tilspidsede debat.
Selvom de sidstnævnte har en mere fysisk tilgang til udøvelsen af politik, fremstår
de til stadighed ikkevoldelige. Det efterlader undersøgelsen af det sidste niveau;
enkeltpersoner, der handler på egen hånd.
Politisering af vold
I kølvandet på de to mest markante eksempler på racistisk motiveret vold i
Skandinavien – Anders Breiviks angreb i 2011 og Peter Mangs’ skyderier i Malmö i
2009-10 – har der været spekulation om, at netop stærkt indvandringskritiske
partier og den førte diskurs på området havde afgørende betydning for, at gernings-
mændene handlede som de gjorde.
27
Sindre Bangstad skrev følgende i en kronik i i
2012:
Når retssagen for angrebene d. 22. juli er overstået, vil det ikke længere være
muligt for norske, højreekstreme islamofober at benægte, at Breivik rent
faktisk var inspireret og motiveret af deres idealer, fabrikationer og
fordrejninger. Det vil heller ikke være muligt for Fremskridtspartiet, Norges
tredje mest populære parti, at benægte, at dets politiske retorik om Islam og
muslimer i Norge var en del af den ideologi, der formede Breivik, som i omkring
10 år – indtil 2006 – var et dedikeret medlem af partiet.
28
29
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0030.png
Ovenstående citat er symptomatisk for den diskussion, der i mange år har raset
inden for forskningen i terrorisme; hvilken rolle spiller ideologi for personers
tilbøjelighed til at udøve vold? Bangstads argument herover er netop, at en ideologi
– der stammer fra det politiske højre – delvist har formet terroristen Breivik. Det er
altså det omvendte argument end den tidligere gennemgåede ”nulssumstese”. Et
alternativ til denne udlægning er, at personer, der allerede besidder evnen til at begå
vold, kan udnytte en aktuel diskurs eller politik til at ”opgradere” deres voldshandlinger.
DIIS har tidligere behandlet, hvordan tidligere kriminelle muligvis benytter et
tilgængeligt narrativ til at ”politisere” deres vold (DIIS 2015a). Ved at benytte en
særlig politisk eller ideologisk fortælling har gerningsmænd mulighed for at
”opgradere” deres vold til at være terrorisme og del af en større bevægelse. Begge
argumenter er baseret på, at udredelsen af visse diskurser muligvis kan bidrage til,
at visse personer griber til vold.
Når vi vurderer det yderste højre, er det altså ikke hos mere eller
mindre organiserede grupper, at vi nødvendigvis skal frygte vold,
men især også fra enkeltpersoner, der lader sig inspirere eller
udnytter en herskende diskurs.
Altså er der forskning, der peger på, at politiske mulighedsstrukturer har den af-
gørende mangel – at teorien ikke underbygger virkeligheden. Argumentet er, at der
godt nok er fredeligt omkring parlamentarisk engagerede partier, men at de stiller en
fortælling til rådighed, der kan benyttes af andre til at begå vold. Hverken Breivik eller
Mangs var del af organiserede grupper, men var ene om deres gerninger, og var
altså – ifølge nogen – inspireret af nogle partiers diskurs på udlændingeområdet.
En opgørelse fra Southern Poverty Law Center i USA nåede frem til, at 74 % af de
mere end 60 tilfælde af terrorisme begået af amerikanere blev begået af én eller
maksimalt to personer uden tilknytning til større grupper.
29
Endelig fastslår
Ravndal, at ud af det – faldende – antal af højre-ekstreme angreb i Vesteuropa har
størstedelen været begået af ”uorganiserede bander og enkeltpersoner” (Ravndal
2016). Når vi vurderer det yderste højre, er det altså ikke hos mere eller mindre
organiserede grupper, at vi nødvendigvis skal frygte vold, men især også fra
enkeltpersoner, der lader sig inspirere eller udnytter en herskende diskurs.
30
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0031.png
HØJREEKSTREM VOLD I EUROPA
Efterhånden står det klart, at der ikke har fundet højreekstrem vold sted i Danmark i
nyere tid af et sådant omfang, at det har opnået terrorprædikatet. For at vurdere
tesen om, at en intensiveret diskurs på flygtninge-indvandrerområdet kan benyttes
af enkeltpersoner til at begå voldshandlinger, må vi for en kort stund skue ud over
landets grænser.
Som nævnt har det været påpeget, at Anders Breivik i høj grad var inspireret af den
yderste højrefløj i norsk politik, og den mest markante terrorhandling i Norden er
altså samtidig et eksempel på, at teorien om mulighedsstrukturer er forsimplet.
Siden Anders Breivik mindede Skandinavien om, at politisk vold ikke kun kommer fra
islamismen, har der været andre eksempler på højreekstremistisk ”terrorisme” i
Europa. Også i disse tilfælde har der været tale om handlinger begået af enkelt-
personer uden nogen organisatorisk tilknytning.
Få dage efter sin ankomst til England i 2013 dræbte den ukrainske studerende,
Pavlo Lapshyn, en ældre, muslimsk mand, der angiveligt var udvalgt udelukkende
grundet hans religiøse tilhørsforhold. Efterfølgende detonerede Lapshyn en
hjemmelavet bombe foran en moske, og politiet fandt yderligere sprængstof på
hans bopæl.
30
Lapshyn fik 40 år i fængsel for sine terrorhandlinger. Hans ønske var
angiveligt at være den gnist, der skulle antænde en racekrig.
Midt i en intensiveret debat om, hvilken retning Sveriges udlændingepolitik skulle
bevæges i, blev Trollhättan i oktober 2015 kulisse for en handling, der rystede landet.
En ung, maskeret mand benyttede sit medbragte sværd til at dræbe to og såre
yderligere to på en skole – hovedsageligt for indvandrere. Episoden endte med, at
gerningsmanden blev skudt og dræbt af politiet. Myndighederne erfarede efter-
følgende, at han både havde haft kontakt med nazisme og yderligtgående,
indvandringskritiske partier i Sverige.
31
Det 41-årige parlamentsmedlem for Labour, Jo Cox, var pro-EU og udtalt fortaler for,
at man som flygtning har rettigheder, der skal respekteres. Hendes drabsmand,
Thomas Mair, var noget nær det modsatte. Mair svarede, da han blev bedt om at
oplyse sit navn i retten, ”death to traitors, freedom for Britain.”
32
Han blev hørt råbe
”Britain First”, imens han begik drabet, der spillede ind i den betændte debat forud
for Storbritanniens afstemning om forsat medlemskab af den Europæiske Union.
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
31
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0032.png
Britain First er et indvandringskritisk parti på den yderste højrefløj i Storbritannien.
Det nyeste eksempel på vold, der angiveligt blev begået med racistisk motivation,
krævede samtidig det højeste antal ofre af de her nævnte eksempler. Ali Sonboli var
en 18-årig mand, der dræbte ni mennesker, inden han tog sit eget liv i München i juli
2016. Et vidne berettede – i de forvirrede første stunder efter angrebet – at have
hørt den tysk-iranske gerningsmand råbe Allahu Akhbar,
33
og det var således et
spørgsmål om tid, før Islamisk Stat endnu engang ville påtage sig skylden for at
have spredt frygt på det europæiske kontinent. I en uge, hvor Tyskland allerede
havde været vidne til et økseangreb begået af en afghansk teenager, var antagelserne
lige for. Gerningsmanden var delvist ”ikkevestlig”, hvilket i tidens ånd pegede pilen
mod IS’ hovedsæde i Raqqa, når skylden skulle placeres. At man senere på ugen
skulle opleve yderligere to mere eller mindre vellykkede angreb, illustrerer kun
yderligere stemningen i landet. Ret hurtigt blev billedet af endnu et IS-orkestreret
angreb dog pillet fra hinanden. Sonboli begik sin udåd på 5-året for Breiviks angreb
og havde angiveligt planlagt angrebet efter at have studeret masseskyderier.
34
Senere kom det frem, at Sonboli var ”racist” og anså det som en ære, at han delte
fødselsdag med Adolf Hitler.
35
Ligesom der med Breivik er blevet spekuleret i, at diskursen på den politiske højrefløj
tjente som idelogisk inspiration, kan det ikke udelukkes, at eksempelvis den intense
debat om Brexit havde en påvirkning på Thomas Mair, eller at han benyttede det
politiske klima til at udøve sin vold. Ud fra samme ræsonnement er det muligt, at en
sammenkædning af flygtningedebatten og sikkerhedspolitik, særligt hvis den bliver
ført i et stadigt mere polariseret klima, kan få personer til at begå vold i Danmark,
sådan som det har været tilfældet i flere af vores nabolande. Jo mere debatten
benytter en diskurs om en eksistentiel trussel, desto større risiko er der måske for, at
nogle vil opfatte det som deres pligt at gribe til handling. Debatten om flygtninge vil
så at sige risikere at stille en fortælling – eller ideologi – til rådighed for allerede
voldelige personer, der ”politiserer” deres voldshandlinger. Dermed ikke sagt, at der
er en direkte forbindelse fra dette yderste led til den førte politik på den politiske
højrefløj. At have en specifik politisk holdning, uanset hvor kontroversiel den kan
opfattes, er ikke ensbetydende med, at man nærer sympati for personer, der begår
vold, uanset om de deler disse holdninger. Men det er ikke desto mindre muligt,
baseret på erfaringer fra Europa, at den aktuelle kontekst og det politiske klima vil
have en effekt på personer med voldelige tilbøjeligheder.
32
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0033.png
Hadforbrydelser
Denne rapport har indtil nu ikke beskæftiget sig med fænomenet hate-crime, eller
hadforbrydelser, men har fokuseret på politisk vold, der har opnået prædikatet
terrorisme. Men hvornår skifter en handling karakter fra at være en hadforbrydelse
til at være terrorisme? De tilgængelige data om hadforbrydelser i Danmark er
begrænset, og den bedste kilde er således Rigspolitiets årsrapport vedrørende
hadforbrydelser (Rigspolitiet 2015). Rapporten udkom første gang i 2016 i for-
bindelse med, at hadforbrydelser skiftede til at være underlagt Rigspolitiet. Af
samme grund er det ikke muligt at sammenligne rapporten med tidligere år. PET,
som hadforbrydelser tidligere var underlagt, vurderede at antallet af hadforbrydelser
i 2013 var det laveste siden 2009.
36
I rapporten om 2015 fremgår det, at ud af 60
tilfælde af religiøst motiverede hadforbrydelse var 41 rettet mod muslimer, mod 13
og 5 mod henholdsvis jøder og kristne (Rigspolitiet 2015; 11). Samtidig konkluderes
det, at ”politiet fremadrettet bør have et særligt fokus på hadforbrydelser på sociale
medier og hadforbrydelser som reaktion på terrorhændelser.” (Rigspolitiet 2015;1).
Når voldelige tendenser fra det yderste højre fremadrettet skal vurderes, særligt i
den kontekst, der har været præmissen for indeværende rapport, bør hadforbrydelser
tages i betragtning som et udtryk for, at visse holdninger ikke kun kommer til udtryk
igennem aktiv deltagelse i den politiske debat.
IDEOLOGISKE ENMANDSHÆRE ELLER VOLDELIGE TABERE
Det er altså muligt, at fortællingen om en eksistentiel trussel kan bidrage til en
potentiel tiltrækning af personer, der allerede har voldelige tendenser, eller at
personer lader sig inspirere af en vis diskurs. Men samtidig må vi have for øje, at vi i
samfundet har en tendens til at læse politiske motivation ind i nogle former for vold,
samtidig med, at vi muligvis overser politikken i andre tilfælde. Altså er det ikke kun
gerningsmændene, der politiserer deres handlinger, men også det omgivende
samfund, der politiserer – og afpolitiserer – voldshandlinger.
Terrorisme handler frem for alt om at skabe frygt i det samfund, hvori man begår
sine handlinger. Derfor er det centralt, hvordan vi selv opfatter voldshandlinger.
Siden den 11. september 2001 har den islamistiske terrorisme haft et solidt
fundament, der har betydet, at mistanken om, at en handling er islamistisk terror-
isme, er blevet en slags standardindstilling, som der altid spekuleres i. Ethvert tegn
på en forbindelse til Islam, uanset hvor ubetydeligt eller overfladisk det er, bliver
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
33
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0034.png
tolket som et tegn på, at en gerning er en del en opfattet islamistisk terrorbølge. Et
eksempel på dette kan findes i historien om Yassin Salhi, en franskmand der på
brutal vis halshuggede sin tidligere arbejdsgiver og sendte billeder af dette til Syrien,
inden han forsøgte at sprænge et gasværk i luften. Efterfølgende påstod han selv,
at han handlede på grund af en personlig disput med sin tidligere chef, alt imens
den franske regering forbandt ham til islamistisk terrorisme
37
– begge ting er
sandsynligvis tilfældet. At dræbe sin chef, som man har en kontrovers med, er ikke
en traditionel terroristisk handling. Men medbringer man et IS-flag, indgår denne
handling pludselig i en større sammenhæng, og offerets forhold til gerningsmanden
får mindre betydning: det afgørende er netop, at sådanne handlinger kan ramme alle
vegne. Samfundets politisering af eksempelvis Salhis gerninger hæver det fra at
være en meget specifik, personligt motiveret kriminel handling til at være terrorisme,
der kan ramme os alle. Fordi fortællingen om den islamistiske terrorisme er blevet
så stærk, har den ikke alene en tiltrækningskraft på potentielle gerningsmænd, men
også på Vesten som modtager.
Den islamistiske terrorisme har altså haft succes til at etablere sig selv som en
effektiv fortælling, der både evner at tiltrække følgere og påvirke samfundets måde
at opfatte handlinger på. Når vi i kølvandet på terrorangreb finkæmmer gernings-
mændenes fortid, er det ofte i en forudindtaget jagt på et ”tipping-point”; et tidspunkt
hvorpå personen blev ”radikaliseret”. Denne jagt på en radikaliseringens rosetta-
sten, der kan forklare og dermed forebygge alle fremtidige terrorangreb, betyder
også, at vi ikke altid benytter de normale analytiske værktøjer, en kriminalsag ville
påkræve. Dette er ikke tilfældet, når det gælder politisk motiveret vold af ”højre-
ekstremister”.
Da Anders Breivik begik sine handlinger, efterlod han sig et manifest, der gav til
kende, at han var en del af et internationalt netværk, der kæmpede for en fælles sag,
men at man i fællesskab havde besluttet at undgå kontakt af frygt for at blive
opdaget (Breivik 2011: 1377-1414, Jacobsen 2015). Virkeligheden var dog nærmere,
at Breivik var uden sociale egenskaber, og generelt blev det i den efterfølgende
retssag afsløret, hvordan han havde fejlet med stort set alt, hvad han gav sig i kast
med (Seierstad 2013, Ravndal). Bangstad påpeger, at denne efterrationalisering, der
i høj grad afpolitiserede Breivik, og i stedet fremstillede ham som en ”wacko”, bevidst
eller ubevidst, blev foretaget af nordmænd for, at de kunne undgå at forholde sig til
den politiske diskurs’ rolle i Breiviks udvikling.
38
Man fjernede altså samfundets
skyld ved at nedtone det politiske aspekt i Breiviks handlinger. Uanset bevæggrunden
34
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0035.png
for denne afpolitisering er det et eksempel på, at der er forskel på, hvordan sam-
fundet opfatter vold. Hvor islamistisk vold bliver opfattet som en del af en bølge af
islamistisk terrorisme, bliver højreekstrem vold nærmere opfattet som begået af
”voldelige tabere”. Mens vi har en tendens til at politisere den vold, der inden for
rimelighedens grænser kan tilskrives islamismen, har vi muligvis en tendens til det
modsatte, når det drejer sig om politisk vold fra højre; vi tillægger ikke på samme
måde volden en politisk mening men bruger derimod flere ressourcer på at forklare
volden ud fra normale, kriminologiske og psykologiske faktorer.
Dette blev til dels eksemplificeret ved mordet på Jo Cox. Drabet skete i en tid, hvor
det britiske samfund var mere splittet end længe på grund af den umiddelbart
forestående Brexit-afstemning, og blev på ingen måde forbigået i pressen. Medierne
blev dog efterfølgende kritiseret for at behandle drabet som netop ”kun” det: et drab,
begået af en ”ensom” mand, Thomas Mair, der havde døjet med psykisk sygdom.
39
Mediernes behandling af Mair blev sammenlignet med et andet, voldeligt attentat
på en britisk politiker, Roshonara Choudrys drabsforsøg på det britiske parlaments-
medlem Stephen Timms. Kritikken lød på, at de fleste medier havde betragtet
Choudry som en islamistisk terrorist, hvorimod Mairs psykiske ustabilitet og sociale
udfordringer fik lov til at indtage en meget betydningsfuld rolle i forklaringen af hans
gerninger – ikke ulig efterspillet for Anders Breivik.
Det er dog ikke kun i måden, hvorpå vi omtaler hændelser, at vores politisering eller
afpolitisering af vold har en indvirkning. Den tidligere nævnte sag om ukrainske
Pavlo Lapshyn illustrer dette. Efter sine gerninger erklærede Lapshyn over for
politiet, at hans mål var ”at øge racekonflikt, fordi de er ikke hvide og jeg er hvid.”
40
Han havde altså et udtalt, ideologisk motiv. I 2013 blev en anden mand også slået
ihjel af gerningsmænd, der angiveligt havde et ”ideologisk motiv”: den britiske soldat
Lee Rigby. Sagen er markant, dels fordi offeret var soldat og således et symbol på
staten, hvilket understregede mistanken om, at gerningsmændene var politisk
motiverede. Nok ligeså afgørende for sagens mediedækning var, at drabet foregik
for rullende amatørkameraer. Michael Adebolajo dræbte Lee Rigby, angiveligt
inspireret af al Qaeda, og fik britiske iPhone-kameraer til at sprede frygten. COBRA
er et tværministerielt råd, der samles i Storbritannien i nødsituationer. Der blev
afholdt et COBRA-møde efter drabet på Rigby, men ikke efter drabet på Saleem. Det
fik lokale til at sætte spørgsmålstegn ved, om reaktionerne på drab af muslimer var
anderledes end ved drab begået af muslimer.
41
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
35
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0036.png
Hvis ikke myndigheder, medier eller andre forholder sig nuanceret til, hvornår
politiseringen af vold forekommer, risikerer vi muligvis at overse – og dermed at
adressere – en vigtig udfordring for vores samfund. Dette er symptomatisk for
vores behandling af hadforbrydelser – måske inklusive den relativt lette gennemgang
af fænomenet i denne rapport. Der er ingen tvivl om den monumentale udfordring,
Vesten står overfor i form af islamistisk terrorisme. Den er en overvejende faktor i
vores udenrigspolitik og kan ikke – uanset uenigheder om tilgange til forebyggelse
af radikalisering og andet – benægtes at være en afgørende faktor i dansk, europæisk
og global politik. Denne, sidste, del af rapporten har ikke til formål at så tvivl ved
dette, ej heller er det intentionen at tale højreekstremistisk vold op til at udgøre en
tilsvarende udfordring. Men for et samfund, der både søger at optimere sikkerheden
for alle borgere og kæmper med at få alle borgere til at føle sig lige inkluderet i
samfundet, er vores tendens til at afpolitisere vold, der er begået fra det yderste
højre, vigtigt at have for øje.
36
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0037.png
KONKLUSION
Da DR2 d. 22. september 2016 sendte ”Debatten – Slut med Flygtninge”, nåede
debatten om udlændingepolitik i Danmark nye højder eller et nyt lavpunkt, alt efter
hvorfra man betragter den. Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti stod for nogle
ytringer, der chokerede på den anden side af spektret, hvor ikke mindst Radikales
Morten Østergaard efterfølgende var ude og kritisere tonen.
42
Der er således ikke
noget, der tyder på, at debatten om Danmarks kurs på udlændingeområdet er på vej
i dvale, uanset om antallet af asylansøgere de seneste måneder har været faldende.
Udgangspunktet for denne rapport var en undersøgelse af, hvordan en periode med
en intensiveret debat om flygtningekrisen og truslen fra terrorisme muligvis har
påvirket det yderste af den indvandringskritiske fløj i Danmark. Det kan konstateres,
at den politiske debat er tydeligt præget. Et parti, Nye Borgerlige, der har det som
deres udtalte mærkesag at foretage væsentlige stramninger på udlændingeområdet,
har indsamlet det fornødne antal vælgererklæringer og formodes at stille op til
næste Folketingsvalg. Danskernes Parti regner selv med at nå samme mål. Både
strukturelle og kontekstuelle muligheder fordrer, at de lige nu oplever medgang.
Strukturelt er der helt enkelt tale om, at Danmark har et meget transparent og let
tilgængeligt parlamentarisk system. Altså har man gode muligheder, selv hvis man
ikke besidder samme holdninger som ”etablissementet”, for at forsøge at bringe ens
mærkesager på Borgen. Det andet argument for, at personer med udlændingekritiske
holdninger p.t. kan forventes at benytte det parlamentariske system, er, at der er
gunstige forhold for partier, der tilbyder en hårdere kurs på udlændingeområdet end
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
37
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0038.png
Dansk Folkeparti. Partiet, der i 20 år har været kendt som det strammeste parti på
området, er påvirket af, at de har vokset sig til det største parti i blå blok. Det giver
partier som Danskernes Parti og Nye Borgerlige mulighed for at positionere sig selv
som reelle oppositionspartier, imens DF fremstilles som værende blevet en del af
det etablerede Christiansborg. Ikke mindst, når det handler om at reagere på
terrorangreb, kan der spores en forskel mellem Dansk Folkeparti og disse nye
partier. Det kan konkluderes, at der både foreligger strukturelle og kontekstuelle
muligheder for, at de mest indvandringskritiske partier kan tage aktiv del i det
parlamentariske system i Danmark. Dette kan ifølge ideen om politiske mulig-
hedsstrukturer bidrage til at forklare, hvorfor Danmark mere eller mindre er gået fri
af den højreekstreme vold.
Kigger man uden for det parlamentarisk system, bliver billedet imidlertid mindre
klart. Der er grupper, der engagerer sig politisk på andre måder end gennem det
etablerede system, og retorikken er – ofte – grov. Samtidig har det danske samfund
oplevet dannelsen af en række borgerværn eller ”modstandsbevægelser”. Uanset
at disse indtil nu fremstår relativt fredelige, er det et udtryk for, at man netop ikke
bliver stille tilfreds med det parlamentariske system. At Danskernes Parti selv har
lavet aktioner, der kan opfattes som opfordringer til selvtægt eller selvforsvar,
bekræfter, at partipolitikken ikke er den eneste kanal for de mest udlændingekritiske
holdninger.
Dog må det samtidig konstateres, at der ikke er eksempler på voldelig adfærd fra de
organiserede grupper. Selvom Danmarks Nationale Front har interageret med
personer fra det voldelige Blood & Honour – hvilket bør tages alvorligt – er de indv-
andringskritiske grupper først og fremmest tilstede på diverse internetfora, hvilket
igen kan aflede deres engagement fra at komme til udtryk i den virkelige verden.
Hvor uenig man end kan være med de holdninger, der bliver ytret her, er det dog
vigtigt at skelne mellem lovlige ytringer og ulovlige handlinger. Sidstnævnte er –
endnu – sjældent set fra det yderste højre i Danmark.
38
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0039.png
Ved at skue mod internationale eksempler på politisk motiveret vold må vi imidlertid
indse, at det ikke kun er hos organiserede grupper, at den politiske vold kan opstå.
Ofte har der været tale om enkeltstående individer, der har politiseret deres vold og
benyttet en tilgængelig fortælling til at hæve deres voldshandlinger – og dermed
dem selv – til et mere prestigiøst niveau. Ud fra denne betragtning kan det ikke
udelukkes, at den stigende polarisering i debatten om udlændinge og muligheden
for at fremstille den som afgørende for vores samfunds fremtid, vil inspirere
enkeltpersoner til at ty til vold. I denne forbindelse forekommer det, at hadforbrydelser,
der er begået med racistisk eller religiøst motiv, bør tages alvorligt. Samtidig er det
vigtigt at have for øje, at der netop nu er et øget fokus på den politiske vold begået
af islamister, hvilket muligvis betyder, at vi som samfund overser politisk vold begået
af, eksempelvis, personer på det yderste højre.
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
39
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0040.png
NOTER
1
2
3
4
5
6
7
8
9
https://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E3C50EA0-BD36-4DDD-9C8D-7AAF44DE1F12/0/
seneste_tal_udlaendingeeomraadet.pdf
https://www.pet.dk/Nyheder/2016/~/media/VTD%202016/20160428VTDpdf.ashx
http://politiken.dk/indland/premium/ECE3347334/soeren-pind-retorikken-paa-hoejrefloejen-kan-
anspore-breivik-typer/
http://www.b.dk/kommentarer/jeg-mener-hvad-jeg-altid-har-ment-soeren-krarup
http://www.reuters.com/article/us-germany-extremism-idUSKCN0ZE1NS
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/07/23/munich-shooting-everything-we-know-about-the-
shopping-centre-gun/
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/17/its-time-to-call-the-killing-of-jo-cox-what-it-is-an-act-of-
far/
Debatten, DR2, 22/9/2016
Pernille Vermunds Facebook profil, tilgået 26-05-2016
10 http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-05-23-nyt-dansk-hoejreparti-paa-vej-dansk-folkeparti-er-alt-for-
bloedsoedent
11 http://www.politiko.dk/nyheder/pernille-vermund-hylder-sin-muslimske-barndomsveninde-og-saa-
gaar-hendes-foe
12 https://siaddk.wordpress.com/2015/09/30/skinretssagen-om-muhammedtegningen/
13 https://www.theguardian.com/world/2016/mar/01/refugees-isis-nato-commander-terrorists
14 http://syntaksis.dk/aarets-ord-2015-flygtningestroemme/
15 http://www.politiko.dk/nyheder/stoerre-utryghed-sender-tilliden-til-politikerne-mod-bunden
16 Se eksempelvis http://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-de-nye-udlaendingestramninger
17 https://danskernesparti.dk/archives/5005
18 http://puls.politiko.dk/nej-til-muslimsk-indvandring-til-danmark/
19 Se eksempelvis Appadurai 2006
20 Se bl.a. Zenia Stampes indlæg om aktionen: https://www.facebook.com/zeniastampe/
posts/1460333333982830
21 Se eksempelvis: http://politiken.dk/indland/politik/ECE3133108/pind-advarer-mod-politisk-
ekstremisme-og-selvtaegt/
http://www.bt.dk/politik/thomas-larsen-oproeret-fra-hoejre-ulmer-i-danmark
22 http://sn.dk/Kalundborg/Soldiers-of-Odin-er-nedlagt/artikel/565438
23 http://www.danervaern.dk/
24 https://siaddk.wordpress.com/2016/09/25/siad-patruljerer-ved-graensen/
25 http://www.jv.dk/artikel/2392376:Regionalt--Politiet-til-graensevogtere--Hold-jer-vaek
26 http://www.bloodandhonour.se/news/
27 Se eksempelvis Mattias Gardell: Raskrigaren : seriemördaren Peter Mangs (2015) og Sindre Bangstad:
Anders Breivik and the Rise of Islamophobia (2014)
28 https://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2012/aug/28/anders-breivik-norway-
islamophobia-muslims
Frit oversat fra engelsk
29 https://www.splcenter.org/20150212/lone-wolf-report
30 https://www.theguardian.com/uk-news/2013/oct/25/ukranian-white-supremacist-murder-mosque-
bombs-pavlo-lapshyn
31 http://nyheder.tv2.dk/udland/2015-10-22-svensk-svaerdmand-var-til-haard-rock-og-hitler-film
40
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0041.png
32 http://www.newyorker.com/news/news-desk/the-politics-of-murder-in-britain
33 http://politiken.dk/udland/ECE3309350/skoed-sig-selv-som-den-sidste-ingen-ved-hvorfor-9-
mennesker-skulle-doe-i-mnchen-i-aftes/
34 http://www.telegraph.co.uk/news/2016/07/23/munich-shooting-everything-we-know-about-the-
shopping-centre-gun/
35 https://www.theguardian.com/world/2016/jul/27/munich-gunman-saw-sharing-hitlers-birthday-as-
special-honour
36 http://www.dkr.dk/hadforbrydelser
37 http://www.bbc.com/news/world-europe-35166691
38 https://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2012/aug/28/anders-breivik-norway-
islamophobia-muslims
39 https://theintercept.com/2016/06/17/why-is-the-killer-of-british-mp-jo-cox-not-being-called-a-terrorist
40 http://www.bbc.com/news/uk-england-birmingham-24586050
41 http://www.bbc.com/news/uk-england-birmingham-24653806
42 http://www.b.dk/nationalt/morten-oestergaard-rystet-i-hidsig-debat-jeg-har-aldrig-oplevet-noget-
lignende
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
41
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0042.png
Referencer
Appadurai 2006. Appadurai, Arjun: Fear of Small Numbers: An essay on the geography of
Anger, Duke University Press, 2006
Breivik 2011. Breivik, Anders (2011). 2083 – A European Declaration of Independence,
http://publicintelligence.net/anders-behring-breiviks-complete-manifesto-2083-a-european-
declaration-of-independence/ (5. marts 2015).
CTA 2016. Center for Terroranalyse: Vurdering af terrortruslen mod Danmark, Politiets
Efterretningstjeneste, 28. april 2016
Danskernes Parti 2015. Danskernes Parti: ”Arbejdsprogram for indvandring og hjemsendelser
Global mangfoldighed og et dansk Danmark”, 1. oplag 2015
DF 2015a. Thulesen Dahl, Kristian: “Danmark Må Sikres Bedre”, Kristian Thulesen Dahls
nyhedsbrev, 23.februar 2015
DF 2015b.Thulesen Dahl, Kristian: “Tankerne er hos de dræbtes familier”, Kristian Thulesen
Dahls nyhedsbrev, 16.februar 2015
DF 2016. Skaarup, Peter: ”Ikke mere Terror”, Dansk Folkepartis Nyhedsbrev, mandag d. 15
februar 2016
DIIS 2015a. http://www.diis.dk/publikationer/etablerede-forstaaelse-radikalisering-boer-
suppleres-andre-tilgange
DIIS 2015b. http://pure.diis.dk/ws/files/267906/Politisering_af_vold_FINAL_WEB.pdf
Europol 2016. European Law Enforcement Agency: Terrorism Situation and Trend Report
2016, Hague
Hegghammer og Nesser 2015. Hegghammer, Thomas og Nesser, Peter: Assessing the
Islamic State’s Commitment to Attacking the West in Perspectives on Terrorism,
Vol. 9, 4, 2015
Infomedia 2016. Infomedia: “Strømninger I flygtningedebatten – En medie- og
befolkningsanalyse af den danske flygtningedebat – i Danmark og i udlandet”, 2016
Jacobsen 2015. Jacobsen, Jæppe T. Terrorisme i cyberspace: udfordringer ved organisering
og udførelse af politisk vold online, i Politica, 47. årg. nr. 3 2015, 404-423
Koehler 2016. Koehler, Daniel: ”Righ-Wing Extremism and terrrorism in Europe” I Prism 6, no.
2, 2016
Koopmans og Olzak 2004. Koopmans, Ruud og Olzak, Susan: Discursive Opportunities and
the Evolution of Right‐Wing Violence in Germany, American Journal of Sociology Vol. 110, No.
1 (July 2004), pp. 198-230
42
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0043.png
Lindekilde og Olesen 2015. Lindekilda, Lasse og Olesen, Thomas: ”Politisk protest, aktivisme
og sociale bevægelser”, Hans Reitzels Forlag, 2015
Norris 2005. Norris, Pippa: Radical Right: Voters and Parties in the regulated market,
Cambridge University Press, 2005
Ravndal 2013. Ravndal, Jacob (2013). Anders Behring Breivik’s use of the Internet and social
media. Journal EXIT-Deutschland 2: 172-185
Ravndal 2016. Ravndal, Jacob Aasland: Right-Wing Terrorism and Violence in Western
Europe: Introducing the RTV Dataset, in Perspectives on Terrorism, Vol. 10, no 3 (2016)
Rigspolitiet 2015. Rigspolitiet, Nationalt Forebyggelsescenter: Hadforbrydelser I 2015, NFC,
juni 2016
Seierstad 2013. Seierstad, Åsne (2013). En av oss – en fortelling om Norge. Oslo: Kagge.
NÅR UDLÆNDINGEDEBATTEN BLIVER SIKKERHEDSPOLITISK
43
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0044.png
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
DIIS · Dansk Institut for Internationale Studier
DIIS er en uafhængig, statslig forskningsinstitution, der arbejder med internationale
studier. Vi udfører og kommunikerer forskning og analysearbejde inden for
globalisering, sikkerhed, udvikling og udenrigspolitik. Vi stræber efter den højeste
akademiske kvalitet, og arbejder på at vores forskningsresultater skal få indflydelse
på dagsordenen indenfor forskning, politik og den offentlige debat.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 90: Henvendelse af 21/12-16 fra DIIS om udlændingedebatten
1708225_0046.png
DIIS· DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
Østbanegade 117 2100 København Ø www.diis.dk