Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 61
Offentligt
1692237_0001.png
Udfordringer i forebyggelsen af
ekstremisme og radikalisering
Styrelsen for International Rekruttering
og Integration
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0002.png
Den danske forebyggelsesindsats til ekstremisme og
radikalisering
-
V
i er nået langt
Vi bygger på årtiers erfaring med kriminalpræventivt samarbejde (SSP)
”Den danske model” har vist sig stærk:
Forebyggelse af ekstremisme er tænkt ind som en integreret
del af det generelle kriminalpræventive arbejde i SSP og nu på
vej ind i PSP og andre faglige sammenhænge.
Bringer både politi, sociale indsatser og uddannelse er i spil.
Anvendelse og udvikling af eksisterende metoder; gadeplansindsats,
socialfaglige metoder, mentorer, forældrecoaches.
Faglig opmærksomhed på unges risiko for radikalisering - på lige fod
med andre typer af risikoadfærd, der kan føre til kriminalitet.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0003.png
12 infohuse
– Koordineret indsats fordelt på
politikredse
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Vestegnen
København
Bornholm
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0004.png
Værktøjer i den forebyggende indsats
Indgribende indsats
Strafferetlige tiltag, inddragelse af pas m.v.
PET’s exitsamtaler
Tilbud og foranstaltninger efter serviceloven,
beskæftigelseslovgivningen m.v.
Foregribende indsats
Landsdækkende korps af mentorer og
forældrecoaches
Styrket fokus på medborgerskab og kritiske
kompetencer i skolerne i læringsmål og
undervisningsmaterialer
Opbyggende indsats
Temauge om demokrati
Ung-til-ung-dialog
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0005.png
Der er bud efter SIRIs rådgivning!!
Der har de sidste to år været afholdt
rådgivningsforløb for 28 kommuner.
Lige nu arbejder det nationale udrykningsteam
intensivt med 3 kommuner, der får intensiv støtte for
at løfte akutte udfordringer med udrejsende til
Syrien.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0006.png
Kerneydelser i SIRIs rådgivning
Opmærksomhedsoplæg om ekstremisme og radikalisering
Udrykningsteam sammen med PET
Hjælp til udarbejdelse af kommunens strategi til forebyggelse af ekstremisme og
radikalisering
Opkvalificering af medarbejdere med ungekontakt
Afholdelse af temadag om ekstremisme og bekymringstegn for professionelle
Afholdelse af ung-til-ung dialogarrangementer via unge dialogambassadører
Afholdelse af forældre-dialogarrangementer
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0007.png
Undervisning
Der er i 2015 og 2016 opkvalificeret ca. 3000 medarbejdere
fra skoler, klubber, socialområdet, sikrede institutioner,
psykiatrien og andre.
I alt 105 mentorer og forældrecoaches fra kommuner fra alle
12 politikredse har fået eller får nu uddannelse og deltager i
et landsdækkende mentorkorps med mulighed for udlån
mellem kommuner.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0008.png
Hvad hører vi fra lokale medarbejdere?
Lærere på en skole i et udsat boligområde:
”Vi er ikke kun bekymrede for de store elever. Vi oplever det også på mellemtrinnet og i
indskolingen. Vi har oplevet, at 20 elever i 4.kl nægtede at gå ind i en kirke, da vi var på
en faglig ekskursion.”
SSP koordinator:
”Vi har brug for en klar struktur i samarbejdet på PSP området, så vi kan få
bekymringssager fagligt kvalificeret og koordineret.”
Politiet i infohussamarbejdet:
”Vi har brug for et fælles redskab og et fælles sprog, når vi skal analysere på tværs af
kommune og politi i de sager, hvor der er bekymring for ekstremisme og
radikalisering.”
De kommunale medarbejdere i infohussamarbejdet:
”Vi har brug for hjælp til at organisere det tværsektorielle samarbejde om
forebyggelse. Vi har egentlig et godt indblik i redskaberne, men vi mangler hjælp til at
bringe dem konstruktivt i spil.”
Den boligsociale medarbejder:
”Jeg udfordrer tit den her dem-og-os holdning og retfærdiggørelsen af ekstreme
synspunkter hos de unge i vores område, men det er virkelig en balancegang for ikke at
skubbe dem og deres familier endnu længere væk.”
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0009.png
Samarbejde mellem myndigheder
SSP, PSP og KSP samarbejder i dag ikke tilstrækkeligt om
forebyggelse af radikalisering med de regionale infohuse.
Det er ofte vanskeligt at løfte en bekymringssag fra infohuset ind i
kommunens myndighedsarbejde, hvor der kan iværksættes
foranstaltninger efter serviceloven.
Politiet fortæller, at de videregiver bekymringer til psykiatrien, og at
de derefter mister forbindelse til sagen.
SSP-samarbejdet beretter om bekymringer for unge under 18 år
med psykiske problemer og tegn på radikalisering. Disse sager tages
ofte ikke op i PSP-samarbejdet, der har fokus på voksne.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0010.png
Samarbejde mellem myndigheder
I samarbejdet mellem politi, Kriminalforsorg og
kommuner er parterne ofte i tvivl om, hvilke oplysninger,
der kan deles mellem forskellige aktører.
De er også i tvivl om, hvilke oplysninger, der kan
registreres om enkeltpersoner, for eksempel om man kan
registrere politisk eller religiøs overbevisning, bekymring
for radikalisering eller tilknytning til ekstremistisk
gruppering.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0011.png
Strategisk indsats
At kommunerne arbejder strategisk og
helhedsorienteret med forebyggelse – på de tre
niveauer i forebyggelsestrekanten. Ikke kun i
bekymringssagerne, men også i opbyggende arbejde
i dagtilbud, skoler, boligområder, foreninger m.v.
At der udvikles tværsektorielt samarbejde både
internt i kommunerne og i samarbejdet med politi,
Kriminalforsorg, sikrede institutioner,
sundhedsregioner og andre.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0012.png
Hvad er der behov for?
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0013.png
Et løft til det kriminalpræventive samarbejde
At info-huse styrkes, så aktørerne har en klar ramme for at behandle
bekymringssagerne.
Udgangspunktet skal være, at alle bekymringssager bliver drøftet,
vurderet og visiteret i infohuset - herunder sager knyttet til personer
med psykiske problemer eller i overgangen fra fængsel, asylcenter eller
sikret institution til kommunalt regi.
Der er derfor behov for et mere tydeligt mandat, der beskriver
organisering, rolle- og ansvarsfordeling, sagsgange m.v. Alle aktører
skal deltage; ikke i alle sager, men der hvor det er relevant.
Der er også behov for en fælles systematiseret tilgang til vurdering og
visitering af bekymringssagerne og tydelighed om regler om
registrering og deling af oplysninger.
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Materiale anvendt ved mødet d.29.09.2016 om æresrelaterede konflikter og radikalisering
1692237_0014.png
Hovedbudskaber
Mere koordinering på nationalt, regionalt og
lokalt niveau
Fokus på effektive og systematiske sagsgange
Inddragelse af myndighedsniveauet og brug
af eksisterende foranstaltningsmuligheder