Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 60
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af reglerne om inddragelse af studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret bl.a. ved lov nr. 612 af 8. juni
2016 og senest ved § 10 i lov nr. 665 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 19, stk. 1, nr. 11,
indsættes efter ”jf. § 59, stk. 3, eller”: ”for i et betydeligt omfang at arbejde”, og ef-
ter ”erkendt at have arbejdet uden fornøden tilladelse eller” indsættes: ”i betydeligt omfang at have arbej-
det”, og som
2.-4. pkt.
indsættes:
”Styrelsen for International Rekruttering og Integration meddeler et varsel til en udlænding med opholdstil-
ladelse som nævnt i 1. pkt., hvis styrelsen vurderer, at udlændingen har arbejdet i strid med de betingelser,
der er fastsat for en arbejdstilladelse, uden der er tale om betydeligt omfang, jf. 1. pkt. Et varsel har en
gyldighed på 2 år. Hvis udlændingen har arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstil-
ladelse, uden der er tale om betydeligt omfang, jf. 1. pkt., kan opholdstilladelsen inddrages, hvis udlændin-
gen har fået et varsel efter 2. pkt., og er idømt eller har vedtaget en bøde eller er tildelt en indenretlig ad-
varsel for at arbejde i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller
over for Styrelsen for International Rekruttering og Integration har erkendt at have arbejdet i strid med de
betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse.”
2.
I
§ 46 a
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
”Stk.
8.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om varsel, jf. § 19, stk. 1, nr. 11, 2.
pkt., kan ikke påklages.”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. marts 2017.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for udlændinge, der anmoder om genoptagelse eller klager over en
afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, hvis afgørelsen er
truffet inden lovens ikrafttræden, og hvis udrejsefristen er udløbet på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
For sådanne udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
1
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. INDLEDNING
............................................................................................................................................................... 3
2. LOVFORSLAGETS BAGGRUND OG FORMÅL
....................................................................................................... 3
3. LOVFORSLAGETS HOVEDINDHOLD
..................................................................................................................... 4
3.1. J
USTERING AF REGLERNE FOR INDDRAGELSE AF STUDIEOPHOLDSTILLADELSE PGA
.
ULOVLIGT ARBEJDE
....................... 4
3.1.1 G
ÆLDENDE RET
...................................................................................................................................................... 4
3.1.2. M
INISTERIETS OVERVEJELSER OG DEN FORESLÅEDE ÆNDRING
................................................................................. 5
3.1.2.1. D
EN FORESLÅEDE ÆNDRING
................................................................................................................................ 5
3.1.2.2. S
AGSGANGE FOR KONTROL EFTER ÆNDREDE REGLER
........................................................................................... 8
3.1.2.3. S
AGSGANGE FOR INDDRAGELSER EFTER ÆNDREDE REGLER
.................................................................................. 8
4. DE ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR DET OFFENTLIGE
................................ 9
5. DE ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR ERHVERVSLIVET M.V.
........................ 9
6. DE ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR BORGERNE
............................................................................... 9
7. DE MILJØMÆSSIGE KONSEKVENSER
.................................................................................................................. 9
8. FORHOLDET TIL EU-RETTEN
................................................................................................................................. 9
9. HØRTE MYNDIGHEDER OG ORGANISATIONER M.V.
....................................................................................... 9
10. SAMMENFATTENDE SKEMA
............................................................................................................................... 10
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
1. Indledning
Danmark skal være et attraktivt land for dygtige udenlandske studerende og arbejdstagere. Udenlandske
studerende, der gennemfører en dansk uddannelse, har et stort potentiale for at bidrage til vækst og vel-
færd gennem beskæftigelse ved danske virksomheder.
Udenlandske studerende kan arbejde i Danmark ved siden af deres studier. I en tid, hvor virksomheder
begynder at opleve stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft, er det af stor værdi for danske virksomhe-
der, at de har adgang til at rekruttere veluddannede udlændinge, der allerede kender det danske arbejds-
marked. Regeringen ønsker derfor at fastholde dygtige udenlandske studerende, så de bliver i Danmark
efter endt studie.
Samtidig er det dog regeringens holdning, at der skal være en grænse for, hvor meget en udenlandsk stude-
rende må arbejde ved siden af studiet. Det primære formål for udenlandske studerendes ophold i Danmark
er studier, og ikke arbejde.
Der har imidlertid været eksempler på sager, hvor udenlandske studerende, der har arbejdet ulovligt i min-
dre omfang, har fået inddraget deres studieopholdstilladelse. Sagerne afspejler, at de nuværende regler for
inddragelse af studieopholdstilladelse ved ulovligt arbejde er for ufleksible.
For at sikre den rette balance foreslås det med lovforslaget at justere reglerne for inddragelse af studieop-
holdstilladelse på grund af ulovligt arbejde, således at der fremadrettet skelnes mellem ulovligt arbejde af
betydeligt omfang (alvorlige overtrædelser) og ulovligt arbejde af ikke betydeligt omfang (ikke alvorlige
overtrædelser). Det foreslås, at der fremadrettet kun ved alvorlige overtrædelser skal ske inddragelse af en
studieopholdstilladelse pga. ulovligt arbejde uden forudgående varsel.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Reglerne om inddragelse af studieopholdstilladelse blev senest ændret i 2010, da der i praksis var set ek-
sempler på udenlandske studerende, som arbejdede ulovligt samtidig med, at de var studieaktive. Der hen-
vises til Folketingstidende 2009-10, L 188 som fremsat, side 36-39.
Med lovændringen i 2010 blev reglerne skærpet, og der blev indført hjemmel til at inddrage en studieop-
holdstilladelse på baggrund af ulovligt arbejde. Dette gælder, uanset om den udenlandske studerende har
været studieaktiv og uanset antallet af timer, som den studerende har arbejdet ulovligt.
Inden for det seneste år har der været eksempler på sager, hvor studieaktive udenlandske studerende har
arbejdet ulovligt i mindre omfang og i den forbindelse fået inddraget deres studieopholdstilladelse.
Der blev på den baggrund den 10. februar 2016 afholdt hasteforespørgsel nr. F 19, som førte til vedtagelsen
af V 22. Et flertal bestående af regeringen, Alternativet, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Liberal Alliance,
Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti stod bag vedtagelse V 22, der
har følgende ordlyd:
”Folketinget noterer sig, at regeringen vil komme med et udspil til at ændre reglerne for inddragelse af stu-
dieopholdstilladelse, så de bliver smidigere, således skal kun alvorlige overtrædelser medføre inddragelse
uden forudgående advarsel i førstegangstilfælde.”
Lovforslagets formål er at smidiggøre reglerne for inddragelse af studieopholdstilladelser således, at uden-
landske studerende, der har begået en mindre alvorlig overtrædelse af deres arbejdstilladelse, ikke får ind-
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
draget deres studieopholdstilladelse uden først at have fået et varsel. Alvorlige overtrædelser skal fortsat
føre til inddragelse, uden at der først sendes et varsel til den studerende.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Justering af reglerne for inddragelse af studieopholdstilladelse pga. ulovligt arbejde
3.1.1 Gældende ret
Reglerne om meddelelse af opholdstilladelse til udenlandske studerende findes i bekendtgørelse nr. 1550
af 23. december 2014 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende (studiebekendtgørel-
sen).
Når en udenlandsk studerende er meddelt opholdstilladelse med henblik på at følge en uddannelse i Dan-
mark, er det et krav, at udlændingens forsørgelse er sikret gennem egne midler, stipendium, studielån eller
lignende, jf. studiebekendtgørelsens § 7. Det er endvidere et krav, at udlændingen er studieaktiv i relation
til det kursus eller den uddannelse, som danner grundlag for udlændingens opholdstilladelse, jf. studiebe-
kendtgørelsens § 6, stk. 2.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på at følge en videregående uddannelse eller et adgangs-
givende kursus gives arbejdstilladelse til beskæftigelse ved deltidsarbejde i indtil 20 timer ugentligt samt
beskæftigelse på fuld tid i juni, juli og august. Det ugentlige timetal opgøres som et gennemsnitligt ugentligt
timetal pr. kalendermåned. Dette følger af studiebekendtgørelsens § 16, stk. 1.
Det følger af studiebekendtgørelsens § 16, stk. 3, at medmindre særlige grunde taler herfor, kan der ikke
gives arbejdstilladelse til udlændinge med opholdstilladelse med henblik på at følge en ungdoms- eller
grundskoleuddannelse, en gymnasial uddannelse eller et kursus på en højskole el.lign.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 3, kan en udlænding, der arbejder her i landet uden fornøden tilladelse,
straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år.
Efter udlændingelovens § 60, stk. 1, straffes tilsidesættelse af de betingelser, der er knyttet til en tilladelse
efter loven med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 1 år.
Som udgangspunkt nedlægges der påstand om bødestraf, jf. Rigsadvokatens meddelelse 7/2006 (2), som
revideret den 22. december 2015.
Det fremgår af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, at en tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages,
når en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på at deltage i en uddannelse eller et kur-
sus ved en uddannelsesinstitution her i landet, er idømt eller har vedtaget en bøde eller er tildelt en inden-
retlig advarsel for at arbejde uden fornøden tilladelse, jf. § 59, stk. 3, eller i strid med de betingelser, der er
fastsat for en arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration har erkendt at have arbejdet uden fornøden tilladelse eller i strid med de betingelser, der er fastsat
for en arbejdstilladelse.
Dette gælder for alle udlændinge med opholdstilladelse som studerende, jf. studiebekendtgørelsens §§ 1-4,
uanset hvornår studieopholdstilladelsen er meddelt.
Det afgørende for, om en studieopholdstilladelse kan inddrages, er, om udlændingen ved domstolene er
idømt bødestraf for ulovligt arbejde, har vedtaget en bøde for ulovlig arbejde, er blevet tildelt en indenret-
4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
lig advarsel for ulovligt arbejde, eller over for Styrelsen for International Rekruttering og Integration har
erkendt at have arbejdet ulovligt.
Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse finder udlændingelovens § 26, stk. 1, tilsvarende anven-
delse, jf. § 19, stk. 7. Hvis en studieopholdstilladelse inddrages, vil Styrelsen for International Rekruttering
og Integration således i alle tilfælde have taget stilling til, om inddragelsen vil virke særlig belastende som
følge af udlændingens personlige forhold, herunder på grund af udlændingens tilknytning til det danske
samfund, udlændingens alder, helbredstilstand og andre personlige forhold, samt udlændingens tilknytning
til herboende personer.
Hvis en udenlandsk studerende, som har fået inddraget sin studieopholdstilladelse, fordi den pågældende
er idømt en bødestraf for ulovligt arbejde, har vedtaget en bøde for ulovligt arbejde, er blevet tildelt en
indenretlig advarsel for ulovligt arbejde eller over for Styrelsen for International Rekruttering og Integration
har erkendt at have arbejdet ulovligt, ansøger om en ny studieopholdstilladelse, vil der være en formodning
for, at den pågældendes primære formål med ansøgningen ikke er at studere. En ny ansøgning om studie-
opholdstilladelse vil således normalt skulle afgøres med et afslag, jf. herved studiebekendtgørelsens § 9.
Dette gælder også, hvis en udlænding med studieopholdstilladelse har ansøgt om forlængelse af opholdstil-
ladelsen og idømmes en bødestraf for ulovligt arbejde, vedtager en bøde for ulovligt arbejde, tildeles en
indenretlig advarsel for at have arbejdet ulovligt, eller over for Styrelsen for International Rekruttering og
Integration erkender at have arbejdet ulovligt, inden der er taget stilling til ansøgningen om forlængelse.
Afgørelse om inddragelse af studieopholdstilladelse træffes af Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, jf. udlændingelovens § 46, stk. 2, med klageadgang til Udlændingenævnet, jf. udlændingelo-
vens § 52 b, stk. 2, nr. 2.
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ændring
3.1.2.1. Den foreslåede ændring
Udenlandske studerende, der gennemfører en videregående uddannelse i Danmark, har et stort potentiale
for at bidrage til vækst og velfærd gennem beskæftigelse ved danske virksomheder.
En udenlandsk studerende med opholdstilladelse med henblik på at følge en videregående uddannelse eller
et adgangsgivende kursus må arbejde 20 timer om ugen svarende til 87 timer om måneden. Endvidere må
den studerende arbejde fuldtid i juni, juli og august.
I dag bliver en studieopholdstilladelse inddraget, hvis den udenlandske studerende idømmes en bødestraf,
vedtager en bøde eller tildeles en indenretlig advarsel for ulovligt arbejde. Tilsvarende bliver en studieop-
holdstilladelse inddraget, hvis den udenlandske studerende over for Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration erkender at have arbejdet ulovligt. Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, og
gælder uanset overtrædelsens karakter.
En udenlandsk studerende kan arbejde ulovligt ved at arbejde uden fornøden tilladelse eller ved at arbejde
i strid med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse.
Regeringen ønsker at smidiggøre de gældende regler, så der fremadrettet skelnes mellem ulovligt arbejde
af betydeligt omfang, dvs. en alvorlig overtrædelse, og ulovligt arbejde af ikke betydeligt omfang, dvs. en
ikke alvorlig overtrædelse.
Regeringen finder, at det er en alvorlig overtrædelse, hvis en udenlandsk studerende arbejder uden at have
en arbejdstilladelse. Det foreslås derfor, at det skal medføre inddragelse, hvis en udenlandsk studerende
5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
arbejder uden fornøden tilladelse og i den forbindelse idømmes en bødestraf, vedtager en bøde eller tilde-
les en indenretlig advarsel, eller hvis den udenlandske studerende over for Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration erkender at have arbejdet uden fornøden tilladelse. Det svarer til, hvad der gæl-
der i dag.
Regeringen finder imidlertid, at der i tilfælde, hvor en udenlandsk studerende arbejder i strid med de be-
tingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse, bør ses på omfanget af det antal timer, som
den studerende har arbejdet for meget. Det bør således kun have direkte konsekvenser for den udenland-
ske studerendes opholdstilladelse, hvis den studerende har arbejdet mere end det tilladte i et betydeligt
omfang, og der dermed foreligger en alvorlig overtrædelse.
Regeringen foreslår, at der foreligger ulovligt arbejde i betydeligt omfang, dvs. en alvorlig overtrædelse,
hvis den udenlandske studerende har arbejdet 130 timer om måneden eller mere i mindst to måneder, der
ikke omfatter juni, juli og august, inden for det seneste år.
Forslaget indebærer, at det skal medføre inddragelse, hvis en udenlandsk studerende idømmes bødestraf,
vedtager en bøde eller tildeles en indenretlig advarsel for at have arbejdet 130 timer om måneden eller
mere i mindst to måneder, der ikke omfatter juni, juli og august, inden for det seneste år.
Endvidere indebærer forslaget, at det skal medføre inddragelse, hvis en udenlandsk studerende over for
Styrelsen for International Rekruttering og Integration erkender at have arbejdet 130 timer om måneden
eller mere i mindst to måneder, der ikke omfatter juni, juli og august, inden for det seneste år.
Modsat ønsker regeringen at sikre, at en udenlandsk studerende, der begår en mindre overtrædelse af sin
arbejdstilladelse, ikke skal have studieopholdstilladelsen inddraget og dermed afbryde sit studie uden først
at have fået et varsel.
Det foreslås derfor, at en studieopholdstilladelse kun kan inddrages i tilfælde, hvor der foreligger en ikke
alvorlig overtrædelse, hvis udlændingen har fået en afgørelse om varsel fra Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration, og udlændingen er idømt en bøde, har vedtaget en bøde, er tildelt en indenretlig
advarsel eller har erkendt at have arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes
arbejdstilladelse, uden der er tale om betydeligt omfang.
Det foreslås i den forbindelse, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration træffer afgørelse
om at give et varsel til en udenlandsk studerende, hvis styrelsen vurderer, at udlændingen har arbejdet i
strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, uden der er tale om betydeligt omfang, dvs.
i tilfælde, hvor der foreligger en ikke alvorlig overtrædelse.
Det foreslås, at det som udgangspunkt skal anses for ulovligt arbejde i et ikke betydeligt omfang, dvs. for en
ikke alvorlig overtrædelse, hvis en udenlandsk studerende har arbejdet mere end 87 timer om måneden
men mindre end 130 timer om måneden, eller hvis en udenlandsk studerende har arbejdet i mere end 130
timer om måneden i højst en måned inden for det seneste år.
Det foreslås ligeledes, at et varsel skal have en gyldighed på 2 år fra afgørelsesdagen.
I disse sager vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration partshøre den studerende om, at
styrelsen vurderer, at den studerende har arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for vedkom-
mendes arbejdstilladelse. Styrelsen vil efter modtagelse af den studerendes bemærkninger træffe afgørelse
om, hvorvidt der skal udstedes et varsel. I varslet vil det blive præciseret, hvor meget den udenlandske
6
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
studerende må arbejde, og der vil blive vejledt om konsekvenserne, hvis udlændingen inden for de næste
to år arbejder i strid med en arbejdstilladelse.
Henset til, at Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om varsel ikke har opholds-
retlige konsekvenser, foreslås det, at Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om
varsel ikke skal kunne påklages til Udlændingenævnet. Der henvises til forslaget om at indsætte et nyt styk-
ke i udlændingelovens § 46 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Derimod vil Styrelsen for International Rekruttering
og Integrations afgørelse om inddragelse af studieopholdstilladelse kunne påklages til Udlændingenævnet,
jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2. Det svarer til, hvad der gælder i dag.
Det afgørende for, om en studieopholdstilladelse kan inddrages i sager om ikke alvorlige overtrædelser, vil
dermed være, at den udenlandske studerende er idømt en bødestraf, har vedtaget en bøde, er tildelt en
indenretlig advarsel eller har erkendt at have arbejdet mere end 87 timer om måneden, men mindre end
130 timer om måneden eller at have arbejdet i mere end 130 timer om måneden i højst en måned inden
for det seneste år, og at den studerende har modtaget en afgørelse om varsel, der stadig er gyldig, fra Sty-
relsen for International Rekruttering og Integration.
Med forslaget sikres det, at udenlandske studerende, der har begået en mindre alvorlig overtrædelse af
deres arbejdstilladelse, ikke får inddraget deres studieopholdstilladelse uden først at have fået et varsel.
Det følger af studiebekendtgørelsens § 16, stk. 2, at hvis en udenlandsk studerende er optaget på en ud-
dannelse, der indebærer et obligatorisk praktikophold, gives en ikke-stedfæstet arbejdstilladelse med hen-
blik på fuldtidsarbejde i perioder med obligatoriske praktikophold. I tilfælde, hvor der ikke er tale om et
obligatorisk praktikophold, meddeles der arbejdstilladelse efter udlændingelovens § 25, stk. 2. Der er i
praksis eksempler på udenlandske studerende, der har ret til en arbejdstilladelse efter studiebekendtgørel-
sens § 16, stk. 2, eller udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 2, men som ikke har fået en arbejdstilladelse
til fuldtidsarbejde, f.eks. fordi den udenlandske studerende ikke i sin ansøgning har oplyst, at studiet inde-
holder et praktikophold. I disse sager vil omfang og varighed af praktikopholdet betyde, at der vil foreligge
en alvorlig overtrædelse.
Tilsvarende er der i dag sager, hvor ph.d.-studerende benytter en del af det jobsøgningsophold, som de
efter endt ph.d.-uddannelse har ret til, til at færdiggøre deres ph.d.-afhandling i stedet for at søge om for-
længelse af deres ph.d.-studietilladelse. I disse sager vil omfang og varighed af arbejdet med at færdiggøre
ph.d.-afhandlingen også betyde, at der vil foreligge en alvorlig overtrædelse.
Det foreslås, at overtrædelser, der finder sted som led i en udenlandsk studerendes uddannelse, ikke skal
karakteriseres som en alvorlig overtrædelse, selvom overtrædelsen i omfang og varighed kan betegnes som
sådan. Det betyder, at en overtrædelse som skyldes, at en udenlandsk studerende ikke har fået en arbejds-
tilladelse til et praktikophold efter studiebekendtgørelsens § 16, stk. 2, eller udlændingebekendtgørelsens §
25, stk. 2, selvom vedkommende opfylder betingelserne herfor, skal betragtes som en ikke alvorlig over-
trædelse. Det betyder endvidere, at en overtrædelse som skyldes, at en ph.d.-studerende ikke har fået søgt
om forlængelse af sin opholdstilladelse, selvom vedkommende opfylder betingelserne herfor, men i stedet
færdiggør ph.d.-afhandlingen i dennes jobsøgningsophold, skal betragtes som en ikke alvorlig overtrædelse.
I disse tilfælde vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration således træffe afgørelse om, at der
gives et varsel.
Det foreslås endelig, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration ikke skal foretage sig yderli-
gere ved overtrædelser af bagatelagtig karakter. En overtrædelse af bagatelagtig karakter foreligger f.eks.,
hvis en udenlandsk studerende har arbejdet 1-5 timer for meget i én måned inden for det seneste år.
7
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
3.1.2.2. Sagsgange for kontrol efter ændrede regler
Inddragelsesadgangen ved ulovligt arbejde, jf. herved udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, omfatter alle
studerende med studieopholdstilladelse efter studiebekendtgørelsens §§ 1-4.
Allerede i dag udfinder Styrelsen for International Rekruttering og Integration
de udenlandske
studerende,
der har arbejdet ulovligt, ved at foretage registersamkøring af styrelsens sagsbehandlingssystem med eInd-
komst.
Det følger således af udlændingelovens § 44 a, stk. 10, at Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration med henblik på at kontrollere, at betingelserne for opholds- eller arbejdstilladelsen overholdes,
eller at en udlænding ikke arbejder eller opholder sig her i landet uden fornøden tilladelse, kan samkøre
oplysninger fra egne registre med oplysninger fra Det Centrale Personregister, Bygnings- og Boligregistret
og indkomstregistret (eIndkomst). Dette gælder dog alene for udlændinge, der har modtaget forudgående
information om, at en sådan kontrol kan finde sted.
En udenlandsk studerende giver allerede i dag i forbindelse med indgivelse af en ansøgning om opholdstil-
ladelse til at studere i Danmark samtykke til, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration regi-
strerer udlændingens oplysninger i styrelsens registre, og at der kan ske samkøring af oplysninger i styrel-
sens registre med bl.a. oplysninger fra eIndkomst med henblik på kontrol.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil som led i de nye foreslåede regler fremadrettet
systematisk foretage registersamkøring med henblik på at udfinde udenlandske studerende, der arbejder
ulovligt. Registersamkøringen vil blive foretaget hver tredje måned i forhold til den periode, hvor de stude-
rende ikke må arbejde fuldtid, dvs. perioden fra september til maj. De udenlandske studerende vil blive
udfundet, enten fordi der er registreret flere arbejdstimer end tilladt, eller fordi indkomsten er større, end
hvad der normalt kan forventes med det antal timer, de studerende må arbejde.
Herudover kan Styrelsen for International Rekruttering og Integration også blive bekendt med overtrædel-
ser ved konkret sagsbehandling, f.eks. i forbindelse med en ansøgning om studieopholdstilladelse eller for-
længelse af studieopholdstilladelse eller i forbindelse med udgående kontrolaktioner med politiet.
Registersamkøring gennemføres som i dag i overensstemmelse med persondatalovens regler.
3.1.2.3. Sagsgange for inddragelser efter ændrede regler
En udenlandsk studerende vil som hidtil blive partshørt, inden der træffes afgørelse om inddragelse af en
studieopholdstilladelse.
Ved afgørelser om inddragelse af en opholdstilladelse finder udlændingelovens § 26, stk. 1, tilsvarende
anvendelse, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7. Hvis en studieopholdstilladelse inddrages, vil Styrelsen for
International Rekruttering og Integration således i alle tilfælde have taget stilling til, om inddragelsen vil
virke særligt belastende som følge af udlændingens personlige forhold.
Som i dag vil Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om inddragelse kunne påkla-
ges til Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2.
Hvis en udenlandsk studerende har fået inddraget sin studieopholdstilladelse på grund af ulovligt arbejde –
uanset om dette er sket på baggrund af en alvorlig eller gentagne ikke alvorlige overtrædelser – og den
studerende ansøger om en ny studieopholdstilladelse, vil der være en formodning for, at den pågældendes
primære formål med ansøgningen ikke er at studere. En ny ansøgning om studieopholdstilladelse vil såle-
8
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
des normalt skulle afgøres med et afslag, jf. studiebekendtgørelsens § 9. Det svarer til, hvad der gælder i
dag.
Tilsvarende gælder, hvis en udlænding med studieopholdstilladelse har ansøgt om forlængelse af opholds-
tilladelsen og i forbindelse med en alvorlig overtrædelse er idømt en bødestraf, har vedtaget en bøde, er
tildelt en indenretlig advarsel for at have arbejdet ulovligt eller over for Styrelsen for International Rekrut-
tering og Integration har erkendt at have arbejdet ulovligt. I disse tilfælde vil Styrelsen for International
rekruttering og Integration således normalt meddele afslag på forlængelse af opholdstilladelse, da der er
grundlag for at inddrage opholdstilladelsen, jf. udlændingelovens § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, nr. 11.
En udenlandsk studerende, der har fået et varsel for en ikke alvorlig overtrædelse, men som ikke har fået
inddraget sin studieopholdstilladelse, og som indgiver en ny ansøgning om studieopholdstilladelse, vil ikke
alene med henvisning til det meddelte varsel få et formodningsafslag efter studiebekendtgørelsens § 9.
Hvis den udenlandske studerende har indgivet ansøgning om forlængelse af studieopholdstilladelsen, vil et
eventuelt varsel heller ikke medføre afslag på forlængelse, da der i sådanne tilfælde ikke er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen, jf. udlændingelovens § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, nr. 11.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil som hidtil anmelde alle overtrædelser til politiet,
dvs. uanset om der er tale om en ikke alvorlig eller en alvorlig overtrædelse af arbejdstilladelsen, medmin-
dre der er tale om forhold af bagatelagtig karakter.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[Afventer]
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[Afventer]
6. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. november 2016 til den 21. december 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beskæftigel-
sesrådet, Business Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU,
CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Erhvervsakademier, Danske Professi-
onshøjskoler, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Regioner, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den
9
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
1691597_0010.png
Danske Dommerforening, Den Kooperative Arbejdsgiver og interesseorganisation i Danmark, De Regionale
Arbejdsmarkedsråd, Det Faglige Hus, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Udlændingeretsadvokater (FAU), Frie Funktionærer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre, Gartneri-, land- og Skov-
brugets Arbejdsgivere, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK, Håndværksrådet, HORESTA, Indvandrer-
rådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Politiforbundet i Dan-
mark, Producentforeningen – The Danish Producers Association, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsi-
denten for Østre Landsret, PROSA – Forbundet af It-professionelle, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SOS mod Racisme, Sundhedskartellet, Sø- og
Handelsretten, Udlændingenævnet og 3F.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
[afventer]
[afventer]
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
10
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
Til nr. 1
Det fremgår af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, at en tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages,
når en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på at deltage i en uddannelse eller et kur-
sus ved en uddannelsesinstitution her i landet, er idømt eller har vedtaget en bøde eller er tildelt en inden-
retlig advarsel for at arbejde uden fornøden tilladelse, jf. § 59, stk. 3, eller i strid med de betingelser, der er
fastsat for en arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration har erkendt at have arbejdet uden fornøden tilladelse eller i strid med de betingelser, der er fastsat
for en arbejdstilladelse.
En udenlandsk studerende kan arbejde ulovligt ved at arbejde uden tilladelse eller ved at arbejde i strid
med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse.
Det afgørende for, om en studieopholdstilladelse kan inddrages, er, om udlændingen ved domstolene er
idømt bødestraf for ulovligt arbejde, har vedtaget en bøde for ulovligt arbejde, er blevet tildelt en indenret-
lig advarsel for ulovligt arbejde, eller over for Styrelsen for International Rekruttering og Integration har
erkendt at have arbejdet ulovligt. Hvor mange timer en udenlandsk studerende måtte have arbejdet i strid
med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse, er i dag uden betydning.
De foreslåede ændringer af
§ 19, stk. 1, nr. 11,
indebærer, at Styrelsen for International Rekruttering og
Integration ved afgørelse om inddragelse af studieopholdstilladelse i tilfælde, hvor en udenlandsk stude-
rende arbejder i strid med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse, fremadrettet
skal se på omfanget af det antal timer, som den studerende har arbejdet for meget, således at det kun er,
hvis den studerende i betydeligt omfang har arbejdet i strid med betingelserne for sin arbejdstilladelse, at
studieopholdstilladelsen skal inddrages uden et forudgående varsel.
Ændringerne indebærer, at det fremadrettet kun vil have direkte konsekvenser for en udenlandsk stude-
rendes opholdstilladelse, hvis den studerende har arbejdet mere end det tilladte i et betydeligt omfang, og
der dermed foreligger en alvorlig overtrædelse.
Det foreslås, at der foreligger ulovligt arbejde i betydeligt omfang, dvs. en alvorlig overtrædelse, hvis den
udenlandske studerende har arbejdet 130 timer om måneden eller mere i mindst to måneder, der ikke
omfatter juni, juli og august, inden for det seneste år.
Forslaget indebærer, at det skal medføre inddragelse, hvis en udenlandsk studerende idømmes bødestraf,
vedtager en bøde eller tildeles en indenretlig advarsel for at have arbejdet 130 timer om måneden eller
mere i mindst to måneder, der ikke omfatter juni, juli og august, inden for det seneste år.
Endvidere indebærer forslaget, at det skal medføre inddragelse, hvis en udenlandsk studerende over for
Styrelsen for International Rekruttering og Integration erkender at have arbejdet 130 timer om måneden
eller mere i mindst to måneder, der ikke omfatter juni, juli og august, inden for det seneste år.
Det bemærkes, at der som i dag vil ske inddragelse af en studieopholdstilladelse, hvis en udenlandsk stude-
rende har arbejdet uden fornøden tilladelse og på den baggrund er idømt eller har vedtaget en bøde for at
arbejde uden fornøden tilladelse, er tildelt en indenretlig advarsel for at arbejde uden fornøden tilladelse,
eller overfor Styrelsen for International Rekruttering og Integration har erkendt at have arbejdet uden for-
nøden tilladelse, jf. herved udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11.
Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse finder udlændingelovens § 26, stk. 1, tilsvarende anven-
delse, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7. Hvis en studieopholdstilladelse inddrages, vil Styrelsen for Interna-
11
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
tional Rekruttering og Integration således i alle tilfælde have taget stilling til, om inddragelsen vil virke sær-
lig belastende som følge af udlændingens personlige forhold.
Inddragelsesadgangen ved ulovligt arbejde, jf. herved udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, omfatter alle
studerende med studieopholdstilladelse efter studiebekendtgørelsens §§ 1-4.
Som i dag vil Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelser om inddragelse af opholds-
tilladelse grundet ulovligt arbejde kunne påklages til Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk.
2, nr. 2.
Med forslaget om at indsætte et nyt 2.
pkt.,
i
§ 19, stk. 1, nr. 11,
foreslås det, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration meddeler et varsel til en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med hen-
blik på at deltage i en uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet, hvis styrelsen
vurderer, at udlændingen har arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse,
uden der er tale om betydeligt omfang, jf. 1. pkt.
Forslaget betyder, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration træffer afgørelse om et varsel
til en udenlandsk studerende, hvis styrelsen vurderer, at udlændingen har arbejdet i strid med de betingel-
ser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, uden der er tale om betydeligt omfang, dvs. i tilfælde, hvor der
foreligger en ikke alvorlig overtrædelse.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil som del af styrelsens kontrolarbejde fremadrettet
systematisk foretage registersamkøring med henblik på at udfinde udenlandske studerende, der arbejder
ulovligt. Registersamkøringen vil blive foretaget hver tredje måned i forhold til den periode, hvor de stude-
rende ikke må arbejde fuldtid, dvs. perioden fra september til maj. De udenlandske studerende vil blive
udfundet, enten fordi der er registreret flere arbejdstimer end tilladt, eller fordi indkomsten er større end,
hvad der normalt kan forventes med det antal timer de studerende må arbejde.
Herudover kan Styrelsen for International Rekruttering og Integration også blive bekendt med overtrædel-
ser ved konkret sagsbehandling, f.eks. i forbindelse med en ansøgning om studieopholdstilladelse eller for-
længelse af studieopholdstilladelse eller i forbindelse med udgående kontrolaktioner med politiet.
I sådanne tilfælde vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration partshøre den studerende om,
at styrelsen vurderer, at den studerende har arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for ved-
kommendes arbejdstilladelse. Styrelsen vil efter modtagelse af den studerendes bemærkninger træffe af-
gørelse om, hvorvidt der skal udstedes et varsel. I varslet vil det blive præciseret, hvor meget den uden-
landske studerende må arbejde, og der vil blive vejledt om konsekvenserne, hvis udlændingen inden for de
næste to år arbejder i strid med en arbejdstilladelse.
Med forslaget om at indsætte et nyt
3. pkt.,
i
§ 19, stk. 1, nr. 11,
foreslås det, at et varsel skal have en gyl-
dighed på 2 år.
Det foreslås endvidere, at gyldighedsperioden beregnes fra afgørelsestidspunktet. Hvis varslet ikke længere
er gyldigt, og en udenlandsk studerende begår en ny ikke alvorlig overtrædelse, vil Styrelsen for Internatio-
nal Rekruttering og Integration tage stilling til, om den studerende skal have et nyt varsel, jf. den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, 2. pkt.
Med forslaget om at indsætte et nyt
4. pkt.,
i § 19, stk. 1, nr. 11, foreslås det, at hvis en udenlandsk stude-
rende har arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse, uden der
er tale om betydeligt omfang, jf. 1. pkt., kan opholdstilladelsen inddrages, hvis udlændingen har fået et
12
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
varsel efter det foreslåede 2. pkt., og er idømt eller har vedtaget en bøde eller er tildelt en indenretlig ad-
varsel for at arbejde i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, eller over for Styrel-
sen for International Rekruttering og Integration har erkendt at have arbejdet i strid med de betingelser,
der er fastsat for en arbejdstilladelse.
Det foreslås, at det som udgangspunkt skal anses for ulovligt arbejde i et ikke betydeligt omfang, dvs. for en
ikke alvorlig overtrædelse, hvis en udenlandsk studerende har arbejdet mere end 87 timer om måneden
men mindre end 130 timer om måneden, eller hvis en udenlandsk studerende har arbejdet i mere end 130
timer om måneden i højst en måned inden for det seneste år.
Forslagene betyder, at en studieopholdstilladelse kun kan inddrages i tilfælde, hvor der foreligger en ikke
alvorlig overtrædelse, hvis udlændingen har fået et varsel fra Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, og udlændingen er idømt en bøde, har vedtaget en bøde, er tildelt en indenretlig advarsel eller
har erkendt at have arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse,
uden der er tale om betydeligt omfang.
Det følger af studiebekendtgørelsens § 16, stk. 2, at hvis en udenlandsk studerende er optaget på en ud-
dannelse, der indebærer et obligatorisk praktikophold, gives en ikke-stedfæstet arbejdstilladelse med hen-
blik på fuldtidsarbejde i perioder med obligatoriske praktikophold. I tilfælde, hvor der ikke er tale om et
obligatorisk praktikophold, meddeles der arbejdstilladelse efter udlændingelovens § 25, stk. 2. Der er i
praksis eksempler på udenlandske studerende, der har ret til en arbejdstilladelse efter studiebekendtgørel-
sens § 16, stk. 2, eller udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 2, men som ikke har fået en arbejdstilladelse
til fuldtidsarbejde, f.eks. fordi den udenlandske studerende ikke i sin ansøgning har oplyst, at studiet inde-
holder et praktikophold. I disse sager vil omfang og varighed af praktikopholdet betyde, at der vil foreligge
en alvorlig overtrædelse.
Tilsvarende er der i dag sager, hvor ph.d.-studerende benytter en del af det jobsøgningsophold, som de
efter endt ph.d.-uddannelse har ret til, til at færdiggøre deres ph.d.-afhandling i stedet for at søge om for-
længelse af deres ph.d.-studietilladelse. I disse sager vil omfang og varighed af arbejdet med at færdiggøre
ph.d.-afhandlingen også betyde, at der vil foreligge en alvorlig overtrædelse.
Det foreslås, at overtrædelser, der finder sted som led i en udenlandsk studerendes uddannelse, ikke skal
karakteriseres som en alvorlig overtrædelse, selvom overtrædelsen i omfang og varighed kan betegnes som
sådan. Det betyder, at en overtrædelse som skyldes, at en udenlandsk studerende ikke har fået en arbejds-
tilladelse til et praktikophold efter studiebekendtgørelsens § 16, stk. 2, eller udlændingebekendtgørelsens §
25, stk. 2, selvom vedkommende opfylder betingelserne herfor, skal betragtes som en ikke alvorlig over-
trædelse. Det betyder endvidere, at en overtrædelse som skyldes, at en ph.d.-studerende ikke har fået søgt
om forlængelse af sin opholdstilladelse, selvom vedkommende opfylder betingelserne herfor, men i stedet
færdiggør ph.d.-afhandlingen i dennes jobsøgningsophold, skal betragtes som en ikke alvorlig overtrædelse.
I disse tilfælde vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration således træffe afgørelse om, at der
gives et varsel.
Det foreslås endelig, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration ikke skal foretage sig yderli-
gere ved overtrædelser af bagatelagtig karakter. En overtrædelse af bagatelagtig karakter foreligger f.eks.,
hvis en udenlandsk studerende har arbejdet 1-5 timer for meget i én måned inden for det seneste år.
Inddragelsesadgangen ved ulovligt arbejde, jf. herved udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, omfatter alle
studerende med studieopholdstilladelse efter studiebekendtgørelsens §§ 1-4.
13
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse finder udlændingelovens § 26, stk. 1, tilsvarende anven-
delse, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7. Hvis en studieopholdstilladelse inddrages, vil Styrelsen for Interna-
tional Rekruttering og Integration således i alle tilfælde have taget stilling til, om inddragelsen vil virke sær-
lig belastende som følge af udlændingens personlige forhold.
Som i dag vil Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om inddragelse af en studie-
opholdstilladelse kunne påklages til Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2.
Til nr. 2
Med den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 11, 2. pkt., foreslås det, at Styrelsen for International
Rekruttering og Integration meddeler et varsel til en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse med hen-
blik på at deltage i en uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet, hvis styrelsen
vurderer, at udlændingen har arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse,
uden der er tale om betydeligt omfang.
Med den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 11, 4. pkt., foreslås det, at hvis en udenlandsk studeren-
de har arbejdet i strid med de betingelser, der er fastsat for vedkommendes arbejdstilladelse, uden der er
tale om betydeligt omfang, jf. 1. pkt., kan opholdstilladelsen inddrages, hvis udlændingen har fået et varsel
efter det foreslåede 2. pkt., og er idømt eller har vedtaget en bøde eller er tildelt en indenretlig advarsel for
at arbejde i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, eller over for Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration har erkendt at have arbejdet i strid med de betingelser, der er fast-
sat for en arbejdstilladelse.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at Styrelsen for International Rekruttering og Integrati-
ons afgørelse om et varsel ikke skal kunne påklages.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om inddragelse af studieopholdstilladelse
efter bl.a. den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 1, nr. 11, 4. pkt., vil som i dag kunne påklages til Udlæn-
dingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 15. marts 2017.
Det indebærer, at de foreslåede ændringer af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, finder anvendelse fra
og med den 15. marts 2017, og at sager, der er verserende i Styrelsen for International Rekruttering og
Integration og Udlændingenævnet på dette tidspunkt, dermed skal behandles efter de nye regler, jf. dog
stk. 2. I sager, der på ikrafttrædelsestidspunktet er verserende i Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, og hvor der foreligger en ikke alvorlig overtrædelse, vil styrelsen således ikke inddrage studie-
opholdstilladelsen men i stedet sende et varsel til den udenlandske studerende. Dette gælder uanset, om
overtrædelsen ligger før ikrafttrædelsestidspunktet. Hermed stilles den udenlandske studerende bedst
muligt. Der henvises til afsnit 3.1.2.1.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke finder anvendelse for udlændinge, der anmoder om genoptagelse eller
klager over en afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, hvis
14
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Lovudkast - orientering om lovudkast om studieinddragelse pga. ulovligt arbejde
afgørelsen er truffet inden lovens ikrafttræden, og hvis udrejsefristen er udløbet på tidspunktet for lovens
ikrafttræden. For sådanne udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.
En afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, kan påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2. En udlænding har mulighed for at anmode
om genoptagelse af Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om inddragelse og
Udlændingenævnets afgørelse om stadfæstelse af en afgørelse om inddragelse efter de almindelige ulov-
bestemte forvaltningsretlige regler om genoptagelse.
Forslaget i stk. 2, indebærer, at i sager, hvor Styrelsen for International Rekruttering og Integration inden
lovens ikrafttræden har truffet afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse efter udlændingeloves § 19,
stk. 1, nr. 11, og hvor udrejsefristen er udløbet på tidspunktet for lovens ikrafttræden, skal en genoptagel-
sesanmodning eller en klage over styrelsens afgørelse, behandles efter de hidtil gældende regler.
Ligeledes indebærer forslaget, at i sager, hvor Udlændingenævnet inden lovens ikrafttræden har truffet
afgørelse om stadfæstelse af en afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 19,
stk. 1, nr. 11, og hvor udrejsefristen er udløbet på tidspunktet for lovens ikrafttræden skal en genoptagel-
sesanmodning behandles efter de hidtil gældende regler.
Endelig indebærer forslaget, at udlændinge her i landet kan søge om genoptagelse af deres sag, hvis Styrel-
sen for International Rekruttering og Integration eller Udlændingenævnet har truffet afgørelse i sagen før
loven træder i kraft, og hvis styrelsen eller nævnet har fastsat en udrejsefrist, der udløber efter loven træ-
der i kraft. I sådanne tilfælde skal sagen behandles efter de nye regler. Det bemærkes, at ansøgning om
genoptagelse skal indgives inden udrejsefristen udløber. Genoptagelsesanmodningen vil som det altoverve-
jende udgangspunkt blive tillagt opsættende virkning. Styrelsen for International Rekruttering og Integrati-
on vil på www.nyidanmark.dk vejlede om genoptagelsesadgangen. Det bemærkes, at hvis inddragelsesaf-
gørelsen omgøres, vil udlændingen blive varslet om, at en ny overtrædelse vil medføre inddragelse af stu-
dieopholdstilladelsen.
I sager, hvor en udlænding før lovens ikrafttræden har fået inddraget sin studieopholdstilladelse på bag-
grund af ulovligt arbejde, og hvor udlændingen efter lovens ikrafttræden indgiver en ny ansøgning om stu-
dieopholdstilladelse, vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration ved behandlingen af den nye
ansøgning om studieopholdstilladelse skelne mellem inddragelser, der er sket på baggrund af en alvorlig
overtrædelse, og inddragelser, der er sket på baggrund af en ikke alvorlig overtrædelse. Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration vil som udgangspunkt alene meddele et formodningsafslag, jf. studie-
bekendtgørelsens § 9, hvis inddragelsen skyldes en alvorlig overtrædelse. Ikke alvorlige overtrædelser vil
dog også indgå som et element i styrelsens formodningsvurdering.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
15