Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 47
Offentligt
1688296_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Senior- og
Socialforvaltningen
Nicolaiplads 6
6000 Kolding
Telefon 79 79 79 79
Telefax 79 79 25 54
EAN 5798005350002
E-mail [email protected]
www.kolding.dk
Dato 14. november 2016
Sagsbehandler
Inge Lehmann
Direkte telefon 79 79 25 10
E-mail [email protected]
Lempeligere regler vedrørende beboerindskudsbetaling.
Senior- og Socialforvaltningen i Kolding Kommune mærker et stigende ønske
fra borgere, som ønsker at flytte imellem visiterede boligtilbud,
herunder plejeboliger, ældreboliger, familieboliger eller sociale botilbud
opført efter almenboligloven.
Borgerne giver imidlertid udtryk for, at kravet om beboerindskudsbetaling
forhindrer flytningen, idet indskuddet i den nye bolig skal betales ved
lejemålets indgåelse og dermed inden beboerindskuddet/depositum fra det
fraflyttede lejemål er tilbagebetalt, samt fordi indskuddene i
almenboligbebyggelserne ofte er ganske høje.
Det følger af almenboligloven, at lejer ved indflytning i almen plejebolig eller
familiebolig opført efter almenboliglovgivningen skal betale indskud.
Indskuddet er en del af finansieringen af almene boliger og skal svare til 2 %
af anskaffelsesbeløbet for byggeriet, jf. almenboliglovens § 118. Der skal
altid indestå beboerindskud svarende til 2 %, som en forudsætning for den
øvrige finansiering af byggeriet. Betaling af indskuddet er en pligtig
pengeydelse i lejeforholdet, jf. almenlejelovens § 45, jf. § 49.
Derudover skal lejer betale en istandsættelse af boligen, når et lejemål
fraflyttes. Der er forskellige ordninger for, hvordan lejers udgift til
istandsættelse fastsættes. En udbredt model er, at der foretages en
normalistandsættelse af lejemålet, som kan bestå i tapetsering, maling af
vægge og rengøring. Boligafdelingen overtager en andel af denne udgift
afhængigt af lejeforholdets længde, jf. almenlejelovens § 27. Dertil bærer
lejer udgift til istandsættelse grundet misligholdelse. Der er ingen
undtagelser i loven til denne pligt til istandsættelse, idet lejer dog også kan
vælge at istandsætte lejemålet på egen hånd efter afdelingens anvisninger.
Udgift til ovennævnte istandsættelse modregnes i lejers indskud, som står til
sikkerhed for afdelingens krav, jf. almenboliglovens § 47, stk. 2. Indskuddet
Åbningstider
Man-ons
10.00-14.00
Torsdag
10.00-16.30
Fredag
10.00-14.00
Telefontider
Man-ons
8.00-15.15
Torsdag
8.00-17.00
Fredag
8.00-14.15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Henvendelse af 14/11-16 fra Kolding Kommune vedr. lempeligere regler vedr. beboerindskudsbetaling
1688296_0002.png
fra det fraflyttede lejemål reduceres således med istandsættelsen og kan
sjældent dække det nye indskud, ligesom indskuddet typisk tilbagebetales
omkring en til to måneder efter fraflytning, hvorfor lejer ikke kan råde over
det tidligere indskud til betaling af det nye indskud.
Kolding Kommune anerkender, at dette er en generel problemstilling ved at
flytte mellem lejeboliger, men i forbindelse med flytninger mellem eller til
visiterede tilbud på senior- og socialområdet, kan flytningen i flere tilfælde
også være i kommunens interesse, bl.a.:
Bedre udnyttelse af boligmassen:
F.eks. hvis en beboer ønsker at flytte fra en ægtepar plejebolig til mindre
plejebolig efter ægtefælles dødsfald og dermed frigiver en eftertragtet
ægtepar bolig til anvisning for kommunen. Tilsvarende hvis en borger ønsker
at flytte fra en billig flerrums almen familiebolig til en mindre, idet tilføjes at
egnede billige almene familieboliger er meget efterspurgte.
Fremme trivslen:
F.eks. muligheden for at kommunen kan forebygge eller afhjælpe tvister
mellem naboer ved at kunne tilbyde en plejehjemsbeboer at flytte til anden
bolig i plejecentret eller beboeren i et socialt botilbud opført efter
almenboligloven til anden bolig.
Iagttagelse af omsorgspligten:
F.eks kan en borgers ændrede funktionsniveau gøre en flytning fra en
ældrebolig til en plejebolig eller mellem plejeboliger (f.eks. til anden etage
eller tættere på en elevator) hensigtsmæssig og herunder også forbedre
muligheden for at iagttage kommunens omsorgspligt og pleje overfor borger.
Kolding Kommune skal på den baggrund anbefale, at der skabes klar
hjemmel til, at borgere, som flytter til eller imellem visiterede boligtilbud,
kan ydes henstand med indbetaling af indskud eller kan undlade at betale
indskud, hvis flytningen vurderes i kommunens interesse, eller der er tale
om et visiteret tilbud.
Vi henviser i øvrigt til den problemstilling som kommunen ved brev af 25.
marts 2015 gjorde opmærksom på, idet unge med handicap og på
kontanthjælp ofte oplever, at kontanthjælpen ikke rækker til at afholde en
husleje i en almennyttig bolig. For unge kontanthjælpsmodtagere, der er
handicappede, forstærkes problemstillingen, idet de ikke som tidligere
umiddelbart kan forvente at blive tilkendt en førtidspension, som følge af
førtidspensionsreformen. Deres situation vanskeliggøres yderligere ved, at
deres afklaringsforløb ofte er meget langvarige, og de efterfølgende har
vanskeligt ved at få tilknytning til arbejdsmarkedet. Disse personer vil på
grund af et meget lavt forsørgelsesgrundlag ofte ikke have mulighed for at
etablere sig i egen bolig, da de ikke kan afholde udgiften til afdrag på
Side 2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 47: Henvendelse af 14/11-16 fra Kolding Kommune vedr. lempeligere regler vedr. beboerindskudsbetaling
1688296_0003.png
indskudslån og en almindelig husleje i et almennyttigt byggeri. Man kan
derfor frygte, at denne gruppe af i forvejen svagt fungerende unge, bliver
yderligere marginaliserede i fremtiden.
Høje udgifter til husleje kontra lav kontanthjælp har desuden betydet, at de
unge, som er tilknyttet et støttecenter, og hvor forsørgelsesgrundlaget er
kontanthjælp, ikke har mulighed for at blive boende i lejligheden, når de
trappes ud af den socialpædagogiske støtte. Muligheden for at flytte i anden
bolig, vanskeliggøres endvidere af, at de skal finansiere et nyt indskud. Der
ses umiddelbart ikke at være lovhjemmel jf. Serviceloven til at løse
ovennævnte problemstilling.
Kolding kommune skal derfor anmode Kommunernes Landsforening og
Udlændige-, Integrations- og Boligudvalget om, at reglerne om
beboerindskudsbetaling bliver mere fleksibel af hensyn til borgerens
mulighed for flytning og kommunens udnyttelse af boligmassen.
Venlig hilsen
Lis Ravn Ebbesen
Formand for Social- og Sundhedsudvalget
Søren Rasmussen
Formand for Seniorudvalget
Side 3