Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 252
Offentligt
1789520_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssa-
ger samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om
familiesammenføring med børn)
§1
11. september 2017
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret se-
nest ved [indsæt], foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »forsørge ansøgeren,«: »i en periode på 10
år«.
2.
§ 52, stk. 1, nr. 1
og
2,
ophæves.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 1-3.
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2018.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på ansøgninger om opholdstilladelse, der
er indgivet før lovforslagets fremsættelse. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
§ 1, nr. 2, finder ikke anvendelse for endelige administrative afgørelser
truffet forud for lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Niklas Velling Johansen
Tel.
Mail
61 98 34 12
[email protected]
Side
1/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås den periode, som der i ægtefællesammenføringssager
skal stilles økonomisk sikkerhed for, fastsat til 10 år, dvs. 2 år længere end den
tidsmæssige betingelse for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. Forslaget
skal ses i lyset af en række administrative og praktiske udfordringer, som følge af,
at der ved udløbet af en stillet økonomisk sikkerhed enten skal ske en forlængelse
af den tidligere stillede sikkerhed eller stilles en ny sikkerhed, indtil udlændingen
opnår tidsubegrænset opholdstilladelse eller en ny opholdstilladelse på andet
grundlag.
Herudover foreslås det, at den særlige lette adgang til domstolsprøvelse i sager
om familiesammenføring med børn ophæves, da der efter oprettelsen af Udlæn-
dingenævnet ikke længere er de samme retssikkerhedsmæssige hensyn, som lig-
ger til grund for ordningen.
2. Forlængelse af den periode et beløb skal stilles som økonomisk sikkerhed i
ægtefællesammenføringssager
2.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens § 9, stk. 4, 1. pkt., skal familiesammenføring med en æg-
tefælle eller samlever, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed, afgørende taler derimod, betinges af, at den herboende person,
som det påhviler at forsørge ansøgeren, stiller økonomisk sikkerhed for 50.000 kr.
(2012-niveau) til dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven til ansøgeren. Familiesam-
menføring er således normalt betinget af, at ægtefællen eller samleveren i Dan-
mark stiller økonomisk sikkerhed til dækning af eventuelle fremtidige offentlige
udgifter til hjælp til ansøgeren.
Er en opholdstilladelse betinget af, at den herboende person har skullet stille
økonomisk sikkerhed, jf. § 9, stk. 4, og ydes der senere ansøgeren hjælp efter lov
om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, skal kommunalbestyrelsen, jf. ud-
lændingelovens § 9, stk. 23, 1. pkt., tvangsinddrive det beløb, der er stillet til sik-
kerhed, som betaling for hjælpen. Tvangsinddrivelse finder ikke anvendelse for
offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven,
som ydes ansøgeren, efter at den pågældende er meddelt tidsubegrænset op-
holdstilladelse eller en ny opholdstilladelse på andet grundlag, jf. udlændingelo-
vens § 9, stk. 23, 2. pkt.
Side
2/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
Efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., kan der efter ansøgning gives op-
holdstilladelse til en udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed og, hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv,
taler derfor. Medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed
og, hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv, taler derimod,
betinges opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, 1. pkt., som følge af en familiemæssig
tilknytning til en herboende person bl.a. af, at den herboende person stiller øko-
nomisk sikkerhed, jf. § 9, stk. 4, 1. pkt.
Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse blev indført ved lov nr. 365 af 6. juni
2002 om ændring af udlændingeloven og ægteskabsloven med flere love. Det
fremgår af bemærkningerne til udlændingelovens § 9, stk. 4, jf. Folketingstidende
2001-2002, 2. samling, tillæg A, side 4004, at sikkerhedsstillelsen ikke vil skulle
stilles for en klart afgrænset periode, men vil skulle dække offentlige udgifter til
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, der ydes, indtil ansø-
geren meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse eller en ny opholdstilladelse på
et andet grundlag. Hjælp, der ydes efter dette tidspunkt, vil ikke skulle dækkes af
sikkerhedsstillelsen.
Udlændingelovens § 9, stk. 4, er ændret ved lov nr. 402 af 1. juni 2005, der indfør-
te mulighed for at få beløbet, der skal stilles som sikkerhed, nedsat med halvde-
len, når udlændingen havde bestået en afsluttende prøve i dansk eller modtaget
bevis for aktiv deltagelse ved uddannelsens afslutning. Ved lov nr. 571 af 31. maj
blev denne mulighed indskrænket, så den alene var forbeholdt udlændinge, der
havde bestået en afsluttende prøve i dansk. Ved lov nr. 601 af 14. juni 2011 blev
beløbet, der skal stilles som økonomisk sikkerhed, hævet fra 50.000 kr. (2002-
niveau, hvilket
i 2011-niveau var 63.413,39 kr.)
til 100.000 kr. (2011-niveau). Ved
lov nr. 418 af 12. maj 2012 blev bl.a. det beløb, der skal stilles som økonomisk
sikkerhed, tilbageført til 50.000 kr.
I medfør af § 9, stk. 4, 2. pkt., fastsætter udlændinge- og integrationsministeren
nærmere regler om den økonomiske sikkerhed.
I bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 om sikkerhedsstillelse efter udlændinge-
lovens § 9, stk. 4, eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9, stk. 4, til dækning af offentlige
udgifter til hjælp efter lov om aktiv social politik eller integrationsloven, som æn-
dret ved bekendtgørelse nr. 1463 af 15. december 2014, er der fastsat nærmere
regler om den økonomiske sikkerhedsstillelse. Det fremgår af § 4, stk. 2, i be-
kendtgørelsen, at den økonomiske sikkerhed kan stilles i form af enten en anfor-
dringsgaranti stillet af et pengeinstitut eller en deponeringskonto i et pengeinsti-
tut, hvori kommunalbestyrelsen har pant.
Side
3/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingestyrelsen meddeler skriftligt sikkerhedsstilleren, at der skal stilles
økonomisk sikkerhed. Når den økonomiske sikkerhed er stillet, meddeler den
pågældende kommunalbestyrelse herefter Udlændingestyrelsen, at den har mod-
taget sikkerhedsstillelsen. Samtidig afgiver kommunalbestyrelsen en udtalelse til
Udlændingestyrelsen om, hvorvidt sikkerhedsstillelsen opfylder de krav, der er
fastsat i bekendtgørelse om sikkerhedsstillelse efter udlændingelovens § 9, stk. 4,
eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9, stk. 4, til dækning af offentlige udgifter til hjælp
efter lov om aktiv social politik eller integrationsloven. Udlændingestyrelsen læg-
ger som udgangspunkt kommunalbestyrelsens udtalelse til grund ved sin afgørel-
se af, om udlændingen skal meddeles opholdstilladelse, jf. § 7 i bekendtgørelsen.
Det følger af § 6, stk. 1, i bekendtgørelsen, at sikkerhedsstillelsen skal gælde i 5 år
regnet fra det anslåede tidspunkt for meddelelse af opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens §§ 9, stk. 1, nr. 1, eller 9 c, stk. 1, til udlændingen. Kravene til sik-
kerhedsstillelsens ikrafttrædelsesdato og udløbsdato fastsættes af Udlændinge-
styrelsen i forbindelse med Udlændingestyrelsens anmodning til sikkerhedsstille-
ren om at stille sikkerhed.
Det fremgår endvidere af § 6, stk. 3, i bekendtgørelsen, at hvis udlændingen ikke
opnår tidsubegrænset opholdstilladelse efter 5 år, skal sikkerhedsstilleren stille en
ny sikkerhed for 50.000 kr. (2012-niveau), eller den sikkerhedsstillelse, som alle-
rede er stillet, skal forlænges. Sikkerheden skal gælde eller forlænges i minimum
en periode svarende til den periode, hvori udlændingen får forlænget sin opholds-
tilladelse efter udlændingelovens §§ 9, stk. 1, nr. 1, eller 9 c, stk. 1.
I medfør af § 20 i bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 finder reglerne i be-
kendtgørelse nr. 1405 af 30. november 2010 anvendelse i sager, hvor udlændin-
gen har indgivet ansøgning om eller er meddelt opholdstilladelse inden den 15.
maj 2012. Dog finder reglerne i bekendtgørelse nr. 934 af 5. september 2006 an-
vendelse i sager, hvor der inden den 1. januar 2011 er stillet økonomisk sikkerhed
og efterfølgende på grundlag heraf meddelt opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1.
Efter § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 934 af 5. september 2006, skal sikkerhedsstil-
lelsen gælde i 7 år regnet fra det anslåede tidspunkt for meddelelse af opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens §§ 9, stk. 1, nr. 1, eller 9 c, stk. 1, til udlændingen.
Sikkerhedsstillelsen skal ikke efterfølgende forlænges.
Efter § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1405 af 30. november 2010 skal sikkerheds-
stillelsen gælde i 4 år regnet fra det anslåede tidspunkt for meddelelse af opholds-
tilladelse. Efter § 6, stk. 3, skal sikkerhedsstilleren stille en ny sikkerhed, eller den
sikkerhedsstillelse, som allerede er stillet, skal forlænges, hvis udlændingen ikke
opnår tidsubegrænset opholdstilladelse efter 4 år. Sikkerheden skal gælde eller
Side
4/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
forlænges i minimum en periode svarende til den periode, hvori udlændingen får
forlænget sin opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9, stk. 1, nr. 1, eller 9 c,
stk. 1.
Efter udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, er det i dag som udgangspunkt et
grundlæggende krav for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændin-
gen har boet lovligt her i landet i mindst 8 år og i hele denne periode har haft op-
holdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p. Hvis opholdstilladelsen er meddelt
efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, 1. pkt., på baggrund af ægteskab eller fast
samlivsforhold, anses betingelsen kun for opfyldt, hvis opholdstilladelsen er med-
delt på grundlag af samme ægteskab eller samlivsforhold.
Kravet om, at udlændingen skal have boet lovligt her i landet mindst 8 år, stilles
ikke i visse tilfælde. Således kan en udlænding bl.a. opnå tidsubegrænset opholds-
tilladelse allerede efter mindst 4 års lovligt ophold i Danmark, hvis udlændingen
opfylder de grundlæggende betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 2-9, og
samtlige 4 supplerende betingelser i § 11, stk. 4, nr. 1-4, jf. udlændingelovens §
11, stk. 5.
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
Som det fremgår under pkt. 2.1. skal sikkerhedsstillelsen dække offentlige udgifter
til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, der ydes, indtil
ansøgeren meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse eller en ny opholdstilladel-
se på et andet grundlag.
Den økonomiske sikkerhed stilles i dag for 5 år. Hvis udlændingen ikke inden for
denne periode opnår tidsubegrænset opholdstilladelse, skal der stilles en ny sik-
kerhed eller den tidligere stillede sikkerhed skal forlænges, jf. § 6 i bekendtgørelse
nr. 646 af 21. juni 2012.
De gældende regler indebærer således, at den herboende reference, i sager, hvor
der er stillet krav om økonomisk sikkerhed, jf. udlændingelovens § 9, stk. 4, 1.
pkt., vil skulle forlænge sikkerhedsstillelsen eller stille en ny sikkerhed, idet det
som udgangspunkt ikke er muligt for en ægtefællesammenført udlænding at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse inden udløbet af de 5 år, som sikkerhedsstillel-
sen i første omgang er stillet for. Det medfører et væsentligt antal sager om øko-
nomisk sikkerhedsstillelse hos Udlændingestyrelsen og kommunerne.
De gældende regler indebærer endvidere, at der i forbindelse med sagsbehand-
lingen af ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse vil kunne opstå en perio-
de, hvor der ikke er en gyldig økonomisk sikkerhed, som bopælskommunen kan
inddrive, indtil Udlændingestyrelsen på afgørelsestidspunktet påser at der er stil-
let en ny økonomisk sikkerhed, eller den oprindelige er forlænget.
Side
5/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at de gældende regler om varighe-
den af den periode, der skal stilles økonomisk sikkerhed for i ægtefællesammen-
føringssager medfører en uhensigtsmæssig administrativ byrde for såvel borgere
som for Udlændingestyrelsen og kommunerne, ligesom formålet med ordningen
kan forspildes ved, at der er perioder, hvor den økonomiske sikkerhed ikke er
gyldig.
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår på den baggrund, at den økono-
miske sikkerhed, der stilles i ægtefællesammenføringssager, fremover skal stilles
for en afgrænset periode på 10 år.
Ved at indføre krav om, at den økonomiske sikkerhed skal stilles for en periode på
10 år, hvilket vil indebære en fordobling af den periode på 5 år, som sikkerheden i
dag stilles for, sikres det, at sikkerhedsstillelsen ikke udløber inden, udlændingen
kan opfylde den tidsmæssige betingelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, for
at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Derved sikres det også, at der ikke i forbindelse med Udlændingestyrelsens be-
handling af en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse kan opstå en
periode, hvor den økonomiske sikkerhed ikke er gyldig.
Derudover sikres det, at der ikke sker unødig afkortning af varigheden af en for-
længelse af en opholdstilladelse som følge af, at den økonomiske sikkerhedsstil-
lelse udløber.
Idet det foreslås, at der fremover skal stilles økonomisk sikkerhed for en væsentlig
længere periode end i dag og for 2 år længere end den tidsmæssige betingelse for
at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 11, stk. 3, nr.
1, foreslås det samtidig, at der ikke fremover stilles krav om forlængelse af en
tidligere stillet sikkerhed eller en ny sikkerhed, selvom udlændingen ikke måtte
have opnået tidsubegrænset opholdstilladelse efter 10 års ophold. For de udlæn-
dinge, der ikke har opnået tidsubegrænset opholdstilladelse efter 10 års ophold,
vil forslaget således betyde, at der ikke længere vil være stillet en økonomisk sik-
kerhed til dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp efter lov
om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
Det forudsættes med lovforslaget, at økonomisk sikkerhed, som er stillet før den
1. januar 2011, som hidtil, ikke vil skulle forlænges eller stilles på ny i forbindelse
med en forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1,
eller § 9 c, stk. 1, jf. § 6 i bekendtgørelse nr. 934 af 5. september 2006.
Side
6/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
Økonomisk sikkerhed, som er stillet i perioden fra den 1. januar 2011 indtil lovens
ikrafttræden, vil skulle forlænges eller stilles på ny i forbindelse med forlængelse
af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1. Den
økonomiske sikkerhed skal forlænges, således at den samlede periode, hvor der er
stillet sikkerhed, udgør 10 år, uanset for hvilken periode opholdstilladelsen for-
længes med. Har den herboende ægtefælle eksempelvis ved meddelelse af før-
stegangstilladelsen stillet sikkerhed for 5 år, skal denne sikkerhed forlænges med
yderligere 5 år. For en person, der allerede har stillet sikkerhed for en samlet pe-
riode på 10 år eller mere, vil sikkerheden ikke skulle forlænges yderligere, men
kan bringes til ophør, uanset at den pågældende udlænding ikke har opnået tids-
ubegrænset opholdstilladelse.
Hermed lettes den administrative byrde for borgerne, såvel som Udlændingesty-
relsen og kommunerne, bl.a. idet kommunerne ikke længere vil skulle godkende
forlængelser af den økonomiske sikkerhed eller en ny sikkerhed, og idet Udlæn-
dingestyrelsen ikke vil skulle tage højde for varigheden af sikkerhedsstillelsen ved
forlængelse af opholdstilladelser meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1 og § 9 c, stk. 1,
ligesom processen vil blive enklere for ansøgere og referencer.
Den økonomiske sikkerhedsstillelse vil som i dag skulle frigives, når udlændingen
opnår tidsubegrænset opholdstilladelse eller en opholdstilladelse på andet grund-
lag.
Reglerne i bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 vil blive ændret i overensstem-
melse med lovforslaget.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
3. Ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familie-
sammenføring med børn
3.1. Gældende ret
I medfør af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, kan der efter ansøgning gives op-
holdstilladelse til et ugift mindreårigt barn under 15 år af en i Danmark fastboen-
de person eller dennes ægtefælle, når barnet bor hos forældremyndighedens
indehaver og ikke gennem fast samlivsforhold har stiftet selvstændig familie, og
når den i Danmark fastboende person opfylder en række yderligere betingelser.
Udlændingestyrelsens afgørelser om afslag på opholdstilladelse, nægtelse af for-
længelse af opholdstilladelse, inddragelse eller bortfald af en opholdstilladelse
efter § 9, stk. 1, nr. 2, kan indbringes for Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens
§ 52 b, stk. 1 og 3.
Udlændingenævnets afgørelser er endelige inden for det administrative system,
jf. udlændingelovens § 52 a, stk. 8. Det betyder, at nævnets afgørelser ikke kan
Side
7/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
påklages til udlændinge- og integrationsministeren. Udlændingenævnets afgørel-
ser kan i overensstemmelse med grundlovens § 63 indbringes for domstolene.
Herudover kan endelige administrative afgørelser om nægtelse af opholdstilladel-
se efter § 9, stk. 1, nr. 2, samt om bortfald, inddragelse eller nægtelse af forlæn-
gelse af sådanne tilladelser, inden 14 dage efter, at afgørelsen er meddelt udlæn-
dingen, af denne kræves indbragt til prøvelse for den ret, hvor udlændingen har
bopæl, eller hvis udlændingen ikke har bopæl noget sted i riget, for Københavns
Byret, jf. udlændingelovens § 52, stk. 1, nr. 1 og 2.
Sagen indbringes for retten af Udlændingestyrelsen, der fremsender sagens akter
med oplysning om den påklagede afgørelse, en kort redegørelse for de omstæn-
digheder, der påberåbes, samt sagens bevisligheder, jf. udlændingelovens § 52,
stk. 2.
Efter udlændingelovens § 52, stk. 3, drager retten omsorg for sagens oplysning og
træffer selv bestemmelse om afhøring af udlændingen og vidner, om tilvejebrin-
gelse af andre bevismidler og om, hvorvidt sagen skal behandles mundtligt. Ude-
bliver udlændingen uden lovligt forfald, afgør retten, om afgørelsen kan prøves
uden udlændingens tilstedeværelse, eller om sagen skal afvises eller udsættes.
3.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at der med etableringen af Udlæn-
dingenævnet ikke længere er særlige retssikkerhedsmæssige interesser i sager om
familiesammenføring af børn til herboende forældre, der bør sikres gennem en
særlig let adgang til domstolsprøvelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet lægger herved vægt på, at Udlændinge-
nævnet er et uafhængigt kollegialt domstolslignende forvaltningsorgan.
Efter udlændingelovens § 52 a, stk. 1, består Udlændingenævnet af 1 formand og
næstformand (formandskabet) og andre medlemmer. Udlændingenævnets med-
lemmer er uafhængige og kan ikke modtage eller søge instruktion fra den beskik-
kende eller indstillende myndighed eller organisation. Udlændingenævnets for-
mand skal være landsdommer eller højesteretsdommer, og næstformændene skal
være dommere. De andre medlemmer skal være advokater eller gøre tjeneste i
Udlændinge- og Integrationsministeriet, jf. udlændingelovens § 52 a, stk. 2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet lægger endvidere vægt på, at det er Ud-
lændingestyrelsens erfaring, at det kun er helt undtagelsesvist, at retten ophæver
en indbragt afgørelse om børnesammenføring.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at retssikkerheden for
de involverede parter i en sag om familiesammenføring af børn til herboende
forældre i nødvendigt omfang varetages ved muligheden for administrativ rekurs
til Udlændingenævnet, samt ved den almindelige adgang til domstolsprøvelse der
følger af grundlovens § 63.
Side
8/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det foreslås på den baggrund, at den særlige lette adgang til domstolsprøvelse i
sager om familiesammenføring med børn ophæves.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[Afventer]
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil betyde, at den økonomiske sikkerhed i ægtefællesammenførings-
sager ikke vil skulle forlænges af den herboende reference, men i stedet vil skulle
stilles for en længere periode end i dag.
Derudover vil lovforslaget betyde, at der i visse sager ophæves en særlig let ad-
gang til domstolsprøvelse.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. september 2017 til den 13. okto-
ber 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Amnesty International, Børnerådet, Børns Vilkår, Centralor-
ganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksfor-
ening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-
Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY
Dansk
Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimina-
tion, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fredsfonden, Finans-
Danmark, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingerets-
advokater, Færøernes Landsstyre, HK/ Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik,
Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskeret-
tigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening, Landsfor-
Side
9/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
1789520_0010.png
eningen Adoption og Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Naalak-
kersuisut (Grønlands Selvstyre), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præ-
sidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk For-
ening, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børne-
konventionen, Samtlige byretter, SOS mod Racisme, Udlændingenævnet, UNHCR
Regional Representation for Northern Europe, Work-live-stay southern Denmark
Ægteskab Uden Grænser, Aarhus Erhverv / International Community, 3 F.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
[afventer]
Negative
konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
[afventer]
Økonomiske
konsekvenser
for
stat,
kommuner
og regioner
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
stat,
kom-
muner
og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervs-
livet
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
erhvervslivet
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
borgerne
Miljømæssi-
ge
konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Overimple-
mentering af
EU-retlige
minimums-
forpligtelser
(sæt X)
[afventer]
[afventer]
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
[afventer]
[afventer]
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Side
10/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter udlændingelovens § 9, stk. 4, 1. pkt., skal opholdstilladelse efter § 9, stk. 1,
nr. 1, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed,
afgørende taler derimod, betinges af, at den herboende person, som det påhviler
at forsørge ansøgeren, stiller økonomisk sikkerhed for 50.000 kr. (2012-niveau) til
dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik eller integrationsloven til ansøgeren.
Medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed og, hvis ud-
lændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv, taler derimod, betinges op-
holdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, 1. pkt., som følge af en familiemæssig tilknytning
til en herboende person endvidere bl.a. af, at den herboende person stiller øko-
nomisk sikkerhed, jf. § 9, stk. 4, 1. pkt.
Sikkerhedsstillelsen stilles i dag for 5 år, jf. § 6, stk. 1, i bekendtgørelse om sikker-
hedsstillelse efter udlændingelovens § 9, stk. 4, eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9,
stk. 4, til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv social politik
eller integrationsloven, at sikkerhedsstillelsen stilles for 5 år.. Sikkerheden skal
gælde eller forlænges i minimum en periode svarende til den periode, hvori ud-
lændingen får forlænget sin opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9, stk. 1,
nr. 1, eller 9 c, stk. 1.
Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse ophører som udgangspunkt først, når
udlændingen opnår tidsubegrænset opholdstilladelse eller en opholdstilladelse på
andet grundlag.
Det følger af den foreslåede ændring af udlændingelovens § 9, stk. 4, 1. pkt., at
den økonomiske sikkerhed, der stilles i ægtefællesammenføringssager, fremover
skal stilles for en afgrænset periode på 10 år.
Den foreslåede ændring indebærer således, at der fremover i sager om ægtefæl-
lesammenføring vil skulle stilles økonomisk sikkerhed for 10 år, og at sikkerheds-
stillelsen ikke herefter skal fornys eller forlænges.
Den økonomiske sikkerhedsstillelse vil som i dag skulle frigives, når udlændingen
opnår tidsubegrænset opholdstilladelse eller en opholdstilladelse på andet grund-
lag.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side
11/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
Til nr. 2
I medfør af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, kan der efter ansøgning gives op-
holdstilladelse til et ugift mindreårigt barn under 15 år af en i Danmark fastboen-
de person eller dennes ægtefælle, når barnet bor hos forældremyndighedens
indehaver og ikke gennem fast samlivsforhold har stiftet selvstændig familie, og
når den i Danmark fastboende person opfylder en række yderligere betingelser.
Efter udlændingelovens § 52, stk. 1, nr. 1 og 2, kan endelige administrative afgø-
relser om nægtelse af opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 2, samt om bortfald,
inddragelse eller nægtelse af forlængelse af sådanne tilladelser, inden 14 dage
efter, at afgørelsen er meddelt udlændingen, af denne kræves indbragt til prøvel-
se for den ret, hvor udlændingen har bopæl, eller hvis udlændingen ikke har bo-
pæl noget sted i riget, for Københavns Byret.
Sagen indbringes for retten af Udlændingestyrelsen, der fremsender sagens akter
med oplysning om den påklagede afgørelse, en kort redegørelse for de omstæn-
digheder, der påberåbes, samt sagens bevisligheder, jf. udlændingelovens § 52,
stk. 2.
Efter udlændingelovens § 52, stk. 3, drager retten omsorg for sagens oplysning og
træffer selv bestemmelse om afhøring af udlændingen og vidner, om tilvejebrin-
gelse af andre bevismidler og om, hvorvidt sagen skal behandles mundtligt. Ude-
bliver udlændingen uden lovligt forfald, afgør retten, om afgørelsen kan prøves
uden udlændingens tilstedeværelse, eller om sagen skal afvises eller udsættes.
Med lovforslaget foreslås det, at udlændingelovens § 52, stk. 1, nr. 1 og 2, ophæ-
ves.
Den foreslåede ændring indebærer således, at endelige administrative afgørelser
om nægtelse af opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 2, samt om bortfald, inddra-
gelse eller nægtelse af forlængelse af sådanne tilladelser ikke længere vil være
omfattet af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse, som følger af udlændin-
gelovens § 52.
Endelige administrative afgørelser om nægtelse af opholdstilladelse efter § 9, stk.
1, nr. 2, samt om bortfald, inddragelse eller nægtelse af forlængelse af sådanne
tilladelser vil fortsat kunne indbringes for domstolene i medfør af den almindelige
adgang til domstolsprøvelse, der følger af grundlovens § 63.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. marts 2018.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 2,
medfører, at ændringen i § 1, nr. 1, ikke
finder anvendelse på ansøgninger om opholdstilladelse, der er indgivet før lov-
Side
12/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
forslagets fremsættelse. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Det bemærkes, at det med lovforslaget forudsættes, at økonomisk sikkerhed, som
er stillet i perioden fra den 1. januar 2011 indtil lovens ikrafttræden, vil skulle
forlænges eller stilles på ny i forbindelse med forlængelse af opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, således, at den samlede
periode, hvor der er stillet sikkerhed, udgør 10 år, uanset for hvilken periode op-
holdstilladelsen forlænges med. For en person, der allerede har stillet sikkerhed
for en samlet periode på 10 år eller mere, vil sikkerheden efter udløb ikke skulle
forlænges yderligere.
Økonomisk sikkerhed, som er stillet før den 1. januar 2011 vil, som hidtil, ikke
skulle forlænges eller stilles på ny i forbindelse med en forlængelse af opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, jf. § 6 i bekendt-
gørelse nr. 934 af 5. september 2006.
Reglerne i bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 vil blive ændret i overensstem-
melse med lovforslaget.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 3,
medfører, at ophævelsen af adgang til
domstolsprøvelse i medfør af udlændingelovens § 52 ikke finder anvendelse for
endelige administrative truffet før lovens ikrafttræden.
For sådanne afgørelser finder de hidtil gældende regler anvendelse. Det betyder,
at der fortsat vil være adgang til domstolsprøvelse i medfør af udlændingelovens
§ 52 af endelige administrative afgørelser om nægtelse af opholdstilladelse efter §
9, stk. 1, nr. 2, samt om bortfald, inddragelse eller nægtelse af forlængelse af så-
danne tilladelser af afgørelser, såfremt afgørelsen er truffet inden lovens ikraft-
træden.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Side
13/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 412 af 9. maj 2016, som æn-
dret senest ved [indsæt], foretages
følgende ændringer:
§ 9.
---
Stk. 4. Opholdstilladelse efter stk. 1,
1.
I
§ 9, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter
nr. 1, skal, medmindre ganske særlige »forsørge ansøgeren,«: »i en periode
grunde, herunder hensynet til famili- på 10 år«.
ens enhed, afgørende taler derimod,
betinges af, at den herboende per-
son, som det påhviler at forsørge
ansøgeren, stiller økonomisk sikker-
hed for 50.000 kr. tildækning af even-
tuelle fremtidige offentlige udgifter til
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik
eller integrationsloven til ansøgeren,
jf. stk. 23. Udlændinge-, integrations-
og boligministeren fastsætter nær-
mere regler om den økonomiske sik-
kerhed. Det angivne beløb er fastsat i
2012-niveau og reguleres fra og med
2013 én gang årligt den 1. januar
efter satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent.
Stk. 5-37. ---
§ 52.
Endelige administrative afgørel-
2.
§ 52, stk. 1, nr. 1
og
2,
ophæves.
ser efter § 46 kan inden 14 dage ef-
ter, at afgørelsen er meddelt udlæn- Nr. 3-5 bliver herefter nr. 1-3.
dingen, af denne kræves indbragt til
prøvelse for den ret, hvor udlændin-
gen har bopæl, eller, hvis udlændin-
gen ikke har bopæl noget sted i riget,
for Københavns byret, hvis afgørelsen
går ud på:
1) nægtelse af opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold
Side
14/15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager samt ophævelse af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familiesammenføring med børn), fra udlændinge- og integrationsministeren
efter § 9, stk. 1, nr. 2,
2) bortfald, inddragelse eller nægtel-
se af forlængelse af en sådan tilladel-
se,
3) bortfald efter § 21 b, hvis udlæn-
dingen
a) er statsborger i et andet nordisk
land og har fast bopæl
her i landet eller
b) er omfattet af EU-reglerne, jf. § 2,
4) udvisning efter § 25 b, af en ud-
lænding, som er omfattet af EU-
reglerne, jf. § 2, eller
5) udvisning efter § 25 a af en udlæn-
ding, som:
a) er statsborger i et andet nordisk
land og har fast bopæl
her i landet eller
b) er omfattet af EU-reglerne, jf. § 2.
Stk. 2-7. ---
§2
Loven træder i kraft den 1. marts
2018.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendel-
se på ansøgninger om opholdstilla-
delse, der er indgivet før lovforslagets
fremsættelse. For sådanne ansøgnin-
ger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 3.
§ 1, nr. 2, finder ikke anvendel-
se for endelige administrative afgø-
relser truffet forud for lovens ikraft-
træden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grøn-
landske forhold tilsiger.
Side
15/15