Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 25
Offentligt
1679252_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Dato:
24. oktober 2016
EU-borgeres muligheder og begrænsninger for ophold i andre EU-lande
Resumé:
EU-borgere har ret til frit at færdes i andre EU-lande i op til tre måneder uden
krav om registrering eller opholdstilladelse. Efter tre måneder afhænger EU-
borgeres rettigheder i andre EU-lande af deres status. Som vandrende ar-
bejdstager eller som borger med tidsubegrænset ophold har man flere ret-
tigheder end som arbejdsløs.
For EU-borgere, der ikke har og ikke har haft arbejde i Danmark, kan ophold
gøres betinget af, at de ikke udgør en urimelig byrde for Danmarks sociale
system. Det, at EU-borgeren søger kontanthjælp, er ikke i sig selv nok til, at
myndighederne
automatisk
kan inddrage opholdstilladelsen. Der skal foreta-
ges en konkret vurdering af sagen, hvor man tager hensyn til opholdets varig-
hed, unionsborgerens personlige forhold, om EU-borgerens vanskeligheder er
midlertidige, og størrelsen af den ydede støtte.
Nedenfor gennemgås reglerne for a) arbejdstagere, b) selvstændige er-
hvervsdrivende, c) borgere med tidsubegrænset ophold, d) EU-borgere der
ikke er erhvervsaktive, e) Udstationerede arbejdstagere, f) EU-borgere, der er
en trussel mod værtslandet.
1/4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Notat om EU-borgeres ret til ophold i andre EU-lande
1679252_0002.png
A) Vandrende arbejdstagere
Arbejdstagere har ret til samme sociale ydelser som værtslandets egne bor-
gere.
1
Hvis EU-borgeren er arbejdstager, kan Danmark ikke udsende ved-
kommende. Arbejdstagerbegrebet er i EU-Domstolens optik et meget bredt
begreb. Det kan være ned til 10-12 timer ugentlig beskæftigelse i et par uger.
Det afgørende er, at om der er tale om faktisk og reel beskæftigelse, og det
skal altid afgøres i en konkret, individuel vurdering.
Mister EU-borgeren sit job, kan vedkommende bevare sin arbejdstagerstatus,
hvis en af disse betingelser er opfyldt:
Jobtabet var uforskyldt, og borgeren står til rådighed for arbejdsmar-
kedet og søger job
Borgeren er midlertidigt uarbejdsdygtig som følge af sygdom eller
ulykke.
Pågældende begynder på en erhvervsuddannelse.
2
Hvis en arbejdstager har haft arbejde i Danmark i et under et år, kan han/hun
bevare arbejdstagerstatus i 6 måneder som arbejdsløs. Hvis arbejdstageren
har haft arbejde i mere end et år, bevarer han/hun arbejdstagerstatus, så
længe pågældende er tilmeldt jobcenteret og står til rådighed.
3
En arbejdstagers familie er beskyttet af de samme regler. Familiemedlemmer
til arbejdstagere må man heller ikke udsende i ovenstående tilfælde.
B) Selvstændig erhvervsdrivende
Det gælder stort set de samme regler for selvstændige erhvervsdrivende.
C) Tidsubegrænset ophold
Hvis EU-borgeren har haft lovligt ophold i Danmark uafbrudt i fem år, opnår
han/hun tidsubegrænset ophold og kan ikke udsendes. Det er ligegyldigt om
vedkommende er arbejdstager eller ej.
D) Andre grupper (arbejdssøgerede, selvforsørgende)
De første tre måneder har EU-borgeren ret til at være i Danmark uden op-
holdstilladelse og uden at lade sig registrere, blot vedkommende har et gyldigt
pas. I denne periode har EU-borgeren ikke ret til sociale ydelser og kan ikke
udsendes.
1
2
Forordning 492/2011 om arbejdskraftens frie bevægelighed, art. 7
Opholdsdirektivet 2004/38/EF, art. 7
3
Opholdsdirektivet 2004/38/EF, art. 7
2/4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Notat om EU-borgeres ret til ophold i andre EU-lande
1679252_0003.png
Efter tre måneder skal EU-borgeren (arbejdssøgende, selvforsørgende, stu-
derende eller pensionist) have en opholdstilladelse. For alle disser grupper
gælder der, at de ikke må ligge værtslandet til last (de skal f.eks. have en
gyldig sygeforsikring).
4
Hvis EU-borgeren ikke har haft job i Danmark (eller
har mistet sin arbejdstagerstatus), kan vedkommende i udgangspunktet altså
slet ikke modtage kontanthjælp. Men der kan være en forpligtelse til, at Dan-
mark alligevel yder disse personer hjælp, hvis de står helt uden midler. Det
kan f.eks. være akut hjælp til forsørgelse eller en billet til hjemrejse.
Hvordan afgør man, hvornår en EU-borger ligger værtslandet til last og bliver
en urimelig byrde? Hvis man ser på retspraksis, tyder nyere domme på, at
Domstolen er begyndt at anlægge en mere restriktiv praksis end tidligere. I
Dano-dommen gav EU-Domstolen Tyskland ret i, at de kunne afvise at give
en tysk grundsikringsydelse til en rumænsk kvinde, der ikke var i arbejde, og
hendes søn. Begrundelsen er, at borgere, der ikke er økonomisk aktive, ikke
må ligge værtslandet til last. Denne borger havde imidlertid lovligt ophold efter
tysk ret.
5
I sagerne Alimanovic og Brey, har Domstolen ligeledes sagt god for med-
lemsstaternes begrænsninger i udbetaling af sociale ydelser til EU-borgere,
der ikke er økonomisk aktive.
6
EU-landene kan altså godt afvise at betale sociale ydelser. De kan under
visse betingelser også inddrage EU-borgernes opholdstilladelse. Opholdsdi-
rektivet siger, at EU-borgere har ret til ophold, så længe de ”råder over til-
strækkelige midler til sig selv og sine familiemedlemmer, således at opholdet
ikke bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale system”.
7
Som arbejdssøgende kan man dog ikke sendes hjem, så længe det kan do-
kumenteres, at den arbejdssøgende fortsat søger arbejde og har en reel mu-
ligheder for at blive ansat.
8
Danmark må ikke automatisk udsende en EU-borger, blot fordi vedkommende
benytter det sociale system. De danske myndigheder skal undersøge, om der
er tale om midlertidige vanskeligheder, og tage hensyn til opholdets varighed,
unionsborgerens personlige forhold og størrelsen af den ydede støtte for at
4
5
Opholdsdirektivet 2004/38/EF, art. 7 og 14.
Dano C-333/13
6
Alimanovic C-67/14 og Brey C-140/12
7
Opholdsdirektivet 2004/38/EF, art. 7 stk.1b)
8
Opholdsdirektivet 2004/38/EF, art. 14 stk. 4b)
3/4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Notat om EU-borgeres ret til ophold i andre EU-lande
1679252_0004.png
fastslå, om vedkommende er blevet en urimelig byrde for det sociale system,
før personen kan udsendes.
9
Familiemedlemmers ret til ophold følger med hovedpersonens.
E) Udstationerede
Arbejdstagere, der opholder sig op til to år i et andet EU-land som udstatione-
rede gennem en virksomhed, er ikke omfattet af reglerne om fri bevægelighed
for arbejdskraft. Deres arbejdsgiver benytter sig derimod af den frie bevæge-
lighed for tjenesteydelser. Udstationerede er derfor omfattet af andre regler.
10
De er omfattet af det sociale sikringssystem i deres hjemland og har ikke be-
hov for en arbejdstilladelse i værtslandet.
F) Trussel
Hvis EU-borgeren udgør en trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller
sundhed, kan han eller hun udsendes uanset alt det ovenstående. Det følger
direkte af traktaten.
11
Venlig hilsen
Lotte Rickers Olesen (3330)
9
Det følger af Domstolens afgørelse i Alimanovic C-67/14 og Brey C-140/12
Udstationeringsdirektivet 96/71/EF.
11
TEUF, art. 45, art. 52 og 62.
10
4/4