Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 248
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(
Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed
)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret bl.a. ved lov nr. 612 af 8. juni
2016, § 1 i lov nr. 1745 af 27. december 2016 og senest ved § 2 i lov nr. 704 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 9 a, stk. 2, nr. 10,
affattes således:
”10)
hvis innovative forretningsplan med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt
vurderet af et uafhængigt ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen, og som er omfattet af en kvote, jf. stk.
14,”.
2.
I
§ 9 a, stk. 14, 1. pkt.,
ændres
”5 ” til: ”75”.
3.
I
§ 9 a, stk. 15, 2. pkt.,
æ dres ”ekspertpanelet” til: ”det uafhæ gige ekspertpa el”, og
”Erhvervsministeriet”
ændres
til ”Erhvervsstyrelse ”.
4.
§ 48 h
affattes således:
”En
forretningsplan efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, afvises af Erhvervsstyrelsen, hvis den ikke er egnet til
bedømmelse ved det uafhængige ekspertpanel. Afgørelsen om afvisning kan ikke påklages.
Stk. 2.
Det uafhængige ekspertpanels vurdering af en forretningsplan efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, og stk. 15,
kan påklages til et nyt uafhængigt ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen. Den nye vurdering kan ikke
påklages.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
1
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. INDLEDNING
.................................................................................................................................................................
2. BAGGRUND
....................................................................................................................................................................
3. LOVFORSLAGETS HOVEDINDHOLD
.......................................................................................................................
3.1. V
IDEREFØRELSE OG JUSTERING AF
S
TART
U
P ORDNINGEN
............................................................................................
3.1.1. G
ÆLDENDE RET
.......................................................................................................................................................
3.2. M
INISTERIETS OVERVEJELSER
......................................................................................................................................
3.2.1. F
ORSLAG OM AT VIDEREFØRE
S
TART
U
P ORDNINGEN
................................................................................................
3.2.2. J
USTERING AF
S
TART
U
P ORDNINGEN
.......................................................................................................................
4. DE ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR DET OFFENTLIGE
..................................
5. DE ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR ERHVERVSLIVET MV.
...........................
6. DE ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR BORGERNE
.................................................................................
7. DE MILJØMÆSSIGE KONSEKVENSER
....................................................................................................................
8. FORHOLDET TIL EU-RETTEN
...................................................................................................................................
9. HØRTE MYNDIGHEDER OG ORGANISATIONER MV.
..........................................................................................
10. SAMMENFATTENDE SKEMA
...................................................................................................................................
2
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning
Den 26. juni 2014 indgik den daværende regering (Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre)
”Aftale
om
en reform af international rekruttering
Lettere adgang til højtkvalifi
eret ar ejdskraft”
med Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Det fremgår af
aftalen, at reformen skal styrke virksomhedernes konkurrencevilkår og dermed fundamentet for at skabe
vækst og velfærd i Danmark.
Det indgik bl.a. i aftalen som noget nyt at indføre en 3-årig
forsøgsord i g, ”Start Up De ark”, for
innovative udenlandske iværksættere, der vil starte selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark. Med
ordningen ønskede aftalepartierne at gøre Danmark til et mere attraktivt land for dygtige internationale
iværksættere, der kan skabe nye succesfulde virksomheder og dermed bidrage til vækst og arbejdspladser i
Danmark. Der blev fastsat en kvote, så der i forsøgsperioden maksimalt kan komme 50 iværksættere ind på
ordningen årligt. Start Up ordningen trådte i kraft den 1. januar 2015.
2. Baggrund
Formålet med Start Up ordningen er at tiltrække internationale iværksættere med innovative
forretningsidéer, der kan skabe nye succesfulde virksomheder og bidrage til vækst og arbejdspladser i
Danmark.
Den 31. december 2017 udløber den 3-årige forsøgsperiode. Regeringen ønsker, at Danmark fortsat skal
kunne tiltrække dygtige og innovative udenlandske iværksættere, som kan bidrage med nye idéer,
internationalt netværk og viden om nye markeder til det danske iværksættermiljø samt til at skabe vækst
og velfærd i Danmark.
De foreløbige erfaringer viser, at Start Up henover forsøgsperioden er blevet til en velfungerende ordning
for meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til udenlandske iværksættere med innovative
forretningsideer. For at opnå opholds- og arbejdstilladelse under ordningen skal iværksætteren først have
vurderet sin forretningsplan af et ekspertpanel nedsat af Erhvervsministeriet. Hvis vurderingen er positiv
kan iværksætteren efterfølgende søge opholds- og arbejdstilladelse i Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Ekspertpanelet har i perioden fra den 1. januar 2015 til den 1. august 2017
godkendt 94 forretningsplaner, og Styrelsen for International Rekruttering og Integration har i samme
periode meddelt 56 opholds- og arbejdstilladelser.
Regeringen foreslår med lovforslaget at videreføre Start Up ordningen og samtidig at justere ordningen på
baggrund af de hidtidige erfaringer med ordningen.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Videreførelse og justering af Start Up ordningen
3.1.1. Gældende ret
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 1, at der kan gives opholdstilladelse til en udlænding på grundlag
af beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2. Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
10, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis forretningsplan med henblik på at
drive selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt vurderet af et ekspertpanel nedsat af Erhvervsministeriet,
og som er omfattet af en kvote.
3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
For at kunne søge opholdstilladelse efter Start Up ordningen skal iværksætteren således have vurderet sin
forretningsplan af et uafhængigt ekspertpanel. Ekspertpanelet består af erfarne konsulenter fra det
regionale erhvervsfremmesystem med erfaring i at vurdere forretningsplaner og rådgive
iværksættervirksomheder. Hver forretningsplan bliver i dag vurderet af fem konsulenter. Ekspertpanelets
godkendelse har en gyldighed på 3 måneder.
Ekspertpanelet vurderer ikke forretningsplaner til selvstændige erhvervsvirksomheder inden for
restaurationsbranchen, mindre handels-, import- og eksportvirksomhed, detailhandel, herunder kiosker, og
lignende. Forretningsplanerne uploades elektronisk til en webportal under Erhvervsstyrelsen.
Erhvervsstyrelsen varetager sekretariatsbistanden af ekspertpanelet (Start Up Denmark sekretariatet ved
Erhvervsstyrelsen, herefter sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen). Sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen
foretager en indledende screening af sagerne. Er der tale om sprogligt eller informationsmæssigt meget
mangelfulde forretningsplaner eller forretningsplaner knyttet til selvstændige erhvervsvirksomheder inden
for restaurationsbranchen, mindre handels-, import- og eksportvirksomhed, detailhandel, herunder kiosker,
og lignende, afvises forretningsplanerne.
Ekspertpanelets vurdering af en forretningsplan kan påklages til Erhvervsstyrelsen. Dette fremgår af
udlændingelovens § 48 h. Hvis en iværksætter påklager ekspertpanelets vurdering, forelægger sekretariatet
ved Erhvervsstyrelsen klagen for et nyt uafhængigt ekspertpanel. Det nye ekspertpanel består af et nyt sæt
konsulenter, der ikke har bidraget til den første vurdering.
Hvis forretningsidéen vurderes positivt af det uafhængige ekspertpanel, kan udlændingen sende en
ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse til Styrelsen for International Rekruttering og Integration, jf.
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10. Styrelsen lægger ved behandling af ansøgningen ekspertpanelets
vurdering uprøvet til grund. Arbejdstilladelsen stedfæstes til beskæftigelse i virksomheden, jf. § 25, stk. 1,
og § 26, stk. 1, 1. pkt., i udlændingebekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1197 af 26. september 2016.
Det bemærkes, at et team på op til to personer kan søge opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af en
godkendt forretningsplan.
Som det gælder for de øvrige ordninger om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, kan der
meddeles opholdstilladelse til medfølgende familie til en udlænding med opholdstilladelse efter Start Up
ordningen. Dette følger af udlændingelovens § 9 m, stk. 1.
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 1. pkt., at opholdstilladelse efter bl.a. Start Up ordningen er
betinget af, at udlændingen og personer, der meddeles opholdstilladelse som følge af familiemæssig
tilknytning til udlændingen, ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik.
Opholdstilladelse efter ordningen er endvidere betinget af, at udlændingens forsørgelse og
forsørgelsen af personer, der meddeles opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, er sikret gennem egne midler det første år af opholdet her i landet, jf. udlændingelovens § 9
a, stk. 4, 2. pkt.
Ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse efter Start Up ordningen skal indgives
digitalt. Dette følger af § 2, stk. 1, nr. 9, i bekendtgørelse om brug af obligatorisk selvbetjening for
indgivelse af ansøgning til Styrelsen for International Rekruttering og Integration i henhold til
udlændingeloven, jf. bekendtgørelse nr. 737 af 12. juni 2017.
Opholdstilladelse efter ordningen meddeles for en 2-årig periode med mulighed for forlængelse i 3 år ad
gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 10. Når tilladelsen skal forlænges, sender iværksætteren
en status på virksomhedens udvikling til ekspertpanelet, som vurderer, om virksomheden er etableret og i
4
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
al væsentlighed fortsat lever op til den forretningsplan, der i første omgang dannede baggrund for
ekspertpanelets vurdering, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 15. Der kan eksempelvis blive lagt vægt på, om
virksomheden har fået udviklet en prototype, har fået kunder, har rejst risikovillig kapital m.v. Som
udgangspunkt består ekspertpanelet i forlængelsessager af én konsulent. Konsulenten kan i tvivlstilfælde
indkalde iværksætteren til et interview, hvor en repræsentant for sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen
deltager som observatør. Hvis der herefter fortsat er tvivl om, hvorvidt virksomheden er etableret og i al
væsentlighed lever op til forretningsplanen, udvides ekspertpanelet med to eksperter, således at det består
af tre konsulenter. Ekspertpanelets vurdering har en gyldighed på 3 måneder. Vurderingen kan påklages til
Erhvervsstyrelsen, jf. udlændingelovens § 48 h.
Hvis det uafhængige ekspertpanel vurderer, at virksomheden fortsat i al væsentlighed lever op til den
oprindelige forretningsplan, kan udlændingen sende en ansøgning om forlængelse af arbejds- og
opholdstilladelse til Styrelsen for International Rekruttering og Integration sammen med ekspertpanelets
vurdering. Ansøgningen skal dog indgives, inden udlændingens opholdstilladelse udløber, også selvom
ekspertpanelets vurdering endnu ikke foreligger. Styrelsen for International Rekruttering og Integration
lægger ekspertpanelets vurdering uprøvet til grund.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan bl.a. inddrage en opholds- og arbejdstilladelse
meddelt efter Start Up ordningen, hvis grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen er urigtigt eller
ikke længere er til stede, eller hvis udlændingen undlader at overholde de betingelser, der er fastsat for
opholdstilladelsen eller for arbejdstilladelsen. Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1 og 3. Det
kan f.eks. være, hvis virksomheden går konkurs.
Afslag på opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt inddragelse af opholdstilladelse efter
Start Up ordningen kan påklages til Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 1 og 2.
Ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse efter Start Up ordningen er gebyrfinansieret. Gebyrsatsen for
en førstegangsansøgning og en ansøgning om forlængelse er i 2017 fastsat til 2.315 kr., jf. § 5, stk. 3, nr. 1, i
bekendtgørelse om indbetaling og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på studie-
og erhvervsområdet, og en klage over afslag på opholdstilladelse efter ordningen er i 2017 fastsat til 830
kr., jf. § 5, stk. 7.
I forsøgsperioden blev der fastsat en kvote, så der maksimalt kan komme 50 udlændinge ind på ordningen
årligt, jf. herved udlændingelovens § 9 a, stk. 14, 1. pkt. Hvis kvoten ikke udnyttes, falder den bort, jf. § 9 a,
stk. 14, 2. pkt. Hvis kvoten opfyldes inden udgangen af et kalenderår, vil Erhvervsstyrelsen lukke for
modtagelse af forretningsplaner for resten af det år med genåbning pr. 1. januar det følgende år.
Tilsvarende vil der ikke før det følgende kalenderår kunne meddeles opholdstilladelse. Allerede indsendte
forretningsplaner vil således afvente bedømmelse til genåbning af ordningen. Styrelsen for International
Rekruttering og Integration behandler ansøgningerne om opholds- og arbejdstilladelse i den rækkefølge, de
modtages i styrelsen.
3.2. Ministeriets overvejelser
3.2.1. Forslag om at videreføre Start Up ordningen
Den 3-årige forsøgsperiode for Start Up ordningen udløber den 31. december 2017. Regeringen ønsker en
videreførelse af ordningen for at sikre, at Danmark fortsat kan tiltrække dygtige og innovative udenlandske
iværksættere, der kan skabe nye succesfulde virksomheder og dermed bidrage til vækst og arbejdspladser i
Danmark.
Det foreslås derfor, at Start Up videreføres.
5
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
3.2.2. Justeringer af Start Up ordningen
Samtidig foreslås det
på baggrund af de hidtidige erfaringer
at justere Start Up ordningen på en række
punkter.
I dag kan Start Up ordningen benyttes af et team på to personer, der ønsker at starte virksomhed sammen,
men ikke af et team på flere personer end to. Inden for teknologidrevet iværksætteri, som ordningen bl.a.
skal fremme, er det ofte forekommende, at der er mere end to stiftere i et team. Ordningen afskærer
derfor i dag potentielt en række kompetente teams i at søge til Danmark.
Det foreslås derfor at øge loftet for personer i et team, således at teams på op til tre personer, der ønsker
at starte virksomhed sammen, kan søge efter Start Up ordningen via en fælles forretningsplan.
Forslaget betyder, at op til tre personer fremadrettet vil kunne få opholds- og arbejdstilladelse efter Start
Up ordningen på baggrund af en positiv vurdering foretaget af ekspertpanelet.
Start Up ordningen er i dag underlagt en kvote, hvorefter maksimalt 50 udlændinge kan komme ind på
ordningen årligt. Som det fremgår af afsnit 2, er kvoten ikke blevet opbrugt i de snart 3 år, hvor ordningen
har eksisteret.
En udvidelse fra to til tre personer, der kan søge opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af en positiv
vurdering fra ekspertpanelet, vil dog kunne sætte kvoten under pres. Samtidig har erfaringerne fra
forsøgsperioden vist, at Start Up ordningen er velfungerende, og regeringen ønsker derfor at sende et
signal om, at Danmark er åbent for innovative iværksættere.
Det foreslås derfor, at kvoten forhøjes til 75.
Det foreslås også at præcisere, at sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen ved en eventuel fuld udnyttelse af
kvoten administrativt kan forlænge gyldighedsperioden af allerede godkendte forretningsplaner til 1.
februar det følgende år. Dette kan blive relevant i de tilfælde hvor en forretningsplan er godkendt, men
hvor den årlige kvote er opfyldt, og iværksætteren endnu ikke har ansøgt om opholds- og arbejdstilladelse.
I dag er det fem erfarne konsulenter fra det regionale erhvervsfremmesystem med erfaring i at vurdere
forretningsplaner og rådgive iværksættervirksomheder, som vurderer, om en forretningsplan har
potentiale. Det betyder, at kun konsulenter fra de regionale væksthuse i dag kan optages som medlemmer
af ekspertpanelet. For at sikre et tilstrækkeligt og bredere rekrutteringsgrundlag, foreslås det, at der
fremadrettet også skal kunne rekrutteres personer til ekspertpanelet blandt personer med tilsvarende
erfaring i at bedømme forretningsplaner, f.eks. erfarne danske business angels og andre professionelle, der
udbyder risikovillig kapital i form af blandt andet seed- og venture-investeringer.
I forlængelse heraf foreslås det endvidere, at antallet af konsulenter, der benyttes til at vurdere hver enkelt
forretningsplan, ændres fra fem til minimum tre konsulenter.
Forsøgsperioden har vist, at spredningen i karaktergivningen blandt konsulenterne er lille, hvilket indikerer,
at konsulenterne er relativt enige i vurderingerne. En nedjustering af antallet af konsulenter fra fem til
minimum tre konsulenter kan således ske uden negative konsekvenser for ansøgerne og kvaliteten af de
godkendte forretningsplaner. Samtidig understøtter forslaget et tilstrækkeligt rekrutteringsgrundlag til
ekspertpanelet.
Iværksættere uploader forretningsplanerne elektronisk til en webportal under Erhvervsstyrelsen, der
sekretariatsbetjener ekspertpanelet. Som led i sekretariatsbetjeningen foretages en indledende screening
6
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
af forretningsplanerne. De foreløbige erfaringer med Start Up ordningen har vist, at kvaliteten af de
uploadede forretningsplaner ikke i alle tilfælde har et tilstrækkeligt niveau til, at ekspertpanelet kan
foretage sin faglige vurdering. Det kan f.eks. være, hvis det sproglige eller informationsmæssige niveau i det
fremsendte materiale er utilstrækkeligt til at foretage en vurdering, eller hvis der er tale om en selvstændig
erhvervsvirksomhed kendetegnet ved åbenlyst ikke at rumme et potentiale for at blive en
vækstvirksomhed, f.eks. simple service-, detail-, import- og eksportvirksomheder og lignende. I disse
tilfælde afviser sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen forretningsplanen.
Den indledende screening har til formål at betjene ordningens målsætning om at tiltrække iværksættere
med potentiale til at skabe vækst og beskæftigelse i Danmark og til at sikre, at ekspertpanelets konsulenter
bruger deres bedømmelsestid på seriøse forretningsidéer med udviklingspotentiale.
Det foreslås, at det i udlændingeloven præciseres, at Sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen kan afvise
mangelfulde forretningsplaner. Det foreslås endvidere, at en afvisning som følge af screening ikke skal
kunne påklages. En afvisning udelukker ikke, at der kan ansøges på ny.
Sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen fastlægger i samarbejde med ekspertpanelet bedømmelseskriterierne
for vurdering af forretningsplanerne. Der anvendes fem kriterier. Der ses på, hvor innovativ
forretningsplanen er, hvor attraktivt markedet er, skaleringsgraden af forretningsplanen og iværksætterens
kompetencer til at indfri forretningsplanen. Desuden anlægger ekspertpanelet i et femte kriterium en
helhedsbetragtning af den givne forretningsplan med henblik på at vurdere virksomhedens bidrag til at
fremme ordningens formål. Kriterierne justeres løbende efter behov og er offentligt tilgængelige på
webportalen.
Når en forretningsplan godkendes, kan iværksætteren søge om en opholds- og arbejdstilladelse hos
Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Opholds- og arbejdstilladelse meddeles for en 2-årig
periode med mulighed for forlængelse i 3 år ad gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 10.
Ekspertpanelets godkendelse af forretningsplanen har en gyldighed på 3 måneder, og iværksætteren skal
derfor søge om en opholds- og arbejdstilladelse inden udløbet af den 3 måneders periode.
De foreløbige erfaringer med Start Up ordningen har vist, at en del iværksættere, som har fået deres
forretningsplan godkendt af ekspertpanelet, ikke ansøger om en opholds- og arbejdstilladelse
efterfølgende. Dette skyldes bl.a., at forretningsplanernes gyldighedsperiode på 3 måneder er for kort tid
for iværksætterne til at forberede flytningen til Danmark.
For at understøtte, at dygtige og innovative udenlandske iværksættere, der har fået deres forretningsplan
godkendt, etablerer deres virksomhed i Danmark, foreslås det, at ekspertpanelets godkendelse af en
forretningsplan fremadrettet skal have en gyldighed på 6 måneder fra godkendelsesdatoen.
Hermed gives godkendte ansøgere yderligere 3 måneder til at planlægge etableringen af en ny tilværelse i
Danmark.
Det følger af udlændingelovens § 48 h, at ekspertpanelets afslag på godkendelse af en forretningsplan kan
påklages til Erhvervsstyrelsen. Det foreslås, at det præciseres i udlændingeloven, at en forretningsplan ved
klage over ekspertpanelets afslag på godkendelse forelægges et nyt sæt konsulenter i ekspertpanelet, der
ikke tidligere har vurderet forretningsplanen. Den nye vurdering kan ikke påklages.
7
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Erhvervsstyrelsens bevilling til varetagelse af sekretariatsfunktionen i Start Up Denmark udgør 2,0 mio. kr. i
2018 og frem, heraf 0,5 mio. kr. årligt i lønsum.
Lovforslaget er en videreførelse af Start Up ordningen med justeringer på baggrund af de hidtidige
erfaringer med ordningen. Behandlingen af sager om opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed vil fortsat ske i Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Udgifterne forbundet med sagsbehandlingen i Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil
fortsat blive gebyrfinansieret, jf. afsnit 3.1.
Sagsbehandlingen vedrørende klager over en afgørelse om opholds- og arbejdstilladelse med henblik på at
drive selvstændig erhvervsvirksomhed truffet af Styrelsen for International Rekruttering og Integration,
varetages af Udlændingenævnet. Klagesagsbehandlingen forventes at medføre meget begrænsede
merudgifter, der afholdes inden for Udlændingenævnets eksisterende økonomiske ramme.
Til brug for Erhvervsstyrelsens varetagelse af sekretariatsfunktionen i Start Up Denmark er der afsat 2,0
mio. kr. årligt i perioden 2018-2021, heraf 0,5 mio. kr. årligt i lønsum. [Bevillingen er indbudgetteret på
forslag til finanslov for 2018 under § 8. Erhvervsministeriet.]
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil have betydning for tredjelandsstatsborgeres retssikkerhed, da det foreslås, at
Erhvervsstyrelsens afvisning af en forretningsplan, der ikke er egnet til bedømmelse ved det uafhængige
ekspertpanel, ikke skal kunne påklages til anden administrativ myndighed.
Ved indgivelse og forlængelse af en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse efter Start Up ordningen
skal der betales et gebyr, der i 2017 er fastsat til 2.315 kr. Ved indgivelse af en klage over afslag på
opholdstilladelse efter ordningen skal der betales et gebyr, der i 2017 fastsat til 830 kr., jf. afsnit 3.1.
7. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. september2017 til den 5. oktober 2017 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aarsome, Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, CEPOS, Cevea, Copenhagen Capacity, CPHFTW, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk iværksætterforening, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Regioner, Danske
Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Kooperative Arbejdsgiver og
8
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
1787478_0009.png
interesseorganisation i Danmark, De Regionale Arbejdsmarkedsråd, Det Faglige Hus, DI,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Forbundet af Offentlige Ansatte, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Frie Funktionærer, Fællesråd
(FTF), Færøernes Landsstyre, Gartneri-, land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), HK, Håndværksrådet, HORESTA, Indvandrerrådgivningen, Innovationsfonden, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kraka, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Forsvarsadvokater
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Politiforbundet i Danmark,
Producentforeningen
The Danish Producers Association, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten
for Østre Landsret, PROSA
Forbundet af It-professionelle, Retspolitisk Forening, Rådet for Etniske
Minoriteter, Samtlige byretter, SOS mod Racisme, Sundhedskartellet, Sø- og Handelsretten,
Udlændingenævnet, Væksthus Hovedstadsregionen, Væksthus Midtjylland, Væksthus Nordjylland,
Væksthus Sjælland, Væksthus Syddanmark, og 3F.
10. Sammenfattende skema
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Positive
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
konsekvenser/mindreudgifter
angiv omfang)
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Lovforslaget er en videreførelse af Start Up
ordningen med mindre justeringer på baggrund
af de hidtidige erfaringer med ordningen.
Behandlingen af sager om opholds- og
arbejdstilladelse med henblik på at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed vil fortsat ske i
Styrelsen for International Rekruttering og
Integration.
Udgifterne
forbundet
med
sagsbehandlingen
vil
fortsat
blive
gebyrfinansieret.
Sagsbehandlingen vedrørende klager over en
afgørelse om opholds- og arbejdstilladelse med
henblik
at
drive
selvstændig
erhvervsvirksomhed truffet af Styrelsen for
International Rekruttering og Integration
forventes at medføre meget begrænsede
merudgifter,
der
afholdes
inden
for
Udlændingenævnets eksisterende økonomiske
ramme.
Til brug for Erhvervsstyrelsens varetagelse af
sekretariatsfunktionen i Start Up Denmark er der
afsat 2,0 mio. kr. årligt i perioden 2018-2021,
heraf 0,5 mio. kr. årligt i lønsum.
Lovforslaget medfører sagsbehandling i
Styrelsen for International Rekruttering og
Integration samt klagesagsbehandling i
Udlændingenævnet.
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
9
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
1787478_0010.png
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget
vil
have
betydning
for
tredjelandsstatsborgeres retssikkerhed, da det
foreslås, at Erhvervsstyrelsens afvisning af en
forretningsplan, der ikke er egnet til
bedømmelse ved det uafhængige ekspertpanel,
ikke skal kunne påklages til anden administrativ
myndighed.
Ved indgivelse af en ansøgning om opholds- og
arbejdstilladelse efter Start Up ordningen skal
der betales et gebyr.
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10, at der kan gives opholdstilladelse til en udlænding på
grundlag af beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed, hvis udlændingens forretningsplan med
henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt vurderet af et ekspertpanel nedsat af
Erhvervsministeriet, og hvis udlændingen er omfattet af en kvote.
Start Up ordningen udløber med virkning fra 31. december 2017. Med forslaget om at nyaffatte
udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 10,
foreslås det, at Start Up ordningen videreføres.
Forslaget indebærer, at udenlandske iværksættere, der har en innovativ forretningsplan, som er positivt
vurderet af et uafhængigt ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen, og som er omfattet af en kvote, kan få
opholds- og arbejdstilladelse til at starte selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark. Det bemærkes, at
kvoten i dag er fastsat til 50 opholdstilladelser om året. Med lovforslaget foreslås det at hæve kvoten fra 50
til 75. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
10
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
Forslaget indebærer endvidere, at det i bestemmelsen præciseres, at det kun er innovative
forretningsplaner, der kan danne grundlag for en positiv vurdering af ekspertpanelet, og at ekspertpanelet
er uafhængigt. Det svarer til, hvad der gælder i dag.
I dag kan Start Up ordningen benyttes af et team på to personer, der ønsker at starte virksomhed sammen,
men ikke af et team på flere personer end to. Det foreslås at øge loftet for personer i et team, således at
teams på op til tre personer, der ønsker at starte virksomhed sammen, kan søge efter Start Up ordningen
via en fælles forretningsplan. Der henvises til afsnit 3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Ekspertpanelet nedsat af Erhvervsstyrelsen består i dag af fem erfarne konsulenter fra det regionale
erhvervsfremmesystem med erfaring i at vurdere forretningsplaner og rådgive iværksættervirksomheder.
Det foreslås, at der fremadrettet også skal kunne rekrutteres personer til ekspertpanelet blandt personer
med tilsvarende erfaring i at bedømme forretningsplaner, f.eks. erfarne danske business angels og andre
professionelle, der udbyder risikovillig kapital i form af blandt andet seed- og venture-investeringer.
I forlængelse heraf foreslås det endvidere, at antallet af konsulenter, der benyttes til at vurdere hver enkelt
forretningsplan, ændres fra fem konsulenter til minimum tre konsulenter.
Der henvises til afsnit 3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Iværksættere uploader forretningsplanerne elektronisk til en webportal under Erhvervsstyrelsen, der
sekretariatsbetjener ekspertpanelet. Som led i sekretariatsbetjeningen foretager Erhvervsstyrelsen en
indledende screening af forretningsplanerne. Forretningsplaner, der ikke er egnet til bedømmelse ved
ekspertpanelet, afvises. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen fastlægger i samarbejde med ekspertpanelet bedømmelseskriterierne
for vurdering af forretningsplanerne. Der anvendes fem kriterier. Der ses på, hvor innovativ
forretningsplanen er, hvor attraktivt markedet er, skaleringsgraden af forretningsplanen og iværksætterens
kompetencer til at indfri forretningsplanen. Desuden anlægger ekspertpanelet i et femte kriterium en
helhedsbetragtning af den givne forretningsplan med henblik på at vurdere virksomhedens bidrag til at
fremme ordningens formål. Kriterierne justeres dog løbende efter behov og er offentligt tilgængelige på
webportalen.
Ekspertpanelets vurdering af en forretningsplan kan påklages til et nyt uafhængigt ekspertpanel, som
nedsættes af Erhvervsstyrelsen. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Ekspertpanelets positive vurdering af en forretningsplan har i dag en gyldighed på 3 måneder fra
godkendelsesdatoen. For at understøtte, at dygtige og innovative udenlandske iværksættere, der har fået
deres forretningsplan godkendt, etablerer deres virksomhed i Danmark, foreslås det, at ekspertpanelets
godkendelse af en forretningsplan fremadrettet skal have en gyldighed på 6 måneder fra
godkendelsesdatoen. Ved en eventuel fuld udnyttelse af kvoten foreslås det, at sekretariatet ved
Erhvervsstyrelsen administrativt kan forlænge gyldighedsperioden af allerede godkendte ansøgninger til 1.
februar det følgende år. Dette kan blive relevant i de tilfælde hvor en forretningsplan er godkendt, men
hvor den årlige kvote er opfyldt, og iværksætteren endnu ikke har ansøgt om arbejds- og opholdstilladelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og afsnit 3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
11
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
Når en forretningsplan vurderes positivt kan iværksætteren søge om en opholds- og arbejdstilladelse hos
Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Opholds- og arbejdstilladelse meddeles for en 2-årig
periode med mulighed for forlængelse i 3 år ad gangen, jf. udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 10.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration lægger ekspertpanelets vurdering uprøvet til grund.
Meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til at starte selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark vil som i
dag være betinget af, at iværksætteren og dennes eventuelle medfølgende familie ikke modtager hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 1. pkt.
Opholdstilladelse vil endvidere som i dag være betinget af, at iværksætterens forsørgelse og forsørgelsen af
eventuel medfølgende familie er sikret gennem egne midler det første år af opholdet her i landet, jf.
udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 2. pkt. Det fremgår af udlændingebekendtgørelsens § 22, stk. 1, at
betingelsen i udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 2. pkt., om, at forsørgelsen af udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til hovedpersonen (medfølgende familie), er sikret
gennem egne midler det første år af opholdet her i landet, anses for opfyldt, hvis hovedpersonen på
ansøgningstidspunktet dokumenterer at råde over midler, der svarer til kontanthjælpssatsen for enlige
ikke-forsørgere over 30 år i et år. Hvis iværksætterens familie kommer med til Danmark, afhænger kravet til
midler af, hvilke familiemedlemmer, der er tale om. Der henvises til udlændingebekendtgørelsens § 22, stk.
1, nr. 1-4.
Når tilladelsen skal forlænges, sender iværksætteren som i dag en status på virksomhedens udvikling til
ekspertpanelet, som vurderer, om virksomheden er etableret og i al væsentlighed fortsat lever op til den
forretningsplan, der i første omgang dannede baggrund for ekspertpanelets vurdering, jf.
udlændingelovens § 9 a, stk. 15. Der kan eksempelvis blive lagt vægt på, om virksomheden har fået udviklet
en prototype, har fået kunder, har rejst risikovillig kapital m.v. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan bl.a. inddrage en opholds- og arbejdstilladelse
meddelt efter Start Up ordningen, hvis grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen er urigtigt eller
ikke længere er til stede, eller hvis udlændingen undlader at overholde de betingelser, der er fastsat for
opholdstilladelsen eller for arbejdstilladelsen. Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1 og 3. Det
kan f.eks. være, hvis virksomheden går konkurs.
Afslag på opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse samt inddragelse af opholdstilladelse efter
Start Up ordningen kan påklages til Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 1 og 2. Det
svarer til, hvad der gælder i dag.
Til nr. 2
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 14, at en opholdstilladelse efter Start Up ordningen kan gives
inden for en årlig kvote på 50. Det følger endvidere, at hvis kvoten ikke udnyttes, falder den bort.
Med ændringen af udlændingelovens
§ 9 a, stk. 14, 1. pkt.,
foreslås det, at den nuværende kvote forhøjes
fra 50 til 75. Den foreslåede ændring indebærer, at der i et kalenderår højst vil kunne gives 75
opholdstilladelser med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 10.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil som i dag behandle ansøgningerne om opholds-
og arbejdstilladelse i den rækkefølge, de modtages i styrelsen.
12
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 15, at en opholdstilladelse efter Start Up ordningen kan
forlænges, hvis erhvervsvirksomheden er etableret og i al væsentlighed fortsat lever op til den
forretningsplan, efter hvilken opholdstilladelsen oprindelig blev givet.
Med forslaget i § 1, nr. 3, præciseres det i § 9 a, stk. 15, at ekspertpanelet, som vurderer iværksætterens
forretningsplan, er nedsat af Erhvervsstyrelsen, og at ekspertpanelet er uafhængigt.
Når en opholdstilladelse skal forlænges, skal iværksætteren som i dag sende en status på virksomhedens
udvikling til et uafhængigt ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen. Ekspertpanelet vurderer, om
virksomheden er etableret og i al væsentlighed fortsat lever op til den forretningsplan, der i første omgang
dannede baggrund for ekspertpanelets vurdering. Der kan eksempelvis blive lagt vægt på, om
virksomheden har fået udviklet en prototype, har fået kunder, har rejst risikovillig kapital m.v.
Som udgangspunkt består ekspertpanelet i forlængelsessager af én konsulent. Konsulenten kan i
tvivlstilfælde indkalde iværksætteren til et interview, hvor en repræsentant for sekretariatet ved
Erhvervsstyrelsen deltager som observatør. Hvis der herefter fortsat er tvivl om, hvorvidt virksomheden er
etableret og i al væsentlighed lever op til forretningsplanen, udvides ekspertpanelet med to eksperter,
således at det består af tre konsulenter.
Det svarer til, hvad der gælder i dag.
Ekspertpanelets vurdering har en gyldighed på 3 måneder. Vurderingen kan påklages til et nyt uafhængigt
ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Hvis det uafhængige ekspertpanel vurderer, at virksomheden fortsat i al væsentlighed lever op til den
oprindelige forretningsplan, kan udlændingen sende en ansøgning om forlængelse af opholds- og
arbejdstilladelse til Styrelsen for International Rekruttering og Integration sammen med ekspertpanelets
vurdering. Ansøgningen skal dog indgives, inden udlændingens opholdstilladelse udløber, også selvom
ekspertpanelets vurdering endnu ikke foreligger. Styrelsen for International Rekruttering og Integration
lægger ekspertpanelets vurdering uprøvet til grund.
Opholdstilladelse efter ordningen kan som i dag forlænges for en periode på op til 3 år ad gangen, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 10.
Til nr. 4
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10, at der kan gives opholdstilladelse til en udlænding på
grundlag af selvstændig erhvervsvirksomhed, hvis udlændingens forretningsplan med henblik på at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt vurderet af et ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen, og hvis
udlændingen er omfattet af en kvote.
Iværksættere, der ønsker at starte selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark, skal således som det første
have vurderet deres forretningsplan af et ekspertpanel.
Dette sker ved, at iværksætterne uploader forretningsplanerne elektronisk til en webportal under
Erhvervsstyrelsen, der sekretariatsbetjener ekspertpanelet. Som led i sekretariatsbetjeningen foretager
Erhvervsstyrelsen en indledende screening af forretningsplanerne. De foreløbige erfaringer med Start Up
ordningen har vist, at kvaliteten af de uploadede forretningsplaner ikke i alle tilfælde har et tilstrækkeligt
13
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
niveau til, at ekspertpanelet kan foretage sin faglige vurdering. Det kan f.eks. være, hvis det sproglige eller
informationsmæssige niveau i det fremsendte materiale er utilstrækkeligt til at foretage en vurdering, eller
hvis der er tale om en selvstændig erhvervsvirksomhed kendetegnet ved åbenlyst ikke at rumme et
potentiale for at blive en vækstvirksomhed, f.eks. simple service-, detail-, import- og eksportvirksomheder
og lignende. I disse tilfælde afviser sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen forretningsplanen.
Den indledende screening har til formål at betjene ordningens målsætning om at tiltrække iværksættere
med potentiale til at skabe vækst og beskæftigelse i Danmark og til at sikre, at ekspertpanelets konsulenter
bruger deres bedømmelsestid på seriøse forretningsidéer med udviklingspotentiale.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 48 h, stk. 1, 1. pkt.,
foreslås det, at det i
udlændingeloven præciseres, at Erhvervsstyrelsen kan afvise en forretningsplan, hvis den ikke er egnet til
bedømmelse ved det uafhængige ekspertpanel. Det svarer til, hvad der gælder i dag.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 48 h, stk. 1, 2. pkt.,
foreslås det, at
Erhvervsstyrelsens afgørelse om at afvise en forretningsplan efter den foreslåede bestemmelse i § 48 h, stk.
1, 1. pkt., ikke kan påklages.
Forslaget indebærer, at Erhvervsstyrelsens afgørelse om at afvise en forretningsplan ikke kan påklages til
anden administrativ myndighed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 48 h, at ekspertpanelets vurdering af en
forretningsplan efter Start Up ordningen kan påklages til Erhvervsstyrelsen, og at dette gælder både for
ekspertpanelets første vurdering af en forretningsplan og for ekspertpanelets vurdering i forbindelse med
en forlængelsesansøgning.
Hvis en iværksætter påklager ekspertpanelets vurdering, forelægger sekretariatet ved Erhvervsstyrelsen
klagen for et nyt uafhængigt ekspertpanel. Det nye ekspertpanel består af et nyt sæt konsulenter, der ikke
har bidraget til den første vurdering.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 48 h, stk. 2, 1. pkt.,
foreslås det at præcisere i
udlændingeloven, at en klage over det uafhængige ekspertpanels vurdering af en forretningsplan bliver
behandlet af et nyt uafhængigt ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen.
Forslaget indebærer en præcisering af, at en klage forelægges et nyt uafhængigt ekspertpanel
nedsat af
Erhvervsstyrelsen
som ikke tidligere har vurderet forretningsplanen.
Efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 48 h, stk. 2, 2. pkt.,
kan det ny-nedsatte
ekspertpanels nye vurdering ikke påklages.
Forslaget indebærer, at det ny-nedsatte uafhængige ekspertpanels vurdering ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
14
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
1787478_0015.png
Der vil dermed være en uafbrudt videreførelse af Start Up ordningen.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af
9. maj 2016, som ændret bl.a. ved lov nr. 612 af 8.
juni 2016, § 1 i lov nr. 1745 af 27. december 2016
og senest ved § 2 i lov nr. 704 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
§ 9 a.
Der kan gives opholdstilladelse til en
udlænding på grundlag af beskæftigelse eller
selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2.
Stk. 2. Der kan efter ansøgning gives
opholdstilladelse til en udlænding,
1)-9)---
10) hvis forretningsplan med henblik på at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt
vurderet af et ekspertpanel nedsat af Erhvervs- og
Vækstministeriet, og som er omfattet af en kvote,
jf. stk. 14,
1.
§ 9 a, stk. 2, nr. 10,
affattes således:
” ) hvis i ovative forret i gspla
ed he lik på
at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt
vurderet af et uafhængigt ekspertpanel nedsat af
Erhvervsstyrelsen, og som er omfattet af en kvote,
jf. stk. 14,”
§ 9 a, stk. 14.
Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 10,
2.
I
§ 9 a, stk. 14, 1. pkt.,
ændres
”5 ” til: ”75”.
kan gives inden for en årlig kvote på 50. Hvis kvoten
i 1. pkt. ikke udnyttes, falder den bort.
§ 9 a, stk. 15.
En opholdstilladelse efter stk. 2, nr.
3.
I
§ 9 a, stk. 15, 2. pkt.,
ændres
”ekspertpa elet”
10, kan forlænges, hvis erhvervsvirksomheden er
til:
”det
uafhæ gige
ekspertpa el”,
og
etableret og i al væsentlighed lever op til den
”Erhvervs i isteriet”
æ dres
til
15
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 248: Lovudkast: Forslag om ændring af udlændingeloven (Videreførelse af adgangen til opholdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed), fra udlændinge- og integrationsministeren
1787478_0016.png
forretningsplan, efter hvilken opholdstilladelsen
”Erhvervsstyrelse ”.
oprindelig blev givet. Vurderingen efter 1. pkt.
foretages af ekspertpanelet nedsat af Erhvervs- og
Vækstministeriet.
§ 48 h.
Vurderingen af en forretningsplan efter § 9
a, stk. 2, nr. 10, og stk. 15, kan påklages til
Erhvervsstyrelsen.
4.
§ 48 h
affattes således:
”E forret i gspla efter § 9 a, stk. , r. , afvises
af Erhvervsstyrelsen, hvis den ikke er egnet til
bedømmelse ved det uafhængige ekspertpanel.
Afgørelsen om afvisning kan ikke påklages.
Stk. 2
. Det uafhængige ekspertpanels vurdering af
en forretningsplan efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, og stk.
15, kan påklages til et nyt uafhængigt ekspertpanel
nedsat af Erhvervsstyrelsen. Den nye vurdering kan
ikke påklages.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men §
1 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
16