Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 240
Offentligt
1784665_0001.png
1
af
4
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2018
i forhold til finansloven for 2017
August 2017
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 240: Forslag til Finanslov for 2018 vedrørende Udlændinge- og Integrationsudvalgets arbejdsområde
1784665_0002.png
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 240: Forslag til Finanslov for 2018 vedrørende Udlændinge- og Integrationsudvalgets arbejdsområde
Side
3
af
4
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 59,3 mio. kr. i Flygtningenævnet skyldes en forventet lavere aktivitet
(§ 14.19.02.).
Mindreudgiften på 160,0 mio. kr. i Udlændingestyrelsen skyldes primært, at Udlændingestyrelsen
forventes at skulle behandle færre sager som følge af et lavere aktivitetsskøn på asylområdet (§
14.31.01.).
Mindreudgiften på 20,9 mio. kr. til omstillingsreserven vedrørende flygtninge og indvandrere skyldes
en nedjustering af reserven (§ 14.31.79.).
Mindreudgiften på 321,4 mio. kr. til drift og tilpasning af indkvarteringssystemet skyldes et forventet
lavere aktivitetsniveau i asylindkvarteringssystemet (§ 14.32.01.).
Mindreudgiften
550,3
mio.
kr.
kontoen
vedrørende drift
og
tilpasning
af
indkvarteringssystemet skyldes et forventet lavere aktivitetsniveau i asylindkvarteringssystemet (§
14.32.02.).
Mindreudgiften på 48,8 mio. kr. til øvrige initiativer på indkvarteringsområdet skyldes et forventet
lavere aktivitetsniveau i asylindkvarteringssystemet (§ 14.32.03.).
Mindreudgiften på 132,9 mio. kr. til kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl. skyldes et forventet
lavere aktivitetsniveau i asylindkvarteringssystemet (§ 14.32.10.).
Mindreudgiften på 75,8 mio. kr. til tilskud til etablering af midlertidige boliger til flygtninge skyldes,
at ordningen ophører fra og med 2018 (§ 14.69.15.).
Mindreudgiften på 337,1 mio. kr. skyldes, at refusionen er afskaffet fra 2018 med vedtagelsen af lov
nr. 705 af 9. juni 2017 om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. og
forskellige andre love (Mere virksomhedsrettet dansk-uddannelse til voksne udlændinge, krav om
mellemkommunal aftale ved midlertidig boligplacering af flygtninge i en anden kommune mv.)
(§ 14.71.02.).
Merudgiften på 202,8 mio. kr. skyldes en revision af målgruppen som følge af, at resultattilskuddet
udvides fra 3 til 5 år med lov nr. 665 af 8. juni 2016 om ændring af integrationsloven og forskellige
andre love (Bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge og styrket virksomhedsrettet
integrationsprogram mv.) (§ 14.71.04.).
Mindreudgiften på 300,3 mio. kr. til grundtilskud skyldes et lavere aktivitetsskøn for antallet af
flygtninge, der overgår til kommunerne (§ 14.71.05.).
Mindreudgiften på 25,5 mio. kr. til kontoen vedrørende hjælp i særlige tilfælde skyldes et lavere
aktivitetsskøn for antallet af flygtninge, der overgår til kommunerne (§ 14.71.06.).
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 240: Forslag til Finanslov for 2018 vedrørende Udlændinge- og Integrationsudvalgets arbejdsområde
Side
4
af
4
Mindreudgiften på 79,5 mio. kr. til integrationsydelse for øvrige skyldes et lavere aktivitetsskøn for
antallet af flygtninge, der overgår til kommunerne (§ 14.71.12.).
Mindreudgiften på 49,5 mio. kr. til refusion af udgifter til midlertidig indkvartering skyldes, at
ordningen ophører fra og med 2018 (§ 14.72.01.).
Merudgiften på 20,4 mio. kr. til kommunal beskæftigelsesbonus afspejler den bevillingsprofil, der blev
aftalt som led i Aftale mellem regeringen (V) og KL om bedre rammer for at modtage og integrere
flygtninge af marts 2016, jf. lov nr. 665 af 8. juni 2016 om ændring af integrationsloven og forskellige
andre love (§ 14.72.02.).